Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door prutser
Vandaag om 22:30:40
Roco 1200 DCC Sound ratelende aandrijving. door Ronald A.
Vandaag om 22:26:16
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door RetroJack
Vandaag om 22:18:36
Rangeren met een pec door Noordernet
Vandaag om 22:17:15
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 22:13:40
Märklin 2025 door Modellbahnwagen
Vandaag om 22:01:23
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 21:58:49
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:41:33
Pfarrerwinkel bahn door Schachbrett
Vandaag om 21:40:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:39:30
US diorama in H0 door Spoor010
Vandaag om 21:39:03
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Mitchell
Vandaag om 21:35:10
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Karben
Vandaag om 21:27:58
Rondom Charlois door Arjen52
Vandaag om 21:23:10
mDDM, waarom 3 draaistellen? door Duvel
Vandaag om 20:40:07
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 20:32:55
NS 8100 in 0 door rolfm
Vandaag om 20:22:16
Wat spoor 1 brouwsels door Frits C
Vandaag om 20:20:29
Fleischmann SGMm Deurrubbers? door StefanNL_Plays
Vandaag om 19:59:27
PPM kranen van Strukton door Eric B
Vandaag om 19:37:07
vrijgavecode z21 centrale door AlbertG
Vandaag om 18:43:56
Bauarbeiten im gange door MaraNCS
Vandaag om 18:05:28
Fotodijkje en fotodiorama door Eric B
Vandaag om 17:59:44
Lasersnijder voor karton door Frits C
Vandaag om 17:41:28
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:07:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 16:57:43
ACME 2024 met NS ICNG! door VAM65
Vandaag om 16:47:56
Arnold N 2543 rookgenerator door Voske
Vandaag om 16:37:31
BR290 tandwielkast openen door Henk Veenstra
Vandaag om 16:13:22
Mijn minitrix 2051 hobbelt door Ronald69
Vandaag om 15:59:21
  

Auteur Topic: Terugmelding voor DCC 3-Rail systeem met geïsoleerde "massa"-rail  (gelezen 3410 keer)

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1903
  • N-Spoor DB Epoche III
Terugmelding voor DCC 3-Rail systeem met geïsoleerde "massa"-rail
« Gepost op: 18 January 2025, 14:26:33 »
Hallo allemaal,

Ik heb een vraagje aan de 3-rail DCC rijders in het forum.

Ik kreeg een plaatje van een aansluiting voor terugmelding via 3-rail DCC onder ogen waarbij door toevoeging van diodes volgens een gebruiker de locs in de half geïsoleerde delen een "beter massacontact" zouden hebben dan alleen het massacontact via de niet geïsoleerde rail.

Dit is het plaatje met de toegevoegde diodes:

         

De "bruin ---> gele" verbinding met diode is voor alle terugmeldsecties aangebracht, er is er voor de duidelijkheid maar ééntje getekend.

Kan iemand mij (blijkbaar als "niet elektronicaspecialist" zijnde) verklaren waardoor via deze "diode-truc" ook de geïsoleerde railstaaf weer volledig als massa kan dienen voor de stroomafname van het rijdende 3-rail materieel?

Groeten,
Bert
« Laatst bewerkt op: 18 January 2025, 14:36:28 door Bert_Apd »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26877
    • Pagina van klaas
Re: Terugmelding voor DCC 3-Rail systeem met geïsoleerde "massa"-rail
« Reactie #1 Gepost op: 18 January 2025, 15:05:48 »
Daar heb ik niet zo maar een pasklaar antwoord op.
Heb je een link naar de webpagina waar dat plaatje in staat?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

bellejt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2346
Re: Terugmelding voor DCC 3-Rail systeem met geïsoleerde "massa"-rail
« Reactie #2 Gepost op: 18 January 2025, 15:11:22 »
dit heeft niks met DCC te maken maar is het  diode truc effect bij 3 rail rijden

Greetings,salutations,groetjes,

borotof

  • Offline Offline
  • Berichten: 810
Re: Terugmelding voor DCC 3-Rail systeem met geïsoleerde "massa"-rail
« Reactie #3 Gepost op: 18 January 2025, 15:14:18 »
Even er van uitgaande dat je massa detectie gebruikt. Deze truc werkt uitstekend. Je hebt dan nl nog steeds het negatieve deel van de spanning op de geisoleerde rail staan. Massa detectie werkt alleen met een positief signaal. (of precies andersom maar dat maakt voor het principe niet uit.

Blausee-Mitholz

  • Offline Offline
  • Berichten: 1288
Re: Terugmelding voor DCC 3-Rail systeem met geïsoleerde "massa"-rail
« Reactie #4 Gepost op: 18 January 2025, 15:18:23 »
De diode in de middenleider ken ik niet, nooit gezien.
De andere diode ken ik wel aan de massa ken ik wel.
Pas ik ook wel in mijn modelbaan toe en het werkt.

Mvg Johan

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1903
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: Terugmelding voor DCC 3-Rail systeem met geïsoleerde "massa"-rail
« Reactie #5 Gepost op: 18 January 2025, 16:21:39 »
Hallo,

@Klaas:

Heb je een link naar de webpagina waar dat plaatje in staat?

Het plaatje zoals getoond is niet uit een webpagina afkomstig maar een door een gebruiker aangepast voorbeeld dat ik had gemaakt als digitale bezetmelding voor een 3-rail gebruiker waarbij een YD6016LN-CS werd gebruikt als alternatief voor een -OPTO bezetmelder:

         

Hij kwam daar later met het in de openingstopic geplaatste plaatje op terug onder de vermelding dat door toevoeging van de diodes een beter "massacontact" voor het rijdende materieel verkregen werd, aangezien daarmee de geïsoleerde railstaaf (bij een slecht massacontact op de niet-geïsoleerde railstaaf) volledig als vervangende massa kon dienen:

         


Bij navraag aan de gebruiker refereerde hij daarbij aan dit document:

> https://www.moba-tipps.de/diodentrick.pdf

Gelet op de in de YD6016LN aansluiting aanwezige 8K2 weerstanden waardoor de stroom vanuit de YD6016LN naar de geïsoleerde railstaven beperkt wordt, heb ik zo mijn vraagtekens bij deze oplossing voor volledig herstel en functionaliteit van het massacontact over beide railstaven.

Ik hoor graag jullie visie...

Groeten,
Bert
« Laatst bewerkt op: 18 January 2025, 16:33:50 door Bert_Apd »

borotof

  • Offline Offline
  • Berichten: 810
Re: Terugmelding voor DCC 3-Rail systeem met geïsoleerde "massa"-rail
« Reactie #6 Gepost op: 18 January 2025, 17:07:25 »
Ik weet niet waar die onderste diode voor dient, maar die bovenste zit rechtstreeks op de voeding en heeft dus geen last van die weerstanden, geeft wel een halve golf door aan de geisoleerde railstaaf.

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1903
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: Terugmelding voor DCC 3-Rail systeem met geïsoleerde "massa"-rail
« Reactie #7 Gepost op: 18 January 2025, 17:13:25 »
@borotof:

Ik weet niet waar die onderste diode voor dient,...

Zonder de onderste diode geeft de bezetmelder bezet door aangezien via de bovenste diode een "halve" fase doorlatend is.

borotof

  • Offline Offline
  • Berichten: 810
Re: Terugmelding voor DCC 3-Rail systeem met geïsoleerde "massa"-rail
« Reactie #8 Gepost op: 18 January 2025, 17:27:56 »
Ik ken die bezetmelder niet, maar bij normale s88's heb je die onderste diode niet nodig. Karst, kom er maar in.

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1903
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: Terugmelding voor DCC 3-Rail systeem met geïsoleerde "massa"-rail
« Reactie #9 Gepost op: 18 January 2025, 17:55:58 »
@borotof:

Ik ken die bezetmelder niet, maar bij normale s88's heb je die onderste diode niet nodig. Karst, kom er maar in.

Het is een heel gewone bezetmelder op basis van stroomdetectie, niets speciaals. Zodra er via één van de aansluitingen stroom wordt gedetecteerd meldt de melder "bezet".

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6865
Re: Terugmelding voor DCC 3-Rail systeem met geïsoleerde "massa"-rail
« Reactie #10 Gepost op: 18 January 2025, 18:03:00 »
De onderste diode zorgt er voor dat er geen valse detectie is immers de bovenste diode triggert de stroomdetector.

Verder kan de vraagsteller (ik las z'n vraag op Facebook) het gewoon even testen door de niet-onderbroken spoorstaaf te isoleren met schilderstape. De lok rijdt dan op alleen de spoorstaaf die onderbroken is en die krijgt de halve spanning via de bovenste diode.

Overigens moet je dit helemaal niet willen, de zwakke plek van het 3rail systeem is immers de middenrail sleper. Op één spoorstaf kun je prima rijden, 2railers weten niet beter. ;)

Gr, Ben.

borotof

  • Offline Offline
  • Berichten: 810
Re: Terugmelding voor DCC 3-Rail systeem met geïsoleerde "massa"-rail
« Reactie #11 Gepost op: 18 January 2025, 18:23:52 »
@borotof:

Het is een heel gewone bezetmelder op basis van stroomdetectie, niets speciaals. Zodra er via één van de aansluitingen stroom wordt gedetecteerd meldt de melder "bezet".

Waarom zou je in godsnaam stroomdetectie toepassen bij drie-rail ???

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 5119
Re: Terugmelding voor DCC 3-Rail systeem met geïsoleerde "massa"-rail
« Reactie #12 Gepost op: 18 January 2025, 19:02:41 »
Omdat het kan. Als je railstaven gebruikt voor detectie maakt het geen bal uit of je gnd of opto's heb. Daarbij moet je ook kijken of je centrale galvanische scheiding heeft in de S88 bus of niet.

Als je de middengeleider detecteert hoef je geen rails meer door te slijpen. En veel Märklin treinen met dubbele slepers hebben sleper wisseling dus dan zit de stroom trekkende sleper altijd voor op.

Ja je kan niet meer losse wagons detecteren. Maar dat is ook niet echt nodig, wel een nice to have.

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

borotof

  • Offline Offline
  • Berichten: 810
Re: Terugmelding voor DCC 3-Rail systeem met geïsoleerde "massa"-rail
« Reactie #13 Gepost op: 18 January 2025, 19:32:37 »
Je kan wel volledige treinen detecteren, en dat is net iets meer dan nice to have. Ik denk wel vanuit een koploper mindset.

Blausee-Mitholz

  • Offline Offline
  • Berichten: 1288
Re: Terugmelding voor DCC 3-Rail systeem met geïsoleerde "massa"-rail
« Reactie #14 Gepost op: 18 January 2025, 19:52:20 »

Ja je kan niet meer losse wagons detecteren. Maar dat is ook niet echt nodig, wel een nice to have.

Bas

Daar is mijn modelbaan juist wel op gericht, is een must!

Mvg, Johan