Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:28:00
Rondom Charlois door Wim1969
Vandaag om 18:03:52
VAM containerwagens spoor-0 door Frits C
Vandaag om 17:54:02
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Bob11
Vandaag om 17:49:54
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 17:48:52
De Projecten van RetroJack door Frits C
Vandaag om 17:43:23
Raadplaatje door ajb42
Vandaag om 17:36:58
Märklin 2025 door borotof
Vandaag om 17:19:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:19:12
TurnControl: aansluiting verwijderen door Hans Gvz
Vandaag om 16:58:15
MTB DP1 DCC aansluiten op C railwissel door bellejt
Vandaag om 16:53:03
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 16:21:25
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door 1200blauw
Vandaag om 16:12:21
Duits transport, waar in NL? door 1200blauw
Vandaag om 16:01:02
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 15:51:34
ESU 2025 door Marcel112
Vandaag om 15:44:52
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 15:42:23
Sluitseinlamp DB, kan iemand werking uitleggen? door Nijboer
Vandaag om 15:22:05
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Joz
Vandaag om 15:07:21
Het verdwenen spoorwegmuseum van Piraeus door Bob R.
Vandaag om 14:32:13
Zwederbaan door nighttrain1
Vandaag om 14:13:26
Artitec 6300 door MathynK
Vandaag om 14:10:08
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
Vandaag om 14:02:35
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief door Eelco Storm
Vandaag om 13:53:58
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 13:52:30
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 13:48:22
BrauWelt, fantasiebaan in H0 door Brouwersbaan
Vandaag om 13:29:15
Yet Another Servo Decoder door Menno
Vandaag om 12:46:04
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Wim Vink
Vandaag om 12:38:20
BNLS-actie: Artitec DAF SRV door Ronald Halma
Vandaag om 11:39:44
  

Auteur Topic: Is de lenz LK200 altijd bruikbaar??  (gelezen 6919 keer)

Dirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 955
Re: Is de lenz LK200 altijd bruikbaar??
« Reactie #75 Gepost op: 20 November 2024, 17:19:30 »
Wat dacht je? Dat ik er enkele voor de sier heb ???
2-rail digitaal, IB antiek, DR5000, Multimaus, Rosoft servo decoders en diverse Digikeijs spullen,Peco code 100.

Dirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 955
Re: Is de lenz LK200 altijd bruikbaar??
« Reactie #76 Gepost op: 20 November 2024, 17:21:11 »
Gas, PM
2-rail digitaal, IB antiek, DR5000, Multimaus, Rosoft servo decoders en diverse Digikeijs spullen,Peco code 100.

Mark D.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1210
Re: Is de lenz LK200 altijd bruikbaar??
« Reactie #77 Gepost op: 20 November 2024, 17:23:23 »
Je kan een bestaande wissel motor, spoel vervangen door een mtb motortje voorzien van ingebouwde decoder.
Dan hou je een uitgang over. En een wissel aandrijving, dat dan weer wel.

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22624
Re: Is de lenz LK200 altijd bruikbaar??
« Reactie #78 Gepost op: 20 November 2024, 17:46:47 »
Wat dacht je? Dat ik er enkele voor de sier heb ???

Maarten bedoelt denk ik of er ergens op een decoder nog een uitgang vrij is. Decoders voor bijvoorbeeld vier wissels krijg je alleen allemaal vol als het aantal wissels op je baan precies een veelvoud van vier is.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Dirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 955
Re: Is de lenz LK200 altijd bruikbaar??
« Reactie #79 Gepost op: 20 November 2024, 17:52:28 »
Ik heb overak losse decoders, en het zijn allemaal servo decoders, Elke wissel heeft zijn eigen decoder.
2-rail digitaal, IB antiek, DR5000, Multimaus, Rosoft servo decoders en diverse Digikeijs spullen,Peco code 100.

Dirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 955
Re: Is de lenz LK200 altijd bruikbaar??
« Reactie #80 Gepost op: 20 November 2024, 17:54:02 »
Je kan een bestaande wissel motor, spoel vervangen door een mtb motortje voorzien van ingebouwde decoder.
Dan hou je een uitgang over. En een wissel aandrijving, dat dan weer wel.

Daar ga ik me niet aan wagen...Ik ben pnp adept.
2-rail digitaal, IB antiek, DR5000, Multimaus, Rosoft servo decoders en diverse Digikeijs spullen,Peco code 100.

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8087
Re: Is de lenz LK200 altijd bruikbaar??
« Reactie #81 Gepost op: 20 November 2024, 18:59:13 »
Ik heb overak losse decoders, en het zijn allemaal servo decoders, Elke wissel heeft zijn eigen decoder.
Dat kunnen wij toch niet ruiken  ::)
Gr.
Eric

Dirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 955
Re: Is de lenz LK200 altijd bruikbaar??
« Reactie #82 Gepost op: 20 November 2024, 20:23:15 »
Dat kunnen wij toch niet ruiken  ::)

Dat hoeft toch niet, dat heeft er toch niks mee te maken. Maar laat maar, ik weet ondertussen wel wat ik ga doen.
mvg

Dirk
2-rail digitaal, IB antiek, DR5000, Multimaus, Rosoft servo decoders en diverse Digikeijs spullen,Peco code 100.

maartenvdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 462
Re: Is de lenz LK200 altijd bruikbaar??
« Reactie #83 Gepost op: 21 November 2024, 10:44:45 »
Dan ben ik (en anderen ?) zeer benieuwd naar het resultaat.

Dus graag nog een berichtje als het zover is.   :)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26858
    • Pagina van klaas
Re: Is de lenz LK200 altijd bruikbaar??
« Reactie #84 Gepost op: 21 November 2024, 12:47:12 »
Dirk, had je niet bij Wim Ros een decoder gekocht speciaal voor dit doel?
Of heb je die intussen voor iets anders gebruikt?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Dirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 955
Re: Is de lenz LK200 altijd bruikbaar??
« Reactie #85 Gepost op: 21 November 2024, 12:57:28 »
Dirk, had je niet bij Wim Ros een decoder gekocht speciaal voor dit doel?
Of heb je die intussen voor iets anders gebruikt?

blijkbaar wel, of ik had er nog eentje, maar ik wist niet of die nog uit mijn 3-rail tijd was. Ik heb contact gehad met Wim en die stuurde me de gebruiksaanwijzing door. Dus ik kan verder. Nu is het wachten op mijn maat die echter al 6 dagen in zijn bed steekt met een serieuze griep. Dus het gaat gebeuren, alleen kan (durf) ik het niet alleen wegens totaal gebrek aan elektra logica. Vreemd, maar het is nu zo. Maar ik heb er goede hoop op.
2-rail digitaal, IB antiek, DR5000, Multimaus, Rosoft servo decoders en diverse Digikeijs spullen,Peco code 100.

Mark D.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1210
Re: Is de lenz LK200 altijd bruikbaar??
« Reactie #86 Gepost op: 21 November 2024, 15:42:31 »




een schakelaar extra nodig bij de wissel bediening.

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22624
Re: Is de lenz LK200 altijd bruikbaar??
« Reactie #87 Gepost op: 21 November 2024, 16:05:05 »
Gaat die oplossing er niet van uit dat de kruisstukken goed geïsoleerd zijn?
In theorie is dat ook het geval. Het probleem wordt nu net veroorzaakt doordat in de praktijk de wielen ongewenste verbindingen maken.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26858
    • Pagina van klaas
Re: Is de lenz LK200 altijd bruikbaar??
« Reactie #88 Gepost op: 21 November 2024, 16:35:12 »
Het schetsje van Mark gat er vanuit dat de kruisstukken schakelbaar zijn. Maar dat zijn ze niet.
Het is makkelijker om de hele kruising te schakelen. Dat is een oplossing die in de diverse draadjes over dit probleem al vaker is genoemd.
Nog makkelijker, in het geval van Dirk, is om de kruising te voeden via een LK200. Ook al meerdere malen genoemd.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

maartenvdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 462
Re: Is de lenz LK200 altijd bruikbaar??
« Reactie #89 Gepost op: 21 November 2024, 17:47:06 »
Nog makkelijker, in het geval van Dirk, is om de kruising te voeden via een LK200. Ook al meerdere malen genoemd.
Denk ik niet, want dan blijft het probleem van het ongewenst contact maken bestaan. Immers, het gaat om de wielen die over de isolaties heen de andere rail (andere polariteit) raken.   Dan krijgt de LK200 de kortsluitingen voor zijn kiezen, en of die daar zo blij mee is ?

Ik ken de SL94 niet (geen plaatje van de onderkant), maar ik ga er van uit, gezien de geïsoleerde stukken op elk punt waar spoorstaven elkaar zouden kunnen raken, dat er 2 volledig elektrisch gescheiden rijwegen mogelijk zijn. Dan blijft alleen de mogelijkheid over zoals door "henk" in reactie 63 gegeven.  Die schakelt namelijk de andere rijweg spanningsloos, zodat er géén kortsluit-moment mogelijk is.

(PS  mogelijk zou het gebruik van een "electrofrog" kruising dit probleem makkelijker opgelost hebben.  Maar net als vroeger met Fleischmann wissels:  als de loopvlakken van de (oude) wielen te breed zijn, dan krijg je vonken.  Dus bij digitaal rijden een probleem)

Als de SL94 geen gescheiden rijwegen heeft, dan dienen de doorverbindingen doorgesneden te worden, zodat er wèl 2 gescheiden wegen ontstaan.
« Laatst bewerkt op: 21 November 2024, 17:52:38 door maartenvdb. Reden: toevoeging »