Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Alweer is de Weller soldeerbout defect door Peter Kleton
Vandaag om 22:54:27
6 en 7 september terug naar toen door Overet
Vandaag om 22:47:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wies
Vandaag om 22:34:09
Veevervoer ss/ ns door grossraumwagen
Vandaag om 22:28:38
Minder wissels door Thom
Vandaag om 22:27:50
Stalen D 4 deurs spoor 0 door arnout
Vandaag om 21:52:54
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:48:22
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 21:46:50
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door cor_b
Vandaag om 21:10:00
Digitale kraan Roco 46801 door VAM65
Vandaag om 20:23:33
Modelspoorbaan van Einte door einte
Vandaag om 19:55:37
LIMA IRM Cardanassen door Silvolde
Vandaag om 19:52:10
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 19:34:23
Kato 2026 door Gino
Vandaag om 19:16:07
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 19:14:38
Welke winkel voert deze merken? door spoorzeven
Vandaag om 18:54:08
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 18:50:20
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 18:32:56
Vraag over aandrijving / tandwielen Roco Blokkendoos (oud) door Ferdinand Bogman
Vandaag om 18:11:57
Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen door janw
Vandaag om 18:11:31
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Wim Vink
Vandaag om 17:31:45
PB Models, ICR-rijtuigen door Ben
Vandaag om 17:10:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 16:02:59
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
Vandaag om 15:58:04
Fleischmania Nostalgia door spoorijzer
Vandaag om 14:38:09
Albert's fantasie in schaal 0e door spoorijzer
Vandaag om 14:11:16
Waar is dit? door Eric v C
Vandaag om 12:18:17
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door spoorijzer
Vandaag om 11:51:21
Een Rotterdams gebouw door Gerco van Beelen
Vandaag om 11:43:23
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 10:57:52
  

Auteur Topic: Fleischmann Profi radius test  (gelezen 2110 keer)

Frank1965

  • Offline Offline
  • Berichten: 21
Fleischmann Profi radius test
« Gepost op: 12 February 2025, 11:29:05 »
Goedemorgen,

Na zeer lange tijd weer begonnen met een baanplan.
Op internet heb ik een leuk baanplan gevonden, echter die is gemaakt met Marklin C-gleis.
Ik gebruik / heb zelf Fleischmann Profi rail, en nu kom ik op sommige punten niet goed uit.
Het baanplan wordt een stuk groter dan de oorspronkelijke.
Om toch een beetje binnen de perken (lees afmetingen) te blijven ben ik gaan testen met een kleinere radius, maar ik weet niet zeker of dat verstandig is.
Wel getest met 2 locs met elk 3 personenwagons en dat gaat wel goed.
Toch zou ik graag jullie mening weten.

Eeh, hoe kan ik hier de bijlage toevoegen??


Met vriendelijke groet,
Frank

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 18028
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Fleischmann Profi radius test
« Reactie #1 Gepost op: 12 February 2025, 11:40:39 »
Welke radius M en welke Fl? Staan nummers op de railstukken, weet je ook de radius. R1 is meestal 36cm, 2 meestal 45. Die laatste loopt bij het meeste spul net wat mooier al prop je een Amerikaanse Big Boy van M gewoon door 36cm... wat dan weer totaal geen gezicht is ;)

Dus iets meer info kan on helpen om jou te helpen  :)
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

grossraumwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1336
Re: Fleischmann Profi radius test
« Reactie #2 Gepost op: 12 February 2025, 11:53:55 »
Als ik me niet vergis is bij Fleischmann R1=360mm, terwijl bij Märklin R2=360mm.
Hogere R-nummers zijn per stap meestal zo'n 60-65 mm groter.

Mss dat daar iets niet goed gegaan is met de vertaalslag.

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 5299
Re: Fleischmann Profi radius test
« Reactie #3 Gepost op: 12 February 2025, 12:30:38 »
Marklin C-rail kent geen kleinere boogstralen dan 360 mm, dus dat zal het probleem niet zijn. Dit noemt Marklin R1 onder op de bocht.

Normale wissels in Marklin C (niet de slanke) hebben dan C-rail R2 boogstraal voor het afbuigende spoor (437,5 mm).

Een wisselverbinding tussen 2 sporen, meet 360 mm in lengte.

Bochtwissels zijn uitgevoerd in R1 boogstraal, met de buitenboog verlengd met 77.5 mm.

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26772
    • Pagina van klaas
Re: Fleischmann Profi radius test
« Reactie #4 Gepost op: 12 February 2025, 12:36:50 »
Met een beetje zoeken op de websites van Märklin en Fleischmann is alle informatie te vinden.

Bijlage toevoegen: kijk in de linkerkolom bij Plaatje uploaden
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Frank1965

  • Offline Offline
  • Berichten: 21

Frank1965

  • Offline Offline
  • Berichten: 21
Re: Fleischmann Profi radius test
« Reactie #6 Gepost op: 12 February 2025, 12:57:37 »
en daar is het plaatje..

Frank1965

  • Offline Offline
  • Berichten: 21
Re: Fleischmann Profi radius test
« Reactie #7 Gepost op: 12 February 2025, 13:00:21 »
Hoi,

binnenbocht FL 6120
buitenbocht FL 6125
zie ook het plaatje wat inmiddels gelukt is.

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8159
Re: Fleischmann Profi radius test
« Reactie #8 Gepost op: 12 February 2025, 14:49:45 »
Ik vind persoonlijk dat het veel afhangt van welke loks/rijtuigen je wil rijden en hoeveel je hecht aan een "realistische" baan (voor zover dit uiteraard mogelijk is in onze hobby, tenzij je een bedrijfsloods ter beschikking hebt :angel: ). Ik ben zelf ooit begonnen met een baan in R1 en hoewel het wel kon, ben ik later toch overgestapt op enkel bochten in R3 en R4. Wel nog steeds in Fleischmann Profigleis omdat ik dat een fijne rails vind.

https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,70445.0.html

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=64230.0

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2775
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Fleischmann Profi radius test
« Reactie #9 Gepost op: 12 February 2025, 15:46:13 »
Beste Frank,

Welkom op het forum!

Waar loop je precies tegen aan dat het niet past? Ik kan dat niet in de plaatjes ontdekken....

Wel zie ik dat je in het bovenste plaatje R2 en R3 gebruikt, en in het onderste plaatje R1 en R2. De 6127 en 6125 zijn namelijk allebei dezelfde straal (R2). De 6127 is alleen de halve lengte van de 6125. In je bovenste plan kan je dus ook gewoon 5x 6125 gebruiken. Dat scheelt veel raillassen en dus meer kansen op slechte stroomdoorgave en ontsporing. Het maakt je plan iets bedrijfszekerder.

Van de 6131 (R3) zijn alleen korte lengtes beschikbaar, die zijn gelijk aan de 6127 inderdaad.

Groeten,
Rogier

Frank1965

  • Offline Offline
  • Berichten: 21
Re: Fleischmann Profi radius test
« Reactie #10 Gepost op: 13 February 2025, 19:27:49 »
Hallo allemaal,

het gaat mij eigenlijk om 2 zaken.
1: de diepte van de treinplaat als ik bochten ga maken met het bovenste plaatje, 1.10 meter diep. is dit niet teveel?
2: met kleinere radius werken levert qua diepte wat winst op, maar is dit mooi / verstandig?

ik heb met de kleinere radius met 2 locs en personenwagons getest en dat gaat goed.

Montanbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 886
  • Steel is king!
Re: Fleischmann Profi radius test
« Reactie #11 Gepost op: 14 February 2025, 10:35:34 »
Diepte van 1,10m te diep? Ja, als je er niet van alle kanten bij kunt dan is dit zeker te diep. 80 cm is voor veel mensen qua armlengte al een behoorlijke uitdaging.
Ga maar eens bij een tafel staan en test het uit zou ik zo zeggen.
MB

It's weird having the same age as old people...........

bouwdraadje

Frank1965

  • Offline Offline
  • Berichten: 21
Re: Fleischmann Profi radius test
« Reactie #12 Gepost op: 14 February 2025, 14:34:31 »
Het gedeelte op de tekening komt aan de rechter (kop)zijde van mijn geplande baan.

De bovenzijde van de tekening komt tegen de muur, ik kan er dus bij vanaf de voorkant en rechter zijkant.
Als ik de diverse commentaren doorlees, zou ik dus ook met de bovenste tekening (grotere radius) goed wegkomen, ook omdat dit wat mooier rijd.
Ik ga weer verder rommelen met mijn baanplan, zodra er iets meer op papier staat zal ik dit ook eens delen (submap  baanplannen) :-)

Alvast bedankt voor alle comments!

Gegroet,
Frank

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 18028
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Fleischmann Profi radius test
« Reactie #13 Gepost op: 14 February 2025, 14:45:49 »
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2775
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Fleischmann Profi radius test
« Reactie #14 Gepost op: 14 February 2025, 14:55:58 »
Hoi Frank,

Dank voor de toelichting. 1,10 meter is inderdaad ruim en red je waarschijnlijk niet van 1 kant. Soms is een mansgat in het midden wel een mogelijkheid, zodat je bij een ontsporing buiten bereik (en dat is altijd zo....) nog wel je treinen goed kan zetten.

Qua diameter, 1,10 meter is altijd nog veel krapper dan de werkelijkheid. Dus optisch is ruimer veel mooier. Dit kan je ook bereiken door bv niet alle rails in het zicht te leggen. Je zou ook de bogen in het zicht ruimer kunnen leggen en buiten het zicht (in bv een tunnel) krapper kunnen maken. Alleen is krapper wel iets ontsporingsgevoeliger, dus zorg wel dat je erbij kan.

Met wat voor personenwagens rij je? Zijn dit korte wagonnen (bv 2 assers) dan is een krappe bocht (R1) geen probleem. Rij je met exact 1:87 materieel, dan zijn sommige rijtuigen 30cm lang. Die kunnen elkaar in R1 en R2 niet passeren! Dan heb je echt R2 en R3 nodig heb ik begrepen. Wil je veilig zitten, probeer dan R1 te vermijden zou ik zeggen....

Groeten,
Rogier