Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door emmenaar
Vandaag om 17:15:32
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 17:01:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 17:00:21
Yet Another Servo Decoder door bask185
Vandaag om 16:58:49
5 juli SSN Bello festival express door Seinhuis
Vandaag om 16:53:46
20 jaar BNLS door Arjan6511
Vandaag om 15:02:34
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door bask185
Vandaag om 14:54:18
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
Vandaag om 13:31:30
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 12:26:36
BR-18.6 Schaal-0. door Dave.......
Vandaag om 11:58:26
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door ES44C4
Vandaag om 08:34:09
Gezocht: Foto's Plan E/L postrijtuig in reizigerstreinen jaren '70 door marco
Vandaag om 07:58:49
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Dave.......
Vandaag om 00:04:12
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
03 July 2025, 23:42:21
Raarrrr. Mobile Station 2 doet raarrrr… door Prutsert
03 July 2025, 21:47:40
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door TonM
03 July 2025, 21:46:56
De Projecten van RetroJack door RetroJack
03 July 2025, 21:24:35
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
03 July 2025, 21:23:32
Zaagsel? door Prutsert
03 July 2025, 21:13:31
Raadplaatje door Klaas Zondervan
03 July 2025, 21:03:07
Aachenau West door Wim Vink
03 July 2025, 20:39:54
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
03 July 2025, 20:21:42
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
03 July 2025, 17:17:05
Nijmegen in h0 door Rob S.
03 July 2025, 15:46:43
Een nieuw begin door dreezy
03 July 2025, 15:12:34
Sikje 225 door Huup
03 July 2025, 14:41:29
meer wissels invoeren in Z21 door astrantia
03 July 2025, 12:59:10
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
03 July 2025, 12:15:58
D20/ 25 Bentheimer Eisenbahn in 1:32 door Falkenberg
03 July 2025, 08:42:04
rommenholler gasketelwagens door ArjanB
02 July 2025, 22:29:52

Auteur Topic: Yet Another Servo Decoder  (gelezen 8278 keer)

AP3737

• Offline Offline
Re: Yet Another Servo Decoder
« Reactie #30 Gepost op: 15 June 2025, 23:36:38 »
Hi Dennis

Dank  :)

Ik heb de datasheet van de EEPROM die ik in mijn ontwerpen er nog even bij gepakt, maar die benoemen 4 miljoen write-cycles, dus ben dan wel benieuwd of jij een veel oudere chip hebt gebruiks ;). In ieder geval verwacht ik niet dat je daar snel aan komt.

4 miljoen is wel heel veel. Maar gebruik jij een externe EEPROM? De EEPROM in normale microcontrollers heeft meestal een levensduur van 100.000 cycles.

Groet, Aiko

spock

• Offline Offline
« Reactie #31 Gepost op: 16 June 2025, 00:14:04 »
Ter info, een 256kb EEPROM kost €1,00.

mvg spock

bask185

• Offline Offline
« Reactie #32 Gepost op: 16 June 2025, 08:38:21 »
Nah, deze is goedkoper en het is een 'preferred extended' part bij jlc  (y)
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Dennis1984

• Offline Offline
  • Gotthardbahn
« Reactie #33 Gepost op: 16 June 2025, 11:09:34 »
Mooi component, maar wel een beetje groot ;).

Ik heb inderdaad een losse I2c EEPROM gepland op mijn bordjes.

Met vriendelijke groet,
Dennis

AP3737

• Offline Offline
« Reactie #34 Gepost op: 02 July 2025, 21:58:33 »
Hi Karst (en anderen)

Nu de servo decoder klaar is (ik wil nog wel wat hardware varianten maken), ben momenteel aan het nadenken over een stepper aandrijving voor mijn micro steppers voor armseinpalen; zie bijdrage: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=108775.0.

Natuurlijk kan ik daar de Mobatools library of zo iets voor gebruiken, maar ik zoek eigenlijk wat “eleganters”. Daarbij kwam ik de PCA 9685 tegen, en herinnerde ik mij dat jij die eerder had genoemd.
Komt me allemaal heel bekend voor ;) En lijkt verdacht veel op wat er in onze nieuwe YD8248 allemaal in te stellen is.

o.a. daarom gebruik ik voor de PWM generatie de PCA9685.

Voor zover ik begrijp doet de YD8248 wel servos, maar geen steppers. Terwijl de PCA 9685 ook (volgens mij) goed stepper signalen kan maken. Is er een reden dat de YD8248 geen steppers doet? Of zie ik iets over het hoofd?

Groet, Aiko

bask185

• Offline Offline
« Reactie #35 Gepost op: 02 July 2025, 22:20:51 »
De PCA9685 is niet geschikt voor de taak, wrong chip.  Je moet voor een stappenmotor een dedicated driver chip hebben. Zelf heb ik nog A4988 gebruikt, maar die maken hinderlijk hoge pitch geluidjes tijdens een microstep <- reden waarom je dedicated chip wilt. Je kan chatGpt vragen voor een andere die niet hinderlijk geluid maakt. Ze komen ook altijd op handige plug-in breakout boardjes, dus je hoeft alleen maar 2 strips aan female sockets te solderen en je plugt ze in.  En je kan nog SMD dingen er onder solderen als je ruimte mist.

Voor een stappenmotor moet je goed pulsjes klokken en tellen, dat is met een PCA niet te doen. Het is makkelijker om het direct met je uProcessor te doen. En zelfs als het kon, zou je alsnog iets van een buffer IC nodig hebben.

Ik was zelf ook bezig met een redesign voor nog een servo decoder. Deze heb ik dezelfde grootte gegeven als de spoel decoder zodat die compatibel is met dezelfde relais uitbreidingen voor unifrog en elektrofrog wissels. Maar zoals je kan zien op het schema, had ik toch een PCA gekozen. Ik kwam net een paar pinnen te kort, dan maar zo  ;D

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github

spock

• Offline Offline
« Reactie #36 Gepost op: 02 July 2025, 23:19:12 »
Je kunt dan eens naar de tmc2209 kunnen kijken, maar er zijn er nog veel meer.

Mvg spock

AP3737

• Offline Offline
« Reactie #37 Gepost op: 03 July 2025, 08:55:39 »
Beste Bas en Spock

Dat ik tussen microcontroller en stepper motor nog een driver moet hebben, begrijp ik. Dat had ik waarschijnlijk duidelijker in mijn bericht moeten zetten. Dat de TMCs veel stiller zijn dan de A4988 weet ik ook; op youtube heb ik zelfs een filmpje daarover gezet (bij mijn lift).

Waar het mij omgaat, is de PWM generatie. Maar ik was even vergeten dat je goed moet pulsjes tellen, en dat kan (voor zover ik weet) de PCA 9685 niet.

Dank!
Aiko

spock

• Offline Offline
« Reactie #38 Gepost op: 03 July 2025, 10:53:21 »
Hoi Aiko,

De PCA9685 is gemaakt om een pwm sgnaal te genereren, en dat doet tie nog goed ook (altijd meegenomen).
Het genereren van een puls voor een stappenmotor is een andere tak van sport.

Als je daar "iets" dieper in wilt duiken, is Klipper misschien iets voor je.
Klipper is software om een 3D-printer aan te sturen en de broncode staat op github. https://github.com/Klipper3d/klipper

mvg spock

Eric v C

• werkt aan eigen variant Wutachtalbahn Sauschwänzlebahn
  • Offline Offline
  • Fleischmann H0 modelbouwer
    • Alt(ernatieve) Wutachtalbahn
« Reactie #39 Gepost op: 03 July 2025, 12:05:19 »
Hi Karst (en anderen)

Nu de servo decoder klaar is (ik wil nog wel wat hardware varianten maken), ben momenteel aan het nadenken over een stepper aandrijving voor mijn micro steppers voor armseinpalen; zie bijdrage: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=108775.0.

Natuurlijk kan ik daar de Mobatools library of zo iets voor gebruiken, maar ik zoek eigenlijk wat “eleganters”. Daarbij kwam ik de PCA 9685 tegen, en herinnerde ik mij dat jij die eerder had genoemd.
Voor zover ik begrijp doet de YD8248 wel servos, maar geen steppers. Terwijl de PCA 9685 ook (volgens mij) goed stepper signalen kan maken. Is er een reden dat de YD8248 geen steppers doet? Of zie ik iets over het hoofd?

Groet, Aiko

Aiko.

Grappig dat jij op vrijwel zelfde moment als ik bezig bent met nadenken over het aansturen van de steppers voor de armseinen.
Ik dacht aan sturen via een Pico of PicoW vanuit WIO in Rocrail.
 https://wiki.rocrail.net/doku.php?id=wio:wiopico-en

Daar kan je (mits er een A4988 of een GCA - SIOpico-01 PCB tussen zit) deze steppers (zo ver ik weet) mee aansturen.
Ik heb een hele serie A4988 boards liggen dus ik wil die weg volgen

Jij schrijft in je draadje  https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=108775.0

-citaat- De gelijkstroomweerstand van de motoren is ongeveer 14 Ohm. Op een aantal plaatsen lees ik dat sommige mensen deze motoren rechtstreeks op een Arduino aansluiten en met 5V aansturen. Alhoewel dat in een aantal gevallen vast wel zal lukken, is dat volgens mij een slechte methode. Ten eerste kan de Arduino kapot gaan door de spanningspieken die ontstaan als de motor wordt aangestuurd. Ten tweede is de benodigde stroom van tientallen mA duidelijk hoger dan een Arduino kan leveren. En als door een programmeerfout of wat dan ook de puls niet tijdig wordt uitgezet, dan zal er een stroom van 5 (Volt) gedeeld door 14 (mA) is 350mA  gevraagd worden. Geen enkele Arduino overleeft dat.

Het is (volgens mij) dus belangrijk dat er tussen de Arduino en de motor een driver komt. Die bestaan in vele vormen, maar ik heb gekozen voor de wel bekende A4988 drivers, die je voor ongeveer 80 cent al bij Ali kan kopen. Deze zogeheten Stepstick printjes worden veel gebruikt voor CNC freesmachines en 3D printers. De A4988 driver is al lang op de markt en er zijn duidelijk betere drivers te koop (DRV 8825, TMC2209). Deze nieuwere drivers zijn echter wat duurder, en hebben voor de aansturing van de microsteppers geen extra voordelen.

De drivers hebben een voedingsspanning nodig van minimaal 8V. Ik heb gekozen voor ongeveer 16V, zodat ik het (gelijkgerichte) DCC signaal kan gebruiken. Voor de niet-elektrotechnici lijkt 16V misschien erg veel voor dit soort kleine motortjes, maar men moet weten dat de drivers ervoor zorgen dat de motoren niet gestuurd worden door er een bepaalde spanning op te zetten (spanningsbron), maar door er een bepaalde hoeveelheid stroom door de sturen (stroombron). Door het verhogen van de spanning op de drivers, kan er kortstondig meer stroom door de motoren lopen, zodat ze meer kracht kunnen ontwikkelen. Over kracht gesproken, deze motoren hebben meer dan voldoende kracht voor allerlei andere modelbaan toepassingen, zoals het omzetten van wissels.

Op de A4988 stepper drivers printjes heb ik de maximale stroom beperkt tot 400mA. Dat lijkt veel, maar voor ieder stapje wordt slechts kort stroom benodigd. Als de motoren in beweging zijn, is de gemiddelde stroom iets als 60mA.
-einde citaat-

Je schrijft: Op de A4988 stepper drivers printjes heb ik de maximale stroom beperkt tot 400mA.

VRAAG1: Hoe heb je dat gedaan?

En

Op 1 Pico(W) kan je (dat lees ik in ieder geval vaak) maximaal 2 steppers aansluiten/aansturen.

VRAAG2: Bestaan er mogelijkheden/multiplexers om net als bij OLEDs aansturen via I2C zo ook meer dan 2 steppers aan te sturen?

Ik lees namelijk

Control steppers with Pico PIO. Each PIO controls 4 motors. Up to 12 motors for a Pico 2. For robotics and industrial automation

https://www.hackster.io/jancumps/raspberry-pico-pio-stepper-motor-driver-4-motors-per-pio-9a1618#:~:text=motors%20per%20PIO-,Control%20steppers%20with%20Pico%20PIO.,motors%20for%20a%20Pico%202.

A Raspberry Pi Pico 2, based on the RP2350 microcontroller, can potentially control up to 12 stepper motors using its PIO (Programmable I/O) blocks.
Each PIO can handle 4 motors, and the Pico 2 has three PIO blocks.
Additionally, the Pico 2 can control more steppers using its UARTs, with one UART potentially controlling up to 4 TMC2209 stepper drivers.

Al doorsurfend zie ik dat er een PIO-bibliotheek functie wordt gebruikt.

Maar hoe krijg je dat werkend op een Pico2 en aangestuurd vanuit RocRail. Hoe doe je dat eigenlijk. ???

Eric

bask185

• Offline Offline
« Reactie #40 Gepost op: 03 July 2025, 12:15:36 »
Die hele kleintjes.. daar kan je ook gewoon een L293 dubbe H brug voor gebruiken. Ik heb ze zelfs direct aangestuurd met IO pinnen uit een attiny chip, zelfs dat werkt alleen het koppel was een beetje aan de lage kant. Ze hebben niet zoveel sap nodig. En de pulsjes hoeven niet langer dan 2ms te zijn iirc. Ik heb nooit gemeten wat de impendantie precies doet met de daadwerkelijke stromen die uit de IO pinnen stromen.

Die attinies/atmega hebben ook interne clamping diodes die de ingangen beschermen tegen dergelijke pieken. Maar je kan er atlijd nog een extra setje clamping diodes tussen hangen zoals een BAT54S oid.

Ik zou trouwens voor die stappenmotors kijken naar FFC connectoren. Dan kan je die onhandige flexprintjes die er op zitten gewoon in je decoder pluggen. Ik had bij JLC ooit een 12 polige gevonden, waarbij 3 van die poten op een pad paste. Die leek mij des tijds perfect, nog altijd niet gemaakt.  ;)

Mvg,

Bas
« Laatst bewerkt op: 03 July 2025, 12:18:28 door bask185 »
Train-Science.com
Train-Science github

AP3737

• Offline Offline
« Reactie #41 Gepost op: 03 July 2025, 16:34:51 »
Heren

Leuk. Misschien dat we er een gemeenschappelijk project van kunnen maken. Ik zou het liefst 1 compacte printplaat maken waar “alles” opzit en die ik vast onder het omgebouwde Viessmann armsein kan monteren. Omdat er enkele (HP0/HP1) en dubbele (HP0/HP1/HP2) seinen zijn, moeten in de voet 2 micro steppers passen. De print moet dus klein blijven.

Vanwege kosten lijken me 2 A4988 een prima keuze. Ze zijn klein en bij enige 10-tallen ongeveer 75 cent per stuk. Ze geven meer geluid dan de TMCs, maar voor deze toepassing lijkt me dat verwaarloosbaar.
@Eric: in de door jouw geciteerde proefopstelling heb ik de stroom beperkt door middel van de potmeter die op de module zit. Voor de sein-aandrijvingsprint zou ik daar gewoon vaste weerstanden voor gebruiken.

De volgende vraag is welke microcontroller? Ik wil een moderne, waarbij geen extern kristal nodig is. Die kosten geld en vooral teveel ruimte. Alhoewel de RP2040 chips heel mooi zijn, hebben ze wel een kristal nodig. Als de keuze op een 8-bit processor valt, dan zou de tinyAVR 2-series of de AVR-DD series lekker klein zijn. Eventueel zou een AVR32DA32 ook kunnen. Voor 32-bit zou de STM32G0 STM32F4 interessant zijn.

Bas’ voorstel van een tijdje geleden, om FFC connectoren te gebruiken, heb ik goed onthouden en is zeker een goede optie. Probleem is wel dat verschillende microsteppers verschillende aansluitingen hebben.

Op Eric’s vraag hoe de seinen aan te sturen heb ik een simpel antwoord: DCC. Ik wil zowel de aansturing als ook voeding uit dezelfde twee draadjes halen. Op de print moet wat mij betreft een enkele 2 polige connector.

Wat me waarschijnlijk geen goede oplossing lijkt, is de stepper driver ICs en microcontrollers op verschillende printjes te zetten. De bovengenoemde microcontroller ICs kosten waarschijnlijk nog geen euro per stuk

Groet, Aiko

Eric v C

• werkt aan eigen variant Wutachtalbahn Sauschwänzlebahn
  • Offline Offline
  • Fleischmann H0 modelbouwer
    • Alt(ernatieve) Wutachtalbahn
« Reactie #42 Gepost op: 03 July 2025, 17:49:27 »
Heren

Leuk. Misschien dat we er een gemeenschappelijk project van kunnen maken.

Aiko,

Ik heb wel oren naar deelname in dit project maar er zijn in mijn situatie een aantal omstandigheden waar ik rekening mee wil houden.

Armseinen
Hoewel ik geen Viessmann maar Schneider armseinen gebruik heeft dat nauwelijks tot geen effect op de print.
Ik moet een andere 3D geprinte voet ontwerpen.
Ik ben daar al mee bezig geweest, zowel een voor 1 vleugel als voor 2 vleugelige seinen.
De prototypes geven me de indruk dat dit met finetuning oplosbaar moet zijn.
Voor mij geldt een beperkte inbouwhoogte onder de seinvoet, dus daar houd ik rekening mee.

Stepper Drivers
Ik heb hier al 50 stuks A4988 drivers van Ali liggen, Maar die kan ik wellicht ook elders gebruiken.
Integreren op één PCB-print lijkt zinnig.

IC
Voor mij mag eea via een Pico2 (W) (ca 5-8 euro) aangestuurd worden, want ik begrijp dat je dan per UART 4 steppers kan aansturen.
En de Pico2 heeft g3 UART heb ik begrepen.
Binnen RocRail (mijn trein besturing programma) is de aansturing van WIO op de Pico (W) een eenvoudige weg.
(maar nu nog beperkt tot 2 steppers per Pico).
Is te overzien maar er moeten in die situatie dan best veel pico's aan het werk die de RocRail server wel bediend.

Ik heb een vraag uitstaan op het RocRail Forum of met de PIO aanpak daar een oplossing ligt.
https://www.rocrail.info/t31980f172-WIO-PicoW-Schrittmotoren-mit-PIO-steuern.html#msg354292
De door jou genoemde IC's ken ik zelf niet.

DCC
Het alternatief via DCC is natuurlijk ook een optie (kan RocRail prima mee omgaan)

FFC connectoren
Ja daar ben ik een absolute voorstander van want het solderen van die FFC strips is een hele opgave weet ik uit ervaring.

Ben benieuwd waar Bas mee komt.

Eric

AP3737

• Offline Offline
« Reactie #43 Gepost op: 03 July 2025, 18:14:51 »
 (y)

Ik heb ook nog een paar Schneider signalen, dus lijkt het me leuk of we hier allemaal voordeel van kunnen hebben.

4 UARTS klinkt leuk, maar ook vele STM32s of AVR processoren hebben dat. Daarvoor is een RP2040 / Pico niet echt nodig.

Ik begrijp echter niet waarom je voor een rocrail PIO aanpak zou kiezen, in plaats van DCC. Ik zie alleen nadelen, en geen voordelen.

Wat ik belangrijk vind, is iets met Fremo’s Wattenscheider Schacht, maar dan kleiner. Ik wil, indien nodig, de armseinen redelijk makkelijk uit de schacht kunnen halen. Daarvoor is een kleine print een vereiste. Het aantal draadjes moet zo beperkt mogelijk, om het geheel klein te houden (enige vierkante centimeter). De connector moet dus ook klein zijn = weinig draadjes.

Ik ben ook benieuwd wat Bas gaat zeggen. Hij was ook met iets vergelijkbaars bezig, maar dan (dacht ik) met een Atmega 328 en 1 A4988.

Groet, Aiko

bask185

• Offline Offline
« Reactie #44 Gepost op: 03 July 2025, 19:35:11 »
Was ff zoeken. De R&D department hier heeft ooit een onderdeel ooit gevonden. Ik heb een vermoeden dat die stappenmotor hier op kan worden aangesloten.

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=105407.msg3222429909#msg3222429909

Kom er nog op terug.

Bas
Train-Science.com
Train-Science github