Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Wim Vink
Vandaag om 13:25:27
Grootspoor in Frankrijk door Wouter W
Vandaag om 13:13:39
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Ferdinand Bogman
Vandaag om 12:55:05
Halling aandrijvingen door skiptram
Vandaag om 12:40:56
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ferdinand Bogman
Vandaag om 12:33:51
Fleischmania Nostalgia door Noordernet
Vandaag om 12:30:28
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RBlok
Vandaag om 12:28:58
Piko 2025 door Arjan6511
Vandaag om 12:28:03
Verlagshaus24 ervaring / Nederlands account? door saskia
Vandaag om 12:09:07
UP Mikado. Messing model schaal-0. De zaag er in. door FritsT
Vandaag om 12:06:20
Hoe bouw ik decoder en sound in in Union Sylter Inselbanh HO DC als ouwe (77jr) door Michaël dB
Vandaag om 11:57:49
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 11:21:32
Albert's fantasie in schaal 0e door Ronald Halma
Vandaag om 11:20:14
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door Nullem
Vandaag om 11:17:23
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Arjan6511
Vandaag om 11:16:49
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 11:06:49
Open monumentendag: de Inktpot door Ferdinand Bogman
Vandaag om 10:59:35
Frans loodsje et cetera door GD
Vandaag om 10:43:06
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Frits C
Vandaag om 10:34:49
Randstadrail halte Voorburg ‘t Loo door ceuleer
Vandaag om 10:20:38
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:07:11
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 09:53:28
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door RikM
Vandaag om 09:47:40
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Noordernet
Vandaag om 08:18:13
Da's Daz 2 door NS264
13 September 2025, 22:56:43
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
13 September 2025, 22:56:22
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
13 September 2025, 22:54:06
Dat overkomt mij niet. door Martijn193
13 September 2025, 21:33:15
Veevervoer ss/ ns door klusser
13 September 2025, 21:29:09
Kibri station CALW ingekort als NS station door Petertje
13 September 2025, 21:28:00
  

Auteur Topic: Piko 2025  (gelezen 58537 keer)

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4574
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: Piko 2025
« Reactie #195 Gepost op: 29 June 2025, 07:32:04 »
Dat laatste is niet het geval. Eerst werd de 2000 uitgebracht en daarna pas de 600.

Simon Stenneberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1761
  • Dieselpower rules!
Re: Piko 2025
« Reactie #196 Gepost op: 29 June 2025, 07:50:26 »

Ook waar. En de 2000 samen met de USATC-versie. Ik had t niet ge-fact-checkt  :angel:
Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5015
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Piko 2025
« Reactie #197 Gepost op: 29 June 2025, 09:52:02 »
Voorwaarde is wel dat vóór de start van een nieuw model alle gewenste configuraties ontworpen moeten zijn

Als in..? Om zeker te weten dat je ze allemaal kan maken en de investering beter kan benutten? Of een technische reden? Mallen zijn lijkt mij sowieso vaak gedeeld voor het lossen, dus de voorwaarde lijkt mij niet altijd heel 'hard'? Kan mij voorstellen dat ze ook kunnen besluiten niet alles te doen/evalueren om time to market te verkorten? Of dat 'niet alle configuraties' een makkelijkere/goedkopere mal oplevert?
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5586
Re: Piko 2025
« Reactie #198 Gepost op: 29 June 2025, 10:23:53 »
Zouden ze bij Piko ook weten dat al vanaf februari 1955 er een mobilofoon op hoort en in maart 1965 al locs met (blauw) zwaailicht rondreden? Dat is dus nog in Tp III.
Groet, Frank

Sicco Dierdorp

  • Nostalgist
  • Offline Offline
  • Berichten: 3615
    • Flickr
Re: Piko 2025
« Reactie #199 Gepost op: 29 June 2025, 10:28:29 »
Maar de originele mobilofoon was niet dezelfde als de latere, toen zat er tevens een microfoon op, en ook de zwaailichten zijn later gewijzigd
Ik vermoed dat Piko net als bij de 2200 wel concessies gaat doet en dat is ook prima, zeker als het er ietsje minder zijn dan bij die 2200

Sicco Dierdorp

  • Nostalgist
  • Offline Offline
  • Berichten: 3615
    • Flickr
Re: Piko 2025
« Reactie #200 Gepost op: 29 June 2025, 10:30:08 »
Als in..? Om zeker te weten dat je ze allemaal kan maken en de investering beter kan benutten? Of een technische reden? Mallen zijn lijkt mij sowieso vaak gedeeld voor het lossen, dus de voorwaarde lijkt mij niet altijd heel 'hard'? Kan mij voorstellen dat ze ook kunnen besluiten niet alles te doen/evalueren om time to market te verkorten? Of dat 'niet alle configuraties' een makkelijkere/goedkopere mal oplevert?

Ja achteraf nog wijzigen of bijmaken is relatief duurder en zullen ze niet zo snel doen. Maar goed ik ken de bedrijfsgeheimen van Pikjo natuurlijk niet, weet alleen dat zij deze moderne manier van samengestelde mallen hebben ten opzichte van de traditionelere manier van b.v. Roco

Mischa

  • Offline Offline
  • Berichten: 189
Re: Piko 2025
« Reactie #201 Gepost op: 29 June 2025, 10:55:20 »
Leuk zo'n bakkie, zeker als het karakteristieke geluid er dadelijk ook in zit!
Deze loc'en hadden onderling wel verschillende bufferbalken; De 500'en en een deel van de eerste 600'en hadden aan de motorzijde een "smalle" bufferbalk (de bufferbalk eindigt direct naast de buffers); de rest had een brede.
Op de tekening is duidelijk de brede bufferbalk te zien, wat dus niet correct zou zijn voor een 500.

Groet,
Edwin

Ook aan de cabine zijde is er verschil, de locs met smalle bufferbalken hebben een afronding in het de frame aan cabine zijde. Vanaf de 622, brede bufferbalken huifzijde, en geen afronding in het frame maar haaks. De roco 600 heeft trouwens aan de voorzijde brede bufferbalken en aan de cabinezijde een afgerond frame wat zowieso niet klopt.
Hopelijk hebben ze het door bij Piko. Compromie kan zijn om alleen de serie 500 en 601 t/m 621 uit te brengen. Met smalle balken dan
Mischa

Tedo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2189
  • Wacht tot het rode licht gedoofd is
Re: Piko 2025
« Reactie #202 Gepost op: 29 June 2025, 11:02:35 »
Ik vermoed dat Piko net als bij de 2200 wel concessies gaat doet en dat is ook prima, zeker als het er ietsje minder zijn dan bij die 2200.
Zoveel concessies heeft Piko bij de 2200 niet gedaan, toch?

En qua varianten op het bakkie hebben we natuurlijk ook de serie 700 nog. Al moeten daar wel wat aanpassingen (o.a. dak en uitlaat) gedaan worden om 100% correct te zijn.
Grtz!
Tedo

Noud

  • Offline Offline
  • Berichten: 273
Re: Piko 2025
« Reactie #203 Gepost op: 29 June 2025, 11:24:29 »
Er zullen best concessies gedaan zijn om het model betaalbaar te houden en meerdere varianten te brengen. We gaan het zien.
Het zal zeker een grote stap vooruit zijn tov het Roco-model, waarvan in de 2e generatie uitsluitend een kap met lange accukisten en korte accukisten het enige verschil was. Geen roostertje in de huif rechts. Dus de Roco was eigenlijk een 500 en geen 600. In combinatie met de lange bufferbalken van het Roco model hebben ze daar een mix 5/600 van gemaakt waarmee we jaren blij waren.

Mug

  • Offline Offline
  • Berichten: 327
Re: Piko 2025
« Reactie #204 Gepost op: 29 June 2025, 11:28:53 »
Behalve dan de rijeigenschappen, de slechte stroomafname. ;)
Grtz. Frits

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4574
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: Piko 2025
« Reactie #205 Gepost op: 29 June 2025, 11:30:43 »
Er zullen best concessies gedaan zijn om het model betaalbaar te houden en meerdere varianten te brengen. We gaan het zien.
Het zal zeker een grote stap vooruit zijn tov het Roco-model

Zo is het! Ik hoop vooral dat de rijeigenschappen/stroomafname beter zullen zijn dan die van de Roco, want dat is/was echt drama, vooral op wisselstraten. Dat is voor mij dé reden geweest om de Roco altijd links te hebben laten liggen. Gelukkig worden de nieuw ontwikkelde locs tegenwoordig veelal voorzien van een buffercondensator.

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4732
    • Filmpjes op YouTube
Re: Piko 2025
« Reactie #206 Gepost op: 29 June 2025, 11:53:19 »
Behalve dan de rijeigenschappen, de slechte stroomafname. ;)

Eenmalig inhakend op deze offtopic-bijdrage: Met mijn 622 nooit last van gehad, ding ging als de brandweer.
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5015
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Piko 2025
« Reactie #207 Gepost op: 29 June 2025, 11:58:21 »
Ja achteraf nog wijzigen of bijmaken is relatief duurder en zullen ze niet zo snel doen.
Die snap ik :angel: maar dus geen technische noodzaak?

Maar goed ik ken de bedrijfsgeheimen van Pikjo natuurlijk niet, weet alleen dat zij deze moderne manier van samengestelde mallen hebben ten opzichte van de traditionelere manier van b.v. Roco

Maar Roco ea gebruikt toch ook samengestelde mallen..? Anders klaagt niemand over de gietnaden  ;D En kan mij niet voorstellen dat ze voor iedere 110 of 140 variant met einfache of doppellampen een compleet nieuwe set maldelen zouden maken. Maar er zullen geheid betere en slechtere manieren zijn om samengestelde mallen te optimaliseren en twijdel er niet aan dat Piko een nette productieketen heeft die daar over na denkt. Roco ea uiteraard ook, maar die hebben wellicht wat te lang 'vast' gehouden aan de oorspronkelijke productielocatie en gebruiken?   

PS en om on topic te blijven: ik wacht ook op de geel-grijze :) of zwicht wellicht voor de 1000 met vishaken....
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

5166

  • Offline Offline
  • Berichten: 936
Re: Piko 2025
« Reactie #208 Gepost op: 29 June 2025, 12:26:45 »
was er ook niet verschil in lange en korte accubakken aan weerszijden van de huif?
Klopt, al weet ik niet wat daar nu precies de aanleiding van is; Zo hadden de 604, 608, 617-619 en 630-665 allemaal lange accukisten (in ieder geval aan de linkerzijde); de rest had kort.
Qua bufferbalken hadden 603, 608 en 622-665 een brede bufferbalk, de rest smal.

5166

  • Offline Offline
  • Berichten: 936
Re: Piko 2025
« Reactie #209 Gepost op: 29 June 2025, 12:28:21 »
Ook aan de cabine zijde is er verschil, de locs met smalle bufferbalken hebben een afronding in het de frame aan cabine zijde. Vanaf de 622, brede bufferbalken huifzijde, en geen afronding in het frame maar haaks. De roco 600 heeft trouwens aan de voorzijde brede bufferbalken en aan de cabinezijde een afgerond frame wat zowieso niet klopt.
Hopelijk hebben ze het door bij Piko. Compromie kan zijn om alleen de serie 500 en 601 t/m 621 uit te brengen. Met smalle balken dan
Ja, volgens mij loopt dat inderdaad gelijk. Echter hebben ook de 603 en 608 een brede bufferbalk gekend
« Laatst bewerkt op: 29 June 2025, 12:30:34 door 5166 »