Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Site Uhlenbrock door Ronaldk
Vandaag om 07:48:11
Tams app door Ronaldk
Vandaag om 07:45:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Pommie
Vandaag om 01:30:19
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
Vandaag om 00:19:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:00:11
Wat was jullie allereerste loc? door ArjanB
08 August 2025, 23:41:32
De projecten van Ruben (NL H0) door Ruben90
08 August 2025, 23:27:25
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door NS264
08 August 2025, 23:24:44
Programmeren cv door Hasenwald
08 August 2025, 23:18:39
booster vraag door Hasenwald
08 August 2025, 23:06:40
Modelbaan Beltheim. door Wim Vink
08 August 2025, 22:53:32
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
08 August 2025, 22:51:41
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
08 August 2025, 22:30:37
Sfeer op je modelbaan door Scratchbuilt
08 August 2025, 22:26:36
Wielen bruineren. Hoe? door Dave.......
08 August 2025, 22:14:22
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door AB 7216
08 August 2025, 22:11:40
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
08 August 2025, 22:08:01
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
08 August 2025, 22:05:18
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Bahn-AG
08 August 2025, 21:41:52
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Martin Domburg
08 August 2025, 21:35:29
Rijnstraat door Huup
08 August 2025, 20:37:49
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
08 August 2025, 20:36:15
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
08 August 2025, 20:32:30
Module vliegveld Jan van Mourik door Peter Soonius
08 August 2025, 20:30:48
Fleischmann Anna ombouw. door Scratchbuilt
08 August 2025, 20:25:10
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
08 August 2025, 20:23:24
Terugverende koppeling door Trein033
08 August 2025, 20:01:19
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
08 August 2025, 19:03:27
Vreemd probleem door guy1846
08 August 2025, 18:37:10
DDAR op basis van een Artitec DDM door Daan de leeuw
08 August 2025, 16:23:24

Auteur Topic: Artitec DE1  (gelezen 540318 keer)

Bob R.

• Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re:Artitec DE1
« Reactie #1710 Gepost op: 03 July 2010, 22:03:00 »
Dat was een handgemaakt prototype.
Het lukt niet zo te produceren voor die prijs.
Vr. groeten,
Bob

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #1711 Gepost op: 03 July 2010, 22:27:15 »
jongens, ik heb toch al een locje of 3 gebouwd... maar echt... ik zie het probleem dat jullie zien niet zo. trapjes een beetje schuin? duw je ze recht. Je kan ze vastlijmen in de gaatjes, dan breken ze af als je een harde boer laat. Snorren krom? hoe krom dan? ik zie hier allerlei met vervormende lenzen geschoten foto's, wie probeert het eens met een tele-macro-lens? alleen dat geeft echt een goed beeld... de ergste kritiek die echt gerechtvaardigd is aan de hand van de foto's is de te dikke rode rand om de lampen. En zijn deze rode echt zoveel krommer? mijn blauwe was destijds nét niet helemaal recht (halve mm katterug) maar dat viel me pas op nadat ik de foto's 5 keer gezien had...
Maar goed, misschien ben ik wat minder kritisch omdat ik met de hand gebouwd spul gewend ben met alle imperfecties van dien...

Chris

• Offline Offline
    • Het Groterdam Project
« Reactie #1712 Gepost op: 03 July 2010, 23:32:08 »
Mijn verslagje.

DE1 stel 32

Huup

• Offline Offline
  • May your coffee kick in before reality does.
« Reactie #1713 Gepost op: 04 July 2010, 00:06:06 »
jongens, ik heb toch al een locje of 3 gebouwd... maar echt... ik zie het probleem dat jullie zien niet zo. trapjes een beetje schuin? duw je ze recht. Je kan ze vastlijmen in de gaatjes, dan breken ze af als je een harde boer laat. Snorren krom? hoe krom dan? ik zie hier allerlei met vervormende lenzen geschoten foto's, wie probeert het eens met een tele-macro-lens? alleen dat geeft echt een goed beeld... de ergste kritiek die echt gerechtvaardigd is aan de hand van de foto's is de te dikke rode rand om de lampen. En zijn deze rode echt zoveel krommer? mijn blauwe was destijds nét niet helemaal recht (halve mm katterug) maar dat viel me pas op nadat ik de foto's 5 keer gezien had...
Maar goed, misschien ben ik wat minder kritisch omdat ik met de hand gebouwd spul gewend ben met alle imperfecties van dien...
:)

stig

• Offline Offline
« Reactie #1714 Gepost op: 04 July 2010, 00:48:23 »
Mijn verslagje.

ba·ga·tel·li·se·ren

Prima verslag verder Chris. Kritiek mag en is vast ook terecht, maar wat worden jullie toch verwend! Ik zou een NL stomertje met nog eens tien van zulke "foutjes" zo kopen.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Chris

• Offline Offline
    • Het Groterdam Project
« Reactie #1715 Gepost op: 04 July 2010, 00:49:59 »
Ik dank u. (voor beide)  ;D

Mispoes

• Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Hengelooo 1:160
« Reactie #1716 Gepost op: 04 July 2010, 00:57:15 »
Artitec heeft onlangs DE-1 32 uitgebracht, het eerste model voor tijdperk 4. Tevens het eerste model dat voor mij, qua tijdperk, interessant is.

Eerst een stukje geschiedenis (samengesteld a.h.v. HOV-1981) en daarna mijn bevindingen:

De 32 kwam op 3 augustus 1953 in dienst als Blauwe Engel. Op 1 september 1967 werd de 32 naar Werkspoor gestuurd om de werkzaamheden voor de ATB-voorbereiding (o.a. de bekabeling op het dak) te ondergaan die op de 18e van die maand waren afgerond. Het motorrijtuig ging direct door naar de Hoofdwerkplaats Haarlem voor grote revisie, waarschijnlijk is de 32 toen van blauw naar rood geschilderd, tevens vernieuwd interieur (de karakteristieke ribbeltjesbanken). Op 10 november 1967 werd deze DE-1 weer op de dienst losgelaten. In december 1968 kreeg het de bekende witte eigendomskenmerken aangemeten.  28 april 1981 was de laatste dag dat de 32 dienst deed: een brand in het motorcompartiment werd het motorrijtuig fataal. In Zwolle werden de bruikbare onderdelen verwijderd en op 10 augustus van dat jaar verliet de 32 in 2 delen op platte wagens Zwolle om naar Sloperij Koek in Mijdrecht te worden gebracht.

Qua tijdperk is het model dus te plaatsen in de periode december 1968-april 1981. Slechts vier jaar voor de definitieve eindstreep van dit materieeltype, geen krappe periode dus.
Wat mij direct opvalt is dat het model veel kenmerken heeft meegekregen van het grote voorbeeld waardoor het direct oogt als een DE-1 in het model er goed inzit, ik weet het, dit is een zeer subjectief begrip. Een paar voorbeelden van de goed getroffen details: de ramen,

boven haaks, onder iets afgeronder, zelfs de tandheugel is nagebootst waarlangs het bovendeel zich tergend langzaam neerwaarts bewoog (een ramp voor de fotograferende hobbyïst die verrast werd door iets interessants), het “platte” dak met fraai aangebrachte ATB-leiding, de lasnaden zijn iets te nadrukkelijk aanwezig, in het echt waren ze nauwelijks te zien in 3-demensie.

Mooi gedetailleerde onderzijde en de kenmerkende draaistellen die in die periode echt niet meer zwart waren (voor zover ze dat ooit geweest zijn). Opschriften: de NS-vignetten lijken mij net iets te klein: breedte van 11 tegen 12 mm. Verder viel mij op dat in werkelijkheid aan de kant van de ATB-leiding de bakaanduiding “ABD 32” en de bakcodering met revisiedatum van plaats hebben gewisseld t.o.v. 1:87. Toegegeven, in werkelijkheid was daar geen vast beleid in gemaakt. Kijk maar eens naar de 34 en 41 waar op dezelfde plek de respectievelijke  opschriften staan:

DE-1 34

DE-1 41

Bij de 32 is dit in aan deze zijde fout. Ik heb zelf geen foto’s van de 32: toen ik mijn eerste spoorfoto’s maakte was de 32 al ruim drie maanden eerder tot schroot verwerkt. Ik moet het dus doen met fotomateriaal van anderen: ik heb relevante foto’s van de 32 kunnen vinden in het boek “Blauwe Engelen &  Rode Duivels”op blz. 85 bovenaan en “Dieselend door  Nederland”, blz. 21, eveneens bovenaan. Op de laatst genoemde foto is te zien dat de andere zijde van het model wel klopt. De revisiedatum (oktober 1979) komt inde verste verte  niet overeen met de gegevens die ik hier aanwezig heb (in 1979 zijn er echt geen dieseleentjes meer gereviseerd), de datum van de schilderbeurt (september 1969) evenmin.

Dan de koppen, ontegenzeggelijk met het karakter van de DE-1 (en 2), er is iets mee, wat weet ik niet precies maar ze lijken een klein beetje naar voren te duiken. De cabineramen zijn als één strip los in de kap gezet (net als bij de Lima mat.’46 met vergelijkbare neus) en daar is veel kritiek opgekomen vanwege de naad. Tja, dat had misschien beter gekund, temeer daar het 2e en 7e raam wat teveel naar onderen doorloopt. De raamranden zijn echter ragfijn uitgevoerd waarmee de DE-1 van Artitec zich duidelijk in positieve zin onderscheidt van de 19 jaar oudere mat.’46 van Lima. De kleur had grijs moeten zijn, niet rood. Iets voor de modelbouwer met de vaste hand (waar ik helaas niet toebehoor). De gele bies boven op de kop volgt de lasnaad i.p.v.op dezelfde hoogte te blijven zoals de meeste stellen hebben. Genoemde foto in het boek laat zien dat ook de 32 dat had moeten hebben. In 2006 heb ik het hier al eens met Artitec over gehad op Eurospoor.

De gele bies gaat op de 41 “rechtdoor”en duikt niet naar beneden om de lasnaad te volgen.
Men onderkende het “probleem” maar de reden om het zo te doen is dat men bang is dat het niet goed op het model vertaald zou worden. En daar zou Artitec wel eens gelijk in kunnen hebben. Want kijk ik naar de snor dan is die… mislukt… de foto’s die geplaatst zijn op het forum worden m.i. ten onrechte bekritiseerd. Zo ziet het er bij het model gewoon uit. Het valt zwaar tegen, vooral die aan de B-zijde (loopdraaistel): zwabbert alle kanten op. En dat is jammer, heel erg jammer want die snor is zeer gezichtsbepalend. De fabrikant had zelf kunnen zien dat dit zo niet bedoeld is. Hier had meer aandacht aan besteed moeten worden. Maar laat ik eerlijk zijn, die van de Lima mat.’46 is ook niet mooi. Kennelijk is het allemaal niet zo gemakkelijk maar anno nu mogen we toch verwachten dat a.h.v. het alom aanwezige fotomateriaal dit goed zou moeten gaan. Misschien begint het probleem wel bij de koplampen lijken mij te fors, dat viel mij al op bij de eerste foto’s van het bruine handmonster eerder op Benelux getoond. Bewijs heb ik er (nog) niet voor want ik het niet nameten in 1:1. Als de snor net om de koplampen heen was getekend en verder strak was geweest, was het denk ik wel goed gegaan. De foto’s spreken voor zich.

De bak is helaas gekromd, heeft een zgn. katterug, iets dat thans vaak voorkomt, waarschijnlijk veroorzaakt door het te vroeg lossen uit de matrijs waardoor de kap nog kan vervormen tijdens het afkoelen. Als dat inderdaad de oorzaak is dan kan het dus voorkomen worden. Winstbejag door het benutten van grotere productiecapaciteit is de drijfveer en dat moet ophouden we hebben het namelijk niet over WK-prullaria maar over een dure modeltrein waar de klant veel geld voor betaalt en echt beter verdient.

Goed, kleine en grote plus- en minpunten en schoonheidsfoutjes maken het model aanvaardbaar of juist niet, dat moet iedereen voor zichzelf uitmaken. De grootste minpunten zijn de slecht gevormde snorren en de gekromde bak. Daar tegenover staat een model dat zoveel kenmerkende details bevat die wèl gelukt zijn dat het de DE-1 is, de DE-1 die ik zo goed ken uit de jaren tachtig. Kun je forse kritieke hebben en het model toch de moeite waard vinden om het aan te schaffen? Ja, voor degene die de nuance zoekt en vindt is dat mogelijk…
Er is m.i. niet zomaar een slecht model op de markt gegooid, hier is duidelijk liefde en aandacht aan besteed om er een mooi model van te maken. Op het gebied van de snorren (ik neem geen woord terug van (eer)gisteren) is de fabrikant in China misschien wel onvoldoende begeleid, dat kan ik niet beoordelen. Dat moet echt beter want dit is niet acceptabel. Ik ga zelf proberen t.z.t. een oplossing te vinden en ermee aan het werk te gaan met mijn eigen modellen. Of dat lukt zal de tijd moeten leren.

Met bovenstaande heb ik mijn kritiek af willen zetten tegen het totaalbeeld, ik heb niet de intentie hiermee volledig te zijn zoals in een materieeltest (morgen zal ik tot de conclusie komen dat ik nog wat vergeten ben). Zaken die mij positief en negatief opvallen aan het uiterlijk van het model. Niet meer, niet minder…
« Laatst bewerkt op: 04 July 2010, 09:51:09 door Mispoes »
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

stig

• Offline Offline
« Reactie #1717 Gepost op: 04 July 2010, 01:37:41 »
Als ik de foto's van Remco bekijk, dan valt mij op dat de snor per snorhelft in 2 delen is getamponeerd. De scheiding loopt over de koplamp. Van het deel dat de uiteinden van de snor bevat, zie je dat het begin, bij de koplamp dus, naar binnen krimpt als er getamponeerd word. Als dat iets meer naar buiten zou blijven, om de koplampringen heen, zou het perfect aansluiten. Als je de goede kleur zou hebben en goed zou kunnen retoucheren, hoef je alleen de koplampring weer rond rood te maken en boven en onder een aansluitend geel streepje te zetten.

Maar goed, het zal mij jeuken verder. Het is jullie speeltje. ;D

Ik heb wel een keer een decal om de neus van een amerikaanse E-unit geprakt en dat was echt een drama. Ik zal zo even wat foto's uploaden. Neus is rond en schuin. En ook nog een nummerbord in de decal... (voor de bonuspunten....)

De mijne op de voorgrond, de fabrieks op de achtergrond. Het gaat om de vierstrepige decal om de neus.

Deze kant is minder mooi. Verticaal is niet echt verticaal.

Deze was nog ff een tandje moeilijker met een uitstekende nummerbord. Decal in veel onderdelen geknipt een aangebracht.

Nou geniet er maar van... ;D
« Laatst bewerkt op: 04 July 2010, 01:49:55 door stig »
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Esperopt

• Offline Offline
  • Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
« Reactie #1718 Gepost op: 04 July 2010, 04:20:46 »
Chris bedankt voor de bespreking met, alweer, uitstekende foto's. Frank natuurlijk ook bedank voor je uitgebreide commentaar.

Er is voor mij geen ontkomen aan tenzij ik wil wachten op, waarop eigenlijk? Er is geen ander merk wat dit model heeft aangekondigd. En ik ben het met Frank eens, dit is de DE-I zoals ik die mij herinner, brommend door het Groningse landschap.

Ik hoop alleen wel dat Artitec, hoe blij ik ook met hun modellen ben, de geuite opbouwende kritiek ter harte neemt. We willen nl ook graag een DE-II  ;D.

Simon Stenneberg

• Offline Offline
  • Dieselpower rules!
« Reactie #1719 Gepost op: 04 July 2010, 10:10:34 »
Mijn verslagje.

Weer een mooi verslagje, Chris!
Eén tip: geef gewoon jouw eigen mening, het is jouw site, en laat je niet meer verleiden om opmerkingen van een forum als deze te gaan verdedigen.

Groet,
Simon
die gewoon rustig afwacht hoe modellen er in de winkel uit gaan zien voordat ie gaat bedenken of ie er één koopt, zoals misschien de rode DE1 met reclamebanen
Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

Northlander1983

• Gast
« Reactie #1720 Gepost op: 04 July 2010, 10:14:36 »
Heren Poes(Frank), Remco en Chris,

mooi verslag... (y)
« Laatst bewerkt op: 04 July 2010, 10:31:43 door Northlander. »

janw

• Offline Offline
  • Bruggen-IG:
« Reactie #1721 Gepost op: 04 July 2010, 10:18:32 »
De bron van het probleem met de snor zijn en blijven die te grote lampen (zoals al uitgebreid eerder hier besproken); daardoor is de snor te hoog geworden en lijkt-ie te kort. Deze fout wreekt zich op de rode dan ook veel erger dan op de blauwe zonder snor, en het is ook niet zomaar op te lossen. Maar de met lampringen geel en de raamranden grijs is het totaalbeeld waarschijnlijk toch al een stuk beter, en met verf is dit niet moeilijk uit te voeren.

Arnold

• Offline Offline
« Reactie #1722 Gepost op: 04 July 2010, 10:35:59 »
En dat noemt Artitec "high-end"  Volgens mij is "high-end" een andere standaard.

spoorzeven

• Offline Offline
« Reactie #1723 Gepost op: 04 July 2010, 10:36:36 »
Een opname van de 22 te Zwolle, in precies dezelfde uitvoering als de 32. Uiteindelijk vind ik het Artitec model goed gelukt. Net zoals Mispoes al aangaf: het is gewoon een DE-1. De hamvraag is nu: deze kopen of wachten op de blauwe reclamebanen? Dat model zou wel eens zeer vertraagd kunnen zijn door alle kritiek. Als Artitec er tenminste niet helemaal de brui aan geeft......

Groet, Frank

Bob R.

• Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
« Reactie #1724 Gepost op: 04 July 2010, 10:41:06 »
De hamvraag is nu: deze kopen of wachten op de blauwe reclamebanen? Dat model zou wel eens zeer vertraagd kunnen zijn door alle kritiek. Als Artitec er tenminste niet helemaal de brui aan geeft......
[/url]
Kom op zeg, ze vliegen gewoon weer de deur uit. Artitec kan heus wel tegen een beetje kritiek.
Op de plan E is er ook veel discussie geweest, daar heeft Artitec ook wat mee gedaan (y).

Vr. groeten,
Bob