Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

modulebaan in spoor 1 door hervé
Vandaag om 20:17:37
PBM/PWM met joystick door bask185
Vandaag om 20:17:32
Rondom Charlois door Wim1969
Vandaag om 20:16:47
NS 8100 in 0 door FritsT
Vandaag om 20:14:36
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door Ronald Halma
Vandaag om 20:11:18
W.V. Kalender 2026 door basjuh1981
Vandaag om 20:03:18
mDDM, waarom 3 draaistellen? door timtrein
Vandaag om 20:01:56
Piko 2025 door Eelco Storm
Vandaag om 19:58:52
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 19:46:40
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 19:45:58
1865/68 aanleg kreekrakdam Bergen op Zoom / goes. door Huup
Vandaag om 19:44:33
Rijnstraat door Rob Ellerman
Vandaag om 19:21:36
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door prutser
Vandaag om 19:20:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 18:56:57
vrijgavecode z21 centrale door VAM65
Vandaag om 18:56:05
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door RobbertJan
Vandaag om 18:16:15
Line-up foto's van modellen door Martijn193
Vandaag om 18:15:04
Roco NS bolkoprijtuig deel -tig: gepiel op de 1,5 mm2 door Edsko Hekman
Vandaag om 17:51:58
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Flevodienst 1976
Vandaag om 17:36:07
Vraag over vervangmotor Lima-locomotief door Menno
Vandaag om 17:31:15
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 16:56:34
Yet Another Servo Decoder door bask185
Vandaag om 16:29:54
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 16:29:12
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
Vandaag om 16:06:29
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:53:51
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R1954
Vandaag om 15:33:08
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec. door bask185
Vandaag om 15:15:50
NS huisstijl jaren zeventig / jaren tachtig door Luc2000
Vandaag om 14:40:25
3D/RM-IG: CTA bakken (H0) (met texture!) door Luc2000
Vandaag om 14:38:25
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 14:34:14
  

Auteur Topic: Terugmelding voor DCC 3-Rail systeem met geïsoleerde "massa"-rail  (gelezen 3342 keer)

guy1846

  • Offline Offline
  • Berichten: 39
Re: Terugmelding voor DCC 3-Rail systeem met geïsoleerde "massa"-rail
« Reactie #30 Gepost op: 22 January 2025, 17:34:17 »
Beste forum leden.
Marklin heeft , en laat het ons nu even bij de CS3+ houden, een S88N gecreëerd met een voeding van 12 V om zijn terugmelders te voeden via de S88 aansluiting
intern in de centrale heeft men " ein galvanisch getrennter DC DC wandler" gemaakt en nog wat opto's om signalen naar buiten en binnen te leiden.
die 100% gescheiden voeding heeft een + en een - de min wordt verbonden met de doorlopende O rail.
met de CS3 heb je eerst een S88 link module nodig, die wordt gevoed met een externe 12V voeding, die hierdoor galvanisch gescheiden is van de centrale, zo bekomen we hetzelfde resultaat als bij de CS3+
bij de DR5000 en de YaMoRC centrales is de 5 V van de S88 ingang niet galvanisch gescheiden, de - van deze 5 V voeding is ook de - of gnd van de centrale.
aangezien je met 3Rail de - van die voeding  zou gaan verbinden met de doorlopende O rail waar het H Bridge signaal actief is,  krijg je dus meteen een kortsluiting tussen de Hbridge uitgang en de gnd  v/d centale.
je kan dus enkel een terugmelder gebruiken zoals de YD6016ES die niet met de O rail mag verbonden worden, en enkel dient voor een schakel funktie.
YaMoRC centrales en S88  terugmelders  in 3Rail moeten altijd uitgerust zijn met optocouplers naar de O Rail, en werken op 5 V.
YaMoRC heeft besloten om geen specifieke S88 terugmelders meer aan te bieden voor 3Rail met massadetectie.
maar ze hebben wel de YD6016ES sensor en de YD6016LN sensor, waar je eerst eentje moet van kopen, nml op het doosje staat, met optocoupler
deze kan je dus met 3Rail gebruiken ,maar met stroomdetectie, en dat willen we eigenlijk niet, het geniale achter massadetectie ga je niet verprutsen.
ik ben het YaMoRC gamma zeer genegen, maar ook verknocht aan 3Rail.
Daarom ziehier de enige goede oplossing, we maken er een rasechte 3 Rail versie van zoals het hoort.
ik heb er een PCB voor gemaakt. 
een voorbeeld van het schema.










guy1846

  • Offline Offline
  • Berichten: 39
Re: Terugmelding voor DCC 3-Rail systeem met geïsoleerde "massa"-rail
« Reactie #31 Gepost op: 22 January 2025, 17:43:44 »
het vervolg , per vergissing op verzenden geklikt.

https://youtu.be/vrXZbAPPBTQ

vriendelijke groeten.

voor de amateurs, de printjes zijn gratis te verkrijgen. (is ook zo met andere projecten) geen commerce, het is DIY ,je moet er dus wat voor doen.

guy

Montanbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 904
  • Steel is king!
Re: Terugmelding voor DCC 3-Rail systeem met geïsoleerde "massa"-rail
« Reactie #32 Gepost op: 23 January 2025, 11:24:51 »
Dit is toch de versie voor 3-rail. Detectie tegen de massa?
http://yamorc.de/products/?singleproduct=1241
MB

It's weird having the same age as old people...........

bouwdraadje

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26872
    • Pagina van klaas
Re: Terugmelding voor DCC 3-Rail systeem met geïsoleerde "massa"-rail
« Reactie #33 Gepost op: 23 January 2025, 12:27:58 »
Ja, maar dit topic begon met een variant waarbij een stroomdetector wordt toegepast. En daarvoor moesten weerstanden en een diode worden toegevoegd.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1903
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: Terugmelding voor DCC 3-Rail systeem met geïsoleerde "massa"-rail
« Reactie #34 Gepost op: 23 January 2025, 13:34:22 »
Even corrigeren voordat de verwarring nog groter wordt...  :-[

Dit is toch de versie voor 3-rail. Detectie tegen de massa?
http://yamorc.de/products/?singleproduct=1241 ---> dit is de S88 YD6016ES-GND !!!

Ja, maar dit topic begon met een variant waarbij een stroomdetector wordt toegepast. En daarvoor moesten weerstanden en een diode worden toegevoegd.


Guy1846 gebruikt in zijn schema GEEN S88 YD6016ES-GND maar een S88 YD6016ES-CS met aanvullende weerstanden, dat is dus op basis van stroomdetectie, gedaan over de geïsoleerde massa-rail en een externe voeding in plaats van de digitale spanning vanuit de (willekeurige) centrale (bij hem een YD7001).

         

         


Het gaat dus nog steeds over terugmelding via stroomdetectie.

Helaas zit er een schrijffoutje in het schema van Guy1846: "YD6016SE-CS" in plaats van "YD6016ES-CS"...  ;)

Groeten,

Bert
« Laatst bewerkt op: 23 January 2025, 13:51:16 door Bert_Apd »

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6861
Re: Terugmelding voor DCC 3-Rail systeem met geïsoleerde "massa"-rail
« Reactie #35 Gepost op: 23 January 2025, 13:57:23 »
Precies. En inhoudelijk is de bijdrage van Guy in dit topic een buitenbeentje (vind ik), het onderwerp is immers diodetruuk om vermeend gebrek aan massa door railscheiding te compenseren.

Wat Guy laat zien is oude wijn in nieuwe zakken. Een CS module inzetten bij 3rail spoorstaaf onderbreking (zeg maar massadetectie bij een H-bridge versterker) bij gebrek aan een OPTO module is al veel eerder gedaan. Het 12V circuit er aan toevoegen is voor de nette werking totaal overbodig maar komt voort uit de Marklin doctrine dat de bezet/terugmelding daardoor betrouwbaarder wordt ten opzichte van de traditionele 5V S88 spanning. Het zal.....  ;)

Maar goed, ieder z'n lol en het is allemaal goed bedoeld.

Gr, Ben.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10488
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Terugmelding voor DCC 3-Rail systeem met geïsoleerde "massa"-rail
« Reactie #36 Gepost op: 23 January 2025, 17:20:50 »
@Bert ==>  (y) (y)

@Ben ==>  (y) (y)