Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 21:15:31
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
Vandaag om 21:13:23
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
Vandaag om 20:47:21
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 20:24:30
br 041 334-4 Fleischmann H0 door Ronald69
Vandaag om 20:18:22
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Jos_1972
Vandaag om 20:01:45
Roco ns 309 ac>dc door bellejt
Vandaag om 19:50:35
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
Vandaag om 19:49:57
Eyro Interlaken door Luc2000
Vandaag om 19:09:49
Onvoldoende trekkracht, loc verzwaren? door Robert vh Prutsert
Vandaag om 19:08:58
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:56:25
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald Halma
Vandaag om 18:41:26
Trafo regelaar hulp door FraWi
Vandaag om 18:38:14
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 17:12:28
Stalen rijtuigen van NS door ACTS1251
Vandaag om 17:12:13
RhB H0m, Albulisch door Sylvester
Vandaag om 17:00:00
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Modellbahnwagen
Vandaag om 16:48:08
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door tijgernootje
Vandaag om 16:27:43
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Ronald Halma
Vandaag om 16:24:49
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door GD
Vandaag om 16:12:18
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 15:22:53
De Projecten van RetroJack door tijgernootje
Vandaag om 15:22:03
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:21:57
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door tijgernootje
Vandaag om 15:16:09
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 14:48:22
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 14:46:59
Waar plaats ik de seinen op mijn modelbaan? (duitsland, tp. 3) door Benelux795
Vandaag om 14:17:43
Shapeways failliet, maar NL tak maakt doorstart door FritsT
Vandaag om 13:25:08
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 13:08:41
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Duikeend
Vandaag om 12:07:41

Auteur Topic: keerlus schakeling problematiek.  (gelezen 4123 keer)

Lobomotion69

• Offline Offline
  • Confusius zei het al.
keerlus schakeling problematiek.
« Gepost op: 26 November 2024, 14:59:09 »
Hallo mede forummers. Even een vraagje betreffende de mogelijkheden van het volgende:
Vaste gegevens; digitale 2-rail baan met DCC en koploper.
Tussen 2 tegengesteld gepoolde baanvakken zit een verbindingsspoor (keerlus dus) die in 2 richtingen bereden moet kunnen worden. Daarvoor heb ik een elektrische schakeling bedacht met een relais met 6 wisselcontacten. (zie tekening).
Het betreffende baanstuk is in totaal 132cm lang. De lengte van de stukken 1 en 2 samen moet circa 24cm bedragen. Evenals de stukken 4 en 5 samen. Wanneer een trein binnenkomt op dit baanvak wordt door melder op 1 of 5 de polariteit van het geheel in de, voor die trein, juiste stand gezet. Bij het bereiken van de melder op 4 of 2 wordt het baanvak omgepoold zodat de trein het volgende baanvak kan binnenrijden. De melders 4 en 5 samen, evenals de melders 2 en 1 samen, vormen de stopsectie. De maximale lengte van een trein in dit baanvak is 90cm.

Nu heb ik de volgende vragen:
1)  Hoelang moeten de afzonderlijke delen van sectie 4 en 5 worden, evenzo sectie 2 en 1.
2)  Hoe implementeer ik dit in koploper.

Ben benieuwd naar eventuele oplossingen, suggesties en ideeën.

PS. Ja ik weet dat dit met een LK200 eenvoudig is op te lossen, maar dat is duur. Wil het graag doen met dingen die ik in huis heb.
« Laatst bewerkt op: 26 November 2024, 15:01:12 door Lobomotion69 »
Met vriendelijke groet, Henk.

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: keerlus schakeling problematiek.
« Reactie #1 Gepost op: 26 November 2024, 15:00:01 »

bask185

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 26 November 2024, 15:36:52 »
1). Stukjes 1 en 2 hoeven niet lang te zijn, zolang je detecties maar de eerste stroomtrekkende as kunnen detecteren. Ofwel met stroomdetectie moet je waarschijnlijk een diode schakeling gebruiken voor de niet gedetecteerde stukken. Ik zou zeggen, zolang als je langste lok.

2). Je kan je relais koppelen aan wissel decoders (hangt er ook vanaf wat voor decoder en wat voor relais). Dan kan je in koploper acties knopen (zoals relais schakelen) aan je bezetmelders. Maar daar heb je dan een DCC decoder voor nodig.

Je zou ook de melders direct de relais laten schakelen maar daar komt ook elektronica bij kijken. En ook dit hangt af van wat voor relais je precies gebruikt. Dit is de manier met het meeste werk. Dan heb je geen interactie met koploper nodig

Citaat
PS. Ja ik weet dat dit met een LK200 eenvoudig is op te lossen, maar dat is duur.
\
Dit "probleem" heb ik opgelost. Alleen die werkt op basis van een lichtsluis. Een compleet setje kost < €10. Die heeft alleen niet zelf iets van detectie, maar je kan je in en uitrij melders om de keerlus sectie heen aanbrengen.

Deze module is ook zelf bedienend en doet ook niks met koploper. Ik heb er ook een DIY through hole printje voor ontworpen als je zelf met elektronica wilt gaan spelen  ::).
https://train-science.com/digitale-zelfbedienend-keerlusmodule/

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Wim Romijn

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 26 November 2024, 16:34:30 »
Je kan in Koploper een speciale actie maken die, zodra een bezetmelder actief wordt, het relais schakelt.

Ik heb echter geen idee of je tegen een tijd probleem aan loopt, wissels, relais etc. wordt achtereen volgend geschakeld, het kan dan ook enige tijd duren voordat het relais aan de beurt is en als dat te laat is heb je kortsluiting in je keerlus.

Het is dan ook beter een keerlus buiten Koploper om te schakelen.

Lobomotion69

• Offline Offline
  • Confusius zei het al.
« Reactie #4 Gepost op: 26 November 2024, 18:01:26 »
Welke tekening?
De tekening die in de eerste post staat. Toegegeven, die is een minuut later geplaatst.

1). Stukjes 1 en 2 hoeven niet lang te zijn,
Dat is mij bekend. Echter om de trein netjes te laten afremmen tot  stilstand heb ik 24cm nodig.
Citaat
zolang je detecties maar de eerste stroomtrekkende as kunnen detecteren. Ofwel met stroomdetectie moet je waarschijnlijk een diode schakeling gebruiken voor de niet gedetecteerde stukken. Ik zou zeggen, zolang als je langste lok.
Kun je dat met die diodes nog eens uitleggen? Dat ken ik niet.
Citaat
2). Je kan je relais koppelen aan wissel decoders (hangt er ook vanaf wat voor decoder en wat voor relais). Dan kan je in koploper acties knopen (zoals relais schakelen) aan je bezetmelders. Maar daar heb je dan een DCC decoder voor nodig.
Ik gebruik uitsluitend DCC. Wat zou je op een 2-rail baan anders moeten gebruiken? Toch niet dat brakke Motorola.
Citaat
Je zou ook de melders direct de relais laten schakelen maar daar komt ook elektronica bij kijken. En ook dit hangt af van wat voor relais je precies gebruikt. Dit is de manier met het meeste werk. Dan heb je geen interactie met koploper nodig
Ik gebruik nagenoeg uitsluitend ArCoMoRa producten. DCCNext als decoder en LocoNext voor terugmelding. Alle relais zijn geschikt voor rechtstreeks gebruik op een Arduino.
Citaat
\
Dit "probleem" heb ik opgelost. Alleen die werkt op basis van een lichtsluis. Een compleet setje kost < €10. Die heeft alleen niet zelf iets van detectie, maar je kan je in en uitrij melders om de keerlus sectie heen aanbrengen.

Deze module is ook zelf bedienend en doet ook niks met koploper. Ik heb er ook een DIY through hole printje voor ontworpen als je zelf met elektronica wilt gaan spelen  ::).
Maar voor tweerichting verkeer heb je dan ook twee lichtsluizen nodig.

Je kan in Koploper een speciale actie maken die, zodra een bezetmelder actief wordt, het relais schakelt.

Ik heb echter geen idee of je tegen een tijd probleem aan loopt, wissels, relais etc. wordt achtereen volgend geschakeld, het kan dan ook enige tijd duren voordat het relais aan de beurt is en als dat te laat is heb je kortsluiting in je keerlus.

Het is dan ook beter een keerlus buiten Koploper om te schakelen.
Precies dat. Er mag geen vertraging optreden in het schakelen van de keerlus, die moet dus buiten koploper blijven. Alleen de meldingen van binnenkomst en stoppen dienen door koploper afgehandeld te worden. En met die scheiding heb ik nog geen enkele ervaring. Daar ben ik naar op zoek.

« Laatst bewerkt op: 26 November 2024, 18:03:53 door Lobomotion69 »
Met vriendelijke groet, Henk.

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

Josephes

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 26 November 2024, 18:56:58 »
Hallo Henk,

Als je dan het relais mee laat schakelen op dezelfde uitgang als de wissel als die in de rechtdoor stand gaat.

Jos

RobVille

• Offline Offline
  • My Dark Side
    • Modelbanen - Rob
« Reactie #6 Gepost op: 26 November 2024, 19:38:49 »
Jaren geleden ook al deze discussie gevoerd op dit forum met betrekking tot mijn modelbaan om dit probleem op te lossen. Zelf gebruik ik iTrain. Uiteindelijk gekozen voor geen zelfbouw oplossing. Teveel problemen voor mij om dit alles in elkaar te flansen. Voor mijn modelbaan is de keerlus samengesteld uit het rechte stuk rail inclusief beide wissels. Dit gedeelte is compleet geïsoleerd van de rest van de rails en onderverdeeld in drie blokken. Omdat de betrouwbaarheid een pre is, heb ik gebruik gemaakt van bestaande componenten van leveranciers. De keerlusmodule staat als eerste in de keten en stuurt de terugmeldmodule aan. Deze geeft dan, in mijn geval de meldingen door aan iTrain. Voor de hartstukken van de wissels heb ik evenzeer gebruik gemaakt van een printplaat van Tams Valley.

Schema -->

Kortom, het werkt en kost een paar centen ....

Rob
I need to embrace imperfection, anomalies exist everywhere .....
and
asking me if that's black or dark green is not done!

Cornfield Junction / Boulder Crossing
Bypass Junction
Het Boemeltje

maartenvdb

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 26 November 2024, 19:55:54 »
Omdat hier inmiddels meerdere variaties aan bod komen:
keerlus = 1 baanvak,  polariteitswissel met LK200, zo nodig stoppen (bij mijn eenvoudige keerlus niet nodig) in de keerlus beiderzijds middels ABC (niet met diodes), bezetmelding via ABC modules of aparte bezetmelder.

Kost misschien wat, maar dan .....

In ieder geval heerlijk simpel.
« Laatst bewerkt op: 27 November 2024, 09:25:06 door maartenvdb »

bask185

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 26 November 2024, 21:33:51 »
Citaat
Maar voor tweerichting verkeer heb je dan ook twee lichtsluizen nodig.
Nee slechts eentje. Ik gebruik namelijk een monostabiel relais. Die valt af naar rust toestand zodra de trein voorbij is. In rust toestand is de andere kant gelijk gepoold met het spoor wat er naar toe gaat. Mijn website legt dat uit met plaatjes enzo. Meer KISS dan dat krijg je een keerlus niet.

Maar goed. We weten waar dit naar toe gaat. In de trent van zelfbouw: Ik was aan het kijken of je een okkie kon gebruiken om direct relais te schakelen. Maar je komt in de knoop omdat je meer dan 1 common nodig zou hebben. Ik heb ook van die okkies, maar dan voor 1 spoor ipv 8. Die zouden hier handig zijn. Zie schema.

Je hebt 4 sensoren S1 en S2 schakelen de ene kant op en S3 en S4 de andere kant. Ze schakelen open collector, dus de uitgangen mag je aan elkaar knopen. S1 en S2 kunnen niet dezelfde common gebruiken omdat S2 en zowel S3 in de ompool sectie liggen. Daarom kan je geen okkie toepassen.

Ik heb teveel zaagsnedes gezet. De staven tegenover de sensors hebben geen isolaties nodig. Die optocouplers (PC814 in een okkie bijv) kunnen tot ~50mA schakelen. Sommige 12V relais zitten hier onder. Dan zou je direct het relais kunnen aansturen met een opto. Maar bekijk eerste de datasheets. 12V relais trekken minder stroom dan hun 5V equivalenten. Dus misschien zou er nog een extra transistor tussen moeten komen. En natuurlijk. Gebruik blusdiodes over de relais spoelen. Anders werken ze maar 1 hele keer  (y).

Dit schema werkt zonder koploper en het is zelfbedienend. Je hebt alleen geen terugmelders voor koploper dus deze heel keerlus constructie. Daar zou je dan nog omheen 2 melders kunnen geven om er een blok voor te maken in koploper.

Dit is dan 1/8 okkie. Kan je downloaden van mn github en bij jlcpcb bestellen, zou je rond de €6 ~ €8 kosten ofzo voor 5 stuks...  2 okkies zouden ook werken daar S1 en S4 een common delen kunnen en S2 en S3 ook.

... als je dit wilt.

Imo is het erg veel werk en waarschijnlijk duurder dan zo'n IR sluis. Maar het is wel leuker om te doen  :laugh: Datzelfde relais aansturen met een DCC decoder (dccNext) en het wel regelen via koploper is waarschijnlijk voordeliger in zowel arbeid als €  ::).

Citaat
keerlus = 1 baanvak,  polariteitswissel met LK200, zo nodig stoppen (bij mijn eenvoudige keerlus niet nodig) in de keerlus bijderzijds middels ABC (niet met diodes), bezetmelding via ABC modules of aparte bezetmelder.
Noemt meest omslachtige en duur mogelijke manier op, niet wetende dat je geen ABCs gebruikt bij een computerbaan

en noemt het vervolgens
Citaat
In ieder geval heerlijk simpel.
en dat zonder enige uitwerking..   Dat is nou iemand van de wal de sloot in trekken. Veel roepen niks concreets zeggen.

Citaat
PS. Ja ik weet dat dit met een LK200 eenvoudig is op te lossen, maar dat is duur.
??? ??? ???

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github

RobVille

• Offline Offline
  • My Dark Side
    • Modelbanen - Rob
« Reactie #9 Gepost op: 26 November 2024, 22:47:43 »
Lijkt weer op een déjà-vue ???  Veel technische termen, mooie plaatjes maar voor mij als leek, abacadabra. De samenhang tussen al deze termen ontgaat me volkomen, maar ja, ik ben dan ook niet opgeleid als elektronicus. Destijds was ik ook geïnteresseerd in een oplossing voor dit probleem. Niemand wilde toen voor mij een kant en klare device leveren die simpel aan te sluiten was, wel veel gekissebis waar ik als leek niets aan had. Dus, dan maar iets van de plank en kon ik verder met de bouw van Cornfield Junction / Boulder Crossing  ;D

Rob
I need to embrace imperfection, anomalies exist everywhere .....
and
asking me if that's black or dark green is not done!

Cornfield Junction / Boulder Crossing
Bypass Junction
Het Boemeltje

bask185

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 26 November 2024, 22:56:20 »
Daarom maak ik dus een ding waar 2 draden in gaan, 2 draden uit en een kabeltje naar een lichtsluisje.

Het was ook speciaal voor de arcomora gebruiker hier ;), dat zijn juist die DIY mensen die zoiets leuk vinden.

Door dit soort draadjes krijg ik soms leuke ideeën. Ik heb er zojuist een gepost van 's werelds eerste (denk ik, maybe idk?) keerlusmodule zonder losse draden ::) Je moet alleen je rails vast solderen, aan een bielzenmat, maar daarna geen draden.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=105407.msg3222508960#msg3222508960

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github

maartenvdb

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 26 November 2024, 23:02:53 »
Noemt meest omslachtige en duur mogelijke manier op, niet wetende dat je geen ABCs gebruikt bij een computerbaan

en noemt het vervolgensen dat zonder enige uitwerking..   Dat is nou iemand van de wal de sloot in trekken. Veel roepen niks concreets zeggen.
Makkelijkste, mogelijk duurste manier, heel goed wetende dat ik ABC tot volle tevredenheid gebruik op een "computerbaan", wat dat dan ook mag zijn.
In mijn geval :  Lenz, of BiDiB,  met ABC en iTrain. Geweldig.

Uitwerking, ik herhaal:
keerlus = 1 baanvak,  polariteitswissel met LK200, zo nodig stoppen (bij mijn eenvoudige keerlus niet nodig) in de keerlus beiderzijds middels ABC (niet met diodes), bezetmelding via ABC modules of aparte bezetmelder.
« Laatst bewerkt op: 27 November 2024, 09:24:44 door maartenvdb »

rjr

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 27 November 2024, 08:58:09 »

Het betreffende baanstuk is in totaal 132cm lang. De lengte van de stukken 1 en 2 samen moet circa 24cm bedragen. Evenals de stukken 4 en 5 samen.

Betekend dat je deel 3 = 132 - 24 - 24 is 84 cm lang. Je trein is max 90 lang.
Dus als die van 5 naar 4 naar 3 naar 2 rijd om daar te stoppen, dan zit die nog 6 cm in 4 als hij 2 in gaat rijden.
Als je dus alle wielen stroom trekt, eventueel bij een personen trein met verlichting, dan zal die 2 kanten op willen schakelen doordat 2 en 4 beide actief zijn.

1)  Hoelang moeten de afzonderlijke delen van sectie 4 en 5 worden, evenzo sectie 2 en 1.
2)  Hoe implementeer ik dit in koploper.

4 en 2 moeten minimaal 6 cm zijn omdat een trein van 90 cm anders ook nog in 1 en 5 kan blijven staan, maar eigenlijk zoud 1 en 2 samen niet langer dan 21 moeten zijn net als 4 en 5.
1 en 2 kun je dan even lang maken, zeg beide 10 a 11 cm.

Wat betreft implementatie in koploper. Als het enkel en alleen rijden vanuit koploper is neem dan gewoon 1 deel die je via koploper laat schakelen als onderdeel van je wisselstraat als je de keerlus inrijd. Dan zit je altijd goed.
uitrijden kun je dan doen op basis van je stop melder, of een licht sensor. of zelfs via aantal gereden cm's.
Maar dan kun je nooit rijden zonder koploper.  En je geeft zelf aan dat dit wel moet, dus moet je op zoek naar een oplossing die omschakeld zonder gebruik van koploper. Koploper kun je dan wel via bezetmelders, of net voor en net na de keerlus, of door melders in de keerlus, vertellen dat er een lok aankomt en die zal de lok dan schakelen.

PS. Ja ik weet dat dit met een LK200 eenvoudig is op te lossen, maar dat is duur. Wil het graag doen met dingen die ik in huis heb.
Weet natuurlijk niet wat je duur vindt, maar kijk anders eens naar een LK100, die werken op zich ook prima, en kun je tweedehands krijgen voor veel minder. We gebruiken er meerderen in meerdere banen in prijzen tussen de 15 en 25 euro.
Maar ook hier zit je dan nog met je lengte probleem. je binnenste deel is 132-48 te klein voor je treinen van 90 cm.
(Of ik heb dit fout begrepen, en die 132 is niet voor de hele baandeel, maar alleen voor deel 3 )
in dat geval kun je 1 en 2 samen voegen net als 4 en 5 en de LK100 op deel 3 aansluiten. En dan werkt het.
LK100 zorgt voor omschakelen. de melders op 1/2 en 4/5 zorgen voor stoppen via koploper.

Roelco

maartenvdb

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 27 November 2024, 09:35:59 »
een LK100, die werken op zich ook prima,
We gebruiken er meerderen in meerdere banen
Ik ben verbaasd blij te horen, dat blijkbaar "op zich" de LK100 bij jullie naar tevredenheid werkt.
Uit het inmiddels verre verleden ken ik de problemen nog met de instelling van de LK100, omdat die verschillend reageerde op verschillende loc,s.  In sommige gevallen werkte die daardoor ronduit slecht.

Dus tussen "werken op zich prima" en "ronduit slecht" is nogal wat ruimte, maar daar kan ik geen oordeel of advies over geven.

Daarom was ik ook zeer verheugd met het uitkomen van de LK200, waarbij juist geen instelling mogelijk, noch nodig is:  die werkt altijd perfect.

rjr

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 27 November 2024, 09:48:26 »
Ja de LK100 moet je even goed instellen, en de instelling voor mijn H0 banen is anders dan die voor de LGB of de Spoor 1 baan. Maar eenmaal ingesteld op de betreffende baan heb ik daar geen problemen. Op mijn H0 baan met 50+ loks in de leeftijd van 45 tot 1 jaar oud rijden ze allemaal probleemloos door de verschillende keerlussen.
Op de andere banen zijn het aantal loks minder, maar ook daar eigenlijk geen problemen.

Weet niet wat ik me voor moet stellen bij "ronduit slecht"
De lok kan de keerlus in rijden, waarbij de LK100 de polarisatie goed zet, en bij het uitrijden keert die om en rijd hij probleemloos de keerlus uit. Zou niet weten wat hij anders nog moet doen.
Met de LK200 heb ik nog geen ervaring aangezien de LK100 voor mij voldoet.

Dus misschien een optie voor het hier beschreven probleem. Al zijn er intussen ook andere oplossingen aangedragen die ook prima kunnen werken.
Maar ja, dat geeft dan misschien weer keuze stres.

Roelco