Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

mDDM, waarom 3 draaistellen? door j.ossebaar
Vandaag om 12:35:12
Vraag over vervangmotor Lima-locomotief door Pauldg
Vandaag om 12:32:41
Had de NS4903 rangeerlicht? door ruudns
Vandaag om 12:25:19
Zoutkamp 1921 - 1942, Het plan door PaulW
Vandaag om 12:18:13
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 12:10:43
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 11:52:40
Crème daken mitropa rijtuigen epoche 2 door Gert Arkema
Vandaag om 11:37:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Montanbahn
Vandaag om 11:34:25
Rondom Charlois door Huup
Vandaag om 11:32:53
Roco modellen op aliexpress door henk
Vandaag om 11:14:40
PB Models, ICR-rijtuigen door saskia
Vandaag om 11:13:09
Yet Another Servo Decoder door Menno
Vandaag om 11:04:59
Schroefkoppeling voor H0. door hervé
Vandaag om 11:00:56
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Karben
Vandaag om 10:58:54
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:54:58
Loksound downloads door Jaelro
Vandaag om 10:01:53
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door VAM65
Vandaag om 09:01:24
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
26 October 2025, 23:51:08
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
26 October 2025, 23:01:51
viessmann 4500 door Kees van der knijff
26 October 2025, 21:46:44
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
26 October 2025, 20:44:22
De bouw van station Laarbeek H0 door cor_b
26 October 2025, 20:42:04
TAMS PZS-2.2 door Ronald Halma
26 October 2025, 20:24:29
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door orientexpress
26 October 2025, 20:19:40
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
26 October 2025, 19:58:42
Eurostar in brand door Arjan6511
26 October 2025, 19:29:41
Project seaside Germany door Ronald Halma
26 October 2025, 19:26:57
Raadplaatje door grossraumwagen
26 October 2025, 19:08:37
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
26 October 2025, 19:08:30
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door GerardvV
26 October 2025, 18:58:42
  

Auteur Topic: Fleischmann Profi radius test  (gelezen 2209 keer)

Frank1965

  • Offline Offline
  • Berichten: 21
Fleischmann Profi radius test
« Gepost op: 12 February 2025, 11:29:05 »
Goedemorgen,

Na zeer lange tijd weer begonnen met een baanplan.
Op internet heb ik een leuk baanplan gevonden, echter die is gemaakt met Marklin C-gleis.
Ik gebruik / heb zelf Fleischmann Profi rail, en nu kom ik op sommige punten niet goed uit.
Het baanplan wordt een stuk groter dan de oorspronkelijke.
Om toch een beetje binnen de perken (lees afmetingen) te blijven ben ik gaan testen met een kleinere radius, maar ik weet niet zeker of dat verstandig is.
Wel getest met 2 locs met elk 3 personenwagons en dat gaat wel goed.
Toch zou ik graag jullie mening weten.

Eeh, hoe kan ik hier de bijlage toevoegen??


Met vriendelijke groet,
Frank

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 18281
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Fleischmann Profi radius test
« Reactie #1 Gepost op: 12 February 2025, 11:40:39 »
Welke radius M en welke Fl? Staan nummers op de railstukken, weet je ook de radius. R1 is meestal 36cm, 2 meestal 45. Die laatste loopt bij het meeste spul net wat mooier al prop je een Amerikaanse Big Boy van M gewoon door 36cm... wat dan weer totaal geen gezicht is ;)

Dus iets meer info kan on helpen om jou te helpen  :)
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

grossraumwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1458
Re: Fleischmann Profi radius test
« Reactie #2 Gepost op: 12 February 2025, 11:53:55 »
Als ik me niet vergis is bij Fleischmann R1=360mm, terwijl bij Märklin R2=360mm.
Hogere R-nummers zijn per stap meestal zo'n 60-65 mm groter.

Mss dat daar iets niet goed gegaan is met de vertaalslag.

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 5449
Re: Fleischmann Profi radius test
« Reactie #3 Gepost op: 12 February 2025, 12:30:38 »
Marklin C-rail kent geen kleinere boogstralen dan 360 mm, dus dat zal het probleem niet zijn. Dit noemt Marklin R1 onder op de bocht.

Normale wissels in Marklin C (niet de slanke) hebben dan C-rail R2 boogstraal voor het afbuigende spoor (437,5 mm).

Een wisselverbinding tussen 2 sporen, meet 360 mm in lengte.

Bochtwissels zijn uitgevoerd in R1 boogstraal, met de buitenboog verlengd met 77.5 mm.

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26868
    • Pagina van klaas
Re: Fleischmann Profi radius test
« Reactie #4 Gepost op: 12 February 2025, 12:36:50 »
Met een beetje zoeken op de websites van Märklin en Fleischmann is alle informatie te vinden.

Bijlage toevoegen: kijk in de linkerkolom bij Plaatje uploaden
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Frank1965

  • Offline Offline
  • Berichten: 21

Frank1965

  • Offline Offline
  • Berichten: 21
Re: Fleischmann Profi radius test
« Reactie #6 Gepost op: 12 February 2025, 12:57:37 »
en daar is het plaatje..

Frank1965

  • Offline Offline
  • Berichten: 21
Re: Fleischmann Profi radius test
« Reactie #7 Gepost op: 12 February 2025, 13:00:21 »
Hoi,

binnenbocht FL 6120
buitenbocht FL 6125
zie ook het plaatje wat inmiddels gelukt is.

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8136
Re: Fleischmann Profi radius test
« Reactie #8 Gepost op: 12 February 2025, 14:49:45 »
Ik vind persoonlijk dat het veel afhangt van welke loks/rijtuigen je wil rijden en hoeveel je hecht aan een "realistische" baan (voor zover dit uiteraard mogelijk is in onze hobby, tenzij je een bedrijfsloods ter beschikking hebt :angel: ). Ik ben zelf ooit begonnen met een baan in R1 en hoewel het wel kon, ben ik later toch overgestapt op enkel bochten in R3 en R4. Wel nog steeds in Fleischmann Profigleis omdat ik dat een fijne rails vind.

https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,70445.0.html

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=64230.0

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2986
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Fleischmann Profi radius test
« Reactie #9 Gepost op: 12 February 2025, 15:46:13 »
Beste Frank,

Welkom op het forum!

Waar loop je precies tegen aan dat het niet past? Ik kan dat niet in de plaatjes ontdekken....

Wel zie ik dat je in het bovenste plaatje R2 en R3 gebruikt, en in het onderste plaatje R1 en R2. De 6127 en 6125 zijn namelijk allebei dezelfde straal (R2). De 6127 is alleen de halve lengte van de 6125. In je bovenste plan kan je dus ook gewoon 5x 6125 gebruiken. Dat scheelt veel raillassen en dus meer kansen op slechte stroomdoorgave en ontsporing. Het maakt je plan iets bedrijfszekerder.

Van de 6131 (R3) zijn alleen korte lengtes beschikbaar, die zijn gelijk aan de 6127 inderdaad.

Groeten,
Rogier

Frank1965

  • Offline Offline
  • Berichten: 21
Re: Fleischmann Profi radius test
« Reactie #10 Gepost op: 13 February 2025, 19:27:49 »
Hallo allemaal,

het gaat mij eigenlijk om 2 zaken.
1: de diepte van de treinplaat als ik bochten ga maken met het bovenste plaatje, 1.10 meter diep. is dit niet teveel?
2: met kleinere radius werken levert qua diepte wat winst op, maar is dit mooi / verstandig?

ik heb met de kleinere radius met 2 locs en personenwagons getest en dat gaat goed.

Montanbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 900
  • Steel is king!
Re: Fleischmann Profi radius test
« Reactie #11 Gepost op: 14 February 2025, 10:35:34 »
Diepte van 1,10m te diep? Ja, als je er niet van alle kanten bij kunt dan is dit zeker te diep. 80 cm is voor veel mensen qua armlengte al een behoorlijke uitdaging.
Ga maar eens bij een tafel staan en test het uit zou ik zo zeggen.
MB

It's weird having the same age as old people...........

bouwdraadje

Frank1965

  • Offline Offline
  • Berichten: 21
Re: Fleischmann Profi radius test
« Reactie #12 Gepost op: 14 February 2025, 14:34:31 »
Het gedeelte op de tekening komt aan de rechter (kop)zijde van mijn geplande baan.

De bovenzijde van de tekening komt tegen de muur, ik kan er dus bij vanaf de voorkant en rechter zijkant.
Als ik de diverse commentaren doorlees, zou ik dus ook met de bovenste tekening (grotere radius) goed wegkomen, ook omdat dit wat mooier rijd.
Ik ga weer verder rommelen met mijn baanplan, zodra er iets meer op papier staat zal ik dit ook eens delen (submap  baanplannen) :-)

Alvast bedankt voor alle comments!

Gegroet,
Frank

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 18281
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Fleischmann Profi radius test
« Reactie #13 Gepost op: 14 February 2025, 14:45:49 »
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2986
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Fleischmann Profi radius test
« Reactie #14 Gepost op: 14 February 2025, 14:55:58 »
Hoi Frank,

Dank voor de toelichting. 1,10 meter is inderdaad ruim en red je waarschijnlijk niet van 1 kant. Soms is een mansgat in het midden wel een mogelijkheid, zodat je bij een ontsporing buiten bereik (en dat is altijd zo....) nog wel je treinen goed kan zetten.

Qua diameter, 1,10 meter is altijd nog veel krapper dan de werkelijkheid. Dus optisch is ruimer veel mooier. Dit kan je ook bereiken door bv niet alle rails in het zicht te leggen. Je zou ook de bogen in het zicht ruimer kunnen leggen en buiten het zicht (in bv een tunnel) krapper kunnen maken. Alleen is krapper wel iets ontsporingsgevoeliger, dus zorg wel dat je erbij kan.

Met wat voor personenwagens rij je? Zijn dit korte wagonnen (bv 2 assers) dan is een krappe bocht (R1) geen probleem. Rij je met exact 1:87 materieel, dan zijn sommige rijtuigen 30cm lang. Die kunnen elkaar in R1 en R2 niet passeren! Dan heb je echt R2 en R3 nodig heb ik begrepen. Wil je veilig zitten, probeer dan R1 te vermijden zou ik zeggen....

Groeten,
Rogier