Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Sicco Dierdorp
Vandaag om 06:36:39
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door StefanNL_Plays
Vandaag om 05:14:43
Zelfgemaakt BiDiB modules door Dennis1984
Vandaag om 01:01:19
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Sven
Vandaag om 00:12:56
Reparaties aan je materieel: tips & tricks door Huup
Vandaag om 00:10:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
23 November 2025, 23:52:01
LS models 92008, NMBS 1801, komt er printplaat voor meer functies? door arnaud-ns/htm
23 November 2025, 23:22:05
Spoor Groep Zuid 22-23 november Helmond door neudalhausenstadbahn
23 November 2025, 23:08:38
Bf Kibronn door Benelux795
23 November 2025, 23:00:45
Spoor- en tramweg parafernalia door Michiel2
23 November 2025, 22:35:34
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
23 November 2025, 22:29:35
Mijn geweatherde modellen door Frank 123
23 November 2025, 21:43:04
LS Models 2025 door Cegielski
23 November 2025, 21:32:38
Da's Daz 2 door Huup
23 November 2025, 21:26:11
Doornvliet door Chris Westerduin
23 November 2025, 21:21:32
S88N bezetmelder door bask185
23 November 2025, 21:12:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
23 November 2025, 21:09:50
Nieuwe ruimte, nieuw baanplan door Frank 123
23 November 2025, 21:00:16
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
23 November 2025, 20:40:04
Stottering Piko 98551BD door Modeltreinmulder
23 November 2025, 20:10:03
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
23 November 2025, 19:38:53
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door MOVisser
23 November 2025, 17:05:09
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Silvolde
23 November 2025, 16:53:16
Nieuw huis, nieuwe baan door Fred_G
23 November 2025, 16:37:35
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door D_Loc
23 November 2025, 16:30:47
Spoor 1 loc omschakelen van analoog naar digitaal. door hmmglaser
23 November 2025, 16:23:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door william_2
23 November 2025, 16:19:53
Hoe programmeer ik de snelheid van mijn lok met de multimuis? door henk
23 November 2025, 16:07:44
Aachenau West door Bertje B
23 November 2025, 15:35:36
Fleischmann 4178 NS4903 pimpen naar NS4905 door Bahn-AG
23 November 2025, 15:09:54
  

Auteur Topic: Artitec DE1  (gelezen 561412 keer)

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9890
    • belse roestkraam
Re:Artitec DE1
« Reactie #1470 Gepost op: 01 April 2010, 11:46:16 »
hoe wil je t draadje dan hebben? tis de enige route die je hebt om dat draadje zonder potentieel gedonder langs het vliegwiel te krijgen en toch de motor goed uitneembaar te houden.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22705
Re:Artitec DE1
« Reactie #1471 Gepost op: 01 April 2010, 12:32:32 »
Weet ik veel, dat had in de ontwerpfase anders gemoeten. Wat ik wel weet is dat het draadje ook volgens de officiële route niet klemvast zit en akelig dicht langs het vliegwiel moet. Geen fijne combinatie. Het had al gescheeld als het gleufje naast het vliegwiel waar het draadje door moet, veel dieper was geweest. Dan kan het draadje meteen rechtsaf zonder eerst omhoog langs het vliegwiel te lopen.
« Laatst bewerkt op: 01 April 2010, 12:39:09 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9890
    • belse roestkraam
Re:Artitec DE1
« Reactie #1472 Gepost op: 01 April 2010, 12:37:23 »
het gaat toch vanaf de koolborstelhouder direct opzij, weg van t vliegwiel? waar wil je die draad dan heen hebben? ik snap echt t probleem niet...  ???

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22705
Re:Artitec DE1
« Reactie #1473 Gepost op: 01 April 2010, 12:39:59 »
Het gaat niet gelijk opzij, het gaat eerst omhoog. In ieder geval op die foto toch.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9890
    • belse roestkraam
Re:Artitec DE1
« Reactie #1474 Gepost op: 01 April 2010, 12:42:15 »
en is dat een probleem?

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22705
Re:Artitec DE1
« Reactie #1475 Gepost op: 01 April 2010, 12:45:58 »
Het los liggende stuk draad gaat eerst omhoog een stuk langs het vliegwiel voordat het opzij buigt. Dat had beter andersom gekund.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9890
    • belse roestkraam
Re:Artitec DE1
« Reactie #1476 Gepost op: 01 April 2010, 12:47:53 »
wel 4 mm ofzo ja... als je er dan met veel moeite hele rare bochten in gaat zitten buigen met 4 pincetten tegelijk kun je het na een hele middag zwoegen wellicht voor elkaar krijgen om het draadje aan te laten lopen. oh boy oh boy.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22705
Re:Artitec DE1
« Reactie #1477 Gepost op: 01 April 2010, 13:04:14 »
Ik denk eigenlijk dat we daar in veel gevallen helemaal geen moeite voor hoeven te doen en dat het helemaal vanzelf gaat.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9890
    • belse roestkraam
Re:Artitec DE1
« Reactie #1478 Gepost op: 01 April 2010, 13:12:44 »
een draadje is geen zelf kronkelende regenworm... maar als jij t niet vertrouwt heb je bij deze van mij toestemming om het draadje vast te lijmen oid.  (y)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22705
Re:Artitec DE1
« Reactie #1479 Gepost op: 01 April 2010, 13:22:02 »
Hartelijk dank.
Gaat op mijn lijstje van werkzaamheden uit te voeren bij de volgende openingsceremonie de1.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Fred Eikelboom

  • Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg.
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1377
  • Zonderling en fobie-deskundige.
Re:Artitec DE1
« Reactie #1480 Gepost op: 01 April 2010, 13:57:21 »
Hoi,

Bij mijn DE1 ging het gele draadje ook eerst heel schuin omhoog. Daar het draadje te strak stond heb ik een stukje uit het plastic gesneden (zie foto), en toen zat het draadje wel fatsoenlijk.
.
Dat het gele draadje nu nog veel korter blijkt te zijn dan bij de nummer 22 verbaast me zeer.

mvg,
Fred.
 
mvg, Fred

Als de oorzaak bekend is, is de oplossing een stuk dichterbij.

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2228
  • Bruggen-IG:
Re:Artitec DE1
« Reactie #1481 Gepost op: 01 April 2010, 22:35:03 »
Het gele draadje zit bij mij een ruim eind (dat wil zeggen, 1,5 mm ofzo) van het vliegwiel af, ook al is dat op bovenstaande foto slecht te zien. Er lijkt me geen reden voor verdere modificaties aan dit exemplaar.

lokloods

  • Offline Offline
  • Berichten: 1170
Re:Artitec DE1
« Reactie #1482 Gepost op: 02 April 2010, 18:47:56 »
zijn er meer mensen die inmiddels de sound uitvoering hebben ? en hoe zit het nu eigenlijk met de lichtlekkage of valt dat reuze mee ?


Wiebe

Johan Keuterink

  • Bouw Welgelegen vordert gestaag!
  • Offline Offline
  • Berichten: 856
  • Tijdperk III
Re:Artitec DE1
« Reactie #1483 Gepost op: 02 April 2010, 20:00:00 »
Zoals ik al eerder noemde heb ik hem afgelopen dinsdag op kunnen halen, het is een prachtig treinstel maar hij ontspoort telkens op dezelfde stukken. Ook draait het niet aangedreven draaistel een stuk soepeler dan het aangedreven draaistel (draait stroef).

En ik vind dat er sprake is van behoorlijk wat lekkage qua verlichting (maar is mijn mening), bij de frontverlichting heb ik vier seinen branden wanneer ik in het donker rij, en bij de sluitverlichting is het bagage gedeelte geheel rood verlicht (ik hoop nog dat er iemand met een oplossing komt  ;D).

Greetz Johan

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3544
  • Mcn NSR Groningen.
Re:Artitec DE1
« Reactie #1484 Gepost op: 02 April 2010, 20:10:06 »
Het maakt niet uit welk treinstel je bekijkt, ik heb ze beide, de 22 en 41 en ze zijn kwa verlichting
identiek en hebben dus iets lichtlekkage naar het achterliggende compartiment, voornamelijk rood.

Frontsein, ja die schijnt iets door naar het andere bovenste frontsein.

Ik rij er over het algemeen niet mee in het donker en het was mij bij de 22 ook opgevallen.

Je kan wel iets doen aan het probleem, maar dat vereist iets meer dan het loshalen van de kap.
Het demonteren van het complete binnenwerk om het aan te pakken, daar begin ik "nog" niet aan.

Gr.

Robbert Jan.

(Dimmen met de decoder levert ook een positief resultaat, standje 2 i.p.v. 15 is goed genoeg.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5