Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
Vandaag om 13:53:54
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Frans Peeters
Vandaag om 13:51:16
Stalen rijtuigen van NS door Hans Reints
Vandaag om 13:45:26
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Ronald Halma
Vandaag om 13:45:00
Module vliegveld Jan van Mourik door Gerard van de Weijer
Vandaag om 13:26:17
Shapeways failliet, maar NL tak maakt doorstart door FritsT
Vandaag om 13:25:08
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 13:08:41
RhB H0m, Albulisch door R.C.Grootveld
Vandaag om 12:42:26
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
Vandaag om 12:19:46
Waar plaats ik de seinen op mijn modelbaan? (duitsland, tp. 3) door Ronald Halma
Vandaag om 12:15:54
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door Ronald Halma
Vandaag om 12:07:48
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Duikeend
Vandaag om 12:07:41
23 augustus modelspoorbeurs Houten door jan47
Vandaag om 11:44:47
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
Vandaag om 11:27:32
Update: baan in de tropen door Eric v C
Vandaag om 11:22:15
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Huup
Vandaag om 11:09:40
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door gdh
Vandaag om 10:33:11
MiWuLa door Montanbahn
Vandaag om 09:58:06
Probleem Fleischmann draaischijf 6152c door Voske
Vandaag om 09:27:42
Esu Loksound - NS Wadloper? door Wijbe
Vandaag om 09:10:07
Inscannen of tekenen door MOVisser
Vandaag om 09:03:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:00:01
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Jelmer
Vandaag om 08:39:45
Heimwee naar de NFLS (Noord-Friesche Locaalspoorweg-Maatschappij) door Jelmer
Vandaag om 08:28:47
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door defender
Vandaag om 07:29:01
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door Duikeend
Vandaag om 01:23:14
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Pauldg
20 August 2025, 22:45:00
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
20 August 2025, 21:55:57
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
20 August 2025, 20:48:43
Station Roodeschool door cor_b
20 August 2025, 20:29:49

Auteur Topic: Is de lenz LK200 altijd bruikbaar??  (gelezen 6425 keer)

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
Re: Is de lenz LK200 altijd bruikbaar??
« Reactie #90 Gepost op: 21 November 2024, 18:26:33 »
Maarten, je hebt de essentie van het verhaal gemist. Het is de bedoeling dat de beide sporen door de kruising gelijk gepoold worden zodat de kortsluiting in de kruisstukken niet meer kan gebeuren.
Er ontstaat dan alleen een kortsluiting als een trein de kruising op rijdt terwijl de polariteit verkeerd staat. Maar de LK200 schakelt die razendsnel goed. Aan de andere kant van de kruising is de polariteit gelijk, dus bij het afrijden van de kruising ontstaat geen kortsluiting.

Overigens moet je de beide sporen in de kruising ook gelijk polen als je de kruising met een relais omschakelt.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #91 Gepost op: 21 November 2024, 19:53:46 »
Nog een nabrander:

Citaat
Als de SL94 geen gescheiden rijwegen heeft, dan dienen de doorverbindingen doorgesneden te worden, zodat er wèl 2 gescheiden wegen ontstaan.
Deze kruising heeft al elektrisch gescheiden rijwegen. Anders had Dirk ze nooit met verschillende polariteit kunnen aansluiten.
« Laatst bewerkt op: 21 November 2024, 19:56:20 door Klaas Zondervan »
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

maartenvdb

• Offline Offline
« Reactie #92 Gepost op: 21 November 2024, 20:28:38 »
Wijs mij eens een verkeerde polariteit aan:

Dit is de situatie van de kruising met de polariteiten.  De pijlen geven de klaarblijkelijke probleempunten aan, tenzij er nog meer punten zijn waar onbedoeld contact tussen 2 railstukken met verschillende polariteit ontstaat.

(Bron:  uitsnede uit tekening van henk)

En, zoals gezegd: ik ken de kruising niet. En ik weet niet waar het probleem optreedt (is nooit aangegeven).  Als de kruising al  gescheiden rijwegen heeft, dan blijft alsnog een contactprobleem optreden  (dat is toch de hele aanleiding van deze vraagstelling), dat niet door een LK200 opgelost wordt. Zie de tekening.
« Laatst bewerkt op: 21 November 2024, 20:31:50 door maartenvdb »

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #93 Gepost op: 21 November 2024, 20:36:11 »
En ik weet niet waar het probleem optreedt (is nooit aangegeven). 
Als je denkt dat het probleem nooit is aangegeven, dan heb je de 3 draadjes over dit onderwerp niet goed gelezen. Dus ga dat eerst maar eens doen voordat je met commentaar komt dat de plank volkomen misslaat.

Ik ben een beetje klaar met deze discussie waar steeds maar mensen deelnemen die onvoldoende kennis van zaken hebben.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

maartenvdb

• Offline Offline
« Reactie #94 Gepost op: 21 November 2024, 20:36:52 »
Overigens moet je de beide sporen in de kruising ook gelijk polen als je de kruising met een relais omschakelt.

Nee, je moet het niet gebruikte spoor afschakelen van de spanning, zoals in de tekening van henk.

Mark D.

• Offline Offline
« Reactie #95 Gepost op: 21 November 2024, 20:41:21 »
je kunt die plaats van de pijlen gewoon van stroom voorzien bij peco dat is geisoleerd.

die kleine blauwe stippen, daar zit isolatie, bij die grote blauwe stippen, zou je een plastic raillas moeten plaatsen, of even doorslijpen.
Hier schakelen de wissels de polariteit van de kruising.

maartenvdb

• Offline Offline
« Reactie #96 Gepost op: 21 November 2024, 20:47:57 »
Als je denkt dat het probleem nooit is aangegeven, dan heb je de 3 draadjes over dit onderwerp niet goed gelezen. Dus ga dat eerst maar eens doen voordat je met commentaar komt dat de plank volkomen misslaat.

Ik ben een beetje klaar met deze discussie waar steeds maar mensen deelnemen die onvoldoende kennis van zaken hebben.

Blijkbaar wil jij ook niet naar een tekening kijken en daar mogelijke een andere conclusie uit trekken.  Dus potten en ketels ?

Ik heb alle 3 draadjes teruggelezen en niks nieuws kunnen ontdekken.

En verder is nooit exact aangegeven waar er kortsluiting ontstaat op de kruising.  Dus zou het ene probleem opgelost kunnen worden, terwijl op het andere punt even vrolijk alsnog kortsluiting ontstaat.  Zoals Dirk zelf aangeeft is er geen probleem meer als de loc/trein over de kruising heen is. Dat geeft aan, dat er vóór en achter de kruising dezelfde polariteit staat, zoals in de tekening aangegeven. Daar hoeft dus niets aan geschakeld te worden.  Het probleem is, dat er in de kruising een aantal  "rode" en "blauwe" railstukken dicht bij elkaar liggen, waar een (te) brede wielband of een te dikke flens een andere polariteit raakt.

Ik nodig je uit om jouw oplossing met de LK200 te laten zien.

maartenvdb

• Offline Offline
« Reactie #97 Gepost op: 21 November 2024, 21:24:24 »

https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Kruising-gekleurd-673f97451243c.pdf
Ik ga er (voorzichtig) van uit, dat de isolatiestukken aan de zijkanten van de kruising lang genoeg zijn om daar geen kortsluiting te veroorzaken.  Vandaar aangegeven met een vraagteken.  (Dat zou ik graag van Dirk willen weten).

Op de hartstukken kan geen kortsluiting ontstaan, want daar zijn aan beide kanten de polariteiten gelijk.

Blijven dan dus alleen de andere aangegeven punten over.  Dat is lastig om op te lossen (lakken, vijlen, zagen), behalve dan de baanstukken, die NIET in de rijweg liggen ook niet van spanning te voorzien.  Dat is precies wat henk als oplossing biedt.

Maar blijkbaar zou het ook met een LK200 kunnen ?  Ik, met de nadruk op ik, zie niet hoe dat zou moeten werken.
Ik reken me tot de : "steeds maar mensen deelnemen die onvoldoende kennis van zaken hebben."

Maak me wijzer.
« Laatst bewerkt op: 21 November 2024, 21:37:11 door maartenvdb »

maartenvdb

• Offline Offline
« Reactie #98 Gepost op: 21 November 2024, 21:56:10 »
je kunt die plaats van de pijlen gewoon van stroom voorzien bij peco dat is geisoleerd.
De wissel op de foto is de Electrofrog uitvoering.  Dat is dus een heel andere dan de SL94 Insulfrog.  Dus "die plaats van de pijlen" zijn van kunststof.

Mark D.

• Offline Offline
« Reactie #99 Gepost op: 21 November 2024, 21:58:18 »

maartenvdb

• Offline Offline
« Reactie #100 Gepost op: 22 November 2024, 09:10:23 »
Nou, daar gebeurt niet zoveel anders dan METALEN puntstukken of andere delen van de juiste polarisatie te voorzien.

Dat lijkt me een sterk gebeuren als je dat toepast op KUNSTSTOFFEN puntstukken of andere delen.
Of heb ik de nieuwste ontwikkelingen gemist :D

En dat is nou net het verschil bij de Peco wissels:  Electrofrog en Insulfrog.  Zoek maar eens op, dan zie je dat ook meteen.

Dirk

• Offline Offline
« Reactie #101 Gepost op: 22 November 2024, 09:15:16 »
Nogmaals, het gaat over een kruising, geen wissel.
2-rail digitaal, IB antiek, DR5000, Multimaus, Rosoft servo decoders en diverse Digikeijs spullen,Peco code 100.

maartenvdb

• Offline Offline
« Reactie #102 Gepost op: 22 November 2024, 09:34:55 »
Is bekend.  Een KRUISING in INSULFROG uitvoering.  Met KUNSTSTOFFEN puntstukken en andere kunststoffen delen, waar sporen bij elkaar komen.
Kan dus NIET gepolariseerd worden, waar de verwijzing naar wijst.

henk

• Online Online
« Reactie #103 Gepost op: 22 November 2024, 10:12:11 »

Maar blijkbaar zou het ook met een LK200 kunnen ?  Ik, met de nadruk op ik, zie niet hoe dat zou moeten werken.
Ik reken me tot de : "steeds maar mensen deelnemen die onvoldoende kennis van zaken hebben."

Maak me wijzer.

Het is wel ergens uitgelegd, maar ik kan het zo gauw niet vinden. Volgens mij werd het volgende bedoeld.
Isoleer de kruising.
Sluit de kruising aan op de LK200 en wel zo dat de polariteit van beide sporen altijd gelijk is.
Als nu een trein komt aanrijden en het gekozen spoor van de kruising blijkt dezelfde polariteit te hebben, rijdt de trein zonder meer door.
Al een trein komt aanrijden en het gekozen spoor blijkt de omgekeerde polariteit te hebben, dan reageert de LK200, het spoor poolt om en de trein rijdt zonder meer door.

Vanwege de gelijkgepoolde sporen verplaats je de samenkomst van beide polen van de kruisstukken naar de puntstukken. Het werkt dus alleen als het op de puntstukken wel goed gaat. En uit andere draadjes concludeer ik eigenlijk dat bij de puntstukken hetzelfde probleem van minieme sluitingen door de wielen bestaat.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

maartenvdb

• Offline Offline
« Reactie #104 Gepost op: 22 November 2024, 12:01:39 »
De kortsluitingen ontstaan door de wielen, die te brede wielbanden of te dikke flenzen hebben, of beide. 
Dat geeft op kritieke punten het raken van een railstuk met de andere polariteit.

De onderstaande tekening geeft de toestand weer van nu, met daarin de gevoelige punten.

https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Kruising-gekleurd-674062824b794.pdf

Bij gebruik en aansluiting van de LK200 krijg je 2 mogelijkheden, zoals hieronder weergegeven.

https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Kruising-dubbelrood-dubbelblauw-PDF-6740631318fc7.pdf

Wat je dan ziet is dat de probleempunten op andere plaatsen liggen.  Daar liggen rood en blauw minstens net zo dicht bij elkaar als in de situatie nu, of nog dichter bij elkaar.
De kans dat hierdoor GEEN kortsluiting optreedt is in mijn ogen minimaal, kleiner of hooguit gelijk aan de situatie nu.  En daar treedt wèl kortsluiting op.
Mijn conclusie is derhalve, dat de LK200 geen soelaas biedt, het is het verleggen of verergeren van het probleem.

Blijft over het spanningsloos zetten van de niet bereden richting , zie de "henk" oplossing  (y)

(PS  of speciaal voor Dirk:  niet meer met verkeerde wielen rijden  ;D )

« Laatst bewerkt op: 22 November 2024, 12:03:19 door maartenvdb »