Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Terugverende koppeling door Trein033
Vandaag om 00:31:22
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
Vandaag om 00:23:02
Wat was jullie allereerste loc? door HenkN
04 August 2025, 23:16:43
Liliput karwendel expres onderdelen door Stefan88
04 August 2025, 23:10:39
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jos B.
04 August 2025, 23:07:18
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ferdinand Bogman
04 August 2025, 22:33:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
04 August 2025, 22:31:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
04 August 2025, 22:31:16
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door nighttrain1
04 August 2025, 22:30:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
04 August 2025, 22:23:01
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
04 August 2025, 22:08:54
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door defender
04 August 2025, 22:05:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
04 August 2025, 22:02:33
Da's Daz 2 door defender
04 August 2025, 21:59:07
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
04 August 2025, 21:56:18
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door defender
04 August 2025, 21:50:24
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
04 August 2025, 21:47:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Benelux795
04 August 2025, 21:36:16
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
04 August 2025, 21:26:42
Aachenau West door Overet
04 August 2025, 21:24:03
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
04 August 2025, 21:21:35
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
04 August 2025, 20:56:59
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
04 August 2025, 20:36:11
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
04 August 2025, 20:18:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
04 August 2025, 20:17:22
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
04 August 2025, 19:47:50
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Huup
04 August 2025, 19:34:29
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
04 August 2025, 19:04:13
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
04 August 2025, 18:21:43
Lokpilot 4 defect door spock
04 August 2025, 16:12:46
  

Auteur Topic: Brandblusser bij modelbaan (was: nightjet)  (gelezen 3832 keer)

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8491
  • Spoor N
Re: Brandblusser bij modelbaan (was: nightjet)
« Reactie #30 Gepost op: 31 December 2024, 20:35:39 »
en toen vond ik een gevarenkaart van soda.

De meest voorkomende is natriumbicarbonaat
Soda is natriumcarbonaat, geen natriumbicarbonaat.  :angel:
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

bernhard67

  • Offline Offline
  • Berichten: 1813
    • http://www.bernardspoornulblog.blogspot.nl/
Re: Brandblusser bij modelbaan (was: nightjet)
« Reactie #31 Gepost op: 31 December 2024, 22:35:06 »
Hallo,

Gelukkig heb ik nog nooit brand gehad op de baan . alleen heb ik ooit een keer gehad in begin tijd dat digitaal net uit was . Dat een Roco V100 de lange voorkant waar bij de echte V100 de motor onder zit bovenop was gesmolten doordat de decoder te heet was geworden.   In begin van digitaal rijden had een decoder nog niet echt een goede plaats  in loc-

Mijn eerste sound stoomlocs waren dan ook van Fleischmann toen zat de speaker noch in het machinistenhuis en kon je de speaker zien zitten . was BR 03 en BR 41 altbau . Ik weet het niet zeker maar dat moet volgens mij in 1990 zijn geweest

tot zo ver mijn reactie

groetjes bernhard

Loki

  • Offline Offline
  • Berichten: 487
  • 🇳🇴
Re: Brandblusser bij modelbaan (was: nightjet)
« Reactie #32 Gepost op: 01 January 2025, 10:25:38 »
Een internationale reactie voor wat betreft brand.
Hier in Noorwegen ben ik verplicht het volgende in huis te hebben:
- minimaal 1 klasse AB blusser per verdieping, ik heb een woning dat in tweeen gedeelt is met een kelder dus ik heb 6 blussers in huis.
- elke verblijfsruimte en gang moet een brandmelder hebben, badkamer en keuken uitgezonderd. Ik heb dus 14 genetwerkte melders in huis.
- elke verdieping boven de begane grond moet een opvouwbare vluchtladder hebben. Ik heb er dus 2 in huis.

Daarnaast komt een afdeling van de brandweer elke 2 jaar controle uitvoeren op je middelen en rookkanalen. Afwijkingen worden geregistreert en afhankelijk van de afwijking heb je een verplichte tijd om het op te lossen.
Ook het vegen van de rookkanalen wordt hier gedaan door een afdeling van de brandweer.

Deze inspectie en service door de brandweer worden betaald uit mijn belasting centen. Ze zijn hier wat strikter op brandveiligheid aangezien de meeste huizen hier van hout zijn. Dat is ook de reden dat ik zelf niks aan de elektra mag doen hier.
Med venligst hilsen,

Lennert

Ben

  • Online Online
  • Berichten: 6708
Re: Brandblusser bij modelbaan (was: nightjet)
« Reactie #33 Gepost op: 01 January 2025, 10:57:53 »
Zo'n Neyfik sprayblusser is eigenlijk wel een goed idee om aan te schaffen, 4 - 5 jaar houdbaar lees ik.  (y)

Gr, Ben.

Overet

  • Offline Offline
  • Berichten: 851
Plannen voor baan tijdperk III naar DB-voorbeeld. Roco Multi-maus/Maus2/MausR3, Z21, Mardec, Koploper of Rocrail?

Ben

  • Online Online
  • Berichten: 6708
Re: Brandblusser bij modelbaan (was: nightjet)
« Reactie #35 Gepost op: 01 January 2025, 11:33:22 »
Ah, beugel er bij....  (y)

Duikeend

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 2574
Re: Brandblusser bij modelbaan (was: nightjet)
« Reactie #36 Gepost op: 01 January 2025, 13:59:44 »
Soda is natriumcarbonaat, geen natriumbicarbonaat.  :angel:

je bewijst toch alleen maar mijn stelling dat je met behulp van google een onnodige discussie kan voeren.
maar goed, voor de klinknageltellers onder ons dan maar de gevarenkaart van natriumbicarbonaat.
en daar staat hetzelfde in.. gek he als het chemisch gezien wel 2 verschillende stoffen zijn, maar fysisch ze zich hetzelfde gedragen  :angel:

ik stel voor dat we er nu maar over op houden. het gaat in dit draadje over brandblussers

Groetjes, Ferenc

mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7601
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Brandblusser bij modelbaan (was: nightjet)
« Reactie #37 Gepost op: 01 January 2025, 14:05:36 »
Maar laten we het er dan wel over eens zijn, dat een poederblusser de aller laatste optie is om een beginnend, of klein brandje op een modelbaan te blussen.
Zelfs een emmer water geeft minder (vertraagde) nevenschade.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Jeroen Vreeken

  • Offline Offline
  • Berichten: 340
Re: Brandblusser bij modelbaan (was: nightjet)
« Reactie #38 Gepost op: 01 January 2025, 14:11:06 »
Alleen als je die emmer al klaar had staan.
De schade die ontstaat terwijl je een emmer staat te vullen is gigantisch.

Als je brand hebt, en een poederblusser ter beschikking: Gebruik hem, anders kost het je veel meer dan een stukje modelbaan!

Duikeend

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 2574
Re: Brandblusser bij modelbaan (was: nightjet)
« Reactie #39 Gepost op: 01 January 2025, 16:49:55 »
Maar laten we het er dan wel over eens zijn, dat een poederblusser de aller laatste optie is om een beginnend, of klein brandje op een modelbaan te blussen.
Zelfs een emmer water geeft minder (vertraagde) nevenschade.

absoluut! ik ben ook al mijn poederblussers aan het vervangen door schuimblussers. wat ik trouwens ook heb is emmers met zand.
want dat blust net zo goed en geeft geen gevolg schade.. voor een klein brandje werkt het prima, afhankelijk van wat er brand uiteraard.

edit: en ja, die heb ik dan ook op sommige plaatsen strategisch staan.
« Laatst bewerkt op: 01 January 2025, 16:51:29 door Duikeend »
Groetjes, Ferenc

mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

metpetergaathetbeter

  • Offline Offline
  • Berichten: 1108
  • http://www.amsac.be/
Re: Brandblusser bij modelbaan (was: nightjet)
« Reactie #40 Gepost op: 01 January 2025, 17:43:26 »
bij mij bij het verlaten een knop die zowel de netspanning als de verlichting uitschakelt ...je wenst het niemand toe. Ik ken een treinlieghebber die zijn zolder zag uitbranden door het opladen zoon's afstandsbediening telegeleid spul .....

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4058
Re: Brandblusser bij modelbaan (was: nightjet)
« Reactie #41 Gepost op: 02 January 2025, 03:53:31 »
Die is erg kort door de bocht Cor

Bron

Een modelbaan in een afgesloten ruimte valt daar ook prima binnen te passen.
Nee, een CO2 blusser moet je *nooit* in een afgesloten ruimte gebruiken als je zelf niet ook de dood graag wilt opzoeken.

CO2 verdrijf de zuurstof uit de lucht waar de brand zich mee voedt, maar dat is dezelfde zuurstof waar jij ook van moet ademen.
CO2 toepassen in een afgesloten ruimte is dus een gevaar voor je zelf !

Het gelinkte artikel is ook een beetje vreemd opgesteld, aangezien het in de basis lijkt te gaan over CO2 als handblus middel, maar de genoemde voorbeelden als clean rooms en grote server ruimtes hebben vaak vast aangelegde CO2 blussystemen die geactiveerd kunnen worden van buiten de ruimtes en waarbij er dus niemand meer in die ruimte aanwezig is.

Een blusmiddel heeft pas nut als je, vóóraf, weet waar die voor bedoeld is én hoe je hem moet gebruiken.
Simpelweg stellen dat een CO2 blusser het makkelijkste is omdat deze geen schade achterlaat is dan ook wat kort door de bocht.

Als je een blusmiddel niet juist toepast of juist weet te gebruiken is de kans groot dat je jezelf alleen maar meer in gevaar brengt, dan dat je gevlucht was zonder blusmidel bij de hand te hebben...

Thuis heb je meer aan gewoon een schuimblusser met voldoende inhoud en een blusdeken, de Nooren hierboven hebben er zo gek nog niet over nagedacht :)
« Laatst bewerkt op: 02 January 2025, 04:08:34 door Thom »

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7601
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Brandblusser bij modelbaan (was: nightjet)
« Reactie #42 Gepost op: 02 January 2025, 06:50:42 »
Zucht ... levensgevaar treed pas op bij CO2 concentraties boven 40.000 ppm, dat gaat niet ontstaan door een paar stootjes uit een CO2 blusser ...
Ter indicatie, in een personenauto met daarin 4 volwassenen kan de CO2 concentratie al oplopen tot 4000-5000 ppm.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Montanbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 841
  • Steel is king!
Re: Brandblusser bij modelbaan (was: nightjet)
« Reactie #43 Gepost op: 02 January 2025, 10:34:39 »
De Beste wensen, dus ook zonder brand, voor 2025!

Bij de verplichte brandblustrainingen die ik jaarlijks bij mijn wekgever moet volgen bij Falck, is voor mij een ding belangrijk (werk in de ICT) Computers blus je met CO2 om de gevolgschade zo klein mogelijk te houden. De (kleine brand is echt uit na een paar korte stoten).
Treinen ect zie ik ook als electronica, beginnende 'baanbranden' (hout en in vloeistof/gasvorm overgaande kunststoffen) kun je ook nog prima blussen met CO2. Bij de al wat grotere branden...112! en de ruimte/woning verlaten.

En elke blusser is bij een modelbaan beter dan geen blusser, verbaas je niet over de snelheid waarmee een klein brandje overgaat in een door een 'amateur' niet meer te blussen brand.

NB in de keuken gelden echt andere adviezen. Daar zou ik echt even bij stilstaan.
« Laatst bewerkt op: 02 January 2025, 10:36:32 door Montanbahn »
MB

It's weird having the same age as old people...........

bouwdraadje

Dick55

  • Offline Offline
  • Berichten: 355
Re: Brandblusser bij modelbaan (was: nightjet)
« Reactie #44 Gepost op: 02 January 2025, 14:47:29 »
Als ik dit lees moet ik denken aan een lezing van iemand met veel (letter) titels voor en achter zijn naam.
Als RO (als ik het goed heb) mooest hij ooit een computercentrum van een bedrijf op beveilging controleren. Alles prima, bij brand geing de CO2 installatie an de slag. Brand uit, medewerkers in de ruimte kassiewijlen  ;D

Nog leuker was zijn conclusie dat als het gebouw af zou branden het computercentrum totaal intact van 8 hoog naar beneden zou vallen.
« Laatst bewerkt op: 02 January 2025, 15:09:40 door Reinout van Rees. Reden: Onnodig citaat weg »