Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
24 October 2025, 23:41:26
Rocky Rail 6400 door ceuleer
24 October 2025, 23:22:35
Raadplaatje door Dpc Fo
24 October 2025, 23:14:01
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Taigagaai
24 October 2025, 22:57:51
Bf Kibronn door Benelux795
24 October 2025, 22:56:05
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
24 October 2025, 22:49:49
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
24 October 2025, 22:43:01
Aanstaande zaterdag en zondag Modelbeurs in De Goorn NH door wmrail
24 October 2025, 22:19:20
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door 741230
24 October 2025, 22:02:32
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VulcanRaven
24 October 2025, 21:08:50
Yet Another Servo Decoder door spock
24 October 2025, 21:02:54
Artitec 6300 door ModelWessel
24 October 2025, 20:57:33
Pendel module Viessmann 5214 door Te 2/2
24 October 2025, 20:55:12
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Rick
24 October 2025, 20:35:22
sein decoder Z21 10837 programeren door n-driver
24 October 2025, 20:18:02
Z21 Pro Link en Wifi door n-driver
24 October 2025, 20:13:43
Overstap naar HTM door Jan Bennink
24 October 2025, 19:46:22
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door HOHans
24 October 2025, 19:44:52
Project seaside Germany door Frank 123
24 October 2025, 19:35:40
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door rbroerse
24 October 2025, 19:28:58
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
24 October 2025, 19:23:43
MoBaBro.de door henk
24 October 2025, 19:22:58
Nederlands-materieel in Spoor-1 door FritsT
24 October 2025, 19:20:09
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
24 October 2025, 19:18:31
Mijn geweatherde modellen door Casmir
24 October 2025, 19:09:06
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door 1200blauw
24 October 2025, 19:06:46
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
24 October 2025, 18:49:17
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
24 October 2025, 17:49:25
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
24 October 2025, 16:22:48
Een nieuw baantje op Micromodules door Ronald Halma
24 October 2025, 16:04:50
  

Auteur Topic: Is de lenz LK200 altijd bruikbaar??  (gelezen 6857 keer)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26858
    • Pagina van klaas
Re: Is de lenz LK200 altijd bruikbaar??
« Reactie #90 Gepost op: 21 November 2024, 18:26:33 »
Maarten, je hebt de essentie van het verhaal gemist. Het is de bedoeling dat de beide sporen door de kruising gelijk gepoold worden zodat de kortsluiting in de kruisstukken niet meer kan gebeuren.
Er ontstaat dan alleen een kortsluiting als een trein de kruising op rijdt terwijl de polariteit verkeerd staat. Maar de LK200 schakelt die razendsnel goed. Aan de andere kant van de kruising is de polariteit gelijk, dus bij het afrijden van de kruising ontstaat geen kortsluiting.

Overigens moet je de beide sporen in de kruising ook gelijk polen als je de kruising met een relais omschakelt.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26858
    • Pagina van klaas
Re: Is de lenz LK200 altijd bruikbaar??
« Reactie #91 Gepost op: 21 November 2024, 19:53:46 »
Nog een nabrander:

Citaat
Als de SL94 geen gescheiden rijwegen heeft, dan dienen de doorverbindingen doorgesneden te worden, zodat er wèl 2 gescheiden wegen ontstaan.
Deze kruising heeft al elektrisch gescheiden rijwegen. Anders had Dirk ze nooit met verschillende polariteit kunnen aansluiten.
« Laatst bewerkt op: 21 November 2024, 19:56:20 door Klaas Zondervan »
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

maartenvdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 462
Re: Is de lenz LK200 altijd bruikbaar??
« Reactie #92 Gepost op: 21 November 2024, 20:28:38 »
Wijs mij eens een verkeerde polariteit aan:



Dit is de situatie van de kruising met de polariteiten.  De pijlen geven de klaarblijkelijke probleempunten aan, tenzij er nog meer punten zijn waar onbedoeld contact tussen 2 railstukken met verschillende polariteit ontstaat.

(Bron:  uitsnede uit tekening van henk)

En, zoals gezegd: ik ken de kruising niet. En ik weet niet waar het probleem optreedt (is nooit aangegeven).  Als de kruising al  gescheiden rijwegen heeft, dan blijft alsnog een contactprobleem optreden  (dat is toch de hele aanleiding van deze vraagstelling), dat niet door een LK200 opgelost wordt. Zie de tekening.
« Laatst bewerkt op: 21 November 2024, 20:31:50 door maartenvdb »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26858
    • Pagina van klaas
Re: Is de lenz LK200 altijd bruikbaar??
« Reactie #93 Gepost op: 21 November 2024, 20:36:11 »
En ik weet niet waar het probleem optreedt (is nooit aangegeven). 
Als je denkt dat het probleem nooit is aangegeven, dan heb je de 3 draadjes over dit onderwerp niet goed gelezen. Dus ga dat eerst maar eens doen voordat je met commentaar komt dat de plank volkomen misslaat.

Ik ben een beetje klaar met deze discussie waar steeds maar mensen deelnemen die onvoldoende kennis van zaken hebben.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

maartenvdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 462
Re: Is de lenz LK200 altijd bruikbaar??
« Reactie #94 Gepost op: 21 November 2024, 20:36:52 »
Overigens moet je de beide sporen in de kruising ook gelijk polen als je de kruising met een relais omschakelt.

Nee, je moet het niet gebruikte spoor afschakelen van de spanning, zoals in de tekening van henk.

Mark D.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1210
Re: Is de lenz LK200 altijd bruikbaar??
« Reactie #95 Gepost op: 21 November 2024, 20:41:21 »
je kunt die plaats van de pijlen gewoon van stroom voorzien bij peco dat is geisoleerd.

die kleine blauwe stippen, daar zit isolatie, bij die grote blauwe stippen, zou je een plastic raillas moeten plaatsen, of even doorslijpen.
Hier schakelen de wissels de polariteit van de kruising.



maartenvdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 462
Re: Is de lenz LK200 altijd bruikbaar??
« Reactie #96 Gepost op: 21 November 2024, 20:47:57 »
Als je denkt dat het probleem nooit is aangegeven, dan heb je de 3 draadjes over dit onderwerp niet goed gelezen. Dus ga dat eerst maar eens doen voordat je met commentaar komt dat de plank volkomen misslaat.

Ik ben een beetje klaar met deze discussie waar steeds maar mensen deelnemen die onvoldoende kennis van zaken hebben.

Blijkbaar wil jij ook niet naar een tekening kijken en daar mogelijke een andere conclusie uit trekken.  Dus potten en ketels ?

Ik heb alle 3 draadjes teruggelezen en niks nieuws kunnen ontdekken.

En verder is nooit exact aangegeven waar er kortsluiting ontstaat op de kruising.  Dus zou het ene probleem opgelost kunnen worden, terwijl op het andere punt even vrolijk alsnog kortsluiting ontstaat.  Zoals Dirk zelf aangeeft is er geen probleem meer als de loc/trein over de kruising heen is. Dat geeft aan, dat er vóór en achter de kruising dezelfde polariteit staat, zoals in de tekening aangegeven. Daar hoeft dus niets aan geschakeld te worden.  Het probleem is, dat er in de kruising een aantal  "rode" en "blauwe" railstukken dicht bij elkaar liggen, waar een (te) brede wielband of een te dikke flens een andere polariteit raakt.

Ik nodig je uit om jouw oplossing met de LK200 te laten zien.

maartenvdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 462
Re: Is de lenz LK200 altijd bruikbaar??
« Reactie #97 Gepost op: 21 November 2024, 21:24:24 »

https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Kruising-gekleurd-673f97451243c.pdf
Ik ga er (voorzichtig) van uit, dat de isolatiestukken aan de zijkanten van de kruising lang genoeg zijn om daar geen kortsluiting te veroorzaken.  Vandaar aangegeven met een vraagteken.  (Dat zou ik graag van Dirk willen weten).

Op de hartstukken kan geen kortsluiting ontstaan, want daar zijn aan beide kanten de polariteiten gelijk.

Blijven dan dus alleen de andere aangegeven punten over.  Dat is lastig om op te lossen (lakken, vijlen, zagen), behalve dan de baanstukken, die NIET in de rijweg liggen ook niet van spanning te voorzien.  Dat is precies wat henk als oplossing biedt.

Maar blijkbaar zou het ook met een LK200 kunnen ?  Ik, met de nadruk op ik, zie niet hoe dat zou moeten werken.
Ik reken me tot de : "steeds maar mensen deelnemen die onvoldoende kennis van zaken hebben."

Maak me wijzer.
« Laatst bewerkt op: 21 November 2024, 21:37:11 door maartenvdb »

maartenvdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 462
Re: Is de lenz LK200 altijd bruikbaar??
« Reactie #98 Gepost op: 21 November 2024, 21:56:10 »
je kunt die plaats van de pijlen gewoon van stroom voorzien bij peco dat is geisoleerd.
De wissel op de foto is de Electrofrog uitvoering.  Dat is dus een heel andere dan de SL94 Insulfrog.  Dus "die plaats van de pijlen" zijn van kunststof.

Mark D.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1210
Re: Is de lenz LK200 altijd bruikbaar??
« Reactie #99 Gepost op: 21 November 2024, 21:58:18 »

maartenvdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 462
Re: Is de lenz LK200 altijd bruikbaar??
« Reactie #100 Gepost op: 22 November 2024, 09:10:23 »
Nou, daar gebeurt niet zoveel anders dan METALEN puntstukken of andere delen van de juiste polarisatie te voorzien.

Dat lijkt me een sterk gebeuren als je dat toepast op KUNSTSTOFFEN puntstukken of andere delen.
Of heb ik de nieuwste ontwikkelingen gemist :D

En dat is nou net het verschil bij de Peco wissels:  Electrofrog en Insulfrog.  Zoek maar eens op, dan zie je dat ook meteen.

Dirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 955
Re: Is de lenz LK200 altijd bruikbaar??
« Reactie #101 Gepost op: 22 November 2024, 09:15:16 »
Nogmaals, het gaat over een kruising, geen wissel.
2-rail digitaal, IB antiek, DR5000, Multimaus, Rosoft servo decoders en diverse Digikeijs spullen,Peco code 100.

maartenvdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 462
Re: Is de lenz LK200 altijd bruikbaar??
« Reactie #102 Gepost op: 22 November 2024, 09:34:55 »
Is bekend.  Een KRUISING in INSULFROG uitvoering.  Met KUNSTSTOFFEN puntstukken en andere kunststoffen delen, waar sporen bij elkaar komen.
Kan dus NIET gepolariseerd worden, waar de verwijzing naar wijst.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22624
Re: Is de lenz LK200 altijd bruikbaar??
« Reactie #103 Gepost op: 22 November 2024, 10:12:11 »

Maar blijkbaar zou het ook met een LK200 kunnen ?  Ik, met de nadruk op ik, zie niet hoe dat zou moeten werken.
Ik reken me tot de : "steeds maar mensen deelnemen die onvoldoende kennis van zaken hebben."

Maak me wijzer.

Het is wel ergens uitgelegd, maar ik kan het zo gauw niet vinden. Volgens mij werd het volgende bedoeld.
Isoleer de kruising.
Sluit de kruising aan op de LK200 en wel zo dat de polariteit van beide sporen altijd gelijk is.
Als nu een trein komt aanrijden en het gekozen spoor van de kruising blijkt dezelfde polariteit te hebben, rijdt de trein zonder meer door.
Al een trein komt aanrijden en het gekozen spoor blijkt de omgekeerde polariteit te hebben, dan reageert de LK200, het spoor poolt om en de trein rijdt zonder meer door.

Vanwege de gelijkgepoolde sporen verplaats je de samenkomst van beide polen van de kruisstukken naar de puntstukken. Het werkt dus alleen als het op de puntstukken wel goed gaat. En uit andere draadjes concludeer ik eigenlijk dat bij de puntstukken hetzelfde probleem van minieme sluitingen door de wielen bestaat.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

maartenvdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 462
Re: Is de lenz LK200 altijd bruikbaar??
« Reactie #104 Gepost op: 22 November 2024, 12:01:39 »
De kortsluitingen ontstaan door de wielen, die te brede wielbanden of te dikke flenzen hebben, of beide. 
Dat geeft op kritieke punten het raken van een railstuk met de andere polariteit.

De onderstaande tekening geeft de toestand weer van nu, met daarin de gevoelige punten.

https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Kruising-gekleurd-674062824b794.pdf

Bij gebruik en aansluiting van de LK200 krijg je 2 mogelijkheden, zoals hieronder weergegeven.

https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Kruising-dubbelrood-dubbelblauw-PDF-6740631318fc7.pdf

Wat je dan ziet is dat de probleempunten op andere plaatsen liggen.  Daar liggen rood en blauw minstens net zo dicht bij elkaar als in de situatie nu, of nog dichter bij elkaar.
De kans dat hierdoor GEEN kortsluiting optreedt is in mijn ogen minimaal, kleiner of hooguit gelijk aan de situatie nu.  En daar treedt wèl kortsluiting op.
Mijn conclusie is derhalve, dat de LK200 geen soelaas biedt, het is het verleggen of verergeren van het probleem.

Blijft over het spanningsloos zetten van de niet bereden richting , zie de "henk" oplossing  (y)

(PS  of speciaal voor Dirk:  niet meer met verkeerde wielen rijden  ;D )

« Laatst bewerkt op: 22 November 2024, 12:03:19 door maartenvdb »