De motor begon bij de Lint pas naar stationair te zakken zodra de snelheid afnam, gaf je wat gaas bij, dan zwelde hij weer op.
Vraagje: draaide de motor bij het rijden op topsnelheid ook stationair? Of was dat op een lager toerental als eenmaal de topsnelheid was behaald?Dirkjan
Ja. dieselen tot de gewenste snelheid was bereikt en dan stationair verder, een soort uit laten open. Soms onderweg nog wat bij gassen. Bij stationair hoorde je eigenlijk alleen de raillassen nog. Een lager toerental kan ik me niet herinneren. Het was of volgas, of stationair.Anderen met andere herinnering? Robin?
Het is grotendeels afhankelijk van de gewenste snelheid. Om de 100 te halen moet je aardig constant max vermogen aanhouden. Voor 60 scheelt het al aanzienlijk en kan je grote stukken alles laten uitrollen en af en toe gas bij geven. Het is uiteindelijk afhankelijk van wie er rijdt (ervaring) maar je kan makkelijk af en toe wat gas terug nemen, iets wat in NS-tijd vermoedelijk minder gedaan werd.
Tussen Sneek en Leeuwarden ging dat niet anders, voorzover ik me herinner: broehoemen en kedeng kedengkedeng, bijbroehoemen en kedeng kedengkedeng
Ook ik kende die max van Robin niet, trouwens, die maak je als reiziger niet mee.
Een van de voordelen van een beperkte groep machinisten