Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Haandrecht materieel door orientexpress
Vandaag om 22:15:31
Raadplaatje door Robert vh Prutsert
Vandaag om 22:11:05
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 22:03:08
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 22:00:26
Koppelingsmechanisme klemt? door Robert vh Prutsert
Vandaag om 21:35:43
Mijn-bouw Indonesie door Wim1969
Vandaag om 21:22:04
Vele baanplannen online gezet door Ton Kuipers
Vandaag om 21:17:54
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 20:24:06
44 Roco vs 44 Brawa door ES44C4
Vandaag om 20:05:15
Welke winkel voert deze merken? door Hennie
Vandaag om 19:55:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Karben
Vandaag om 19:15:46
Modelspoorbaan van Einte door william_2
Vandaag om 19:08:07
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
Vandaag om 18:27:33
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 18:14:16
Au bord de la Cèze door Chris80
Vandaag om 17:59:51
Hoe de schuifdeuren weer te plaatsen? door Robert vh Prutsert
Vandaag om 17:25:36
Baanbouw Rehausen2 door Wim Vink
Vandaag om 16:23:17
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 14:27:52
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door Jeroen95
Vandaag om 14:19:22
Nieuw boek, BE in de tijd van het derde rijk door Arjan6511
Vandaag om 13:25:51
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 12:12:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 11:35:53
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door Eric B
Vandaag om 10:11:11
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.0 door MOVisser
Vandaag om 09:54:12
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
Vandaag om 09:10:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door spoorijzer
Vandaag om 07:50:56
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
07 September 2025, 23:27:50
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
07 September 2025, 22:46:42
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
07 September 2025, 22:00:18
Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm) door frederik19630
07 September 2025, 21:59:16
  

Auteur Topic: 141R420 sncf messing Spoor-0  (gelezen 10335 keer)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11391
    • nulpunt
Re: 141R420 sncf messing Spoor-0
« Reactie #60 Gepost op: 10 January 2025, 23:37:41 »
Wat zaken gemonteerd waarvan je weinig terugziet, zeker op foto's. Dan heb ik het over aslade, luchttank en in minder mate ketelfront. Schuiframen zitten er nu ook in.
Dat betekende ook weer een extra aandachtspunt bij het plaatsen van de kap, namelijk de stangen voor de bediening aslade. En de zandleidingen zitten echt nooit krom tussen het frame...... :'( Dan moeten de motoren er ook nog eens bij én de plunjers.

Ik dacht het eind in zicht te hebben, maar dat is dus niet zo. Nog lang niet. Zelfs nog niet toe aan het maken van een afwerklijst.





Maar de loc rolt perfect.  Heen en weer, heen en weer, heen en weer. Genieten dus.


5827
« Laatst bewerkt op: 10 January 2025, 23:47:16 door FritsT »

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12278
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: 141R420 sncf messing Spoor-0
« Reactie #61 Gepost op: 11 January 2025, 12:05:57 »
Dat is snel gegaan in een paar dagen tijd  :o
Ziet er goed en kolossaal uit  8)
Als die klaar is dan heb je ook wat,hopelijk kan ze dan snel de benen strekken.
(ben ik blij dat ik de ruimte en vaardigheden niet heb voor zo'n groot monster  :angel:)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11391
    • nulpunt
Re: 141R420 sncf messing Spoor-0
« Reactie #62 Gepost op: 11 January 2025, 12:35:19 »
Die ruimte heb ik ook niet, maar het belet me niet om mooie machines te maken. Alles moet wel werken.
2-3 meter testspoor van mij oude modulebaan heb ik nog, maar meer rijden kan ik niet

Vergeet ook niet dat de machine al compleet gebouwd was. Nu dus spuiten en afmonteren. Dat laatste heeft het meeste voeten in de aarde, maar dat is gebruikelijk. Lak mag niet beschadigd worden, dus heel voorzichtig en in juiste volgorde en dat laatste staat nooit in een handleiding. En het drijfwerk soepel laten lopen is altijd aan één machine specifiek gebonden, net 1:1. Triall and Error  of Essai et Erreur
In al die zaken heb ik deze dagen (na 15 jaar) nou gewoon zin en geduld.
« Laatst bewerkt op: 11 January 2025, 12:39:39 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11391
    • nulpunt
Re: 141R420 sncf messing Spoor-0
« Reactie #63 Gepost op: 11 January 2025, 23:12:51 »
De hele dag bezig geweest met het aanbrengen en afstellen van de stangen. Naaimachientje..pffffffffffffffffffffff

Helaas moet alles (of grote delen) weer uit elkaar om de twee motoren en de stroomafname te plaatsen. Maar, ik weet nu dat deze montage in ieder geval geen problemen gaat geven.









6345

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11391
    • nulpunt
Re: 141R420 sncf messing Spoor-0
« Reactie #64 Gepost op: 12 January 2025, 11:55:08 »
De destijds gemaakt handleiding voor het plaatsen van de ketel...toch wel nuttig, ook nu weer.

Een puntje destijds vergeten, de verbinding van de snelheidsmeter.


FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11391
    • nulpunt
Re: 141R420 sncf messing Spoor-0
« Reactie #65 Gepost op: 12 January 2025, 17:40:59 »
Dan is het tijd voor een uitdaging. Zo ver was ik destijds niet gekomen..... de electra.



Onverwacht probleem, maar oplosbaar, was het niet rechtop kunnen staan van de motor. Een dwarsverbinding (gietstuk) tussen de veerpakketten belemmert de benodigde positie. De motor past ander gewoonweg niet door het gat in de kap. De zaag er dus in, in het gietdeel wel te verstaan want ik wil geen zaagsel in de gearbox.


Maar dan past de motor er in en de kap perfect op zijn plaats.


De plunjers kunnen van onderaf heel makkelijk worden geplaatst.
Maar de bedrading aanleggen...dat is nog even nadenken en zeker ook als er een tweede motor wordt bijgeplaatst.
« Laatst bewerkt op: 12 January 2025, 17:42:32 door FritsT »

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7498
Re: 141R420 sncf messing Spoor-0
« Reactie #66 Gepost op: 12 January 2025, 17:50:13 »
Bijzonder! Daar zal Semblat toch ook tegenaan zijn gelopen? Wat was zijn oplossing?
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1193
Re: 141R420 sncf messing Spoor-0
« Reactie #67 Gepost op: 12 January 2025, 18:47:04 »
Vorig jaar heb ik een door Semblat gebouwde, analoge 141R1193 kunnen kopen.
Ik heb er destijds een decoder in gebouwd en daarvoor moest ie dus uit elkaar, maar die van Semblat heeft er 1 motor in die rechtop staat.
Van de inbouw heb ik (nu jammer genoeg) geen foto's gemaakt.

Maar heb je dan wel een 2e motor nodig?
Met vriendelijke groet,
Peter

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11391
    • nulpunt
Re: 141R420 sncf messing Spoor-0
« Reactie #68 Gepost op: 12 January 2025, 20:03:40 »
De 2e motor heb je nodig om lange Franse treinen te trekken. Mijn (vitrine)model zal aan 1 genoeg hebben. Maar ik heb nog zo'n motor liggen en er zit al een gat in de ketel..dus een uitdaging, maar niet noodzakelijk. Eerst maar eens alles in elkaar zien te krijgen met 1 motor
« Laatst bewerkt op: 12 January 2025, 20:51:55 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11391
    • nulpunt
Re: 141R420 sncf messing Spoor-0
« Reactie #69 Gepost op: 12 January 2025, 20:51:05 »
Dan kan alles weer uit elkaar om de veertjes tussen aslagers en frame te plaatsen. Met natuurlijk een druppie lijm want ik wil ze niet kwijtraken. Maar ik kom vanzelf bij het einde  ;D


FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11391
    • nulpunt
Re: 141R420 sncf messing Spoor-0
« Reactie #70 Gepost op: 12 January 2025, 23:06:30 »
De motor wordt rechtop gehouden door een messing stripje/draad.


Ik had er de afgelopen dagen last van dat de kogellagers uit de messing blokken liep en en de wielen dus scheef gingen staan. Destijds al bedacht, en nu herhaald, opgelost door tape rond de as te wikkelen. Nog wel even zwart maken.
Je ziet dat er 3 assen "getaped" zijn, dus een 2e motor laat ik vooralsnog weg.
« Laatst bewerkt op: 12 January 2025, 23:08:35 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11391
    • nulpunt
Re: 141R420 sncf messing Spoor-0
« Reactie #71 Gepost op: 13 January 2025, 10:37:15 »
Nog een reden om geen 2e motor te plaatsen is dat ik op die plek prima een printplaatje kwijt kan om de electra te verbinden.


Draadjes blijken zichtbaar, dus zwart schilderen.


Onderzijde,


Plaatje en (gele)tape zwart geschilderd,


Dan is het nu zaak om de plunjers te plaatsen en aan te sluiten op het printplaatje.

maar eerst.......koffie

7192
« Laatst bewerkt op: 13 January 2025, 10:39:24 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11391
    • nulpunt
Re: 141R420 sncf messing Spoor-0
« Reactie #72 Gepost op: 13 January 2025, 16:02:16 »
De voorste 4 plunjers,


De eerste testrit
FILMPJE (kort)


FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11391
    • nulpunt
Re: 141R420 sncf messing Spoor-0
« Reactie #73 Gepost op: 13 January 2025, 23:27:32 »
Het frame rijdt...... :D
Wielen moeten nog met Loctite verlijmd worden, maar ik moet nog even denken hoe ik dat het beste kan doen. Het is een heel werk om alles perfect af te stellen en dat in combinatie met opdrogende lijm........Daarom geen Loctite 638 (droogtijd 4 minuten, methode Jaap-O) maar Loctite 620, droogtijd meer dan een uur. Maar dan nog denk ik dat 15-30 minuten afsteltijd als max. moet worden genomen.
Dus TESTEN. Drijwerk en wielen helemaal demonteren en met de stopwatch ernaast alles weer in elkaar zetten.

De twee voorste assen kunnen apart met de kwarterhulp, zonder stopwatch. De twee achterste passen niet in de kwarterhulp.....een uitdaging.

Vanavond tijd genomen voor voor het remwerk.
Valbeugels en hevel heb ik nu even gemonteerd voor de passing. Trekstangen en al dat spul moeten er nog tussen. Maar zie bovenstaande zaken. die moeten eerst.







FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11391
    • nulpunt
Re: 141R420 sncf messing Spoor-0
« Reactie #74 Gepost op: 14 January 2025, 09:44:21 »
Laatste loodjes zijn niet zwaar, maar gaan nog wel lang duren.

Werklijstje:
nu te doen:
1. belijning op de windleiplaten (en dan vastzetten op de voetplaat), machinistenhuis en tender
2. wielen op assen lijmen
Daarna:
1. lampen voorzijde bufferbalk - schilderen. Lampjes er in weet ik nog niet, heel klein.
2. ketelfront - schilderwerk afmaken.
3. koppelingen passend maken - past niet in gat bufferbalk
4. stang naar "powerstearing" monteren  (alleen een boutje M0,8 er in  zetten)
5. stangen langs de ketel - schilderen en plaatsen
6. trekstang langs ketel - schilderen en plaatsen
7. remwerk plaatsen... als allerlaatste
8. decals (heb ik nog niet)
9. kolen in de tender lijmen
10.Wielen tender - zwart spuiten

en dan is het model klaar.
« Laatst bewerkt op: 14 January 2025, 10:48:15 door FritsT »