Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 16:00:15
Prestige Models : ervaringen door Dennis1984
Vandaag om 15:58:43
Lokpilot 4 defect door bellejt
Vandaag om 15:55:02
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door spoorzeven
Vandaag om 15:51:31
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Dick55
Vandaag om 15:44:02
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 14:40:16
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 14:39:19
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 14:38:45
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 14:38:13
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 14:37:17
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 14:35:52
Vreemd probleem door AP3737
Vandaag om 14:35:31
Aachenau West door wob
Vandaag om 14:30:54
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Scratchbuilt
Vandaag om 14:27:09
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 14:07:16
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 13:51:41
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 13:39:42
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:22:20
DE II van DKM opnieuw bedraden. door paazhaas
Vandaag om 13:04:47
Bahnstrecke 5867 door RobVille
Vandaag om 12:43:51
Heroplage Artitec Plan W? door André82
Vandaag om 12:33:36
Wat was jullie allereerste loc? door bellejt
Vandaag om 12:33:26
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:26:30
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door jerdenberg
Vandaag om 12:13:23
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 11:46:15
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Montanbahn
Vandaag om 11:32:55
Verschillen in S88N terugmelder Rosoft m.b.t. door Montanbahn
Vandaag om 11:24:38
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door spoorijzer
Vandaag om 11:16:04
Arlbergbahn.. ? door spoorijzer
Vandaag om 11:13:32
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 11:02:57
  

Auteur Topic: Ned.Transport Museum nog steeds in grote problemen  (gelezen 18513 keer)

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 5390
  • Modelspoor is emotie...
Re: Ned.Transport Museum nog steeds in grote problemen
« Reactie #105 Gepost op: 02 March 2025, 12:45:28 »
Ik denk eerder dat alles tót Plan V gebruikt kan worden om te slepen... toch? Die TEE is van 1957...
Tbinnebarretije…

Nederduitsemeester

  • Offline Offline
  • Berichten: 3465
Re: Ned.Transport Museum nog steeds in grote problemen
« Reactie #106 Gepost op: 02 March 2025, 13:11:30 »
Ja, maar de TEE heeft al de automatische koppeling op UIC-hoogte, dus vanaf Plan V/T is alle treinstellen met Scharfenbergkoppeling te gebruiken. ;)
'11-22* '12-19* '13-17* & 1xER Totaal 58*

De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....

Groeten, Erwin

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4058
Re: Ned.Transport Museum nog steeds in grote problemen
« Reactie #107 Gepost op: 02 March 2025, 22:26:14 »
Slepen is geen probleem, maar dan kun je er verder nog niets mee, want die rijtuigen hebben ook nog flink wat stroom nodig voor wat zaken, en dat kwam ook allemaal uit de motorwagen geleverd ;)

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7601
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Ned.Transport Museum nog steeds in grote problemen
« Reactie #108 Gepost op: 02 March 2025, 22:33:43 »
En zijn toch 2 koprijtuigen?
In de tweede is vast ruimt voor een genaratorset, accu's, of een brandstofcel etc. etc.

Waarom is er in een land wat miljarden `over de balk gooit` aan onzinnigheden, geen geld om een stuk industrieel erfgoed te bewaren?
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2683
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Ned.Transport Museum nog steeds in grote problemen
« Reactie #109 Gepost op: 03 March 2025, 08:10:28 »
Er zijn inderdaad 2 koprijtuigen. Met 1 van de 2 is vast wel iets te maken voor de energievoorziening, maar de motorwagens waren wel anders gebouwd (korter, 2x 3 assige draaistellen etc), ik vermoed ivm gewicht motoren etc.

Als je een "stammetje" maakt van 2 kop- en 2 tussenrijtuigen, kan je het geheel tenminste verplaatsen. Bv als mobiel museum langs diverse museumclubs. Alleen tja, voordat het zover is zal er nog veel gedaan moeten worden.....

Groeten,
Rogier

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 1385
Re: Ned.Transport Museum nog steeds in grote problemen
« Reactie #110 Gepost op: 03 March 2025, 09:14:26 »
De motorwagen is op zich niet korter, die meet net als de andere rijtuigen 23,9 meter over de koppeling.
Wel is de vouwbalg aan de achterzijde langer dan bij de andere rijtuigen, waardoor die wellicht wat korter lijkt.

Maar inderdaad verder totaal anders gebouwd

Edwin2121992

  • Offline Offline
  • Berichten: 958
Re: Ned.Transport Museum nog steeds in grote problemen
« Reactie #111 Gepost op: 03 March 2025, 09:34:56 »
Een stuurstand is helemaal niet geschikt qua constructie om motoren te dragen. Ik heb wel eens het hersenspinsel gehad om de twee stuurstand uiterlijk met bestickering op een motorenwagen te laten lijken. Dan heb je een kloppende stam, moet je alleen een locomotief ervoor zetten voor het slepen en de stroomvoorziening en vier rijtuigen met zitplaatsen. Maar ik weet uit eigen (museum) ervaring dat dit ook niet perse haalbaar is.

Groeten Edwin.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22519
Re: Ned.Transport Museum nog steeds in grote problemen
« Reactie #112 Gepost op: 03 March 2025, 10:36:49 »
Maar goed, stap 1 is onderdak vinden voor de rijtuigen.

Overigens vind ik een fantasiesamenstelling in de vorm van een vierdelig geheel met twee koprijtuigen weinig met het bewaren van erfgoed te maken hebben. Daadwerkelijk rijden met het spul heeft wat mij betreft sowieso de laagste prioriteit.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5568
Re: Ned.Transport Museum nog steeds in grote problemen
« Reactie #113 Gepost op: 03 March 2025, 14:42:54 »
Men had het plan om een motorwagen te bouwen, gebaseerd op een BR Class 37 die uit Spanje zou worden gehaald waar deze locs een rol vervulden bij de bouw van hogesnelheidslijnen.
De cabine zou je mogelijk wel van een stuurstand kunnen afhalen. Die lijkt mij ook het lastigste (na) te bouwen.
Groet, Frank

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4058
Re: Ned.Transport Museum nog steeds in grote problemen
« Reactie #114 Gepost op: 03 March 2025, 23:11:28 »
En dan ben je wat nieuws aan het bouwen, en mag je ook direct voldoen aan alle huidig geldende TSI normen.

Daar ga je niet vrolijk van worden, en ook zeker geen motorwagen meer mee kunnen bouwen die op een TEE lijkt.


StefanNL_Plays

  • Offline Offline
  • Berichten: 107
  • :D
Re: Ned.Transport Museum nog steeds in grote problemen
« Reactie #115 Gepost op: 04 March 2025, 06:26:39 »
Men had het plan om een motorwagen te bouwen, gebaseerd op een BR Class 37 die uit Spanje zou worden gehaald waar deze locs een rol vervulden bij de bouw van hogesnelheidslijnen.

Vergeet niet dat de Class 37's gebouwd zijn naar de Britse PVR, welke kleiner is dan de Nederlandse (vergelijk maar tussen de 1500 en ICR, de 1500 zou theoretisch gezien "in" de ICR passen). Als je een goed matchende motorwagen wilt hebben, moet je het hele frame opnieuw bouwen wil je deze qua grootte laten matchen met de rijtuigen, en op dat punt kan je beter een compleet nieuwe motorwagen bouwen ipv een bestaande loc modificeren.. :-\
Uiteindelijk komt alles goed :)

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7483
Re: Ned.Transport Museum nog steeds in grote problemen
« Reactie #116 Gepost op: 04 March 2025, 09:11:56 »
Dat is meer een kwestie van een smallere cabine dan van de draaistellen. Tenslotte rijdt het op dezelfde spoorbreedte.

Bij auto's was het altijd zo dat je een derde mocht vernieuwen zonder dat het originele kenteken in gevaar kwam. Wanneer de motorwagen als een deel van het treinstel wordt beschouwd kan je de nieuwbouw er misschien bij sjoemelen, maar ik ken de regelgeving natuurlijk niet. En deze kwestie was nog nooit zo hypothetisch, dat ook.
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4058
Re: Ned.Transport Museum nog steeds in grote problemen
« Reactie #117 Gepost op: 04 March 2025, 11:36:59 »
Op het spoor is het zo dat alles wat je nieuw bouwt, of aanpast- of wijzigt aan bestaand materieel moet voldoen aan de actuele eisen.

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2683
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Ned.Transport Museum nog steeds in grote problemen
« Reactie #118 Gepost op: 04 March 2025, 13:33:12 »
En ook een Class 37 in originele vorm zal (vermoed ik) eerst toegelaten moeten worden in Nederland, dus wat dat betreft maakt het niet uit als je die (zoveel mogelijk) origineel houdt.

Maar de grootste uitdaging is nu zorgen dat de huidige TEE wordt bewaard, anders heeft het weinig zin om ooit eens een motorwagen te bouwen.

Groeten,
Rogier

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7483
Re: Ned.Transport Museum nog steeds in grote problemen
« Reactie #119 Gepost op: 04 March 2025, 16:36:10 »
Nieuwbouw plegen in China met het originele Werkspoor fabrieks nummer. Naar Canada verschepen. Daar een half jaar in de regen laten staan en hem dan spontaan 'vinden' dus  ;D
Don't be part of the problem. Be the entire problem!