Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Huup
Vandaag om 19:48:51
NS 3502 van zwart naar groen door 008200
Vandaag om 19:42:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Bob R.
Vandaag om 19:32:14
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 19:31:23
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Simplex
Vandaag om 18:57:06
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor? door grossraumwagen
Vandaag om 18:53:24
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Huup
Vandaag om 18:12:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:03:41
Led verlichting knippert door Menno
Vandaag om 18:02:59
't Boemeltje door Huup
Vandaag om 17:54:34
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 17:19:04
Via D naar een ABC rijtuig NS serie 7301-7308 door klusser
Vandaag om 17:18:57
Seinschakelaar door klusser
Vandaag om 16:58:24
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Michiel2
Vandaag om 16:34:20
Toon hier je (model)TRAM foto's. door eemstede
Vandaag om 15:29:57
Roco wagon openen door Henk Veenstra
Vandaag om 15:16:43
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 15:03:16
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:02:51
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:52:36
Raadplaatje door chrvdv37402
Vandaag om 13:43:17
De wijntrein door spoorijzer
Vandaag om 13:39:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 10:02:08
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Falkenberg
Vandaag om 09:44:21
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 09:06:48
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 07:54:42
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door Ronald Halma
02 October 2025, 23:43:55
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door Ronald Halma
02 October 2025, 23:43:09
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
02 October 2025, 22:46:17
Märklin 2025 door Modellbahnwagen
02 October 2025, 21:50:44
Mooi weer om buiten te spelen door Modellbahnwagen
02 October 2025, 21:45:27
  

Auteur Topic: Artitec DE1  (gelezen 551824 keer)

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9890
    • belse roestkraam
Re:Artitec DE1
« Reactie #1470 Gepost op: 01 April 2010, 11:46:16 »
hoe wil je t draadje dan hebben? tis de enige route die je hebt om dat draadje zonder potentieel gedonder langs het vliegwiel te krijgen en toch de motor goed uitneembaar te houden.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22564
Re:Artitec DE1
« Reactie #1471 Gepost op: 01 April 2010, 12:32:32 »
Weet ik veel, dat had in de ontwerpfase anders gemoeten. Wat ik wel weet is dat het draadje ook volgens de officiële route niet klemvast zit en akelig dicht langs het vliegwiel moet. Geen fijne combinatie. Het had al gescheeld als het gleufje naast het vliegwiel waar het draadje door moet, veel dieper was geweest. Dan kan het draadje meteen rechtsaf zonder eerst omhoog langs het vliegwiel te lopen.
« Laatst bewerkt op: 01 April 2010, 12:39:09 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9890
    • belse roestkraam
Re:Artitec DE1
« Reactie #1472 Gepost op: 01 April 2010, 12:37:23 »
het gaat toch vanaf de koolborstelhouder direct opzij, weg van t vliegwiel? waar wil je die draad dan heen hebben? ik snap echt t probleem niet...  ???

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22564
Re:Artitec DE1
« Reactie #1473 Gepost op: 01 April 2010, 12:39:59 »
Het gaat niet gelijk opzij, het gaat eerst omhoog. In ieder geval op die foto toch.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9890
    • belse roestkraam
Re:Artitec DE1
« Reactie #1474 Gepost op: 01 April 2010, 12:42:15 »
en is dat een probleem?

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22564
Re:Artitec DE1
« Reactie #1475 Gepost op: 01 April 2010, 12:45:58 »
Het los liggende stuk draad gaat eerst omhoog een stuk langs het vliegwiel voordat het opzij buigt. Dat had beter andersom gekund.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9890
    • belse roestkraam
Re:Artitec DE1
« Reactie #1476 Gepost op: 01 April 2010, 12:47:53 »
wel 4 mm ofzo ja... als je er dan met veel moeite hele rare bochten in gaat zitten buigen met 4 pincetten tegelijk kun je het na een hele middag zwoegen wellicht voor elkaar krijgen om het draadje aan te laten lopen. oh boy oh boy.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22564
Re:Artitec DE1
« Reactie #1477 Gepost op: 01 April 2010, 13:04:14 »
Ik denk eigenlijk dat we daar in veel gevallen helemaal geen moeite voor hoeven te doen en dat het helemaal vanzelf gaat.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9890
    • belse roestkraam
Re:Artitec DE1
« Reactie #1478 Gepost op: 01 April 2010, 13:12:44 »
een draadje is geen zelf kronkelende regenworm... maar als jij t niet vertrouwt heb je bij deze van mij toestemming om het draadje vast te lijmen oid.  (y)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22564
Re:Artitec DE1
« Reactie #1479 Gepost op: 01 April 2010, 13:22:02 »
Hartelijk dank.
Gaat op mijn lijstje van werkzaamheden uit te voeren bij de volgende openingsceremonie de1.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Fred Eikelboom

  • Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg.
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1377
  • Zonderling en fobie-deskundige.
Re:Artitec DE1
« Reactie #1480 Gepost op: 01 April 2010, 13:57:21 »
Hoi,

Bij mijn DE1 ging het gele draadje ook eerst heel schuin omhoog. Daar het draadje te strak stond heb ik een stukje uit het plastic gesneden (zie foto), en toen zat het draadje wel fatsoenlijk.
.
Dat het gele draadje nu nog veel korter blijkt te zijn dan bij de nummer 22 verbaast me zeer.

mvg,
Fred.
 
mvg, Fred

Als de oorzaak bekend is, is de oplossing een stuk dichterbij.

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2220
  • Bruggen-IG:
Re:Artitec DE1
« Reactie #1481 Gepost op: 01 April 2010, 22:35:03 »
Het gele draadje zit bij mij een ruim eind (dat wil zeggen, 1,5 mm ofzo) van het vliegwiel af, ook al is dat op bovenstaande foto slecht te zien. Er lijkt me geen reden voor verdere modificaties aan dit exemplaar.

lokloods

  • Offline Offline
  • Berichten: 1170
Re:Artitec DE1
« Reactie #1482 Gepost op: 02 April 2010, 18:47:56 »
zijn er meer mensen die inmiddels de sound uitvoering hebben ? en hoe zit het nu eigenlijk met de lichtlekkage of valt dat reuze mee ?


Wiebe

Johan Keuterink

  • Bouw Welgelegen vordert gestaag!
  • Offline Offline
  • Berichten: 856
  • Tijdperk III
Re:Artitec DE1
« Reactie #1483 Gepost op: 02 April 2010, 20:00:00 »
Zoals ik al eerder noemde heb ik hem afgelopen dinsdag op kunnen halen, het is een prachtig treinstel maar hij ontspoort telkens op dezelfde stukken. Ook draait het niet aangedreven draaistel een stuk soepeler dan het aangedreven draaistel (draait stroef).

En ik vind dat er sprake is van behoorlijk wat lekkage qua verlichting (maar is mijn mening), bij de frontverlichting heb ik vier seinen branden wanneer ik in het donker rij, en bij de sluitverlichting is het bagage gedeelte geheel rood verlicht (ik hoop nog dat er iemand met een oplossing komt  ;D).

Greetz Johan

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3533
  • Mcn NSR Groningen.
Re:Artitec DE1
« Reactie #1484 Gepost op: 02 April 2010, 20:10:06 »
Het maakt niet uit welk treinstel je bekijkt, ik heb ze beide, de 22 en 41 en ze zijn kwa verlichting
identiek en hebben dus iets lichtlekkage naar het achterliggende compartiment, voornamelijk rood.

Frontsein, ja die schijnt iets door naar het andere bovenste frontsein.

Ik rij er over het algemeen niet mee in het donker en het was mij bij de 22 ook opgevallen.

Je kan wel iets doen aan het probleem, maar dat vereist iets meer dan het loshalen van de kap.
Het demonteren van het complete binnenwerk om het aan te pakken, daar begin ik "nog" niet aan.

Gr.

Robbert Jan.

(Dimmen met de decoder levert ook een positief resultaat, standje 2 i.p.v. 15 is goed genoeg.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5