Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door nighttrain1
Vandaag om 13:56:38
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief door Eelco Storm
Vandaag om 13:53:58
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 13:52:30
Duits transport, waar in NL? door Eelco Storm
Vandaag om 13:50:24
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 13:48:22
BrauWelt, fantasiebaan in H0 door Brouwersbaan
Vandaag om 13:29:15
VAM containerwagens spoor-0 door cor_b
Vandaag om 13:01:51
Yet Another Servo Decoder door Menno
Vandaag om 12:46:04
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Wim Vink
Vandaag om 12:38:20
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 12:13:58
BNLS-actie: Artitec DAF SRV door Ronald Halma
Vandaag om 11:39:44
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:32:10
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door william_2
Vandaag om 11:25:14
Stalen D 4 deurs spoor 0 door j.ossebaar
Vandaag om 11:04:50
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Wim Vink
Vandaag om 10:53:54
Zaterdag, 1 november 2025 | 7e Ruilbeurs MSV Post B door Modelbouwerke
Vandaag om 10:30:32
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door Ad Cleijsen
Vandaag om 10:12:05
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 09:56:12
Overstap naar HTM door gdh
Vandaag om 09:46:50
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 09:21:14
W.V. Kalender 2026 door MOVisser
Vandaag om 08:36:16
Mijn geweatherde modellen door DJV
Vandaag om 01:30:22
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
24 October 2025, 23:41:26
Rocky Rail 6400 door ceuleer
24 October 2025, 23:22:35
Raadplaatje door Dpc Fo
24 October 2025, 23:14:01
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Taigagaai
24 October 2025, 22:57:51
Bf Kibronn door Benelux795
24 October 2025, 22:56:05
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
24 October 2025, 22:49:49
Aanstaande zaterdag en zondag Modelbeurs in De Goorn NH door wmrail
24 October 2025, 22:19:20
Artitec 6300 door ModelWessel
24 October 2025, 20:57:33
  

Auteur Topic: Is de lenz LK200 altijd bruikbaar??  (gelezen 6891 keer)

Dirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 955
Re: Is de lenz LK200 altijd bruikbaar??
« Reactie #30 Gepost op: 17 November 2024, 15:24:18 »

Het probleem zit echt in de kruising. Daar kunnen de wielbanden in het centrum van de kruising de spoorstaaf van het andere spoor raken.

Ja, het is ook opvallend dat zodra de loc over de kruising is dat er dan totaal geen problemen meer zijn. Nu heb ik met nagellak geprobeerd om wat isolatie aan te brengen, maar dat helpt ook niet, dus lijkt het erop dat Klaas gelijk heeft. Nu heb ik hier nog ergens een Roco kruising liggen, die is wel wat groter, maat of dat zoden aan de dijk brengt weet ik dus niet. Zou een Engelse wissel Helpen? dus geschakeld over de kruising rijden. Ik zie niet hoe ik die gewone kruising kan pimpen zodat die wel werkt.

Citaat
Misschien omdat hij iets minder slim is dan je dacht?    ;)

Op elektronica gebied is iedereen slimmer dan deze mezelf.

2-rail digitaal, IB antiek, DR5000, Multimaus, Rosoft servo decoders en diverse Digikeijs spullen,Peco code 100.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26858
    • Pagina van klaas
Re: Is de lenz LK200 altijd bruikbaar??
« Reactie #31 Gepost op: 17 November 2024, 15:52:22 »
De geschiedenis herhaalt zich. Twee jaar geleden heb je het probleem met de kruising ook al in de groep gegooid.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102925.0
Kun je niks met de daar aangedragen oplossingen?
Toen hebben we ook al geconstateerd dat er geen keerlussen in je baanplan zitten

Vervangen door een Engels wissel helpt je helemaal in de patatten. Die zijn doorgaans elektrisch doorverbonden, dus dan heb je een permanente kortsluiting.
« Laatst bewerkt op: 17 November 2024, 15:54:29 door Klaas Zondervan »
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Dirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 955
Re: Is de lenz LK200 altijd bruikbaar??
« Reactie #32 Gepost op: 17 November 2024, 16:10:38 »
OK, dus aansluiings probleem. Ik was me helemaal niet meer bewust van dat oudere draadje. Dat ga ik eens doorlezen, en mijn treinenmaat eens vragen of hij het begrijpt. Nu zit het hoofd vol.
alvast bedankt voor het geduld.
2-rail digitaal, IB antiek, DR5000, Multimaus, Rosoft servo decoders en diverse Digikeijs spullen,Peco code 100.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26858
    • Pagina van klaas
Re: Is de lenz LK200 altijd bruikbaar??
« Reactie #33 Gepost op: 17 November 2024, 16:47:19 »
En hou dan je poot stijf als hij gaat beweren dat er keerlussen in je baanplan zitten. Want die zitten er NIET in.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Mark D.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1210
Re: Is de lenz LK200 altijd bruikbaar??
« Reactie #34 Gepost op: 17 November 2024, 17:30:09 »
Geen keerlus.
En als het een peco kruising is, dan de puntstukken even checken of stroomloos maken of laten schakelen door de wissel die er aan ligt

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26858
    • Pagina van klaas
Re: Is de lenz LK200 altijd bruikbaar??
« Reactie #35 Gepost op: 17 November 2024, 18:19:42 »
De kortsluitingen ontstaan waarschijnlijk niet in de puntstukken, maar in de kruisstukken. In dat andere draadje uitgelegd.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22624
Re: Is de lenz LK200 altijd bruikbaar??
« Reactie #36 Gepost op: 17 November 2024, 18:21:42 »
En daar ook een stuk of zes oplossingen.  :)
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Dirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 955
Re: Is de lenz LK200 altijd bruikbaar??
« Reactie #37 Gepost op: 17 November 2024, 22:53:28 »
En daar ook een stuk of zes oplossingen.  :)

Vertel
2-rail digitaal, IB antiek, DR5000, Multimaus, Rosoft servo decoders en diverse Digikeijs spullen,Peco code 100.

Bor de Wolf

  • Offline Offline
  • Berichten: 906
Re: Is de lenz LK200 altijd bruikbaar??
« Reactie #38 Gepost op: 17 November 2024, 23:28:18 »
Vertel? Ik zou zeggen: ga lezen.

Bor

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 5099
Re: Is de lenz LK200 altijd bruikbaar??
« Reactie #39 Gepost op: 17 November 2024, 23:33:56 »
Ik had er vier aangedragen  ;D
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22624
Re: Is de lenz LK200 altijd bruikbaar??
« Reactie #40 Gepost op: 18 November 2024, 08:15:33 »
De mechanische oplossingen - zagen, nagellak en zo - zijn kennelijk niet afdoende bevonden.
De meest elegante oplossing is op het einde helemaal uitgewerkt, compleet met schema. Isoleer de hele kruising en gebruik een relais om het ene of het andere spoor van de kruising van stroom te voorzien, afhankelijk van de noodzakelijke rijweg. Er was al een Rocorelais aanwezig. Er wordt automatisch gereden, dus het instellen van de rijweg kan geregeld worden door het besturingsprogramma. Dat Rocorelais is ook nog handmatig om te zetten, zodat handmatig rijden ook mogelijk blijft.

Als je het zelf te ingewikkeld vindt, kan die slimme kennis misschien helpen. Het probleem is er gegarandeerd mee opgelost.

Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

marco

  • Offline Offline
  • Berichten: 724
Re: Is de lenz LK200 altijd bruikbaar??
« Reactie #41 Gepost op: 18 November 2024, 08:30:24 »
Welicht dat het helpt als de DRIE toestanden duidelijk in beeld en taal (zonder moeilijke termen) beschreven worden. Dus huidige situatie, en nieuwe situatie toestand 1 en 2. Het is dat de werkdag op punt van beginnen staat .....
NS TP 3 en 4
Fl/Ro H0 Tandradbaan - Gipfelrauschbahn
DRup/RocRail/Linux

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Online Online
  • Berichten: 18273
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Is de lenz LK200 altijd bruikbaar??
« Reactie #42 Gepost op: 18 November 2024, 10:11:38 »
De mechanische oplossingen - zagen, nagellak en zo - zijn kennelijk niet afdoende bevonden.
De meest elegante oplossing is op het einde helemaal uitgewerkt, compleet met schema. Isoleer de hele kruising en gebruik een relais om het ene of het andere spoor van de kruising van stroom te voorzien, afhankelijk van de noodzakelijke rijweg. Er was al een Rocorelais aanwezig. Er wordt automatisch gereden, dus het instellen van de rijweg kan geregeld worden door het besturingsprogramma. Dat Rocorelais is ook nog handmatig om te zetten, zodat handmatig rijden ook mogelijk blijft.

Als je het zelf te ingewikkeld vindt, kan die slimme kennis misschien helpen. Het probleem is er gegarandeerd mee opgelost.



Toch veel handiger als je dit laat schakelen door de aandrijving van het wissel? Dan is er nooit een probleem en altijd de juiste polariteit over de kruising. Daar hebben we toch geen 3 pagina's voor nodig?  :) ;)  EDIT ook als je dan zonder pc programma rijdt is de schakeling ook gewoon actief.
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22624
Re: Is de lenz LK200 altijd bruikbaar??
« Reactie #43 Gepost op: 18 November 2024, 11:00:53 »
Dan moet je altijd een wissel schakelen, ook als dat voor de gewenste rijweg helemaal niet nodig is. Als bijvoorbeeld het hier zichtbare wissel op krom staat, dan zal het diagonale spoor van de kruising stroom voeren. Wil je de kruising via het rechte spoor passeren, dan moet het wissel naar recht schakelen, hoewel dat voor de rijweg niet nodig is. Juist bij handmatig rijden wordt dat vroeg of laat vergeten.

Alle ins en outs zijn overigens tot in den treure besproken in dat andere draadje.  :)
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26858
    • Pagina van klaas
Re: Is de lenz LK200 altijd bruikbaar??
« Reactie #44 Gepost op: 18 November 2024, 11:41:11 »
Wil je de kruising via het rechte spoor passeren, dan moet het wissel naar recht schakelen, hoewel dat voor de rijweg niet nodig is.
Als je de gewoonte bij het grootbedrijf volgt is dat wel nodig. Als je de over kruising rechtdoor rijdt moet het wissel ook rechtdoor staan, om flankaanrijding te voorkomen.
Dus mijn idee is om de voeding van de kruising mee te schakelen met de wisselstand.

Verder is inderdaad alles er al over gezegd. Alleen moet Dirk nu voor een van de aangedragen oplossingen kiezen en die inbouwen. Dat voorkomt dat hij er over 2 jaar weer over begint omdat hij is vergeten dat het al is besproken.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.