Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Alweer is de Weller soldeerbout defect
door
Peter Kleton
Vandaag
om 22:54:27
6 en 7 september terug naar toen
door
Overet
Vandaag
om 22:47:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wies
Vandaag
om 22:34:09
Veevervoer ss/ ns
door
grossraumwagen
Vandaag
om 22:28:38
Minder wissels
door
Thom
Vandaag
om 22:27:50
Stalen D 4 deurs spoor 0
door
arnout
Vandaag
om 21:52:54
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
Vandaag
om 21:48:22
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2
door
Frank 123
Vandaag
om 21:46:50
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
cor_b
Vandaag
om 21:10:00
Digitale kraan Roco 46801
door
VAM65
Vandaag
om 20:23:33
Modelspoorbaan van Einte
door
einte
Vandaag
om 19:55:37
LIMA IRM Cardanassen
door
Silvolde
Vandaag
om 19:52:10
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Hans Reints
Vandaag
om 19:34:23
Kato 2026
door
Gino
Vandaag
om 19:16:07
Microstepper motoren voor armseinpalen
door
bask185
Vandaag
om 19:14:38
Welke winkel voert deze merken?
door
spoorzeven
Vandaag
om 18:54:08
Module vliegveld Jan van Mourik
door
MOVisser
Vandaag
om 18:50:20
Swalbenburg, N modulebaan
door
NS264
Vandaag
om 18:32:56
Vraag over aandrijving / tandwielen Roco Blokkendoos (oud)
door
Ferdinand Bogman
Vandaag
om 18:11:57
Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen
door
janw
Vandaag
om 18:11:31
Alt-Wutachtalbahn 2025
door
Wim Vink
Vandaag
om 17:31:45
PB Models, ICR-rijtuigen
door
Ben
Vandaag
om 17:10:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
sncf231e
Vandaag
om 16:02:59
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen
door
MathynK
Vandaag
om 15:58:04
Fleischmania Nostalgia
door
spoorijzer
Vandaag
om 14:38:09
Albert's fantasie in schaal 0e
door
spoorijzer
Vandaag
om 14:11:16
Waar is dit?
door
Eric v C
Vandaag
om 12:18:17
La Fabrique des petits réseaux (1:87)
door
spoorijzer
Vandaag
om 11:51:21
Een Rotterdams gebouw
door
Gerco van Beelen
Vandaag
om 11:43:23
Raadplaatje
door
grossraumwagen
Vandaag
om 10:57:52
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
(Her)beginners
|
Fleischmann Profi radius test
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omlaag
Auteur
Topic: Fleischmann Profi radius test (gelezen 2110 keer)
Frank1965
Offline
Berichten: 21
Fleischmann Profi radius test
«
Gepost op:
12 February 2025, 11:29:05 »
Goedemorgen,
Na zeer lange tijd weer begonnen met een baanplan.
Op internet heb ik een leuk baanplan gevonden, echter die is gemaakt met Marklin C-gleis.
Ik gebruik / heb zelf Fleischmann Profi rail, en nu kom ik op sommige punten niet goed uit.
Het baanplan wordt een stuk groter dan de oorspronkelijke.
Om toch een beetje binnen de perken (lees afmetingen) te blijven ben ik gaan testen met een kleinere radius, maar ik weet niet zeker of dat verstandig is.
Wel getest met 2 locs met elk 3 personenwagons en dat gaat wel goed.
Toch zou ik graag jullie mening weten.
Eeh, hoe kan ik hier de bijlage toevoegen??
Met vriendelijke groet,
Frank
Gelogd
Ronald Halma
Organisator US Convention Nederland
Offline
Berichten: 18028
Modelrailroading is fun!
Re: Fleischmann Profi radius test
«
Reactie #1 Gepost op:
12 February 2025, 11:40:39 »
Welke radius M en welke Fl? Staan nummers op de railstukken, weet je ook de radius. R1 is meestal 36cm, 2 meestal 45. Die laatste loopt bij het meeste spul net wat mooier al prop je een Amerikaanse Big Boy van M gewoon door 36cm... wat dan weer totaal geen gezicht is
Dus iets meer info kan on helpen om jou te helpen
Gelogd
Greetz, Ronald
Mijn US Convention Aalten
Mijn modules!:
Micromodule
grossraumwagen
Offline
Berichten: 1336
Re: Fleischmann Profi radius test
«
Reactie #2 Gepost op:
12 February 2025, 11:53:55 »
Als ik me niet vergis is bij Fleischmann R1=360mm, terwijl bij Märklin R2=360mm.
Hogere R-nummers zijn per stap meestal zo'n 60-65 mm groter.
Mss dat daar iets niet goed gegaan is met de vertaalslag.
Gelogd
Jelmer
Offline
Berichten: 5299
Re: Fleischmann Profi radius test
«
Reactie #3 Gepost op:
12 February 2025, 12:30:38 »
Marklin C-rail kent geen kleinere boogstralen dan 360 mm, dus dat zal het probleem niet zijn. Dit noemt Marklin R1 onder op de bocht.
Normale wissels in Marklin C (niet de slanke) hebben dan C-rail R2 boogstraal voor het afbuigende spoor (437,5 mm).
Een wisselverbinding tussen 2 sporen, meet 360 mm in lengte.
Bochtwissels zijn uitgevoerd in R1 boogstraal, met de buitenboog verlengd met 77.5 mm.
Groeten,
Jelmer
Gelogd
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26772
Re: Fleischmann Profi radius test
«
Reactie #4 Gepost op:
12 February 2025, 12:36:50 »
Met een beetje zoeken op de websites van Märklin en Fleischmann is alle informatie te vinden.
Bijlage toevoegen: kijk in de linkerkolom bij Plaatje uploaden
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Frank1965
Offline
Berichten: 21
Re: Fleischmann Profi radius test
«
Reactie #5 Gepost op:
12 February 2025, 12:56:59 »
https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Baanplan-test-radius-67ac8c1503bf5.pdf
Gelogd
Frank1965
Offline
Berichten: 21
Re: Fleischmann Profi radius test
«
Reactie #6 Gepost op:
12 February 2025, 12:57:37 »
en daar is het plaatje..
Gelogd
Frank1965
Offline
Berichten: 21
Re: Fleischmann Profi radius test
«
Reactie #7 Gepost op:
12 February 2025, 13:00:21 »
Hoi,
binnenbocht FL 6120
buitenbocht FL 6125
zie ook het plaatje wat inmiddels gelukt is.
Gelogd
Rondje_HO
Offline
Berichten: 8159
Re: Fleischmann Profi radius test
«
Reactie #8 Gepost op:
12 February 2025, 14:49:45 »
Ik vind persoonlijk dat het veel afhangt van welke loks/rijtuigen je wil rijden en hoeveel je hecht aan een "realistische" baan (voor zover dit uiteraard mogelijk is in onze hobby, tenzij je een bedrijfsloods ter beschikking hebt
). Ik ben zelf ooit begonnen met een baan in R1 en hoewel het wel
kon
, ben ik later toch overgestapt op enkel bochten in R3 en R4. Wel nog steeds in Fleischmann Profigleis omdat ik dat een fijne rails vind.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,70445.0.html
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=64230.0
Gelogd
Met vr. groet, Martijn.
Mijn banen:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,70445.0.html
Nieuw; nu met foto's:
https://www.flickr.com/gp/151072373@N04/240tu5
spoorijzer
Offline
Berichten: 2775
Re: Fleischmann Profi radius test
«
Reactie #9 Gepost op:
12 February 2025, 15:46:13 »
Beste Frank,
Welkom op het forum!
Waar loop je precies tegen aan dat het niet past? Ik kan dat niet in de plaatjes ontdekken....
Wel zie ik dat je in het bovenste plaatje R2 en R3 gebruikt, en in het onderste plaatje R1 en R2. De 6127 en 6125 zijn namelijk allebei dezelfde straal (R2). De 6127 is alleen de halve lengte van de 6125. In je bovenste plan kan je dus ook gewoon 5x 6125 gebruiken. Dat scheelt veel raillassen en dus meer kansen op slechte stroomdoorgave en ontsporing. Het maakt je plan iets bedrijfszekerder.
Van de 6131 (R3) zijn alleen korte lengtes beschikbaar, die zijn gelijk aan de 6127 inderdaad.
Groeten,
Rogier
Gelogd
www.spoorijzer.nl
Frank1965
Offline
Berichten: 21
Re: Fleischmann Profi radius test
«
Reactie #10 Gepost op:
13 February 2025, 19:27:49 »
Hallo allemaal,
het gaat mij eigenlijk om 2 zaken.
1: de diepte van de treinplaat als ik bochten ga maken met het bovenste plaatje, 1.10 meter diep. is dit niet teveel?
2: met kleinere radius werken levert qua diepte wat winst op, maar is dit mooi / verstandig?
ik heb met de kleinere radius met 2 locs en personenwagons getest en dat gaat goed.
Gelogd
Montanbahn
Offline
Berichten: 886
Steel is king!
Re: Fleischmann Profi radius test
«
Reactie #11 Gepost op:
14 February 2025, 10:35:34 »
Diepte van 1,10m te diep? Ja, als je er niet van alle kanten bij kunt dan is dit zeker te diep. 80 cm is voor veel mensen qua armlengte al een behoorlijke uitdaging.
Ga maar eens bij een tafel staan en test het uit zou ik zo zeggen.
Gelogd
MB
It's weird having the same age as old people...........
bouwdraadje
Frank1965
Offline
Berichten: 21
Re: Fleischmann Profi radius test
«
Reactie #12 Gepost op:
14 February 2025, 14:34:31 »
Het gedeelte op de tekening komt aan de rechter (kop)zijde van mijn geplande baan.
De bovenzijde van de tekening komt tegen de muur, ik kan er dus bij vanaf de voorkant en rechter zijkant.
Als ik de diverse commentaren doorlees, zou ik dus ook met de bovenste tekening (grotere radius) goed wegkomen, ook omdat dit wat mooier rijd.
Ik ga weer verder rommelen met mijn baanplan, zodra er iets meer op papier staat zal ik dit ook eens delen (submap baanplannen) :-)
Alvast bedankt voor alle comments!
Gegroet,
Frank
Gelogd
Ronald Halma
Organisator US Convention Nederland
Offline
Berichten: 18028
Modelrailroading is fun!
Re: Fleischmann Profi radius test
«
Reactie #13 Gepost op:
14 February 2025, 14:45:49 »
Citaat van: Frank1965 op 12 February 2025, 12:56:59
https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Baanplan-test-radius-67ac8c1503bf5.pdf
Frank, je kunt geen pdf's als plaatje uploaden.... dat moet echt een jpeg zijn.
Gelogd
Greetz, Ronald
Mijn US Convention Aalten
Mijn modules!:
Micromodule
spoorijzer
Offline
Berichten: 2775
Re: Fleischmann Profi radius test
«
Reactie #14 Gepost op:
14 February 2025, 14:55:58 »
Hoi Frank,
Dank voor de toelichting. 1,10 meter is inderdaad ruim en red je waarschijnlijk niet van 1 kant. Soms is een mansgat in het midden wel een mogelijkheid, zodat je bij een ontsporing buiten bereik (en dat is altijd zo....) nog wel je treinen goed kan zetten.
Qua diameter, 1,10 meter is altijd nog veel krapper dan de werkelijkheid. Dus optisch is ruimer veel mooier. Dit kan je ook bereiken door bv niet alle rails in het zicht te leggen. Je zou ook de bogen in het zicht ruimer kunnen leggen en buiten het zicht (in bv een tunnel) krapper kunnen maken. Alleen is krapper wel iets ontsporingsgevoeliger, dus zorg wel dat je erbij kan.
Met wat voor personenwagens rij je? Zijn dit korte wagonnen (bv 2 assers) dan is een krappe bocht (R1) geen probleem. Rij je met exact 1:87 materieel, dan zijn sommige rijtuigen 30cm lang. Die kunnen elkaar in R1 en R2 niet passeren! Dan heb je echt R2 en R3 nodig heb ik begrepen. Wil je veilig zitten, probeer dan R1 te vermijden zou ik zeggen....
Groeten,
Rogier
Gelogd
www.spoorijzer.nl
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
(Her)beginners
|
Fleischmann Profi radius test