Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 17:00:19
Lichtprintjes NS2400 door Jint Nijman
Vandaag om 16:57:41
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 16:57:17
Piko NS1100, materieelbespreking door Mug
Vandaag om 16:51:38
TEE Erasmus (nav gelijknamige set van Roco) door grossraumwagen
Vandaag om 16:41:18
Zaagsel? door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:17:16
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door grossraumwagen
Vandaag om 15:44:02
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Pauldg
Vandaag om 15:36:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 15:08:01
Modules van Kees Gorter (vervolg) door Ferdinand Bogman
Vandaag om 15:03:17
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 14:51:24
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 14:27:43
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 14:16:46
Piko 1136 van AC naar DC door Lobomotion69
Vandaag om 13:13:03
Mitteldorf, baan in H0, DR tp III door Overet
Vandaag om 13:11:02
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 12:48:55
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 12:47:05
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 12:21:29
20 jaar BNLS door Edsko Hekman
Vandaag om 12:10:20
Tamiya kleur dak Bundesbahn door Sikko
Vandaag om 11:49:45
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:48:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Bob R.
Vandaag om 11:07:53
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
Vandaag om 11:04:07
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 10:54:53
Ruimte van 8.15m x 2.8m + zolder. door Theo Mol
Vandaag om 10:10:52
Dönsdorfer Bauberichte door Basilicum
Vandaag om 09:35:02
Eanos/ Eaos in model door ES44C4
Vandaag om 09:14:49
CIWL type P door willyTEE
Vandaag om 08:20:03
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 08:13:11
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 08:08:47

Auteur Topic: Lood, tin, zamak gieten met Delftse gietmethode, of met siliconen  (gelezen 3590 keer)

HuubvG

• Offline Offline
Lood, tin, zamak gieten met Delftse gietmethode, of met siliconen
« Gepost op: 20 February 2025, 09:04:30 »
Dit idee begon lang geleden met de aankoop van een tweedehands loc waarin een stukje lood ontbrak. Uit een andere loc het wel aanwezige stuk lood nemen om als vorm te dienen, die vermeerderd moet worden. Dat ligt dan jaren te rusten, tot ik er eens echt mee bezig wil gaan. Inmiddels zijn er ideeën bijgekomen die ik wel van genoemde materialen zou willen gieten. Ik denk aan een onderstel op maat - voor een zelf geprinte kapje - dat men dan niet hoeft te (laten) frezen uit een stuk messing of zo (wel eerst een kunststof vorm maken, dat kan wel met een 3d printer). Ik denk zelfs aan een spaakwiel, en dat zou ik graag eens uitproberen. Gewoon voor de leut. :)

In deze video is de Delftse gietmethode te zien. De 'gietfles' die gebruikt worden, zoek ik. Delfts gietzand wordt genoeg aangeboden, een kilo is eerst genoeg, dat komt goed. Zoeken op gietflessen brengt een pagina vol PET drinkflessen. Tja, die worden ook gegoten. Ik vond wel een groothandel, maar die verkoopt niet aan mij. Of een complete set bij Etsy, met verzendkosten a 25, dan kom ik rond de 100 uit, of meer. Terwijl in de video verteld wordt dat de gietflessen vanaf 7 (de goedkoopste) tot 20 (de duurste) kosten.

Wie kan mij verder helpen een Delftse gietfles te vinden?
« Laatst bewerkt op: 11 March 2025, 10:22:37 door Reinout van Rees. Reden: Titel op verzoek aangepast »
Ik heb al een trein

Lambert

• Offline Offline
Groet, Lambert

HuubvG

• Offline Offline
Re: Lood, tin, zamak gieten met Delftse gietmethode; gietflessen gezocht
« Reactie #2 Gepost op: 20 February 2025, 09:51:11 »
Ik kwam bij dezilverwinkel terecht met zoeken naar gietzand, maar ik kon toen de gietflessen daar niet vinden. Hoe ben je bij de gietflessen terecht gekomen, Lambert? Het is wel wat is zoek, en kan ik zand en fles bestellen op 1 adres. Wel aan de prijs, maar als ik niks voordeligers kan vinden, is het acceptabel. Ik kijk ook nog of ik die grote vierkante - zie video - ergens kan vinden.
« Laatst bewerkt op: 20 February 2025, 10:38:07 door HuubvG »
Ik heb al een trein

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #3 Gepost op: 20 February 2025, 10:00:31 »
Hoe hij daar gekomen is, kun je aan de url zien. Vanuit de homepage eerste naar smelten-gieten en dan door naar gietfles.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

HuubvG

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 20 February 2025, 10:34:29 »
Ja, ik zie het.  :-X
Toch te gehaast geweest en/of te snel opgegeven en hulp gezocht - én gevonden langs deze weg, bedankt!
Ik heb al een trein

Lambert

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 20 February 2025, 10:51:45 »
Graag gedaan.

Zo vond ik het: https://www.google.com/search?q=Delftse+gietfles
En dus aan jou gevraagd of het gaat om wat in het eerste resultaat naar voren kwam.

Succes met uitzoeken van de juiste maat.

Uiteindelijk ben ik natuurlijk wel nieuwsgierig naar wat je precies gaat maken.
Het zou leuk zijn als je daar hier op het forum van wat laat zien. Dan kunnen anderen daar van leren of ideeën opdoen.
Groet, Lambert

HuubvG

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 20 February 2025, 11:56:19 »
Helaas had ik eerder al gevonden dat de grote, vierkante uit jouw voorbeeld, uitverkocht is. Jouw link geeft ook 'uitverkocht'. Jammer!

Ik zoek dus nog even verder tot ik dit formaat tegenkom, liever dan erachter te komen dat de keus net te krap is.

Als het zo ver is, kan ik dit draadje gebruiken voor het vervolg, dan wis ik 'gietflessen gezocht' wel van de titel.
Ik heb al een trein

HuubvG

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 20 February 2025, 14:32:40 »
Bezwaar is voor mij hiermee dat ik voor elk onderdeel met aparte mallen (matrijzen) kom te zitten, terwijl ik met de Delftse gietmethode het gietzand telkens weer kan hergebruiken voor elk nieuw onderdeel. Ik weet ook niet of de siliconen tegen de temperatuur van vloeibare tin, lood, zamak bestand is. Wel leuk spul, ik heb er weleens aan gedacht iets hiermee te doen, maar dat kwam er niet van.

Voor kleine afgietsels heb ik Blue Stuff in huis, waarin ik resin giet en dat uithard met een UV lampje.

Maar dan hebben we het weer over kunststof.

Terug naar het metaal gieten. Ik heb gebeld naar De Zilverwinkel. Over een week of twee is de grote gietfles er weer en kan ik die bestellen, inclusief Delfts gietzand.
Ik heb al een trein

HuubvG

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 04 March 2025, 17:35:46 »
De twee weken zijn om, maar nog geen bericht van De Zilverwinkel. Opnieuw de zoektermen geprobeerd, nu bij Amazon een set kunnen vinden, en besteld.
Ik heb al een trein

Duikeend

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 04 March 2025, 20:58:16 »
ik heb even volgen aangezet. ben dit ook al langer van plan maar nog geen tijd voor gehad.
er zijn genoeg filmpjes op internet hoe je van hout een simpel malletje maakt voor het zand.
hier 1 van iemand die met zalmac giet.
Overigens zijn er ook hitte bestendige siliconen soorten  ;)
Groetjes, Ferenc

mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

HuubvG

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 05 March 2025, 08:47:22 »
Tjonge, wat een gevaarte heeft die man gemaakt. Wel tof voor de grote dingen die hij giet. Goeie uitleg, leuke video.

Ik heb de gietfles inclusief 2 kg gietzand besteld. Als ik hout zou kopen om de mal zelf te maken zou ik niet veel voordeliger uit zijn. Vormvastheid lijkt me ook wel een dingetje. De twee helften moeten precies op elkaar passen. Er zal ook weleens vloeibaar metaal op het hout komen. De olie / het vet uit het gietzand trekt misschien wel in het hout, waardoor het zand brokkelig, droog wordt. Of het hout trekt krom door de warmte. Om dat allemaal te omzeilen ga ik in een keer een beproefde weg volgen met de gietijzeren gietfles. Ook hier leiden weer meerdere wegen naar Rome. Je kunt oeverloos blijven turen naar alternatieven, maar dan wordt de keus alleen maar moeilijker. Ik hak een knoop door en kan direct aan de slag.

Hoewel, kijken of de volgende attributen voorhanden zijn:

Gietlepel - check, een antiek erfstuk
Crème Brûlée brander / gasbrander - ja, navulbaar
Lood, tin, zamac - vinkje aan

Citaat
Overigens zijn er ook hitte bestendige siliconen soorten  ;)
Dat opperde al eerder iemand.
https://www.detinnenroos.com/nl/starterset-siliconenmal-voor-levensmiddelen-klein.html

Wellicht een alternatief?

Mijn antwoord nog maar eens:
Citaat
Bezwaar is voor mij hiermee dat ik voor elk onderdeel met aparte mallen (matrijzen) kom te zitten, terwijl ik met de Delftse gietmethode het gietzand telkens weer kan hergebruiken voor elk nieuw onderdeel.

Herhaling is een beste leermeester.  :)

Maar dat hou je toch. We zullen ook wel om de paar berichten een waarschuwing krijgen omtrent de giftige dampen... :police:
Ik heb al een trein

HuubvG

• Offline Offline
Lood, tin, zamak gieten met Delftse gietmethode en alternatieven
« Reactie #12 Gepost op: 10 March 2025, 09:59:30 »
Inmiddels zijn de gezochte spullen binnen. De titel is gewijzigd, maar omdat er belangstelling is voor gieten met hittebestendige siliconenmallen, moet ik misschien nogmaals een verzoek aan de moderator doen. Voor wie er wat mee wil (ikzelf wellicht in de toekomst), hier 2 video's, door iemand die modelbouw onderdelen giet m.b.v. siliconenmallen.

Video 1
Video 2

In mijn eerste bericht had ik een link gegeven waarin de Delftse gietmethode getoond wordt.

In deze video is de Delftse gietmethode te zien.

Dat was alleen maar het eerste deel. Hier is de link naar deel 2, het gieten.

Aan de slag op zijn Delfts, de spullen liggen klaar.

Gasbranders, lood, gewichten Fleischmann locs, gietzand en -fles, hamer, talkpoeder, lepel om zand te schappen, mes om vlak te schrapen.

De eerste en tweede poging mislukten, beide doordat ik niet genoeg vloeibaar metaal in één keer naar binnen goot. De antieke gietlepel bleek niet geschikt. Die heb ik  weer in elkaar gesoldeerd.

Inmiddels een nieuwe gietlepel voorhanden, een roestvrij stalen. Heeft jaren ongebruikt in mijn keuken gehangen. Een mooie tuit er ingetikt.

Met de gasbrander verhit ik direct de lepel en zowel lood als tin smelten hierin voldoende.

Een elektrische smeltpot staat op de wensenlijst, ze zijn er vanaf een paar tientjes. Temperatuur tot 580° dus ook goed voor zamak.

Nu weer verder oefenen. Zodra het gelukt is, zal ik het melden.
Ik heb al een trein

MOVisser

• Online Online
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Lood, tin, zamak gieten met Delftse gietmethode
« Reactie #13 Gepost op: 10 March 2025, 13:49:43 »
Ik zie afvoer kanalen aan de onderkant.
Is het niet beter twee ontluchtings kanalen te maken net naast de gietopening?

Nu giet je en gaan de kanalen dicht zitten.
Lucht moet dan via de gietopening weg....

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 23 augustus ben ik er weer...

HuubvG

• Offline Offline
Re: Lood, tin, zamak gieten met Delftse gietmethode
« Reactie #14 Gepost op: 10 March 2025, 14:37:12 »
De andere halve gietfles zat er bovenop.
Vervolgens de gietfles delen rechtop gezet (nu ligt die helft plant) met de tuit naar boven, klem eromheen.
De onderste kanalen zouden als buffer dienen zodat het lood in de hoeken komt.
De luchtgaten zitten dan in de linker- en rechter bovenhoek, lopen naar boven toe.
Bovenin zijn de luchtgaten doorgestoken naar buiten toe.

Maar ik heb het ditmaal anders gedaan.
Gewoon één gietfles deel plat gelegd.
Vorm erin geklopt precies tot de rand.
Geen luchtkanalen nodig.

Alleen heb ik er teveel ingegoten, nu zou er 3 mm van het brede vlak gevijld/ geschuurd moeten worden.

In plaats van oeverloos proberen te vijlen, ga ik dit opnieuw smelten en de mal vullen tot aan de rand, niet hoger.
Ik heb al een trein