(zie tekening).
PS. Ja ik weet dat dit met een LK200 eenvoudig is op te lossen, maar dat is duur.
Welke tekening?
1). Stukjes 1 en 2 hoeven niet lang te zijn,
zolang je detecties maar de eerste stroomtrekkende as kunnen detecteren. Ofwel met stroomdetectie moet je waarschijnlijk een diode schakeling gebruiken voor de niet gedetecteerde stukken. Ik zou zeggen, zolang als je langste lok.
2). Je kan je relais koppelen aan wissel decoders (hangt er ook vanaf wat voor decoder en wat voor relais). Dan kan je in koploper acties knopen (zoals relais schakelen) aan je bezetmelders. Maar daar heb je dan een DCC decoder voor nodig.
Je zou ook de melders direct de relais laten schakelen maar daar komt ook elektronica bij kijken. En ook dit hangt af van wat voor relais je precies gebruikt. Dit is de manier met het meeste werk. Dan heb je geen interactie met koploper nodig
\Dit "probleem" heb ik opgelost. Alleen die werkt op basis van een lichtsluis. Een compleet setje kost < €10. Die heeft alleen niet zelf iets van detectie, maar je kan je in en uitrij melders om de keerlus sectie heen aanbrengen.Deze module is ook zelf bedienend en doet ook niks met koploper. Ik heb er ook een DIY through hole printje voor ontworpen als je zelf met elektronica wilt gaan spelen .
Je kan in Koploper een speciale actie maken die, zodra een bezetmelder actief wordt, het relais schakelt.Ik heb echter geen idee of je tegen een tijd probleem aan loopt, wissels, relais etc. wordt achtereen volgend geschakeld, het kan dan ook enige tijd duren voordat het relais aan de beurt is en als dat te laat is heb je kortsluiting in je keerlus.Het is dan ook beter een keerlus buiten Koploper om te schakelen.
Maar voor tweerichting verkeer heb je dan ook twee lichtsluizen nodig.
keerlus = 1 baanvak, polariteitswissel met LK200, zo nodig stoppen (bij mijn eenvoudige keerlus niet nodig) in de keerlus bijderzijds middels ABC (niet met diodes), bezetmelding via ABC modules of aparte bezetmelder.
In ieder geval heerlijk simpel.
Noemt meest omslachtige en duur mogelijke manier op, niet wetende dat je geen ABCs gebruikt bij een computerbaanen noemt het vervolgensen dat zonder enige uitwerking.. Dat is nou iemand van de wal de sloot in trekken. Veel roepen niks concreets zeggen.
Het betreffende baanstuk is in totaal 132cm lang. De lengte van de stukken 1 en 2 samen moet circa 24cm bedragen. Evenals de stukken 4 en 5 samen.
1) Hoelang moeten de afzonderlijke delen van sectie 4 en 5 worden, evenzo sectie 2 en 1.2) Hoe implementeer ik dit in koploper.
PS. Ja ik weet dat dit met een LK200 eenvoudig is op te lossen, maar dat is duur. Wil het graag doen met dingen die ik in huis heb.
een LK100, die werken op zich ook prima,We gebruiken er meerderen in meerdere banen