Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Lars Smelter
Vandaag om 23:02:49
booster vraag door Patrick Smout
Vandaag om 22:53:36
Station Roodeschool door NS264
Vandaag om 22:49:00
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 22:36:35
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 22:14:12
Aanpassen baanplan bestaande baan door Ferdinand Bogman
Vandaag om 22:01:23
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
Vandaag om 21:51:09
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Scratchbuilt
Vandaag om 21:34:22
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 21:29:45
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door Jeroen95
Vandaag om 21:11:55
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 21:10:56
13 september tram wereldkampioenschap Wien door Martijnstein
Vandaag om 21:07:50
Fleischmann Anna ombouw. door Karben
Vandaag om 20:43:44
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Karben
Vandaag om 20:40:20
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief door Rob Ellerman
Vandaag om 20:39:49
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 20:05:30
DDAR op basis van een Artitec DDM door Rob Ellerman
Vandaag om 18:29:41
MSV Post B Agenda jubileumjaar 2026 door Rsd1000
Vandaag om 17:32:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 16:55:18
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door Wim Vink
Vandaag om 16:41:33
Modelbaan Beltheim. door Bertje B
Vandaag om 16:36:50
Zolderbaan 2025 door tothebeach
Vandaag om 16:32:43
Trix BR94 ontspoort door meino
Vandaag om 16:25:05
Edelweisz in model door Rob Ellerman
Vandaag om 16:06:42
3D/RM: HTM 21-101 - De Ombouwer door R1954
Vandaag om 16:04:11
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:26:01
Wat was jullie allereerste loc? door Bram S
Vandaag om 15:16:34
HTM PCC 1003-1024 in H0 - Die met de kleine raampjes door FraWi
Vandaag om 15:10:39
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 14:38:33
Mooi weer om buiten te spelen door hervé
Vandaag om 14:33:08

Auteur Topic: Helix met flex rails?  (gelezen 3315 keer)

Ferdinand Bogman

• Derde generatie Fleisch-mann
  • Offline Offline
  • Klaar voor vertrek
Re: Helix met flex rails?
« Reactie #30 Gepost op: 03 December 2024, 08:20:25 »
Als parketrijder heb ik geen behoefte aan een helix, mijn treinen blijven met beide wielen op de grond ;).

Wat me opvalt in deze discussie is dat er heel veel tijd wordt besteed aan oplossingen voor problemen met flexrails in een helix. Jan vraagt aan het begin naar argumenten voor of tegen het gebruik ervan. Als er zoveel problemen opgelost moeten worden, is dat dan niet een belangrijk argument ertegen? Of zijn er ook veel problemen met het gebruik van sectierails in een helix?
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

Mark D.

• Offline Offline
« Reactie #31 Gepost op: 03 December 2024, 08:47:59 »

C-rails

• Gast
« Reactie #32 Gepost op: 03 December 2024, 08:49:28 »
... mijn treinen blijven met beide wielen op de grond....

Interessant gegeven. Foto's?  :angel:

Het probleem met sectierails in een helix is dat het niet uitdagend is.  ;D ;D ;D Alles onder het motto: Waarom gemakkelijk doen als het moeilijk kan. 8)

Ferdinand Bogman

• Derde generatie Fleisch-mann
  • Offline Offline
  • Klaar voor vertrek
« Reactie #33 Gepost op: 03 December 2024, 09:12:08 »
 ;D

Mark is het met me eens, zo te zien :). Dat zijn flexrails :).

Cor, zie mijn handtekening. Dat heeft Mark ook gedaan, of hij heeft een goed geheugen.
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

HuubvG

• Offline Offline
« Reactie #34 Gepost op: 03 December 2024, 10:28:53 »
Citaat
Of zijn er ook veel problemen met het gebruik van sectierails in een helix?
Dit is hier al besproken: het prijskaartje. Of: voor wie segmentrails te duur zijn, zijn er altijd nog flexrails. Maar dat kost de nodige handigheid/vaardigheid om die vloeiend te leggen en daar gaat dit draadje over.
Ik heb al een trein

Quinzeedied

• Offline Offline
« Reactie #35 Gepost op: 03 December 2024, 10:37:58 »
Bij nieuwprijs wel, maar tweedehands is het aanbod aan segmentrails vele malen groter, wat de prijs drukt.

Bijvoorbeeld, mijn modelbaan gaat uitgevoerd worden met Piko A rails (code 100). Afhankelijk van de radius gaan er qua lengte 3 of 4 segmentstukken in een flexrail
Dan kan ik tweedehands in goede kwaliteit veel goedkoper 4 stukken segmentrails vinden, dan 1 flexrail van Piko of bijvoorbeeld GT Italy.

Lobomotion69

• Offline Offline
  • Confusius zei het al.
« Reactie #36 Gepost op: 03 December 2024, 10:41:18 »

Wat me opvalt in deze discussie is dat er heel veel tijd wordt besteed aan oplossingen voor problemen met flexrails in een helix. Jan vraagt aan het begin naar argumenten voor of tegen het gebruik ervan. Als er zoveel problemen opgelost moeten worden, is dat dan niet een belangrijk argument ertegen? Of zijn er ook veel problemen met het gebruik van sectierails in een helix?

Aangezien ik nu geen lust heb om het hele draadje terug te lezen over welke problemen er allemaal genoemd zijn maar even kort door de bocht. Het enige wat mij bij staat is het knikken van flexrails verbindingen in een bocht. Dat is echter geen nadeel wat uitsluitend in een helix optreed. Dat doet flexrails in iedere bocht waar een koppeling gemaakt moet worden. Maar aangezien een helix nagenoeg alleen maar bochten zijn valt het daar extra op. Met de juiste werkwijze, en er zijn er diverse aangedragen hier, is dat echter helemaal geen probleem en dus ook geen nadeel.
Het grote nadeel van sectierails, al of niet in een helix, is budget. Laten we even bij een helix blijven voor een voorbeeld. Een cirkel ter grootte van R2 (R3 bij Roco) bevat ongeveer 3 meter rails.dat zijn 3 lengtes flex a €6.- is €18,- Dezelfde cirkel in sectierails zijn 12 railstukken van 30 graden a €3,-. Dat komt op €36,-. Dat is twee maal zoveel!
Aangezien ik bepaald niet vermogend ben e toch mijn treintjes op meen leuk stuk rails wil laten rijden is de keus snel gemaakt. En dan doe ik daar graag wat extra werk voor. Het is een hobby en geen aangenomen werk.
« Laatst bewerkt op: 03 December 2024, 10:44:15 door Lobomotion69 »
Met vriendelijke groet, Henk.

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

Lobomotion69

• Offline Offline
  • Confusius zei het al.
« Reactie #37 Gepost op: 03 December 2024, 11:02:08 »
Ja, indien er voldoende 2e hands aanbod is zal de prijs ongeveer gelijk uitkomen. Maar waar ik woon is dat niet het geval. Hier is nieuwe rails in voldoende mate vinden al een groot probleem. Ik bestel alles uit Duitsland. Dat heeft voor mij enkele voordelen. Ik krijg alle hoeveelheden die ik nodig heb in nieuwstaat, geen problemen met defecten of anderszins. Ik betaal in D geen MWSt. dat scheelt 19% van de prijs. Ja ik moet hier VAT en invoer betalen maar dat is minder dan die 19%. Van dat verschil kan ik gedeeltelijk de verzendkosten betalen. Bij 2e hands gaat dat niet op. Ten eerste is er geen aftrek van BTW bij aankoop. Doch bij invoer moet ik wel VAT en import betalen over de aankoopprijs. Dat maakt 2e hands totaal oninteressant.
Dit verhaal zal voor de meeste van jullie niet opgaan maar ik ben lang niet de enige die niet in een EU land woont. En voor al die mensen gaat dit verhaal wel op.
Met vriendelijke groet, Henk.

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

Quinzeedied

• Offline Offline
« Reactie #38 Gepost op: 03 December 2024, 11:08:48 »
Het zal zeker van persoonlijke omstandigheden en ook van het railtype afhangen.
Voor Roco-line is het tweedehands aanbod (zeker zonder bedding, dat zat immers niet in startsets) als ik zo kijk al een stuk kleiner, dus dan wordt het prijsverschil een stuk interessanter.

Ben

• Offline Offline
« Reactie #39 Gepost op: 03 December 2024, 11:11:00 »
Flex leggen vraagt oefening waarbij het niet zo veel uit maakt of het vlak ligt of in een helix. Maar vaak heeft een helix wel een veel kleinere radius als de bogen die in het zicht liggen.
Maar als je in krappe bogen de spoorstaafscheiding een paar biel laat variëren heb je al één hobbel genomen. Verder is het wat Frans zegt:

En dan geef je ze met een tangetje een kleine knauw in de juiste richting tot ze weer goed blijven liggen.

Flexrails in bochten: altijd vooraf buigen en verder dan de uiteindelijke straal. Ook het einde van je rail moet je vooraf buigen en dat is zeker niet gemakkelijk en wordt vaak vergeten.

Gr, Ben.

henk

• Offline Offline
« Reactie #40 Gepost op: 03 December 2024, 11:34:15 »
Het grote nadeel van sectierails, al of niet in een helix, is budget. Laten we even bij een helix blijven voor een voorbeeld. Een cirkel ter grootte van R2 (R3 bij Roco) bevat ongeveer 3 meter rails.dat zijn 3 lengtes flex a €6.- is €18,- Dezelfde cirkel in sectierails zijn 12 railstukken van 30 graden a €3,-. Dat komt op €36,-. Dat is twee maal zoveel!

Op basis van de adviesprijzen van Rocoline kom ik op €23,70 (€7,90 per stuk) versus €33,60 (€2,80 per stuk). Nog altijd 40 procent meer, maar niet 100 procent (twee keer zoveel). Op basis van mijn middelbare school wiskunde denk ik overigens dat 2,5 flex genoeg is voor een rondje r2. Kom ik op een verschil van ongeveer 60 procent.
Kan iedereen voor zichzelf bedenken wat belangrijker is.
« Laatst bewerkt op: 03 December 2024, 11:52:51 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #41 Gepost op: 03 December 2024, 11:46:01 »
Ik heb zo'n ding staan en een grote doos flex om te bouwen :) Maar ikzelf denk dat flex meer voordeel heeft. Sectioneel is gewoon makkelijker maar dan heb je in de meeste merken 360 graden rondjes wel 12 stukjes spoor met bijbehorende raillasjes. Ik zou dan zeker daar veel stroompunten maken en/of bv halve cirkels doorsolderen. Flexrail is dan misschien fijner doordat je een kleine meter spoor hebt die je maar 1x hoeft te voeden.

Vele wegen leiden naar Rome, zo ook hier  ;)

Aangezien ik bepaald niet vermogend ben e toch mijn treintjes op meen leuk stuk rails wil laten rijden is de keus snel gemaakt. En dan doe ik daar graag wat extra werk voor. Het is een hobby en geen aangenomen werk.

Dat dus :) Alvast succes! (y)

Jan.vast

• Offline Offline
« Reactie #42 Gepost op: 03 December 2024, 15:46:47 »
Bij het echte spoor, bij ProRail worden sporen zo gelegd dat ze bij een neutrale temperatuur van 25° geen interne spanning hebben. Dit om spoorspattingen te voorkomen Daar kunnen wij ook wat van leren, sporen leggen als het zo'n 20° is, kamertemperatuur en dat is voor ons ook een prettige temperatuur en voor het spoor ook, dan hebben we wat speling als het warm wordt en ook als het kouder wordt.

Frank 123

• Offline Offline
« Reactie #43 Gepost op: 03 December 2024, 19:20:26 »
Wat ik wel gemerkt hebben is dat de ene flex makkelijker te leggen is als de andere. Was er met de rocoline (zonder bedding) en de fleschmann profi rail absoluut geen fan van.
Doe tegenwoordig veel met Weinert en dat werkt stukken beter (flex is veel soepeler en daardoor makkelijker in gewenste ronding te leggen.

Heb de helix die ik op de huidige baan heb wel met vaste (rocoline) gebogen rails gemaakt. Vond ik toch makkelijker dan met flex werken. Wel elk railstuk van voeding voorzien om betrouwbare voeding te waarborgen.

Je merkt alleen wek dat het spoor wat gaat verlopen omdat je niet alleen rondgaat maar ook de hoogte in.

Maar denk dat ook hier meerdere sporen naar Rome leiden en je vooral moet doen waar je je zelf lekker bij voelt.

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #44 Gepost op: 03 December 2024, 22:27:14 »
Frank, die ervaring heb ik ook. Op de club werken we met flexen van Rocoline. Die is in bogen wat weerbarstig, vooral als je een isolatie moet aanbrengen.
Thuis werk ik al jaren uitsluitend met Peco code 75. Die geeft makkelijker mee, misschien ook wel omdat het profiel dunner is.

Als toegift nog een plaatje van hoe ik het heb gedaan op mijn huidige baan Dubbelom.
Op de scheiding leg ik twee dwarsliggers van printplaat. Omdat die dunner zijn dan de originele dwarsliggers lijm ik er nog een stukje karton onder. Op die printplaatstrookjes soldeer ik de railverbinders vast. De spoorstaven worden niet gesoldeerd, dus die hebben nog wat uitzettingsruimte.

Op de foto is te zien dat de voorste railverbinder is doorgeslepen. Zo ontstaat een elektrische scheiding, maar omdat de twee halve railverbinders vastgesoldeerd zitten, blijven de spoorstaven netjes op hun plaats.
Dit voorbeeld toont een recht stuk, maar in bogen werkt het ook.

Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.