Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Plan E - 2023 oplage door spoorijzer
Vandaag om 17:29:57
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Frits C
Vandaag om 17:25:33
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door spoorijzer
Vandaag om 17:22:49
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 17:20:42
"Southern Pacific's Coos Bay Branchline in H0", een nieuwe thuisbaan. door Ronald Halma
Vandaag om 17:13:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:08:18
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Anton Maris
Vandaag om 16:48:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 16:39:18
Minibaan Visserskaai H0 door Scratchbuilt
Vandaag om 16:32:11
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 16:26:06
Postwagen Hbbkkss Schaal-0 door FritsT
Vandaag om 16:11:21
Magneet koppelingen voor Bemo door nighttrain1
Vandaag om 15:26:45
Raarrrr. Mobile Station 2 doet raarrrr… door Prutsert
Vandaag om 15:07:51
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door grove den
Vandaag om 14:39:17
Hulp bij update Mobile Station 2 door Prutsert
Vandaag om 14:34:22
Het Boemeltje door Sikko
Vandaag om 14:16:25
Polderbaan(tje) 0,3m2 door Reeks77
Vandaag om 13:01:23
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Jeroen95
Vandaag om 11:48:48
19 Toen door R1954
Vandaag om 11:35:11
ESU Loksound V4 Plux22 door bellejt
Vandaag om 11:09:20
Lichtprintjes NS2400 door hmmglaser
Vandaag om 10:58:08
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
Vandaag om 10:31:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 10:03:59
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door René 4312
Vandaag om 09:52:09
EifelBurgenBahn door Joz
Vandaag om 09:20:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door 741230
Vandaag om 09:05:10
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
13 June 2025, 23:53:36
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door NS264
13 June 2025, 23:27:04
Tamiya kleur dak Bundesbahn door Benelux795
13 June 2025, 21:53:57
Bouw van de DE-5 uit een bouwset van FRIE door Rob Bennis
13 June 2025, 21:20:16

Auteur Topic: Artitec DE1  (gelezen 535967 keer)

Gert1

• Gast
Re:Artitec DE1
« Reactie #2265 Gepost op: 15 February 2013, 13:37:30 »
Tja, dan heb je een treinstel met een identiteitcrisis!  8)

mvg,
Gert

Marc Riswick

• Offline Offline
    • Stuyteweg
« Reactie #2266 Gepost op: 15 February 2013, 16:37:26 »
Heel goed opletten dan inderdaad. Aan de regengoot boven de cabinedeur kon je zien of er een bagageruimte naast heeft gezeten......

groet Marc
H0, 2-rail DCC, NL en grensverkeer, IB en Koploper

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #2267 Gepost op: 15 February 2013, 16:42:59 »
Ja, gewoon optillen en omdraaien, zo simpel is het.
Je meent het, zal het vamiddag meteen doen.
Of je gaat aan de nadert kant staan  ;D

Wat ik me bij dit soort "problemen" dan altijd afvraag is waarom mensen altijd denken dat als je de knop naar rechts draait de loc dan ook naar rechts moet gaan?
En dat heeft niets met digitaal te maken. Geldt ook voor analoog. Ligt er maar net aan wat de voorkant van de lok is en hoe die op de rails staat.

Gr.
Eric
Gr.
Eric

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #2268 Gepost op: 15 February 2013, 16:50:13 »
En dat heeft niets met digitaal te maken. Geldt ook voor analoog. Ligt er maar net aan wat de voorkant van de lok is en hoe die op de rails staat.
Voor 2-rail analoog geldt dat nou net niet. Daar gaat elke trein naar rechts als je de knop naar rechts draait. Zet je de trein andersom op het spoor, dan gaat hij toch weer naar rechts. Eén van de sterke punten van 2-rail analoog met gelijkstroom. ;)

Bij digitaal wordt de rijrichting in de decoder geschakeld. Daar kies je dus niet tussen links en rechts, maar tussen vooruit of achteruit. En of hij dan naar links of naar rechts gaat, dat hangt er dan net vanaf naar welke kant zijn voorste neus wijst.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Harry

• Offline Offline
« Reactie #2269 Gepost op: 15 February 2013, 20:01:24 »
Ik was ervan uitgegaan dat er wel een nummering voor de voor en achterzijde was. Op al mijn (duitse en oostenrijkse) loks staat dit duidelijk of 1 en 2 of V en H. Was er eigenlijk een beetje blind ervan uitgegaan dat dat in nederland ook zo was.

mvg Harry
H0e: Lilliput en Halling
Verzameling Trams: Roco, Lima, Hobbytrain en Lemke (Kato)

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #2270 Gepost op: 15 February 2013, 21:10:41 »
Die nummering is er ook wel, in ieder geval op locs, en op moderne treinstellen zoals de VIRM staan ze volgens mij ook.
Ik heb aan aantal boeken doorgebladerd, o.a. Blauwe Engelen en Rode Duivels, en Elektrische treinen in Nederland, en kon van oudere treinstellen nergens een foto vinden waar de cabinenummers op staan. Ongetwijfeld staan die nummers wel in de cabine zelf, maar foto's van het cabineinterieur zijn zeldzaam, en op die foto's staat nergens het cabinenummer in beeld.
In Elektrische treinen in Nederland staan wel een aantal tekeningen waarop de cabinenummers zijn aangegeven, en uit die tekeningen blijkt dat dat cabine 1 steeds aan de kant van de bagageruimte zit.
Daarom denk ik dat je bij de DE1/DE2 er vanuit kan gaan dat de bagageruimte ook aan de voorkant zit. Maar als iemand aanwijzingen heeft van het tegendeel, dan hoor ik dat graag.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Steen

• Offline Offline
« Reactie #2271 Gepost op: 15 February 2013, 21:53:06 »
Dag Klaas,
Toen ik 46 jaar geleden van school afging heb ik 3 jaar gewerkt in de NS lijnwerkplaats te Zwolle. We deden daar de maandeijkse onderhoudsbeurten van de DE1, DE2, Plan U en de dieselloc's. Van de DE 1tjes en 2tjes herinner ik mij dat we de kant van de bagageruimte motor 2 en de andere kant motor 1 noemden en zo ook de kabines. Maar de officiële benaming was ABK en BDK zijde. Daarvoor stond A-eersteklas coupé, B-tweedeklas coupé, D-bagageruimte en K-Kop. Bij de Plan-U's had je de MBDK zijde. Aan die kant had je de M-Machinekamer, B-tweedeklas, D-bagageruimte en K-Kop. Het tussenrijtuig was de B-bak met alleen tweedeklas en de andere kant was de ABK met eersteklas, tweedeklas en kop. Ik kan mij niet herinneren dat het kabinenummer in de kabines aangegeven stond. Wel ABK of BDK en het nummer van het treinstel. Maar dat was toen. Misschien is het bij de nieuwere treinstellen wel anders.

Mvg: Geert S.
« Laatst bewerkt op: 16 February 2013, 08:22:04 door Steen »
Schaal N  Geen tijdperk; Geen bepaalde nationaliteit; Ik rommel maar wat aan.

robin binsbergen

• Offline Offline
« Reactie #2272 Gepost op: 15 February 2013, 23:36:13 »
Ongetwijfeld staan die nummers wel in de cabine zelf, maar foto's van het cabineinterieur zijn zeldzaam, en op die foto's staat nergens het cabinenummer in beeld.

Alle cabines van materieel in NL heeft een cabinenummer. Indien er 1 cabine aanwezig is zoals een 6400 heeft elke stuurstand een nummer. Ik denk dat je er vanuit kunt gaan dat deze overeen komen met de modellen.

Helaas ben ik bij de NS-41 nog niet zo ver, anders had ik er wel een foto van gehad  ;D

mvg,
Robin

Illya Vaes

• Offline Offline
  • H0 NS 1953-nu, H0m Bernina, H0e Ybbstal/MzB
« Reactie #2273 Gepost op: 16 February 2013, 18:34:18 »
[Over wat de bagagezijde van een verbouwde DE-2 is]
Heel goed opletten dan inderdaad. Aan de regengoot boven de cabinedeur kon je zien of er een bagageruimte naast heeft gezeten......
Dan is het een stuk makkelijker om te kijken waar de 1e klas zit in een verbouwde DE-2. Daar zat namelijk voor de verbouwing de bagageruimte.

Toen ik 46 jaar geleden van school afging heb ik 3 jaar gewerkt in de NS lijnwerkplaats te Zwolle. We deden daar de maandeijkse onderhoudsbeurten van de DE1, DE2, Plan U en de dieselloc's. Van de DE 1tjes en 2tjes herinner ik mij dat we de kant van de bagageruimte motor 2 en de andere kant motor 1 noemden en zo ook de kabines. Maar de officiële benaming was ABK en BDK zijde. Daarvoor stond A-eersteklas coupé, B-tweedeklas coupé, D-bagageruimte en K-Kop. Bij de Plan-U's had je de MBDK zijde. Aan die kant had je de M-Machinekamer, B-tweedeklas, D-bagageruimte en K-Kop. Het tussenrijtuig was de B-bak met alleen tweedeklas en de andere kant was de ABK met eersteklas, tweedeklas en kop. Ik kan mij niet herinneren dat het kabinenummer in de kabines aangegeven stond. Wel ABK of BDK en het nummer van het treinstel. Maar dat was toen.
Als je er zo lang geleden hebt gewerkt, kun je nauwelijks degene zijn die die bakaanduidingen bij NS verkeerd is gaan aanbrengen op de treinstellen, maar je zou het bijna denken  ;D
K = keuken, k = koprijtuig.
En de m (kleine letter!) staat niet voor machinekamer maar motorrijtuig (al sinds de blokkendozen).
Bij Plan U was het dus mBDk, bij mDDM (!) mABk.
Bij de meeste treinstellen was een cabinenummering dus (indien aanwezig) in feite overbodig (want ABk en mBDk onderscheidend genoeg), maar bij bijvoorbeeld Plan T hadden en bij SGM(m) (m van geModerniseerd) hebben drietjes beide koppen alleen tweede klas. Ook daar is echter niet echt cabinenummering nodig, want de bakken heten dan Bk1 en Bk2.
Als er cabinenummering was/zou zijn, zou ik eerder verwachten dat de ABk dan cabine 1 zou zijn en de BDk dan cabine 2, want de eerste-klas bak bepaalde bij NS altijd het treinstelnummer (dus drie tweede klas bakken 502 en de eerste klas bak 503 zou treinstel 503 zijn; ABk 93 met BDk 104 werd nog treinstel 93).

Maar goed, net zoals zoveel dingen (zoals rijtuigomlopen met versterkingsrijtuigen kloppend houden en daarvoor kunnen en willen rangeren) verleerde(n) NS(-werkplaatsen) op een gegeven moment deze kennis, zodat je op een gegeven moment daadwerkelijk ICM-treinstellen of Plan U met opschriften als MBDk / MBDK kon zien verschijnen  :-[

treinenhobby

• Offline Offline
« Reactie #2274 Gepost op: 16 February 2013, 18:38:41 »
Even op google gekeken naar wat foto's en zie hier:
http://www.flickr.com/photos/alextreinenpagina/6636562629/in/set-72157628719761573
ABk 179 Cab.2

De eerste klas is cabine 2...

Steen

• Offline Offline
« Reactie #2275 Gepost op: 17 February 2013, 07:55:34 »
Illya,

De hoofdletters en kleine letters herinner ik mij zoveel jaar na dato niet meer, maar je hebt vast en zeker gelijk. Op de foto's in de link van treinenhobby zie ik dat boven de voorruit wel cab 1 staat. Ik kan me niet herinneren dat in "mijn tijd" ooit te hebben gezien. Maar het valt me ook op dat het dashboard anders is. De Voltmeter, de snelheidsmeter en de luchtdrukmeters zijn gemoderniseerd. De 1tjes en 2tjes waren ook nog niet geel. De meeste waren rood en een enkele was nog blauw.
KlaasZ vroeg of zijn aanname dat de kant van de bagageruimte cabine 1 zou zijn juist was. Ik heb hem willen laten weten dat het dus precies andersom  is. Kant van bagageruimte is cab 2 en de andere kant cab 1. En dat wordt door jou dus bevestigd.

Mvg: Geert S.
Schaal N  Geen tijdperk; Geen bepaalde nationaliteit; Ik rommel maar wat aan.

Illya Vaes

• Offline Offline
  • H0 NS 1953-nu, H0m Bernina, H0e Ybbstal/MzB
« Reactie #2276 Gepost op: 17 February 2013, 14:04:22 »
Dat verbouwen is ook pas eind jaren zeventig begonnen  ;)

BlauweEngel-fan

• Offline Offline
« Reactie #2277 Gepost op: 17 February 2013, 20:40:38 »
Dat verbouwen is ook pas eind jaren zeventig begonnen  ;)
De ombouw (DE-2's i.p.v. topictitel DE1) is begin jaren '80 ook nog op TV geweest in een prachtige, informatieve documentaire.

Weet iemand of deze ergens op het internet is na te kijken?
« Laatst bewerkt op: 17 February 2013, 20:42:41 door BlauweEngel-fan »

Mispoes

• Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Hengelooo 1:160
« Reactie #2278 Gepost op: 23 February 2013, 13:10:54 »
Vandaag de rode 40 bekeken in de winkel. Ik weet niet wat Att t.o.v. de eerdere eentjes gewijzigd heeft m.b.t. de frontramen maar het zag er deze keer een stuk fraaier uit (betere pasvorm misschien?)... De snor blijft flut maar de kap is daarentegen mooi recht... Dat geeft hoop voor de toekomst. (y)
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Huup

• Offline Offline
  • May your coffee kick in before reality does.
« Reactie #2279 Gepost op: 23 February 2013, 14:18:04 »
Toeval  8)