Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 21:15:31
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
Vandaag om 21:13:23
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
Vandaag om 20:47:21
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 20:24:30
br 041 334-4 Fleischmann H0 door Ronald69
Vandaag om 20:18:22
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Jos_1972
Vandaag om 20:01:45
Roco ns 309 ac>dc door bellejt
Vandaag om 19:50:35
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
Vandaag om 19:49:57
Eyro Interlaken door Luc2000
Vandaag om 19:09:49
Onvoldoende trekkracht, loc verzwaren? door Robert vh Prutsert
Vandaag om 19:08:58
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:56:25
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald Halma
Vandaag om 18:41:26
Trafo regelaar hulp door FraWi
Vandaag om 18:38:14
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 17:12:28
Stalen rijtuigen van NS door ACTS1251
Vandaag om 17:12:13
RhB H0m, Albulisch door Sylvester
Vandaag om 17:00:00
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Modellbahnwagen
Vandaag om 16:48:08
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door tijgernootje
Vandaag om 16:27:43
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Ronald Halma
Vandaag om 16:24:49
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door GD
Vandaag om 16:12:18
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 15:22:53
De Projecten van RetroJack door tijgernootje
Vandaag om 15:22:03
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:21:57
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door tijgernootje
Vandaag om 15:16:09
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 14:48:22
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 14:46:59
Waar plaats ik de seinen op mijn modelbaan? (duitsland, tp. 3) door Benelux795
Vandaag om 14:17:43
Shapeways failliet, maar NL tak maakt doorstart door FritsT
Vandaag om 13:25:08
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 13:08:41
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Duikeend
Vandaag om 12:07:41

Auteur Topic: Is de lenz LK200 altijd bruikbaar??  (gelezen 6478 keer)

HugoB123

• Offline Offline
Re: Is de lenz LK200 altijd bruikbaar??
« Reactie #15 Gepost op: 16 November 2024, 18:50:03 »
Hallo Dirk,
Weet je zeker dat alle drie de secties van de keerlus module zo lang moeten zijn? Ik heb zelf de keerlus module van Roco en deze heeft ook drie secties maar alleen de middelste sectie daar moet je langste trein in zijn geheel inpassen. De twee buitenste secties kunnen heel kort zijn (5 cm) deze zijn puur om te schakelen.
Daarnaast kun je met de Roco keerlus module maar met 1 module op basis van kortsluiting werken bij meerdere (ik lees drie in jouw vraag) gaan bij kortsluiting in een van de keerlussen ook de andere twee omschakelen. Ik ken de lenz module niet maar de tip om dit even te controleren?
Succes ik hoop dat je er wat aan hebt.

Dirk

• Offline Offline
« Reactie #16 Gepost op: 16 November 2024, 18:52:09 »
Ja, dat weet ik maar 3 sectie's tov 1 is een heel verschil
« Laatst bewerkt op: 16 November 2024, 19:40:57 door Dirk »
2-rail digitaal, IB antiek, DR5000, Multimaus, Rosoft servo decoders en diverse Digikeijs spullen,Peco code 100.

henk

• Offline Offline
« Reactie #17 Gepost op: 16 November 2024, 21:03:03 »
Het gaat niet over drie secties per keerlus, maar over drie plekken waar een keerlusmodule nodig is. Bij de LK200 heb je maar één geïsoleerde sectie per keerlus nodig, waarin dan de langste trein moet passen.

De handleiding is best duidelijk. Zowel over wat het probleem nu is en hoe je de LK200 aansluit.
https://www.lenz-elektronik.de/pdf/b_12200_def.pdf
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

maartenvdb

• Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 16 November 2024, 21:21:59 »
In de tekening helemaal links tussen 47 en 48 zit een wat ?   Is dat een kruising, een Engelse wissel of een onderdoorgang ?

Als het alleen een kruising is met van elkaar gescheiden rijwegen (geïsoleerd) dan zie ik helemaal geen keerlus.   Hetzelfde natuurlijk ook als dat een boven/onderdoorgang is.

Alleen bij een Engelse wissel zou er sprake kunnen zijn van het rijden over "verkeerd spoor" en daardoor een keerlus  gemaakt zijn.

Ook in de rest van de baan zie ik geen keerlussen.  Ik volg de sporen en kom iedere keer weer op hetzelfde spoor in dezelfde richting uit.

Maar ik kan me vergissen en ga de zaak nog eens goed bekijken (= met mijn vinger het spoor volgen)

Als er een keerlus inzit, dan is bij gebruik van de LK200 de enige vereiste, dat de langste trein geheel in het baanvak past.  Immers, anders zouden de voorkant en de achterkant tegengestelde instellingen veroorzaken bij overschrijden van de isolaties.  De LK200 is altijd toepasbaar.

maartenvdb

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 16 November 2024, 21:34:36 »
Ik zie echter wel, dat Kopspoor Landen (station Landen) en Kopstation Beneden beide normaal binnengereden kunnen worden, maar dat ze uitsluitend over "verkeerd" spoor naar Hasselt Centraal kunnen rijden.
Als dat bedoeld is voor pendeltreinen is er geen enkel probleem, als er ergens een verbinding zit om van spoor te wisselen wordt daarmee een keerlus gemaakt.  Dat zou dus kunnen als de aangeduide "kruising" een Engelse wissel is waarbij van spoor gewisseld wordt.  Vandaar mijn vraag.
« Laatst bewerkt op: 16 November 2024, 21:36:25 door maartenvdb. Reden: toevoeging »

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #20 Gepost op: 16 November 2024, 22:41:03 »
Het punt dat Maarten aangeeft is inderdaad cruciaal. Als dat een kruising is, dan is er geen probleem.
het hangt er alleen vanaf welk type kruising het is. Er bestaan nl. kruisingen waarbij de kruisende sporen niet elektrisch van elkaar gescheiden zijn.

Nog een vraag aan Dirk: kun je al rijden op dit plan? En heb je daarbij kortsluitingen ervaren?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Dirk

• Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: 17 November 2024, 00:59:12 »
Ja, ik heb al gereden,en dat ging in die mate goed met de digikeys centrale dat ik slechts problemen kkreeg als de loc langzaam over de kruising reed. Na het upgraden naar yamorc lijkt het dat de centrale gevoeliger is geworden, nu kan ik de kruising niet meer nemen. Dan flipt de centrale. Van Karst kreeg ik de reactie dat het niet een centrale probleem is maar een baan probleem.
Het is dus een kruising, een peco kruising. Ze ligt tussen 2 electrofrog wissels.
2-rail digitaal, IB antiek, DR5000, Multimaus, Rosoft servo decoders en diverse Digikeijs spullen,Peco code 100.

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #22 Gepost op: 17 November 2024, 01:16:12 »
Dan is er dus geen kortsluiting? En hoef je dus geen module.

maartenvdb

• Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 17 November 2024, 09:35:01 »
Dan heb je dus wel kortsluiting   :D  maar geen keerlus en heb je dus ook geen keerlusmodule nodig.

MAAR:  dan dienen wel de 2 rijbanen van de kruising elektrisch van elkaar gescheiden te zijn, zodat er geen kortsluiting bestaat.  Omdat dat alleen optreedt wanneer een trein over de kruising rijdt is het meest waarschijnlijke, dat de kruising al 2 gescheiden rijbanen heeft, maar dat de wielen de kortsluiting veroorzaken, doordat ze de railstaaf met de andere pool raken. Waar dit precies plaatsvindt kan ik zo niet zeggen, maar op die plekken zou een miniem stukje railstaaf weggenomen kunnen worden, of, andere methode, een heel klein stukje afgevijld kunnen worden en opgevuld met uithardende polyester of een lijm of LockTight of zoiets.

Goed kijken bij heel langzaam rijden of met een wagonnetje heel langzaam eroverheen gaan om de precieze plekken te localiseren.

Of heeft Peco misschien een andere kruising waarbij dit probleem niet optreedt ?   (Electrofrog - Insulfrog ?)
Succes daarmee, dan is je "probleem" geen keerlusprobleem meer.  :D
« Laatst bewerkt op: 17 November 2024, 09:39:11 door maartenvdb. Reden: toevoeging »

Dirk

• Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 17 November 2024, 10:37:36 »
Nu breekt mijn klomp(leuke uitdrukking als het regent) Van een slim persoon,(ga geen naam noemen) kreeg ik de 2e tekening, en daar waren 3 keerlus problemen aan geduid, KL1, KL2 en KL3 nl in blok 51, in blok 18 en eentje in blok 46. Hij heeft er ook de + en - aangeduid, maar ik snap het echt niet. Ik geloof de goede man wel, maar ik zie het niet en de kerel is niet in staat om het me uitgelegd te krijgen wegens een communicatie problematiek. Ik kan natuurlijk 3 keerlus modules op die plaatsen zetten, dan verlies ik wel een deel van mijn terugmelding in iTrain, maar dan kan ik toch tenminste rijden. En ik begrijp ook niet dat hij op 3 plaatsen een probleem vind.

henk

• Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 17 November 2024, 10:44:49 »
Het is toch al goed uitgelegd Dirk?
Er zou sprake zijn van meerdere keerlussen als die kruising een Engels wissel zou zijn. Maar dat is niet zo. Oo een kruising komen beide railpolen samen. Wat er gebeurt is dat op die kruising de wielen er eventjes voor zorgen dat er contact is tussen beide railpolen en er dus korte sluitingen optreden. Dan moet je geen keerlusmodules gaan plaatsen, maar het probleem op die kruising oplossen. Ongeacht het sporenverloop, is het een probleem.

Ik vind het altijd best lastig om te bepalen waar sprake is van een keerlus. Je kan ook in eerdere posts lezen dat mensen het nog een paar keer willen bekijken. Het is niet vreemd dat ook een ‘slim persoon’ er toch moeite mee heeft. Het slimste wat je kan doen is je vinger op een railstaaf leggen en kijken of je ergens op de andere railstaaf uitkomt. Dat hoeft overigens niet meer. Je schrijft dat de treinen met de Digikeijscentrale met wat hogere snelheid over de baan konden rijden. Dat gaat op de betreffende stukken echt niet als daar een keerlus zou zitten.

Het is bij mijn weten ook wel een bekend probleem met wat oudere kruisingen. Die zijn ontworpen voor het analoge tijdperk. Met een gewone rijtrafo zijn korte sluitingen geen probleem. De kortsluitbeveiliging van een digitale centrale is echter veel gevoeliger dan de beveiliging in een klassieke rijtrafo. Het is ook wel eerder op het forum besproken dacht ik.
« Laatst bewerkt op: 17 November 2024, 11:47:09 door henk »

Dirk

• Offline Offline
« Reactie #26 Gepost op: 17 November 2024, 12:32:17 »
OK, dus als ik de uitdrukking 'keerlus' vervang door 'kortsluiting' zou het een betere omschrijving zijn. Er is dus volgens geen een van jullie een keerlus, ook niet als ik de sporen kruis.. OK, ik ga eens zien hoe die kruising echt in elkaar steekt.
Dan begrijp ik niet waarom die goede man wel een keerlus ziet, en zelfs 3. Om met mijn vinger de baan te volgen is wel heel moeilijk, er ligt een 220m sporen en verschillende  zijn moeilijk te bereiken, zeker met mijn rug, maar ik zal op deze regendag eens proberen.
Alvast bedankt.
Ik zie net dat deze kruising een insulfrog heeft, het betreft de SL-94 Code 100 Kruising lang 249 mm 12°, insulfrog

henk

• Offline Offline
« Reactie #27 Gepost op: 17 November 2024, 13:08:27 »
Het is bij mijn weten ook wel een bekend probleem met wat oudere kruisingen. Die zijn ontworpen voor het analoge tijdperk. Met een gewone rijtrafo zijn korte sluitingen geen probleem. De kortsluitbeveiliging van een digitale centrale is echter veel gevoeliger dan de beveiliging in een klassieke rijtrafo. Het is ook wel eerder op het forum besproken dacht ik.

Sterker, een zekere Dirk is daar twee jaar geleden een draadje over gestart.  ;D
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102925.0
Er is geen keerlus juist omdat de sporen daar kruisen. Je moet het probleem met de kruising oplossen.

Bor de Wolf

• Offline Offline
« Reactie #28 Gepost op: 17 November 2024, 13:11:24 »
Dan begrijp ik niet waarom die goede man wel een keerlus ziet, en zelfs 3.

Misschien omdat hij iets minder slim is dan je dacht?    ;)

Bor

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #29 Gepost op: 17 November 2024, 13:21:49 »
Om met mijn vinger de baan te volgen is wel heel moeilijk, er ligt een 220m sporen en verschillende  zijn moeilijk te bereiken, zeker met mijn rug, maar ik zal op deze regendag eens proberen.
Je hoeft niet de werkelijke sporen te volgen. Ik ga er vanuit dat het sporenplan van I-train overeenkomt met de werkelijkheid. Als ik daar met mijn vinger de routes volg vind ik nergens een keerlus.

Je kunt het ook op de baan testen, niet met je vinger maar met een locomotief. Zet die ergens neer, onthoud goed waar de voorkant naar toe wijst en ga er dan mee rijden via verschillende routes.
Als je het voor elkaar krijgt om de loc op het startpunt terug te krijgen, maar dan met zijn neus de andere kant op, dan heb je een keerlus. Maar volgens mij gaat dat niet lukken.

Het probleem zit echt in de kruising. Daar kunnen de wielbanden in het centrum van de kruising de spoorstaaf van het andere spoor raken.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.