... mijn treinen blijven met beide wielen op de grond....
Of zijn er ook veel problemen met het gebruik van sectierails in een helix?
Wat me opvalt in deze discussie is dat er heel veel tijd wordt besteed aan oplossingen voor problemen met flexrails in een helix. Jan vraagt aan het begin naar argumenten voor of tegen het gebruik ervan. Als er zoveel problemen opgelost moeten worden, is dat dan niet een belangrijk argument ertegen? Of zijn er ook veel problemen met het gebruik van sectierails in een helix?
En dan geef je ze met een tangetje een kleine knauw in de juiste richting tot ze weer goed blijven liggen.Flexrails in bochten: altijd vooraf buigen en verder dan de uiteindelijke straal. Ook het einde van je rail moet je vooraf buigen en dat is zeker niet gemakkelijk en wordt vaak vergeten.
Het grote nadeel van sectierails, al of niet in een helix, is budget. Laten we even bij een helix blijven voor een voorbeeld. Een cirkel ter grootte van R2 (R3 bij Roco) bevat ongeveer 3 meter rails.dat zijn 3 lengtes flex a €6.- is €18,- Dezelfde cirkel in sectierails zijn 12 railstukken van 30 graden a €3,-. Dat komt op €36,-. Dat is twee maal zoveel!
Aangezien ik bepaald niet vermogend ben e toch mijn treintjes op meen leuk stuk rails wil laten rijden is de keus snel gemaakt. En dan doe ik daar graag wat extra werk voor. Het is een hobby en geen aangenomen werk.