Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door 741230
Vandaag om 22:02:32
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VulcanRaven
Vandaag om 21:08:50
Yet Another Servo Decoder door spock
Vandaag om 21:02:54
Artitec 6300 door ModelWessel
Vandaag om 20:57:33
Pendel module Viessmann 5214 door Te 2/2
Vandaag om 20:55:12
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Rick
Vandaag om 20:35:22
Raadplaatje door Rick
Vandaag om 20:29:44
Rocky Rail 6400 door W. Dagevos
Vandaag om 20:23:54
sein decoder Z21 10837 programeren door n-driver
Vandaag om 20:18:02
Z21 Pro Link en Wifi door n-driver
Vandaag om 20:13:43
Overstap naar HTM door Jan Bennink
Vandaag om 19:46:22
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door HOHans
Vandaag om 19:44:52
Project seaside Germany door Frank 123
Vandaag om 19:35:40
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door rbroerse
Vandaag om 19:28:58
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 19:23:43
MoBaBro.de door henk
Vandaag om 19:22:58
Nederlands-materieel in Spoor-1 door FritsT
Vandaag om 19:20:09
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
Vandaag om 19:18:31
Mijn geweatherde modellen door Casmir
Vandaag om 19:09:06
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door 1200blauw
Vandaag om 19:06:46
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 18:49:17
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 18:34:24
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 17:49:25
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
Vandaag om 16:22:48
Een nieuw baantje op Micromodules door Ronald Halma
Vandaag om 16:04:50
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
Vandaag om 15:52:07
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door borotof
Vandaag om 15:36:47
Fleischmania Nostalgia door spoorijzer
Vandaag om 15:29:40
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 15:20:15
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 15:13:40
  

Auteur Topic: keerlus schakeling problematiek.  (gelezen 4390 keer)

Mark D.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1210
Re: keerlus schakeling problematiek.
« Reactie #30 Gepost op: 28 November 2024, 11:00:06 »
oh, ik lees dat het er een consensus is?

Ik heb een keerlus oplossing van domburg train support geplaatst.
werkt zonder kortsluiting en de inrij/uitrij sectie kun je als detectie punten voor de computer gebruiken.

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6853
Re: keerlus schakeling problematiek.
« Reactie #31 Gepost op: 28 November 2024, 13:36:06 »

Iemand nog commentaar of andere ideeën?


Ik heb nog een Rosoft/Drenth xTreme module liggen op basis van stroomdetectie dus kortsluitvrij, mag je hebben. Ik kan 'm volgende week zaterdag aan m'n maatje Jan meegeven want die heeft denk ik nog wel meer spullen voor jou om te verzenden naar Thailand. Werkt prima mits met rond de 12V DC gevoed (dus geen AC) want ik heb de gelijkrichter er af gesloopt.

Laat maat weten.

Gr, Ben.








maartenvdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 462
Re: keerlus schakeling problematiek.
« Reactie #32 Gepost op: 28 November 2024, 14:06:40 »
Jawel, anders weet koploper niet dat er een trein dit blok in rijd en bij de stop melder is.
Dan een vraagje over Koploper:  dat weet toch dat er een trein dit blok in rijdt  (bezetmelding) ?  En als heel dit blok als stopblok ingegeven is, dan kan de trein toch ook stoppen na laten we zeggen 110 cm. ?  Ongeacht de richting ?

GMA70

  • Offline Offline
  • Berichten: 124
    • Lydo.nl
Re: keerlus schakeling problematiek.
« Reactie #33 Gepost op: 28 November 2024, 14:22:22 »
Nog een alternatief: https://www.opendcc.de/elektronik/reverser/kehrschleife_e.html
Ik heb dat schema iets aangepast en gerber files voor gemaakt: https://www.lydo.nl/hobby/electronics/reverser/

Het schema is wat uitgebreider dan anderen maar heeft voor mij als voordeel dat je niet alleen de de aansturing handmatig of automatisch kan doen met de wissel aansturing, via  bezetmelding en via software (via een decoder). Er zit namelijk ook (en dat is het grootste gedeelte van het schema) stroomdetectie op. Zodra het niveau te hoog wordt (bij sluiting), zal het signaal automatisch worden omgepoold.

Mischien voor jou overkill, maar voor de volledigheid toch even benoemen.
Succes met kiezen.

Mvg. Gertjan
« Laatst bewerkt op: 28 November 2024, 14:25:24 door GMA70 »
Met vriendelijke groeten,  Gertjan

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 2065
Re: keerlus schakeling problematiek.
« Reactie #34 Gepost op: 29 November 2024, 08:43:05 »
Dan een vraagje over Koploper:  dat weet toch dat er een trein dit blok in rijdt  (bezetmelding) ?  En als heel dit blok als stopblok ingegeven is, dan kan de trein toch ook stoppen na laten we zeggen 110 cm. ?  Ongeacht de richting ?

Ja dat kan ook, alleen een keerlus module die zelf op een bezetmelder aangesloten zit, die het terug koppelt naar koploper. En dan een virtueel blok naar een x aantal cm zodat de trein daar stopt. Bij goed ijken van de treinen werkt dat ook prima.
Of de melders voor de keerlus alleen gebruiken als binnenkomende melders, en daarna een virtuele stop melder.
Koploper heeft meerdere opties om dit verder goed af te handelen.
En gebruik zelf ook wel virtuele melders, maar bij stopmelders, zeker als de stopplaats wat kritisch is werk ik het liefst met echte melders.

Roelco

Albert de Heer

  • Offline Offline
  • Berichten: 273
Re: keerlus schakeling problematiek.
« Reactie #35 Gepost op: 05 December 2024, 21:25:51 »
Keerlusdingen die kortsluiting detecteren en dan omschakelen.... Wie heeft dat ooit verzonnen....
Heb er vroeger ook eens mee gespeeld. Vond het geen succes, en daarbij gaat het tegen iedere vorm van normaal elektrotechnisch denken in.
Inmiddels zijn er voldoende modules op de markt die zonder kortsluiting werken. Ze hebben wat meer aansluitingen, dat is soms even puzzelen, maar werken betrouwbaar en voorspelbaar (en volgens normale elektronische principes  ;) )

maartenvdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 462
Re: keerlus schakeling problematiek.
« Reactie #36 Gepost op: 05 December 2024, 22:07:41 »
Keerlusdingen die kortsluiting detecteren en dan omschakelen.... Wie heeft dat ooit verzonnen....
Daar gaan we weer.
Je zou de geschiedenis van deze discussie op BNLS nog eens na kunnen lezen.

Maar als je antwoord op je vraag wil ?  Slimme mensen, die ook de zekering hebben uitgevonden en ook de aardlekschakelaar.
Voor modelspoor zou je kunnen denken aan Lenz.

Maar blijkbaar heb je geen ervaring met een draaischijf op je digitale baan.  Hoe zou jij die om willen schakelen ?
Nadenkertje. :)

« Laatst bewerkt op: 05 December 2024, 22:11:48 door maartenvdb »

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 5099
Re: keerlus schakeling problematiek.
« Reactie #37 Gepost op: 05 December 2024, 22:29:15 »
Citaat
Hoe zou jij die om willen schakelen ?
Een relais of anders een frogjuicer

Citaat
Ze hebben wat meer aansluitingen, dat is soms even puzzele
Mijn laatste prototype heeft precies 0 draden  :P

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1457
Re: keerlus schakeling problematiek.
« Reactie #38 Gepost op: 05 December 2024, 22:37:55 »
Mijn laatste prototype heeft precies 0 draden
...maar is niet (eenvoudig) toepasbaar bij een draaischijf.

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 5099
Re: keerlus schakeling problematiek.
« Reactie #39 Gepost op: 05 December 2024, 22:48:40 »
Nee, das true. Voor draaischijf heb ik ook plannen. Maarja daar gaat dit draadje ook helemaal niet over  ::)
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26858
    • Pagina van klaas
Re: keerlus schakeling problematiek.
« Reactie #40 Gepost op: 05 December 2024, 22:57:44 »
Keerlusdingen die kortsluiting detecteren en dan omschakelen.... Wie heeft dat ooit verzonnen....
Iemand die zocht naar een oplossing met zo weinig mogelijk elektrische scheidingen in het spoor en simpel aan te sluiten door een elektroleek.

Citaat
Heb er vroeger ook eens mee gespeeld. Vond het geen succes, en daarbij gaat het tegen iedere vorm van normaal elektrotechnisch denken in.
Ik vond het ook toen ik alleen de LK100 kende. Maar de LK200 schakelt 1000 keer sneller, zo snel dat de beveiliging van de booster er niks van merkt.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 6377
Re: keerlus schakeling problematiek.
« Reactie #41 Gepost op: 06 December 2024, 06:50:51 »
Wat draaischijf betreft: ik heb mijn draaischijf voorzien van magneet onder de brug en wat reedcontacten in de putvloer. Relais er achter en hij poolt de brug netjes om positie dat dit nodig is.

Werkt perfect.
Bahnstrecke 5867
Am Ende der Strecke
Den gamla sågverket (gepland)

Bert Mengerink

  • SPOOR1HOBBY
  • Offline Offline
  • Berichten: 489
  • Het liefste stoom in module vorm
Re: keerlus schakeling problematiek.
« Reactie #42 Gepost op: 06 December 2024, 09:10:58 »
Ik vind het ook een goede oplossing om de brug van een draaischijf halverwege om te schakelen. Er is alleen een relais nodig, zonder poespas.
Groeten,
Bert Mengerink

Er is altijd tijd om iets nieuws te beginnen.
Veel succes met de hobby.

Albert de Heer

  • Offline Offline
  • Berichten: 273
Re: keerlus schakeling problematiek.
« Reactie #43 Gepost op: 06 December 2024, 23:19:57 »
Daar gaan we weer.
Je zou de geschiedenis van deze discussie op BNLS nog eens na kunnen lezen.

Maar als je antwoord op je vraag wil ?  Slimme mensen, die ook de zekering hebben uitgevonden en ook de aardlekschakelaar.
Voor modelspoor zou je kunnen denken aan Lenz.

Maar blijkbaar heb je geen ervaring met een draaischijf op je digitale baan.  Hoe zou jij die om willen schakelen ?
Nadenkertje. :)

Hmm, die geschiedenis ken ik, maak je geen zorgen. Dat Lenz met de LK100 kwam weet ik ook nog wel.....
Neemt niet weg dat het enige voordeel van een kortsluitmodule is dat ie weinig aansluitingen heeft.

Nadenken?
Oh, wat betreft die draaischijf, ik heb er nog 1 in de kast liggen. (wegens verhuizing). Draait op een stappenmotor, dan wordt ompolen pas echt makkelijk.  ;D

 

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26858
    • Pagina van klaas
Re: keerlus schakeling problematiek.
« Reactie #44 Gepost op: 07 December 2024, 10:52:40 »
Uit de analoge tijd ken ik draaischijven waarbij de brug van spanning werd voorzien door sleepcontacten op de bodem van de kuil. Dat gaf vanzelf de juiste polariteit aan de brugrails. Werkt bij digitaal ook.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.