Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 18:21:43
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door gtw6016
Vandaag om 18:10:54
Vreemd probleem door AP3737
Vandaag om 18:03:54
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Daan de leeuw
Vandaag om 17:40:18
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 17:35:34
Prestige Models : ervaringen door willyTEE
Vandaag om 16:58:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wies
Vandaag om 16:56:48
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door Rob Ellerman
Vandaag om 16:22:52
Lokpilot 4 defect door spock
Vandaag om 16:12:46
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door vpeters1984
Vandaag om 16:08:38
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 16:05:18
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Dick55
Vandaag om 15:44:02
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 14:40:16
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 14:39:19
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 14:38:13
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 14:37:17
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 14:35:52
Aachenau West door wob
Vandaag om 14:30:54
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Scratchbuilt
Vandaag om 14:27:09
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 14:07:16
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 13:51:41
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 13:39:42
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:22:20
DE II van DKM opnieuw bedraden. door paazhaas
Vandaag om 13:04:47
Bahnstrecke 5867 door RobVille
Vandaag om 12:43:51
Heroplage Artitec Plan W? door André82
Vandaag om 12:33:36
Wat was jullie allereerste loc? door bellejt
Vandaag om 12:33:26
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:26:30
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door jerdenberg
Vandaag om 12:13:23
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 11:46:15
  

Auteur Topic: Integreren smalspoor.  (gelezen 7587 keer)

maartenvdb

  • Online Online
  • Berichten: 415
Re: Integreren smalspoor.
« Reactie #45 Gepost op: 31 March 2025, 21:53:28 »
De andere wissels zijn nogal lastig om zo te tekenen, ga ik morgen een poging voor doen.

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2683
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Integreren smalspoor.
« Reactie #46 Gepost op: 01 April 2025, 08:37:41 »
Vaak zijn smalspoortreinen korter dan normaalspoor treinen. In het sporenplan is het omloopspoor juist andersom uitgevoerd, het omloopspoor voor normaalspoor is korter dan voor het smalspoorgeheel. Als je dit omdraait, zou je daarmee wissels 1 tot en met 4 niet kunnen reduceren tot 2 aangepaste wissels (bv wissels 1 en 2)? Dat scheelt je wel weer 2 wissels verbouwen en oogt daarnaast realistischer.

Gevoelsmatig zou ik het sporenplan toch omgooien. De bovenste 2 sporen voor smalspoor (incl omloopspoor) de onderste voor normaalspoor. Eventueel kan je 1 spoor combineren tot smal/normaalspoor combi en dat langs een perron leggen. Een scheiding van smalspoor en normaalspoor is realistischer (immers, beide spoorsoorten zitten elkaar minder in de weg), maar je maakt het sporenplan er ook een stuk eenvoudiger mee.

Groeten,
Rogier

maartenvdb

  • Online Online
  • Berichten: 415
Re: Integreren smalspoor.
« Reactie #47 Gepost op: 01 April 2025, 09:23:25 »
Ik ga uit van het aangeleverde plan.  Daar zal ook "in het echt" over nagedacht zijn om het zo uit te voeren, bijvoorbeeld een flink stuk rots aan de linkerkant, of een ravijn, waar men gekozen heeft om het 3-spoor te maken.
Het omloopspoor H0e lijkt veel groter dan H0, maar is dat niet, want het is geen omloopspoor.  Bovendien lijkt het zo, omdat in mijn plaatje het "station" nogal ingekort is.  Dus het stuk H0e rechts is alleen aansluitspoor op het station.

maartenvdb

  • Online Online
  • Berichten: 415
Re: Integreren smalspoor.
« Reactie #48 Gepost op: 01 April 2025, 09:31:56 »
Wissel 5



maartenvdb

  • Online Online
  • Berichten: 415
Re: Integreren smalspoor.
« Reactie #49 Gepost op: 01 April 2025, 09:40:44 »
Wissel 6




Vooral deze is behoorlijk ingewikkeld, omdat je voor het H0e spoor een soort aparte wissel in de bestaande H0 wissel moet leggen, met wisseltongen en een zelf gekozen radius.
« Laatst bewerkt op: 01 April 2025, 09:42:40 door maartenvdb »

maartenvdb

  • Online Online
  • Berichten: 415
Re: Integreren smalspoor.
« Reactie #50 Gepost op: 01 April 2025, 09:44:59 »
Ik hoop, dat dit je niet afschrikt om zelf te gaan ontwerpen en bouwen, maar misschien kun je dit ook gebruiken om een wat eenvoudiger ontwerp te maken.  Maar wel met je voorgaand geformuleerde eisen en wensen in overeenstemming.

Succes.

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2683
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Integreren smalspoor.
« Reactie #51 Gepost op: 01 April 2025, 10:12:42 »
Het omloopspoor H0e lijkt veel groter dan H0, maar is dat niet, want het is geen omloopspoor.  Bovendien lijkt het zo, omdat in mijn plaatje het "station" nogal ingekort is.  Dus het stuk H0e rechts is alleen aansluitspoor op het station.

Stel dat je op het 2e spoor vanaf links met een trein binnenkomt, dan kan je met een normaalspoor je loc omlopen via wissels  4, 3, 5 en 6. Met een smalspoortrein kan je dan omlopen via wissels 1,2 en dan 5 en 6. Of zie ik dat verkeerd?

Ik ga uit van het aangeleverde plan.  Daar zal ook "in het echt" over nagedacht zijn om het zo uit te voeren, bijvoorbeeld een flink stuk rots aan de linkerkant, of een ravijn, waar men gekozen heeft om het 3-spoor te maken.

Dat moet inderdaad ook het uitgangspunt zijn, maar ik zie toch wel veel (technsische) uitdagingen om dit in model zo na te maken. Ik heb wel eens een 3 benige constructie gebouwd met smalspoor, alleen dat was 1:1  ;D. Doorgaand spoor was 600mm, afbuigend was 700mm. Dat was relatief makkelijk te maken door een 600mm aan te vullen met 1 extra spoorstaaf. Alleen ging in dat geval het 600mm spoor altijd rechtdoor en het 700mm spoor altijd afbuigend. De (ene!) tongbeweging zorgde er alleen voor dat het mogelijk was om beide spoorwijdtes te combineren op 1 loodsspoor.

Groeten,
Rogier

maartenvdb

  • Online Online
  • Berichten: 415
Re: Integreren smalspoor.
« Reactie #52 Gepost op: 01 April 2025, 10:32:22 »
Stel dat je op het 2e spoor vanaf links met een trein binnenkomt, dan kan je met een normaalspoor je loc omlopen via wissels  4, 3, 5 en 6. Met een smalspoortrein kan je dan omlopen via wissels 1,2 en dan 5 en 6. Of zie ik dat verkeerd?
Zie je goed, alleen zie ik niet wat daar het probleem van is.  En als dat wel een probleem zou zijn, dan zou ik wissel 1 weglaten en wissel 2 ook een zelf te bouwen wissel maken.
Maar ik geef er ook de voorkeur aan wat zaken te vereenvoudigen, vandaar volgende 2 voorstellen om over na te denken wat wel of niet kan.

maartenvdb

  • Online Online
  • Berichten: 415
Re: Integreren smalspoor.
« Reactie #53 Gepost op: 01 April 2025, 10:34:35 »
NEO 1





En NEO 2






Precieze uitvoering en maten zijn nader uit te werken.
« Laatst bewerkt op: 01 April 2025, 21:03:23 door maartenvdb. Reden: netter gemaakt »

Lobomotion69

  • Offline Offline
  • Berichten: 688
  • Confusius zei het al.
Re: Integreren smalspoor.
« Reactie #54 Gepost op: 02 April 2025, 02:36:43 »
@maartenvdb
Hartelijk dank voor je ideeën en ontwerpen. Daar kan ik wat mee en ga aan de slag. Zodra er resultaten zijn zal ik die hier melden maar dat kan wel enige tijd duren. Heb nog veel te bouwen aleer daadwekelijk aan dit gedeelte begonnen kan worden. Maar planning en testjes kunnen tussendoor altijd wel gedaan worden. Om te beginnen ga ik voor deze testdoeleinden een H0e wisseltje en een paar stukjes (3-)rail aanschaffen.
Wordt vervolgd.



.
Met vriendelijke groet, Henk.

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

Lobomotion69

  • Offline Offline
  • Berichten: 688
  • Confusius zei het al.
Re: Integreren smalspoor.
« Reactie #55 Gepost op: 08 April 2025, 09:04:16 »
Nou, na heel wat gepuzzel denk ik dat ik eruit ben.
Enkele wissels moeten ingekort worden maar dat is bij de meeste Tillig modellen geen probleem (denk ik tenminste wanneer ik de plaatjes bekijk). Onderstaand plannetje past net op de beschikbare ruimte en er dient slechts één wissel (rood ingekleurd) zelf gebouwd re worden. Dat moet te doen zijn toch?



Eventueel kunnen één of twee van de opstelsporen linksboven weggelaten worden.
Met vriendelijke groet, Henk.

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

maartenvdb

  • Online Online
  • Berichten: 415
Re: Integreren smalspoor.
« Reactie #56 Gepost op: 08 April 2025, 10:52:23 »
Maar gelukkig is dat geen wissel 😁
Rechtdoorgaand smalspoor en uitwijkend normaalspoor.
Fluitje  van een cent, lijkt me.

Lobomotion69

  • Offline Offline
  • Berichten: 688
  • Confusius zei het al.
Re: Integreren smalspoor.
« Reactie #57 Gepost op: 08 April 2025, 12:46:28 »
Ja, dat is niet zo moeilijk als het lijkt. In ieder geval geen bewegende delen erin.
Met vriendelijke groet, Henk.

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

saskia

  • Offline Offline
  • Berichten: 529
Re: Integreren smalspoor.
« Reactie #58 Gepost op: 08 April 2025, 13:57:36 »
Kan je dezelfde als 2° van rechts gebruiken , en alleen het smalspoor rechtdoor , aan de linkerzijde, aansluiten, hoefje geen zelfbouw te maken, alleen een kleine aanpassing voor de spoorkoppeling ( raillas) ;)
« Laatst bewerkt op: 08 April 2025, 13:59:44 door saskia. Reden: bijkomende info »

maartenvdb

  • Online Online
  • Berichten: 415
Re: Integreren smalspoor.
« Reactie #59 Gepost op: 08 April 2025, 17:12:36 »
2e van rechts is een echte wissel.  H0 rechtdoor en afbuigend. Die zou je dan juist moeten slopen (rechtdoorgaand spoor weghalen) en de wisseltongboven vastzetten en beneden een stukje afhalen.
Is dus wel bruikbaar, maar gezien geometrie en kosten zou ik dan kiezen voor een gewone wissel en daar het smalspoor inbouwen.
Maar ikzelf zou het helemaal zelf bouwen, lijkt me net zo makkelijk.