Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 21:15:31
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
Vandaag om 21:13:23
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
Vandaag om 20:47:21
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 20:24:30
br 041 334-4 Fleischmann H0 door Ronald69
Vandaag om 20:18:22
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Jos_1972
Vandaag om 20:01:45
Roco ns 309 ac>dc door bellejt
Vandaag om 19:50:35
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
Vandaag om 19:49:57
Eyro Interlaken door Luc2000
Vandaag om 19:09:49
Onvoldoende trekkracht, loc verzwaren? door Robert vh Prutsert
Vandaag om 19:08:58
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:56:25
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald Halma
Vandaag om 18:41:26
Trafo regelaar hulp door FraWi
Vandaag om 18:38:14
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 17:12:28
Stalen rijtuigen van NS door ACTS1251
Vandaag om 17:12:13
RhB H0m, Albulisch door Sylvester
Vandaag om 17:00:00
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Modellbahnwagen
Vandaag om 16:48:08
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door tijgernootje
Vandaag om 16:27:43
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Ronald Halma
Vandaag om 16:24:49
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door GD
Vandaag om 16:12:18
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 15:22:53
De Projecten van RetroJack door tijgernootje
Vandaag om 15:22:03
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:21:57
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door tijgernootje
Vandaag om 15:16:09
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 14:48:22
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 14:46:59
Waar plaats ik de seinen op mijn modelbaan? (duitsland, tp. 3) door Benelux795
Vandaag om 14:17:43
Shapeways failliet, maar NL tak maakt doorstart door FritsT
Vandaag om 13:25:08
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 13:08:41
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Duikeend
Vandaag om 12:07:41
  

Auteur Topic: Is de lenz LK200 altijd bruikbaar??  (gelezen 6476 keer)

Dirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 938
Re: Is de lenz LK200 altijd bruikbaar??
« Reactie #30 Gepost op: 17 November 2024, 15:24:18 »

Het probleem zit echt in de kruising. Daar kunnen de wielbanden in het centrum van de kruising de spoorstaaf van het andere spoor raken.

Ja, het is ook opvallend dat zodra de loc over de kruising is dat er dan totaal geen problemen meer zijn. Nu heb ik met nagellak geprobeerd om wat isolatie aan te brengen, maar dat helpt ook niet, dus lijkt het erop dat Klaas gelijk heeft. Nu heb ik hier nog ergens een Roco kruising liggen, die is wel wat groter, maat of dat zoden aan de dijk brengt weet ik dus niet. Zou een Engelse wissel Helpen? dus geschakeld over de kruising rijden. Ik zie niet hoe ik die gewone kruising kan pimpen zodat die wel werkt.

Citaat
Misschien omdat hij iets minder slim is dan je dacht?    ;)

Op elektronica gebied is iedereen slimmer dan deze mezelf.

2-rail digitaal, IB antiek, DR5000, Multimaus, Rosoft servo decoders en diverse Digikeijs spullen,Peco code 100.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26732
    • Pagina van klaas
Re: Is de lenz LK200 altijd bruikbaar??
« Reactie #31 Gepost op: 17 November 2024, 15:52:22 »
De geschiedenis herhaalt zich. Twee jaar geleden heb je het probleem met de kruising ook al in de groep gegooid.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102925.0
Kun je niks met de daar aangedragen oplossingen?
Toen hebben we ook al geconstateerd dat er geen keerlussen in je baanplan zitten

Vervangen door een Engels wissel helpt je helemaal in de patatten. Die zijn doorgaans elektrisch doorverbonden, dus dan heb je een permanente kortsluiting.
« Laatst bewerkt op: 17 November 2024, 15:54:29 door Klaas Zondervan »
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Dirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 938
Re: Is de lenz LK200 altijd bruikbaar??
« Reactie #32 Gepost op: 17 November 2024, 16:10:38 »
OK, dus aansluiings probleem. Ik was me helemaal niet meer bewust van dat oudere draadje. Dat ga ik eens doorlezen, en mijn treinenmaat eens vragen of hij het begrijpt. Nu zit het hoofd vol.
alvast bedankt voor het geduld.
2-rail digitaal, IB antiek, DR5000, Multimaus, Rosoft servo decoders en diverse Digikeijs spullen,Peco code 100.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26732
    • Pagina van klaas
Re: Is de lenz LK200 altijd bruikbaar??
« Reactie #33 Gepost op: 17 November 2024, 16:47:19 »
En hou dan je poot stijf als hij gaat beweren dat er keerlussen in je baanplan zitten. Want die zitten er NIET in.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Mark D.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1199
Re: Is de lenz LK200 altijd bruikbaar??
« Reactie #34 Gepost op: 17 November 2024, 17:30:09 »
Geen keerlus.
En als het een peco kruising is, dan de puntstukken even checken of stroomloos maken of laten schakelen door de wissel die er aan ligt

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26732
    • Pagina van klaas
Re: Is de lenz LK200 altijd bruikbaar??
« Reactie #35 Gepost op: 17 November 2024, 18:19:42 »
De kortsluitingen ontstaan waarschijnlijk niet in de puntstukken, maar in de kruisstukken. In dat andere draadje uitgelegd.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22532
Re: Is de lenz LK200 altijd bruikbaar??
« Reactie #36 Gepost op: 17 November 2024, 18:21:42 »
En daar ook een stuk of zes oplossingen.  :)
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Dirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 938
Re: Is de lenz LK200 altijd bruikbaar??
« Reactie #37 Gepost op: 17 November 2024, 22:53:28 »
En daar ook een stuk of zes oplossingen.  :)

Vertel
2-rail digitaal, IB antiek, DR5000, Multimaus, Rosoft servo decoders en diverse Digikeijs spullen,Peco code 100.

Bor de Wolf

  • Offline Offline
  • Berichten: 891
Re: Is de lenz LK200 altijd bruikbaar??
« Reactie #38 Gepost op: 17 November 2024, 23:28:18 »
Vertel? Ik zou zeggen: ga lezen.

Bor

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 5009
Re: Is de lenz LK200 altijd bruikbaar??
« Reactie #39 Gepost op: 17 November 2024, 23:33:56 »
Ik had er vier aangedragen  ;D
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22532
Re: Is de lenz LK200 altijd bruikbaar??
« Reactie #40 Gepost op: 18 November 2024, 08:15:33 »
De mechanische oplossingen - zagen, nagellak en zo - zijn kennelijk niet afdoende bevonden.
De meest elegante oplossing is op het einde helemaal uitgewerkt, compleet met schema. Isoleer de hele kruising en gebruik een relais om het ene of het andere spoor van de kruising van stroom te voorzien, afhankelijk van de noodzakelijke rijweg. Er was al een Rocorelais aanwezig. Er wordt automatisch gereden, dus het instellen van de rijweg kan geregeld worden door het besturingsprogramma. Dat Rocorelais is ook nog handmatig om te zetten, zodat handmatig rijden ook mogelijk blijft.

Als je het zelf te ingewikkeld vindt, kan die slimme kennis misschien helpen. Het probleem is er gegarandeerd mee opgelost.

Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

marco

  • Offline Offline
  • Berichten: 714
Re: Is de lenz LK200 altijd bruikbaar??
« Reactie #41 Gepost op: 18 November 2024, 08:30:24 »
Welicht dat het helpt als de DRIE toestanden duidelijk in beeld en taal (zonder moeilijke termen) beschreven worden. Dus huidige situatie, en nieuwe situatie toestand 1 en 2. Het is dat de werkdag op punt van beginnen staat .....
NS TP 3 en 4
Fl/Ro H0 Tandradbaan - Gipfelrauschbahn
DRup/RocRail/Linux

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17981
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Is de lenz LK200 altijd bruikbaar??
« Reactie #42 Gepost op: 18 November 2024, 10:11:38 »
De mechanische oplossingen - zagen, nagellak en zo - zijn kennelijk niet afdoende bevonden.
De meest elegante oplossing is op het einde helemaal uitgewerkt, compleet met schema. Isoleer de hele kruising en gebruik een relais om het ene of het andere spoor van de kruising van stroom te voorzien, afhankelijk van de noodzakelijke rijweg. Er was al een Rocorelais aanwezig. Er wordt automatisch gereden, dus het instellen van de rijweg kan geregeld worden door het besturingsprogramma. Dat Rocorelais is ook nog handmatig om te zetten, zodat handmatig rijden ook mogelijk blijft.

Als je het zelf te ingewikkeld vindt, kan die slimme kennis misschien helpen. Het probleem is er gegarandeerd mee opgelost.



Toch veel handiger als je dit laat schakelen door de aandrijving van het wissel? Dan is er nooit een probleem en altijd de juiste polariteit over de kruising. Daar hebben we toch geen 3 pagina's voor nodig?  :) ;)  EDIT ook als je dan zonder pc programma rijdt is de schakeling ook gewoon actief.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22532
Re: Is de lenz LK200 altijd bruikbaar??
« Reactie #43 Gepost op: 18 November 2024, 11:00:53 »
Dan moet je altijd een wissel schakelen, ook als dat voor de gewenste rijweg helemaal niet nodig is. Als bijvoorbeeld het hier zichtbare wissel op krom staat, dan zal het diagonale spoor van de kruising stroom voeren. Wil je de kruising via het rechte spoor passeren, dan moet het wissel naar recht schakelen, hoewel dat voor de rijweg niet nodig is. Juist bij handmatig rijden wordt dat vroeg of laat vergeten.

Alle ins en outs zijn overigens tot in den treure besproken in dat andere draadje.  :)
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26732
    • Pagina van klaas
Re: Is de lenz LK200 altijd bruikbaar??
« Reactie #44 Gepost op: 18 November 2024, 11:41:11 »
Wil je de kruising via het rechte spoor passeren, dan moet het wissel naar recht schakelen, hoewel dat voor de rijweg niet nodig is.
Als je de gewoonte bij het grootbedrijf volgt is dat wel nodig. Als je de over kruising rechtdoor rijdt moet het wissel ook rechtdoor staan, om flankaanrijding te voorkomen.
Dus mijn idee is om de voeding van de kruising mee te schakelen met de wisselstand.

Verder is inderdaad alles er al over gezegd. Alleen moet Dirk nu voor een van de aangedragen oplossingen kiezen en die inbouwen. Dat voorkomt dat hij er over 2 jaar weer over begint omdat hij is vergeten dat het al is besproken.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.