Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door j.ossebaar
Vandaag om 22:03:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Eelco Storm
Vandaag om 22:02:14
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door wob
Vandaag om 21:44:09
Aachenau West door wob
Vandaag om 21:41:21
Site Uhlenbrock door Jan-Peter
Vandaag om 21:38:45
Stub switches door Hans1963
Vandaag om 21:25:21
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend? door Herb73
Vandaag om 21:20:49
fotowedstrijd 2025 door Keska
Vandaag om 20:46:34
De modeltreinen van Spoorijzer door Charles_
Vandaag om 20:45:50
Welke versies van de Roco 2200 zijn er? door JohnH0
Vandaag om 20:44:28
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 20:42:03
Arlbergbahn.. ? door Krazy Dre
Vandaag om 20:23:36
Beekdaelen in H0 door ruudns
Vandaag om 20:19:33
Nieuw huis, nieuwe baan door Benelux795
Vandaag om 20:05:22
Terschellinger Spoor door Ronald Halma
Vandaag om 18:58:21
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:56:08
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Jeroen Water
Vandaag om 18:54:44
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
Vandaag om 18:10:13
Au bord de la Cèze door Wim1969
Vandaag om 18:08:09
MLF Fielschmann motor kit door henk
Vandaag om 16:57:08
Piko blauwe 1000 door spoorzeven
Vandaag om 16:23:26
Revier Rheinbrenner (H0) door cor_b
Vandaag om 16:09:07
Loksound5 decoder door 008200
Vandaag om 15:34:24
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Sicco Dierdorp
Vandaag om 15:30:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 15:21:11
W.V. Kalender 2026 door Jelmer
Vandaag om 15:14:45
Raadplaatje door Gerrit H
Vandaag om 14:30:50
Diorama Memburg Klütjenfelderkai door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 12:47:22
Brexbachtalbahn - Duitslands mooiste zijlijn. door Brexbachtalbahn
Vandaag om 11:13:05
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 10:52:17
  

Auteur Topic: Ned.Transport Museum nog steeds in grote problemen  (gelezen 19890 keer)

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 5507
  • Modelspoor is emotie...
Re: Ned.Transport Museum nog steeds in grote problemen
« Reactie #105 Gepost op: 02 March 2025, 12:45:28 »
Ik denk eerder dat alles tót Plan V gebruikt kan worden om te slepen... toch? Die TEE is van 1957...
Tbinnebarretije…

Nederduitsemeester

  • Offline Offline
  • Berichten: 3462
Re: Ned.Transport Museum nog steeds in grote problemen
« Reactie #106 Gepost op: 02 March 2025, 13:11:30 »
Ja, maar de TEE heeft al de automatische koppeling op UIC-hoogte, dus vanaf Plan V/T is alle treinstellen met Scharfenbergkoppeling te gebruiken. ;)
'11-22* '12-19* '13-17* & 1xER Totaal 58*

De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....

Groeten, Erwin

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4084
Re: Ned.Transport Museum nog steeds in grote problemen
« Reactie #107 Gepost op: 02 March 2025, 22:26:14 »
Slepen is geen probleem, maar dan kun je er verder nog niets mee, want die rijtuigen hebben ook nog flink wat stroom nodig voor wat zaken, en dat kwam ook allemaal uit de motorwagen geleverd ;)

Eric B

  • Online Online
  • Berichten: 7947
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Ned.Transport Museum nog steeds in grote problemen
« Reactie #108 Gepost op: 02 March 2025, 22:33:43 »
En zijn toch 2 koprijtuigen?
In de tweede is vast ruimt voor een genaratorset, accu's, of een brandstofcel etc. etc.

Waarom is er in een land wat miljarden `over de balk gooit` aan onzinnigheden, geen geld om een stuk industrieel erfgoed te bewaren?
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Ned.Transport Museum nog steeds in grote problemen
« Reactie #109 Gepost op: 03 March 2025, 08:10:28 »
Er zijn inderdaad 2 koprijtuigen. Met 1 van de 2 is vast wel iets te maken voor de energievoorziening, maar de motorwagens waren wel anders gebouwd (korter, 2x 3 assige draaistellen etc), ik vermoed ivm gewicht motoren etc.

Als je een "stammetje" maakt van 2 kop- en 2 tussenrijtuigen, kan je het geheel tenminste verplaatsen. Bv als mobiel museum langs diverse museumclubs. Alleen tja, voordat het zover is zal er nog veel gedaan moeten worden.....

Groeten,
Rogier

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 1460
Re: Ned.Transport Museum nog steeds in grote problemen
« Reactie #110 Gepost op: 03 March 2025, 09:14:26 »
De motorwagen is op zich niet korter, die meet net als de andere rijtuigen 23,9 meter over de koppeling.
Wel is de vouwbalg aan de achterzijde langer dan bij de andere rijtuigen, waardoor die wellicht wat korter lijkt.

Maar inderdaad verder totaal anders gebouwd

Edwin2121992

  • Offline Offline
  • Berichten: 1004
Re: Ned.Transport Museum nog steeds in grote problemen
« Reactie #111 Gepost op: 03 March 2025, 09:34:56 »
Een stuurstand is helemaal niet geschikt qua constructie om motoren te dragen. Ik heb wel eens het hersenspinsel gehad om de twee stuurstand uiterlijk met bestickering op een motorenwagen te laten lijken. Dan heb je een kloppende stam, moet je alleen een locomotief ervoor zetten voor het slepen en de stroomvoorziening en vier rijtuigen met zitplaatsen. Maar ik weet uit eigen (museum) ervaring dat dit ook niet perse haalbaar is.

Groeten Edwin.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22716
Re: Ned.Transport Museum nog steeds in grote problemen
« Reactie #112 Gepost op: 03 March 2025, 10:36:49 »
Maar goed, stap 1 is onderdak vinden voor de rijtuigen.

Overigens vind ik een fantasiesamenstelling in de vorm van een vierdelig geheel met twee koprijtuigen weinig met het bewaren van erfgoed te maken hebben. Daadwerkelijk rijden met het spul heeft wat mij betreft sowieso de laagste prioriteit.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5662
Re: Ned.Transport Museum nog steeds in grote problemen
« Reactie #113 Gepost op: 03 March 2025, 14:42:54 »
Men had het plan om een motorwagen te bouwen, gebaseerd op een BR Class 37 die uit Spanje zou worden gehaald waar deze locs een rol vervulden bij de bouw van hogesnelheidslijnen.
De cabine zou je mogelijk wel van een stuurstand kunnen afhalen. Die lijkt mij ook het lastigste (na) te bouwen.
Groet, Frank

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4084
Re: Ned.Transport Museum nog steeds in grote problemen
« Reactie #114 Gepost op: 03 March 2025, 23:11:28 »
En dan ben je wat nieuws aan het bouwen, en mag je ook direct voldoen aan alle huidig geldende TSI normen.

Daar ga je niet vrolijk van worden, en ook zeker geen motorwagen meer mee kunnen bouwen die op een TEE lijkt.


StefanNL_Plays

  • Online Online
  • Berichten: 130
  • :D
Re: Ned.Transport Museum nog steeds in grote problemen
« Reactie #115 Gepost op: 04 March 2025, 06:26:39 »
Men had het plan om een motorwagen te bouwen, gebaseerd op een BR Class 37 die uit Spanje zou worden gehaald waar deze locs een rol vervulden bij de bouw van hogesnelheidslijnen.

Vergeet niet dat de Class 37's gebouwd zijn naar de Britse PVR, welke kleiner is dan de Nederlandse (vergelijk maar tussen de 1500 en ICR, de 1500 zou theoretisch gezien "in" de ICR passen). Als je een goed matchende motorwagen wilt hebben, moet je het hele frame opnieuw bouwen wil je deze qua grootte laten matchen met de rijtuigen, en op dat punt kan je beter een compleet nieuwe motorwagen bouwen ipv een bestaande loc modificeren.. :-\
Uiteindelijk komt alles goed :)

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7738
Re: Ned.Transport Museum nog steeds in grote problemen
« Reactie #116 Gepost op: 04 March 2025, 09:11:56 »
Dat is meer een kwestie van een smallere cabine dan van de draaistellen. Tenslotte rijdt het op dezelfde spoorbreedte.

Bij auto's was het altijd zo dat je een derde mocht vernieuwen zonder dat het originele kenteken in gevaar kwam. Wanneer de motorwagen als een deel van het treinstel wordt beschouwd kan je de nieuwbouw er misschien bij sjoemelen, maar ik ken de regelgeving natuurlijk niet. En deze kwestie was nog nooit zo hypothetisch, dat ook.
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4084
Re: Ned.Transport Museum nog steeds in grote problemen
« Reactie #117 Gepost op: 04 March 2025, 11:36:59 »
Op het spoor is het zo dat alles wat je nieuw bouwt, of aanpast- of wijzigt aan bestaand materieel moet voldoen aan de actuele eisen.

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Ned.Transport Museum nog steeds in grote problemen
« Reactie #118 Gepost op: 04 March 2025, 13:33:12 »
En ook een Class 37 in originele vorm zal (vermoed ik) eerst toegelaten moeten worden in Nederland, dus wat dat betreft maakt het niet uit als je die (zoveel mogelijk) origineel houdt.

Maar de grootste uitdaging is nu zorgen dat de huidige TEE wordt bewaard, anders heeft het weinig zin om ooit eens een motorwagen te bouwen.

Groeten,
Rogier

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7738
Re: Ned.Transport Museum nog steeds in grote problemen
« Reactie #119 Gepost op: 04 March 2025, 16:36:10 »
Nieuwbouw plegen in China met het originele Werkspoor fabrieks nummer. Naar Canada verschepen. Daar een half jaar in de regen laten staan en hem dan spontaan 'vinden' dus  ;D
Don't be part of the problem. Be the entire problem!