Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Spoor S in Europa - Presentatie van spoor S treinen van BUB, JEP en Stadtilm door sncf231e
Vandaag om 09:59:44
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Frank 123
Vandaag om 09:57:54
Roco modellen op aliexpress door Frank 123
Vandaag om 09:56:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Benrail
Vandaag om 09:49:42
Had de NS4903 rangeerlicht? door odaoda
Vandaag om 09:28:59
Märklin 2025 door Corné81
Vandaag om 09:01:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Frank103
Vandaag om 08:59:35
Rondom Charlois door Arjen52
Vandaag om 08:35:34
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door edwin1974
Vandaag om 08:34:12
De dingen die je kan maken uit een plaat. door MOVisser
Vandaag om 08:27:38
Duits transport, waar in NL? door Sicco Dierdorp
Vandaag om 07:35:25
VAM containerwagens spoor-0 door Frits C
Vandaag om 07:13:40
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 03:27:05
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door DJV
Vandaag om 01:29:54
W.V. Kalender 2026 door Wim Vink
25 October 2025, 23:19:18
Sluitseinlamp DB, kan iemand werking uitleggen? door Nijboer
25 October 2025, 23:14:28
Raadplaatje door eemstede
25 October 2025, 23:04:07
mDDM, waarom 3 draaistellen? door Klaas Zondervan
25 October 2025, 22:47:44
De Projecten van RetroJack door Wim Vink
25 October 2025, 22:32:48
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
25 October 2025, 21:57:25
Bahnstrecke 5867 door einte
25 October 2025, 21:28:31
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Ronald69
25 October 2025, 20:51:02
Camp 3 door Lucien
25 October 2025, 20:35:09
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door rbroerse
25 October 2025, 20:33:37
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
25 October 2025, 20:25:50
Cranicher Altbahn door Arjen52
25 October 2025, 20:24:26
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door basjuh1981
25 October 2025, 20:00:37
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Huup
25 October 2025, 19:51:02
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
25 October 2025, 19:46:28
ACME 2024 met NS ICNG! door Teoalessandro
25 October 2025, 19:15:01
  

Auteur Topic: Integreren smalspoor.  (gelezen 8349 keer)

maartenvdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 462
Re: Integreren smalspoor.
« Reactie #45 Gepost op: 31 March 2025, 21:53:28 »
De andere wissels zijn nogal lastig om zo te tekenen, ga ik morgen een poging voor doen.

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2985
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Integreren smalspoor.
« Reactie #46 Gepost op: 01 April 2025, 08:37:41 »
Vaak zijn smalspoortreinen korter dan normaalspoor treinen. In het sporenplan is het omloopspoor juist andersom uitgevoerd, het omloopspoor voor normaalspoor is korter dan voor het smalspoorgeheel. Als je dit omdraait, zou je daarmee wissels 1 tot en met 4 niet kunnen reduceren tot 2 aangepaste wissels (bv wissels 1 en 2)? Dat scheelt je wel weer 2 wissels verbouwen en oogt daarnaast realistischer.

Gevoelsmatig zou ik het sporenplan toch omgooien. De bovenste 2 sporen voor smalspoor (incl omloopspoor) de onderste voor normaalspoor. Eventueel kan je 1 spoor combineren tot smal/normaalspoor combi en dat langs een perron leggen. Een scheiding van smalspoor en normaalspoor is realistischer (immers, beide spoorsoorten zitten elkaar minder in de weg), maar je maakt het sporenplan er ook een stuk eenvoudiger mee.

Groeten,
Rogier

maartenvdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 462
Re: Integreren smalspoor.
« Reactie #47 Gepost op: 01 April 2025, 09:23:25 »
Ik ga uit van het aangeleverde plan.  Daar zal ook "in het echt" over nagedacht zijn om het zo uit te voeren, bijvoorbeeld een flink stuk rots aan de linkerkant, of een ravijn, waar men gekozen heeft om het 3-spoor te maken.
Het omloopspoor H0e lijkt veel groter dan H0, maar is dat niet, want het is geen omloopspoor.  Bovendien lijkt het zo, omdat in mijn plaatje het "station" nogal ingekort is.  Dus het stuk H0e rechts is alleen aansluitspoor op het station.

maartenvdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 462
Re: Integreren smalspoor.
« Reactie #48 Gepost op: 01 April 2025, 09:31:56 »
Wissel 5



maartenvdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 462
Re: Integreren smalspoor.
« Reactie #49 Gepost op: 01 April 2025, 09:40:44 »
Wissel 6




Vooral deze is behoorlijk ingewikkeld, omdat je voor het H0e spoor een soort aparte wissel in de bestaande H0 wissel moet leggen, met wisseltongen en een zelf gekozen radius.
« Laatst bewerkt op: 01 April 2025, 09:42:40 door maartenvdb »

maartenvdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 462
Re: Integreren smalspoor.
« Reactie #50 Gepost op: 01 April 2025, 09:44:59 »
Ik hoop, dat dit je niet afschrikt om zelf te gaan ontwerpen en bouwen, maar misschien kun je dit ook gebruiken om een wat eenvoudiger ontwerp te maken.  Maar wel met je voorgaand geformuleerde eisen en wensen in overeenstemming.

Succes.

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2985
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Integreren smalspoor.
« Reactie #51 Gepost op: 01 April 2025, 10:12:42 »
Het omloopspoor H0e lijkt veel groter dan H0, maar is dat niet, want het is geen omloopspoor.  Bovendien lijkt het zo, omdat in mijn plaatje het "station" nogal ingekort is.  Dus het stuk H0e rechts is alleen aansluitspoor op het station.

Stel dat je op het 2e spoor vanaf links met een trein binnenkomt, dan kan je met een normaalspoor je loc omlopen via wissels  4, 3, 5 en 6. Met een smalspoortrein kan je dan omlopen via wissels 1,2 en dan 5 en 6. Of zie ik dat verkeerd?

Ik ga uit van het aangeleverde plan.  Daar zal ook "in het echt" over nagedacht zijn om het zo uit te voeren, bijvoorbeeld een flink stuk rots aan de linkerkant, of een ravijn, waar men gekozen heeft om het 3-spoor te maken.

Dat moet inderdaad ook het uitgangspunt zijn, maar ik zie toch wel veel (technsische) uitdagingen om dit in model zo na te maken. Ik heb wel eens een 3 benige constructie gebouwd met smalspoor, alleen dat was 1:1  ;D. Doorgaand spoor was 600mm, afbuigend was 700mm. Dat was relatief makkelijk te maken door een 600mm aan te vullen met 1 extra spoorstaaf. Alleen ging in dat geval het 600mm spoor altijd rechtdoor en het 700mm spoor altijd afbuigend. De (ene!) tongbeweging zorgde er alleen voor dat het mogelijk was om beide spoorwijdtes te combineren op 1 loodsspoor.

Groeten,
Rogier

maartenvdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 462
Re: Integreren smalspoor.
« Reactie #52 Gepost op: 01 April 2025, 10:32:22 »
Stel dat je op het 2e spoor vanaf links met een trein binnenkomt, dan kan je met een normaalspoor je loc omlopen via wissels  4, 3, 5 en 6. Met een smalspoortrein kan je dan omlopen via wissels 1,2 en dan 5 en 6. Of zie ik dat verkeerd?
Zie je goed, alleen zie ik niet wat daar het probleem van is.  En als dat wel een probleem zou zijn, dan zou ik wissel 1 weglaten en wissel 2 ook een zelf te bouwen wissel maken.
Maar ik geef er ook de voorkeur aan wat zaken te vereenvoudigen, vandaar volgende 2 voorstellen om over na te denken wat wel of niet kan.

maartenvdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 462
Re: Integreren smalspoor.
« Reactie #53 Gepost op: 01 April 2025, 10:34:35 »
NEO 1





En NEO 2






Precieze uitvoering en maten zijn nader uit te werken.
« Laatst bewerkt op: 01 April 2025, 21:03:23 door maartenvdb. Reden: netter gemaakt »

Lobomotion69

  • Offline Offline
  • Berichten: 706
  • Confusius zei het al.
Re: Integreren smalspoor.
« Reactie #54 Gepost op: 02 April 2025, 02:36:43 »
@maartenvdb
Hartelijk dank voor je ideeën en ontwerpen. Daar kan ik wat mee en ga aan de slag. Zodra er resultaten zijn zal ik die hier melden maar dat kan wel enige tijd duren. Heb nog veel te bouwen aleer daadwekelijk aan dit gedeelte begonnen kan worden. Maar planning en testjes kunnen tussendoor altijd wel gedaan worden. Om te beginnen ga ik voor deze testdoeleinden een H0e wisseltje en een paar stukjes (3-)rail aanschaffen.
Wordt vervolgd.



.
Met vriendelijke groet, Henk.

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

Lobomotion69

  • Offline Offline
  • Berichten: 706
  • Confusius zei het al.
Re: Integreren smalspoor.
« Reactie #55 Gepost op: 08 April 2025, 09:04:16 »
Nou, na heel wat gepuzzel denk ik dat ik eruit ben.
Enkele wissels moeten ingekort worden maar dat is bij de meeste Tillig modellen geen probleem (denk ik tenminste wanneer ik de plaatjes bekijk). Onderstaand plannetje past net op de beschikbare ruimte en er dient slechts één wissel (rood ingekleurd) zelf gebouwd re worden. Dat moet te doen zijn toch?



Eventueel kunnen één of twee van de opstelsporen linksboven weggelaten worden.
Met vriendelijke groet, Henk.

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

maartenvdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 462
Re: Integreren smalspoor.
« Reactie #56 Gepost op: 08 April 2025, 10:52:23 »
Maar gelukkig is dat geen wissel 😁
Rechtdoorgaand smalspoor en uitwijkend normaalspoor.
Fluitje  van een cent, lijkt me.

Lobomotion69

  • Offline Offline
  • Berichten: 706
  • Confusius zei het al.
Re: Integreren smalspoor.
« Reactie #57 Gepost op: 08 April 2025, 12:46:28 »
Ja, dat is niet zo moeilijk als het lijkt. In ieder geval geen bewegende delen erin.
Met vriendelijke groet, Henk.

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

saskia

  • Offline Offline
  • Berichten: 573
Re: Integreren smalspoor.
« Reactie #58 Gepost op: 08 April 2025, 13:57:36 »
Kan je dezelfde als 2° van rechts gebruiken , en alleen het smalspoor rechtdoor , aan de linkerzijde, aansluiten, hoefje geen zelfbouw te maken, alleen een kleine aanpassing voor de spoorkoppeling ( raillas) ;)
« Laatst bewerkt op: 08 April 2025, 13:59:44 door saskia. Reden: bijkomende info »

maartenvdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 462
Re: Integreren smalspoor.
« Reactie #59 Gepost op: 08 April 2025, 17:12:36 »
2e van rechts is een echte wissel.  H0 rechtdoor en afbuigend. Die zou je dan juist moeten slopen (rechtdoorgaand spoor weghalen) en de wisseltongboven vastzetten en beneden een stukje afhalen.
Is dus wel bruikbaar, maar gezien geometrie en kosten zou ik dan kiezen voor een gewone wissel en daar het smalspoor inbouwen.
Maar ikzelf zou het helemaal zelf bouwen, lijkt me net zo makkelijk.