Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Fleischmania Nostalgia door Noordernet
Vandaag om 20:32:58
NS 1700 transfers door ES44C4
Vandaag om 20:32:18
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
Vandaag om 20:17:47
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:11:13
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Ben
Vandaag om 20:09:35
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 19:53:44
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 19:40:38
Pimpen Rivarossi DD-AR door Roelof R
Vandaag om 19:36:41
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
Vandaag om 19:19:01
De Projecten van RetroJack door NS264
Vandaag om 18:52:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:25:23
Piko 2025 door Duikeend
Vandaag om 18:06:39
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 17:35:25
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
Vandaag om 17:30:39
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 17:06:01
Sfeer op je modelbaan door R1954
Vandaag om 16:40:14
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 16:36:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:23:27
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:20:08
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:17:22
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
Vandaag om 15:28:54
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 15:26:07
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 15:20:46
BR-18.6 Schaal-0. door tijgernootje
Vandaag om 15:14:06
US Sandtower in messing Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 14:07:58
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 14:01:11
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
Vandaag om 13:43:46
Locverlichting dmv micro-LEDS door Bahn-AG
Vandaag om 13:33:07
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door NS264
Vandaag om 13:28:45
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 13:24:23
  

Auteur Topic: Artitec DE1  (gelezen 537700 keer)

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5335
  • Team Mitropa - OHMB
Re:Artitec DE1
« Reactie #1110 Gepost op: 12 January 2010, 12:18:08 »
@ Fred Eikelboom:
Ik heb je website eens bekeken, interessant verslag over de DE1. Ik kan je echter gerust- (of teleur) stellen met de gedachte dat de draaistelproblemen wellicht toch exemplarisch zijn.
Ik heb geen problemen met het draaien van het motorstel, tot R420 gaat het rijden probleemloos. R360 is teveel gevraagd, mede door het lage gewicht van de bak tilt hij dan de buitenste as uit te rails.
De aspotten waren aan beide zijden licht ingevet, de speling is acceptabel.
Bij het loopstel had ik wel speling: ik heb ervoor gekozen de ronde schalen van de stroomafnemers iets in te buigen, de rechte delen blijven gewoon op hun plaats. Hier mocht ook bij mij wat vet bij, door bij hermontage de aspunt met een mesje over de rand van de aspot te tillen kun je zonder veel kracht de as terugplaatsen en buigt de stroomafnemer niet terug naar buiten. Het stel loopt nu zeer soepel.
Electrische onvolkomenheden heb ik nog niet vastgesteld, er is nog geen decoder geplaatst. Ik heb wel een aantal bankjes beter vast moeten zetten in het interieur: een tipje lijm bij montage was een goed idee geweest.

Groet, Bessel
RETROBAHN A.G.

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8239
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re:Artitec DE1
« Reactie #1111 Gepost op: 12 January 2010, 12:35:56 »
Die van mij heeft moeite met de wissels (Piko), extra gewicht lost dat niet op.
De draaistellen hebben zijdelings, (in de breedte) te weinig bewegingsruimte.
Zo hebben de Plan E rijtuigen dat wel, voor en achter verschillend om waggelen te voorkomen.
Vr. groeten,
Bob

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22502
Re:Artitec DE1
« Reactie #1112 Gepost op: 12 January 2010, 13:18:21 »
Het is mogelijk in 60 bladzijden van dit draadje al eerder beantwoord, maar ik kwam via de grasgroene blokkendozen en een verwijzing van Tonm in een bericht van Otto Dijkstra en daar las ik dat de DE1 nr. 22 tot 1968 in het blauw heeft gereden. Dus de nu uitgebrachte uitvoering is in een lange periode inzetbaar.
Ik wacht met spanning op de DE1 nr. 41 (vanaf volgende week wordt gesuggereerd)

mvg,
Ivo

P.S. Je moet alleen vanaf de declassering de 3e klas vervangen door 2e klas en 2e klas door 1e klas

Ja, maar ik dacht dat er toch wel wat meer was veranderd. Meest opvallend een donkergrijs dak. We hebben hier zelfs een foto van zo'n blauwe de1 met grijs dak waarop ATB-leidingen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

RICROO

  • Offline Offline
  • Berichten: 623
Re:Artitec DE1
« Reactie #1113 Gepost op: 12 January 2010, 13:23:21 »
@Fred Eikelboom

Fred,

Het heeft niets met de DE1 te maken, maar ik wilde toch even kwijt dat ik je site erg fraai vindt. Welk programma gebruik je voor het tekenen van de schema's?

Groeten,

Richard

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re:Artitec DE1
« Reactie #1114 Gepost op: 12 January 2010, 13:36:26 »
Ja, maar ik dacht dat er toch wel wat meer was veranderd. Meest opvallend een donkergrijs dak. We hebben hier zelfs een foto van zo'n blauwe de1 met grijs dak waarop ATB-leidingen.
Ja, dat grijze ook, maar voor 1968 waren er waarschijnlijk maar weinig met ATB leiding, tenslotte is ATB pas vanaf Harmelen serieus ingevoerd en diesellijnen en materieel hadden hier ook niet direct prioriteit.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Illya Vaes

  • Offline Offline
  • Berichten: 1913
  • H0 NS 1953-nu, H0m Bernina, H0e Ybbstal/MzB
Re:Artitec DE1
« Reactie #1115 Gepost op: 12 January 2010, 20:21:28 »
Ja, maar ik dacht dat er toch wel wat meer was veranderd. Meest opvallend een donkergrijs dak. We hebben hier zelfs een foto van zo'n blauwe de1 met grijs dak waarop ATB-leidingen.
Ik ben er nog niet van overtuigd dat er geen sprake was van vervuiling op die door mij geplaatste diascan (nogmaals, die afleveringstoestand was zéér besmettelijk en kijk eens naar daken van treinen die nog lang geen 15 jaar na schilderbeurt rijden).

Fred Eikelboom

  • Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg.
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1377
  • Zonderling en fobie-deskundige.
Re:Artitec DE1
« Reactie #1116 Gepost op: 12 January 2010, 20:22:59 »
Hoi,

@Henk, ik meen me te herinneren dat Chris het was die dacht dat er een gemeenschappelijke weerstand gebruikt werd, maar dat de Led's aparte weerstanden hadden werd mij al snel duidelijk. Gelukkig maar, want dat is veel makkelijker bij het aanbrengen van wijzigingen.

@Bessel, Er is zo te zien nog iemand die problemen heeft met de bewegingsvrijheid van het achterste draaistel. Dus ben ik misschien niet de enige. Is op zich ook geen teleurstelling, mocht blijken dat ik toch de enige ben die zoveel problemen tegenkomt. Ik ben eigenlijk wel blij voor de andere DE1-bezitters dat het probleem niet vaker voor blijkt(schijnt) te komen.

Wat het gewicht betreft: ik heb de DE1 (mét kap, maar zonder interieurplaat) met één draaistel op een brievenweger geplaatst, en het andere op een evenhoge steun. Bij het aangedreven draaistel gaf de weger 125 gram aan, en bij het andere draaistel 65 gram. Totaal weegt ie dus 190 gram zonder interieur. Ik ga lood bijplaatsen, want ik vindt dit(vooral bij het voorste(niet aangedreven draaistel) aan de lage kant.

Je hebt overigens een handige manier gevonden om met een mesje de assen te begeleiden. Daar was ik nog niet opgekomen.

@ Richard, ik maak alle tekeningen met Paint.

mvg,
Fred.

reden wijziging: woord te veel.
« Laatst bewerkt op: 12 January 2010, 20:25:41 door Fred Eikelboom »
mvg, Fred

Als de oorzaak bekend is, is de oplossing een stuk dichterbij.

Illya Vaes

  • Offline Offline
  • Berichten: 1913
  • H0 NS 1953-nu, H0m Bernina, H0e Ybbstal/MzB
Re:Artitec DE1
« Reactie #1117 Gepost op: 12 January 2010, 20:25:06 »
Ja, dat grijze ook, maar voor 1968 waren er waarschijnlijk maar weinig met ATB leiding, tenslotte is ATB pas vanaf Harmelen serieus ingevoerd en diesellijnen en materieel hadden hier ook niet direct prioriteit.
De voorbereidingen voor inbouw exclusief de ATB-kast (het "hart" ervan, een dure relaisinstallatie) kon nou juist prima zijn gang gaan en dat heeft men dan ook in die zes jaar driftig gedaan - zover dat er later weer van alles verwijderd kon worden (opneemspoelen, cabinekastjes).
En trouwens, zo'n beetje al die diesellijnen komen uit op (aansluitingen bij) knooppunten en juist daar heb je ATB nodig (zie Harmelen).

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10759
Re:Artitec DE1
« Reactie #1118 Gepost op: 12 January 2010, 20:30:49 »
Volgens mij op enkelsporige baanvakken ook, met als triest bewijs de frontale bosting tussen 2 DE-stellen bij Winsum.
No dress rehearsel, this is our life.

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4052
Re:Artitec DE1
« Reactie #1119 Gepost op: 13 January 2010, 08:35:36 »
Het zou me niet verbazen als die decoder met het juiste geluid voorlopig exclusief aan Artitec is voorbehouden.

Gisteren nog even nagevraagd bij Herbert en de bedoeling is: los verkrijgbaar (voor de 22 bijv), ingebouwd (voor de komende 41 enz.) en downloadable (voor wie al een Loksound heeft).

Groet,

Dirkjan

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8239
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re:Artitec DE1
« Reactie #1120 Gepost op: 13 January 2010, 12:49:21 »
Hoi,

@Bessel, Er is zo te zien nog iemand die problemen heeft met de bewegingsvrijheid van het achterste draaistel. Dus ben ik misschien niet de enige. Is op zich ook geen teleurstelling, mocht blijken dat ik toch de enige ben die zoveel problemen tegenkomt. Ik ben eigenlijk wel blij voor de andere DE1-bezitters dat het probleem niet vaker voor blijkt(schijnt) te komen.

Het grootste probleem zijn wissels als de DE1 met de aandrijving voorraan uit de wissel rijd en rechtdoor moet rijden.
1 van de draaistellen moet zijdelings wat kunnen bewegen, neem nou de constructie b.v. van de roco 1100. Daar is het ene draaistel niet zijdelings beweegbaar en het andere draaistel juist wel.
Dat is ook bij de plan E.
Ik zie niet zo snel een oplossing voor dit probleem :-\
Vr. groeten,
Bob

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5335
  • Team Mitropa - OHMB
Re:Artitec DE1
« Reactie #1121 Gepost op: 13 January 2010, 13:15:06 »
Ik neem aan dat je bedoelt dat het draaistel dan enigszins moet kantelen (plaatje) ? Want horizontaal zijdelings bewegen is in een bocht(wissel) niet nodig als het maar soepel genoeg draait. Met het kantelen vang je wel hoogteverschillen op die het stel nu niet corrigeert.



Bessel

edit: met onze moeite om de speling in de assen op te lossen van het niet aangedreven draaistel, verergert dit probleem misschien juist weer... wordt vervolgd.
« Laatst bewerkt op: 13 January 2010, 13:17:36 door Besselspoor »
RETROBAHN A.G.

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8239
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re:Artitec DE1
« Reactie #1122 Gepost op: 13 January 2010, 14:31:49 »
Dat bedoel ik inderdaad.
Vr. groeten,
Bob

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 5376
  • Modelspoor is emotie...
Re:Artitec DE1
« Reactie #1123 Gepost op: 13 January 2010, 20:01:53 »
Namens Artitec mag ik laten weten dat de blauwe 41 ook in het land is en in de loop van de week uitgeleverd zal worden aan de winkels. Op uw plaatsen........ klaar?...... AF!! ;D
Tbinnebarretije…

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8239
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re:Artitec DE1
« Reactie #1124 Gepost op: 13 January 2010, 20:24:33 »
Zijn er (buiten het nummer) verder nog verschillen ?
Vr. groeten,
Bob