Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bevestigen Digikeijs DR7111 lichtsein door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:58:36
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 16:49:24
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
Vandaag om 16:48:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door lrrw
Vandaag om 16:48:30
Probleem met inloggen door Gerrit H
Vandaag om 16:38:23
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 16:37:41
3D print wagons: de benodigde onderdelen door Edwin2121992
Vandaag om 16:30:50
Treinbaan (winterlandschap) in winkeletalage door R1954
Vandaag om 16:29:30
Wat hebben treintjes met Kerst te maken? door R1954
Vandaag om 16:12:52
TEE RGP 1 Jouef versus REE Modeles door MathynK
Vandaag om 15:24:56
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Silvolde
Vandaag om 15:20:15
Minibaan Visserskaai H0 door Frits C
Vandaag om 15:08:47
ESU V5 Decoder setting door Remunj
Vandaag om 15:06:58
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 15:03:07
Revier Rheinbrenner (H0) door Jelmer
Vandaag om 14:32:35
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 13:59:06
De spoorhaven van Zuidbarge. door BramFokke
Vandaag om 13:40:32
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Eric B
Vandaag om 13:32:48
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 12:52:02
Roco traxx 'Eurocity': suggestie 2e nummer doorgeven door the_gold
Vandaag om 12:51:24
Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag door moonlicht
Vandaag om 12:45:01
Station Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door bask185
Vandaag om 11:27:19
Koemo ballastlijm; welk alternatief? door Ronald69
Vandaag om 11:22:16
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door FritsT
Vandaag om 11:18:35
Modellbau Lingen 2026 door Ronald69
Vandaag om 11:14:54
Goede wensen voor 2026 door AdLoc
Vandaag om 11:01:02
"Spoor op Vleugels" in H0 door Pinkelpa
Vandaag om 10:45:36
Beginnersvraag Märklin Delta "Circus Mondolino" door henk
Vandaag om 10:19:09
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:09:05
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 09:55:45
  

Auteur Topic: Terugmelding voor DCC 3-Rail systeem met geïsoleerde "massa"-rail  (gelezen 3647 keer)

guy1846

  • Offline Offline
  • Berichten: 41
Re: Terugmelding voor DCC 3-Rail systeem met geïsoleerde "massa"-rail
« Reactie #30 Gepost op: 22 January 2025, 17:34:17 »
Beste forum leden.
Marklin heeft , en laat het ons nu even bij de CS3+ houden, een S88N gecreëerd met een voeding van 12 V om zijn terugmelders te voeden via de S88 aansluiting
intern in de centrale heeft men " ein galvanisch getrennter DC DC wandler" gemaakt en nog wat opto's om signalen naar buiten en binnen te leiden.
die 100% gescheiden voeding heeft een + en een - de min wordt verbonden met de doorlopende O rail.
met de CS3 heb je eerst een S88 link module nodig, die wordt gevoed met een externe 12V voeding, die hierdoor galvanisch gescheiden is van de centrale, zo bekomen we hetzelfde resultaat als bij de CS3+
bij de DR5000 en de YaMoRC centrales is de 5 V van de S88 ingang niet galvanisch gescheiden, de - van deze 5 V voeding is ook de - of gnd van de centrale.
aangezien je met 3Rail de - van die voeding  zou gaan verbinden met de doorlopende O rail waar het H Bridge signaal actief is,  krijg je dus meteen een kortsluiting tussen de Hbridge uitgang en de gnd  v/d centale.
je kan dus enkel een terugmelder gebruiken zoals de YD6016ES die niet met de O rail mag verbonden worden, en enkel dient voor een schakel funktie.
YaMoRC centrales en S88  terugmelders  in 3Rail moeten altijd uitgerust zijn met optocouplers naar de O Rail, en werken op 5 V.
YaMoRC heeft besloten om geen specifieke S88 terugmelders meer aan te bieden voor 3Rail met massadetectie.
maar ze hebben wel de YD6016ES sensor en de YD6016LN sensor, waar je eerst eentje moet van kopen, nml op het doosje staat, met optocoupler
deze kan je dus met 3Rail gebruiken ,maar met stroomdetectie, en dat willen we eigenlijk niet, het geniale achter massadetectie ga je niet verprutsen.
ik ben het YaMoRC gamma zeer genegen, maar ook verknocht aan 3Rail.
Daarom ziehier de enige goede oplossing, we maken er een rasechte 3 Rail versie van zoals het hoort.
ik heb er een PCB voor gemaakt. 
een voorbeeld van het schema.










guy1846

  • Offline Offline
  • Berichten: 41
Re: Terugmelding voor DCC 3-Rail systeem met geïsoleerde "massa"-rail
« Reactie #31 Gepost op: 22 January 2025, 17:43:44 »
het vervolg , per vergissing op verzenden geklikt.

https://youtu.be/vrXZbAPPBTQ

vriendelijke groeten.

voor de amateurs, de printjes zijn gratis te verkrijgen. (is ook zo met andere projecten) geen commerce, het is DIY ,je moet er dus wat voor doen.

guy

Montanbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 951
  • Steel is king!
Re: Terugmelding voor DCC 3-Rail systeem met geïsoleerde "massa"-rail
« Reactie #32 Gepost op: 23 January 2025, 11:24:51 »
Dit is toch de versie voor 3-rail. Detectie tegen de massa?
http://yamorc.de/products/?singleproduct=1241
MB

It's weird having the same age as old people...........

bouwdraadje

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 27044
    • Pagina van klaas
Re: Terugmelding voor DCC 3-Rail systeem met geïsoleerde "massa"-rail
« Reactie #33 Gepost op: 23 January 2025, 12:27:58 »
Ja, maar dit topic begon met een variant waarbij een stroomdetector wordt toegepast. En daarvoor moesten weerstanden en een diode worden toegevoegd.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1909
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: Terugmelding voor DCC 3-Rail systeem met geïsoleerde "massa"-rail
« Reactie #34 Gepost op: 23 January 2025, 13:34:22 »
Even corrigeren voordat de verwarring nog groter wordt...  :-[

Dit is toch de versie voor 3-rail. Detectie tegen de massa?
http://yamorc.de/products/?singleproduct=1241 ---> dit is de S88 YD6016ES-GND !!!

Ja, maar dit topic begon met een variant waarbij een stroomdetector wordt toegepast. En daarvoor moesten weerstanden en een diode worden toegevoegd.


Guy1846 gebruikt in zijn schema GEEN S88 YD6016ES-GND maar een S88 YD6016ES-CS met aanvullende weerstanden, dat is dus op basis van stroomdetectie, gedaan over de geïsoleerde massa-rail en een externe voeding in plaats van de digitale spanning vanuit de (willekeurige) centrale (bij hem een YD7001).

         

         


Het gaat dus nog steeds over terugmelding via stroomdetectie.

Helaas zit er een schrijffoutje in het schema van Guy1846: "YD6016SE-CS" in plaats van "YD6016ES-CS"...  ;)

Groeten,

Bert
« Laatst bewerkt op: 23 January 2025, 13:51:16 door Bert_Apd »

Ben

  • Online Online
  • Berichten: 6990
Re: Terugmelding voor DCC 3-Rail systeem met geïsoleerde "massa"-rail
« Reactie #35 Gepost op: 23 January 2025, 13:57:23 »
Precies. En inhoudelijk is de bijdrage van Guy in dit topic een buitenbeentje (vind ik), het onderwerp is immers diodetruuk om vermeend gebrek aan massa door railscheiding te compenseren.

Wat Guy laat zien is oude wijn in nieuwe zakken. Een CS module inzetten bij 3rail spoorstaaf onderbreking (zeg maar massadetectie bij een H-bridge versterker) bij gebrek aan een OPTO module is al veel eerder gedaan. Het 12V circuit er aan toevoegen is voor de nette werking totaal overbodig maar komt voort uit de Marklin doctrine dat de bezet/terugmelding daardoor betrouwbaarder wordt ten opzichte van de traditionele 5V S88 spanning. Het zal.....  ;)

Maar goed, ieder z'n lol en het is allemaal goed bedoeld.

Gr, Ben.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10489
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Terugmelding voor DCC 3-Rail systeem met geïsoleerde "massa"-rail
« Reactie #36 Gepost op: 23 January 2025, 17:20:50 »
@Bert ==>  (y) (y)

@Ben ==>  (y) (y)