Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modellbahnwagen
Vandaag om 22:04:41
lais dcc decoder aan sluiten door gerhards
Vandaag om 22:03:56
20 jaar BNLS door Modellbahnwagen
Vandaag om 21:58:34
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Modellbahnwagen
Vandaag om 21:52:07
Lichtprintjes NS2400 door patrick
Vandaag om 21:51:00
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door bernhard67
Vandaag om 21:42:38
Raadplaatje door Keska
Vandaag om 21:41:02
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 21:34:33
Piko NS1100, materieelbespreking door cor_b
Vandaag om 21:30:55
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 21:23:23
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door GD
Vandaag om 21:11:12
Nahmertaler Kleinbahn door GD
Vandaag om 21:04:25
Polderbaan(tje) 0,3m2 door GD
Vandaag om 20:57:54
Draadbreuk in draaischijf aandrijving door 008200
Vandaag om 19:44:08
Rails roestig verven door ruudns
Vandaag om 19:34:43
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 19:21:49
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 19:12:10
Plan E - 2023 oplage door Petertje
Vandaag om 18:58:08
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Frank103
Vandaag om 18:44:14
AI is (gelukkig) nog niet perfect door Pauldg
Vandaag om 18:34:55
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:39:36
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 16:35:45
ESU Lokpilot 5 loc 'vliegt weg' door Zillertalbahn002
Vandaag om 16:31:44
Railcom zender bouwen door AP3737
Vandaag om 16:19:27
Roco bd218 162-6 doet 't niet meer door Ronald69
Vandaag om 16:10:55
Depot + vervolg Vlieringen-2 door jerrytrein
Vandaag om 15:25:05
onderzoeksrapport ontsporing Ertstrein door VictorPM
Vandaag om 14:45:42
Mitteldorf, baan in H0, DR tp III door bask185
Vandaag om 14:35:23
US diorama in H0 door MOVisser
Vandaag om 13:19:12
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Hans GJ
Vandaag om 12:55:10

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Lima 1200 verbeteren  (gelezen 151586 keer)

Tomasso

• Offline Offline
Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1200 verbeteren
« Reactie #285 Gepost op: 13 November 2011, 22:41:54 »
Kwam via via terecht in dit draadje en heb hier en daar wat gelezen, erg mooi allemaal. Maar nu even een vraag zonder alles posts na te zoeken, welke 1200 klopt nou het best en welke dingen heb je nodig om een een compleet goed lijkende 1200 van te maken? Een résumé zeg maar...

Alvast bedankt!
Spoor 0 adept

JAB van Ree

• Offline Offline
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
« Reactie #286 Gepost op: 13 November 2011, 23:06:27 »
Als je kunt leven met de aandrijving (of deze kunt aanpassen) en geen geld hebt voor een Philotrain zou ik voor de nieuwe Marklin/Trix lok gaan. Je zou er eventueel nog betere stroomafnemers op kunnen zetten, dat maakt de lok nog net wat fraaier.

Mijn Trix 1211 en 1215 hebben beide panto's gelijk aan de Rivarossi/Electrotren 1300 serie, wat de lok meer smoel geeft door de fraaiere sleepstukken en de 1215 heeft een Maxon motortje gekregen, waardoor deze fluisterstil over de baan rijd.

Helaas zijn niet alle varianten bij Marklin/Trix verkrijgbaar (geel-grijs L-sein en blauw A-sein staan nog op mijn wenslijst)

Qua andere modellen
- De Fleischmann 1200 is te lomp, rijd wel aardog maar model vertoont speelgoedtrekken (schakelaartje bovenleiding, lompe panto's) en is niet digitaal voorbereid.
- De oude Marklin is te kort, niet digitaal voorbereid, de HAMO rijdt iig dramatisch.
- De Lima is op schaal, maar qua detaillering niet al te best. Vooral de nokken in de zijwand, slechte front&sluitseinen, te hoog op de pootjes en lelijke panto's vallen op.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

janw

• Offline Offline
  • Bruggen-IG:
« Reactie #287 Gepost op: 14 November 2011, 01:38:14 »
Omdat Tomasso het heeft over 'maken', leid ik af dat hij in staat en bereid is een model te lijf te gaan. Dan ziet het antwoord op de vraag er IMHO toch wel iets anders uit, en kun je verder komen dan met een gekocht model.

Ga uit van de Lima kap (deze is het best op schaal) en verbeter deze op de aan het begin van dit draadje beschreven wijze. Voor de korte samenvatting van die verbouwing, zie hier:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,38790.0.html
Varianten op deze ingreep, waarbij de Lima-bufferbalk wordt hergebruikt, zijn in dit draadje (hierboven) te vinden.
Voor de buffers kun je, als je ze niet zelf wilt maken, nog die van de M* 1200 los bestellen. Scheelt tijd.

Voor aandrijving en onderstel zijn er vervolgens meerdere opties.
Kun je leven met de Lima-aandrijving, verbeter dan de draaistellen als in dit draadje beschreven, zorg dat de motor goed gesmeerd is, de aandrijving gesmeerd en zo goed mogelijk wrijvingsvrij, en breid de stroomafname uit. Plaats de draaistellen allebei 2mm meer naar buiten. Dit levert een goed lijkende en redelijk lopende loc op, maar rangeren en lage snelheden blijven moeizaam.

Wil je iets beters als aandrijving, kijk dan eens naar de oplossing met een Proto 2000 of een Athearn-onderstel, zoals in dit draadje helemaal resp. deels gemaakt door Spoortief (p. 9-10) en Besselspoor (p. 6).
Ik heb zelf onlangs ook zo'n Athearn loc opgedoken en inderdaad zijn de draaistellen correct voor de NS 1200, beter zelfs dan die van Lima (want niet te kort). Je moet alleen de middelste remcylinders toevoegen, maar verder is ook de detaillering reeds OK. Je moet nu wel zelf een nieuw locframe bouwen, want het Athearn-frame is niet bruikaar voor een NS 1200 (te lang en te breed). Op een manier zoals die Besselspoor voorstelt, of een variant daarop, moet dit echter goed te doen zijn. Met de Proto 2000-machine heb ik zelf geen ervaring, maar het resultaat van Spoortief laat zien dat ook dit een goede manier is.
« Laatst bewerkt op: 14 November 2011, 01:41:59 door janw »

Biesje

• Offline Offline
    • Biesje.nl
« Reactie #288 Gepost op: 14 November 2011, 02:00:50 »
Ik heb ooit mijn Lima's gepimpt (was een draadje over in het oude forum) met betere stroomafnemers en athearn aandrijving. Ben nu aan het onderzoeken of ik deze aandrijving in mijn Trixjes wil proppen. Voorlopige conclusie: het ding met schroefdraad moet uit de kap geslepen worden en het interieur van de cabines zit in de weg.

Dus cabines eruit, ding eruit geslepen en nu nog een bevestiging maken. Ik heb liever een aandrijving die ik niet zie maar ik heb nog liever een aandrijving op alle assen ipv 2 en minder herrie. Zodra ik informatie heb of een lifelike Alco PA aandrijving beter past ga ik dat proberen :D

Groetsels,

Robert (die ook een aantal andere draadjes aan het begluren is)

Tomasso

• Offline Offline
« Reactie #289 Gepost op: 14 November 2011, 08:07:38 »
@ Iedereen

Bedankt voor de samenvatting! De Lima is dus het best op schaal (beter nog dan Trix begrijp ik), alleen moet daar veel aan gebeuren, de oude Märklin/Hamo is te kort, Fleischmann te lomp en te lang, de Trix is het eenvoudigst aan te passen maar dus toch niet helemaal op schaal en de Philotrain is ok, maar duur.

Goed, als de Lima aangepast moet worden aan de eisen van 2011 dan moet er het volgende gedaan worden:

- Lima kap aanpassen: bufferbalk, andere panto's, mooiere roosters, gaten van de nokken plamuren, andere ramen, handgrepen aanbrengen, kap lager op het onderstel plaatsen, opnieuw spuiten, aanvullingen?
- Onderstel aanpassen: liefst althearn en daar een middelste remcilinder aanbrengen en eventueel nog verder detailleren
- Aandrijving: Ik begreep dat een Maxxon motor oké was en niet al te duur.
- Digitaliseren
- Verlichting aanpassen

Dat was het wel geloof ik?
« Laatst bewerkt op: 14 November 2011, 08:53:41 door Tomasso »
Spoor 0 adept

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #290 Gepost op: 14 November 2011, 09:03:01 »
Heb jij ook niet nog een paar andere klusjes liggen..  ;) ;D

Maar even zonder gekheid, als je aan een 1200 gaat beginnen, ga ik je vorderingen zeker volgen! Die 1218 van afgelopen zaterdag smaakte naar meer!

Eelco

Besselspoor

• Offline Offline
  • Team Mitropa - OHMB
« Reactie #291 Gepost op: 14 November 2011, 09:19:48 »
't is ineens weer actueel hè, na afgelopen zaterdag... ;D
maar ik blijf hem ook wel even volgen, net als vele anderen heb ik ook een 1200 liggen met wat Athearn brokken, in de lade "lange termijn planning"...
Ik weet wel dat ik destijds het werk had weggelegd omdat ik het gegoten chassis niet passend kreeg en mijn gesoldeerde frame niet sterk genoeg was. Bovendien is de motor een monster, wellicht is een proto chassis een betere basis.
RETROBAHN A.G.

Ernest

• Offline Offline
« Reactie #292 Gepost op: 14 November 2011, 11:47:58 »
Ik heb n.a.v. de diverse opmerkingen de pogingen om mijn meer dan twintig jaar oude Marklin-1200 te reviseren met een maxon motor opgegeven. De wielen moeten ook afgedraaid worden want 20 jaar geleden had ik nog 2.5mm roc o rails.

Ik ben op het net wezen zoeken naar een Alco PA maar vindt ze best nog dungezaaid.
Op Marktplaats kom je ze zowiezo niet tegen en op e-bay denk je ze af en toe gevonden te hebben maar dan zijn  het 2-assige draaistellen.

Kijk ik op de verkeerde plekken ?

Ernest
HO, 2 rail digitaal, IB en MM, NS, geen tijdperk binding.

janw

• Offline Offline
  • Bruggen-IG:
« Reactie #294 Gepost op: 14 November 2011, 12:41:49 »
de oude Märklin/Hamo is te kort,
Van het oude Marklin model is, hoewel het te kort is, toch nog steeds iets moois te maken, zie bv. hier
http://home.kpn.nl/f2hhanshobbyhoek/hhh_pr_bruine1200_stap2_nl.html

Als de Lima aangepast moet worden aan de eisen van 2011 dan moet er het volgende gedaan worden:
- Lima kap aanpassen: bufferbalk, andere panto's, mooiere roosters,
Alleen als je een versie na ca. 1968 maakt; de roosters op het Lima model zijn correct voor een van de twee oudere versies (zoek zelf na in het boek van Bouwman hoe 't precies zit).
En vergeet de 'verdieping' in het midden van de zijwand niet aan te passen.

..., kap lager op het onderstel plaatsen,
Nee, niet: hoogte is al correct. Bufferhoogte kloppend maken door de bufferbalk te verbeteren!

opnieuw spuiten, aanvullingen?
- Onderstel aanpassen: liefst althearn en daar een middelste remcilinder aanbrengen en eventueel nog verder detailleren
 - Aandrijving: Ik begreep dat een Maxxon motor oké was en niet al te duur.
Als je een Alco PA weet te scoren zit daar al een motor in
« Laatst bewerkt op: 14 November 2011, 14:54:50 door janw »

janw

• Offline Offline
  • Bruggen-IG:
« Reactie #295 Gepost op: 14 November 2011, 12:49:30 »
Ik weet wel dat ik destijds het werk had weggelegd omdat ik het gegoten chassis niet passend kreeg en mijn gesoldeerde frame niet sterk genoeg was.

interessant om te horen; ik had een plan met messing strip ipv railstaaf. Die strip wil ik dan wel versterken met railstaaf. Als ik weer tijd, laat ik mijn pogingen zien.

JAB van Ree

• Offline Offline
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
« Reactie #296 Gepost op: 14 November 2011, 12:59:23 »
@ Iedereen

Bedankt voor de samenvatting! De Lima is dus het best op schaal (beter nog dan Trix begrijp ik), alleen moet daar veel aan gebeuren, de oude Märklin/Hamo is te kort, Fleischmann te lomp en te lang, de Trix is het eenvoudigst aan te passen maar dus toch niet helemaal op schaal en de Philotrain is ok, maar duur.

Het enige wat aan de nieuwe Marklin/Trix niet klopt is volgens mij

- Relatief dikke stangen naast deur en op de neus
- Draaistellen zijn symmetrisch (volgens mij was dit het enige positieve aan de Fleischmann loks... helaas weer niet op schaal en ook met een rondmotor dus niet bruikbaar om te pimpen)

De (te) dikke stangen zijn vooral bij de huisstijl versie opvallend, de berlijnsblauwe variant oogt goed.
Draaistellen doe je denk ik weinig aan of je moet alles zelf willen bouwen. De aandrijving heb ik , na inbouw van een Lemo-Solar-motor, mee leren leven, alternatieven lijken mij vrij kostbaar en met nieuwe nadelen.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

janw

• Offline Offline
  • Bruggen-IG:
« Reactie #297 Gepost op: 14 November 2011, 14:33:36 »
Ik wil hier zeker geen nieuwe discussie beginnen over de voors en tegens van de M* 1200 (die is er al genoeg geweest op dit forum, bovendien hoop ik natuurlijk dat iedereen blij is en blijft met het model dat-ie heeft), maar hier dan toch kort mijn redenen om er geen te kopen:

- de neus: *iets* klopt er niet; de neus oogt te lomp. Een echte 1200 is wel groot, maar niet lomp, en houdt van voren gezien iets slanks dat ik niet in de M* 1200 terugzie, wel in die van L*. Ik bezit zelf geen exemplaar, dus kan het niet nameten; maar op het oog denk ik dat de oorzaak is dat bij het nieuwe M*-model de voorruiten onder een iets scherpere hoek hadden  moeten staan. Doordat die hoek nu te stomp is, is en/of oogt de neus zowel te kort als te breed. Om dezelfde reden vind ik de totaalindruk van het oude M* model per saldo misschien niet eens slechter dan de nieuwe, zeker de overgespoten exemplaren op bv. Hans HobbyHoek.
- de lelijke handgrepen, met name die op de neus, maar ook bij de voordeur en de cabinedeuren. Die op de neus weghalen betekent waarschijnlijk het hele model overspuiten. Is te doen, maar klopt niet meer met de prijs die je betaalt.
- de aandrijving: afgaande op sommige verhalen op dit forum is het rijden met dit model nauwelijks een genoegen te noemen. Die van L* is natuurlijk ook niet fantastisch, maar die kost dan ook weinig.
-ik heb veel exemplaren gezien met diepe giet'naden' (groeven) in de voorkant van de neus
-in combinatie met de voorgaande punten: de prijs. Die is voor een  massaproduct al zeer fors, maar in combinatie met de genoemde nadelen m.i. niet te verdedigen.
« Laatst bewerkt op: 14 November 2011, 14:51:55 door janw »

prutser

• Offline Offline
  • Spaar ze allemaal.
« Reactie #298 Gepost op: 14 November 2011, 15:32:50 »

janw

• Offline Offline
  • Bruggen-IG:
« Reactie #299 Gepost op: 14 November 2011, 20:43:38 »
Exact, die foto's laten het probleem precies zien. Het lijkt wel, maar hij is het niet echt. Het zou ook best in de afrondingen kunnen zitten.