Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 17:32:50
Werkt de Yamorc software op Ubuntu? door Eenerspoor
Vandaag om 17:20:59
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door spoorfreak
Vandaag om 16:32:11
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door MathynK
Vandaag om 16:29:19
Piko 2025 door Arjan6511
Vandaag om 16:19:34
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Corné81
Vandaag om 15:59:32
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 15:30:30
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
Vandaag om 15:11:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:41:46
Roco NS500/600/700, Hippelvragen, klein en groot door RetroJack
Vandaag om 14:38:10
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 14:20:51
Raadplaatje door hervé
Vandaag om 14:07:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 14:05:51
Plaat met klinkerpatroon voor straatspoor door Jeronimos
Vandaag om 14:05:38
De modeltreinen van Spoorijzer door Keska
Vandaag om 13:59:49
Hoeveel treinen op Piko Trafo 55008? door maartenvdb
Vandaag om 13:40:37
Nijmegen in h0 door 1200blauw
Vandaag om 12:59:17
keerlusproblemen door astrantia
Vandaag om 12:34:16
Ruimte van 8.15m x 2.8m + zolder. door olaf99
Vandaag om 12:34:02
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 11:54:21
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bask185
Vandaag om 11:42:18
Een nieuw begin door bask185
Vandaag om 11:36:55
Roco 290 digtaliseren door 008200
Vandaag om 11:16:19
Hoek-Warszawa Express D1245 1974 door 1200blauw
Vandaag om 10:26:43
ACME 2025 door Rob Ellerman
Vandaag om 10:02:43
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald69
Vandaag om 09:55:51
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 09:43:36
20 jaar BNLS door WesleyMunnik
27 June 2025, 23:28:33
Piko EUROCITY 2969 traxx door DBCargo
27 June 2025, 21:13:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
27 June 2025, 20:51:01
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Lima 1200 verbeteren  (gelezen 151742 keer)

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8234
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1200 verbeteren
« Reactie #270 Gepost op: 14 July 2010, 21:56:13 »
Tandenstokers tussen de opstap treden bij de neus en in het midden onderaan.

« Laatst bewerkt op: 14 July 2010, 22:02:07 door Bob Rodenburg »
Vr. groeten,
Bob

Mark94

  • Offline Offline
  • Berichten: 89
    • Mijn toekomstige baan
Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1200 verbeteren
« Reactie #271 Gepost op: 24 July 2010, 14:19:31 »
Zo, ik wil ook weer met het project verdergaan na een lange pauze. Ik mis nog steeds zo'n trapje onder de cabinedeur, dus wie heeft er nog een?

Dat probleem van dat missende hijsoog zal gemakkelijker op te lossen zijn door er een te maken van een stukje dun ijzerdraad. Uiteraard vervang ik ze allemaal als dat een beetje bevalt.

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 2797
  • Duitsland TP III/IV
Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1200 verbeteren
« Reactie #272 Gepost op: 04 June 2011, 15:38:54 »
Even dit draadje uit het stof gehaald omdat ik met een paar problemen zit.
1. Verzwaren: ik doe alle moeite om dit ding te verzwaren maar op de één of andere manier lukt dit gewoonweg niet.
Wat ik ook probeer, deze loc blijft slippen in mijn spiraal(3%).
2. Heeft iemand geprobeerd om andere motoren/aangedreven draaistellen te plaatsen?
Het draadje doorgelezen ben ik wel Athearn, Modeltorc e.d. tegengekomen maar iemand andere ideeën?

Btw, ben niet nieuw op dit forum al doet mijn berichten teller anders vermoeden, maar zie bijv. HIER.

Ik sta open voor alle tips, ideeën enz.

Grt, Ronald.
Grt, Ronald.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1200 verbeteren
« Reactie #273 Gepost op: 04 June 2011, 15:47:14 »
gewicht heeft alleen zin als het op het aangedreven draaistel drukt, anders werkt t alleen averechts. Verder, wanneer slipt ie in die helling? in zn eentje of met 13 rijtuigen erachter? 2 aangedreven assen hebben nou eenmaal hun beperkingen...

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 2797
  • Duitsland TP III/IV
Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1200 verbeteren
« Reactie #274 Gepost op: 04 June 2011, 15:53:56 »
Stroomafname geschiedt op de 2 aangedreven assen en op de 6 loopassen.
Slippen doet hij met 4 rijtuigen of meer.
Probleem is meer de ronde Lima motor omdat daar weinig of geen mogelijkheden zitten om gewicht kwijt te raken.

Grt, Ronald.
Grt, Ronald.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1200 verbeteren
« Reactie #275 Gepost op: 04 June 2011, 16:11:40 »
tja, het laatste dat je kunt proberen is de neus boven de motor volproppen, als je dat al gedaan hebt en er zitten redelijk frisse antislipbandjes op dan zit je denk ik gewoon aan het maximale dat je qua trekkracht uit de loc kunt halen.
als laatste kun je eventueel kijken of je er juist wat gewicht uit kunt halen boven het niet-aangedreven draaistel. Heb je zelf stroomafnemers aangebracht? je kan nog eens checken of die niet te zwaar lopen. Als extra noodgreep kun je de gewichtsplaatjes uit de rijtuigen halen die achter de 1200 hangen, als de baan verder goed ligt hoeft dat geen problemen op te leveren. Verder moeten die rijtuigen natuurlijk zo soepel mogelijk lopen.

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2574
Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1200 verbeteren
« Reactie #276 Gepost op: 04 June 2011, 16:47:52 »
Ronald,

Voor het verzwaren van de loc is het misschien een idee om binnen in de kap stukjes lood aan te brengen. In de RC-modelbouw bekend als "plaklood" en verkrijgbaar in dunne plakken. Een metertje daklood bij de Gamma is bijna hetzelfde en veel goedkoper.

Probleem met de Lima-motor is niet alleen dat hij zelf zo licht is, maar ook dat hij het niet meer trekt als je ergens anders in de loc veel gewicht propt. Je komt dus al gauw op een andere aandrijving uit.
Naast de al genoemde mogelijkheid om de kap op een aangepast Athearn onderstel te zetten, kan je ook een aandrijving van GM&S inbouwen. (Links klikken op "Nieuws en aanbiedingen" en dan naar beneden scrollen naar "Aandrijving i.s.m. een Australisch bedrijf."

Grtz,
Ton

Marc Riswick

  • Offline Offline
  • Berichten: 1029
    • Stuyteweg
Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1200 verbeteren
« Reactie #277 Gepost op: 04 June 2011, 16:54:15 »
Anders andere aandrijving, ik heb roco tandwielkastjes (ik dacht van de BR103) erin gezet met wielen van de Ae6/6. dan heb je op alle assen aandrijving en fatsoenlijke stroomafname. De hoogte is dan meteen ook beter.

Marc
H0, 2-rail DCC, NL en grensverkeer, IB en Koploper

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6702
  • Spaar ze allemaal.
Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1200 verbeteren
« Reactie #278 Gepost op: 04 June 2011, 17:09:14 »


Zo heb ik het eens gedaan bij een ander type Lima lok, van vermindere trekkracht door in het midden te verzwaren waardoor de niet aangedreven zijde mede verzwaard wordt heb ik niet echt wat gemerkt, wel is daar de stroomafname nu beter geworden.
Mijn 1200'en moet ik inwendig nog aanpassen.

Stephan.

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 2797
  • Duitsland TP III/IV
Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1200 verbeteren
« Reactie #279 Gepost op: 05 June 2011, 02:38:23 »
Heren,
Tot zo ver dank voor jullie inbreng, zitten goede tips bij.
Is het mogelijk om de aandrijving van een BR 215/16 te gebruiken?
Brand maar los met de tips.

Grt, Ronald.
Grt, Ronald.

Marc Riswick

  • Offline Offline
  • Berichten: 1029
    • Stuyteweg
Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1200 verbeteren
« Reactie #280 Gepost op: 05 June 2011, 03:46:49 »
De BR215/216 is een vierasser, de 1200 een zesasser, dus de aandrijvingen zijn niet bruikbaar. De motor, eventueel met vliegwiel zou wel bruikbaar kunnen zijn.

Marc
H0, 2-rail DCC, NL en grensverkeer, IB en Koploper

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2209
  • Bruggen-IG:
Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1200 verbeteren
« Reactie #281 Gepost op: 01 September 2011, 22:51:32 »

Het gegoten Athearn frame heb ik geprobeerd op maat te maken: vergeet dat maar. Ik ben nu zelf een frame aan het bouwen: als basis 2 railstaven met dwarsverbinding die meteen een draaipunt voor de draaistellen vormen.

De volgende stap is bevestiging voor de motor maken. Hiervan zijn noodgedwongen de cardan's ingekort en is 1 van 2 vliegwielen vervangen.

Ha Bessel,

Ik zit hier weer eens naar te kijken. Ben jij hier nog verder mee gekomen?

Wim Rosbender

  • Wullem NS
  • Offline Offline
  • Berichten: 739
Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1200 verbeteren
« Reactie #282 Gepost op: 01 September 2011, 23:10:17 »
Ziet er goed uit en benieuwd of het gaat werken.

Beetje verstevigen en een goede ophanging voor de motor maken.

Welke Athearn loc heb je er voor gebruikt.

Succes verder en ik blijf dit draadje volgen,,,

Groetjes, Wullem NS

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5325
  • Team Mitropa - OHMB
Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1200 verbeteren
« Reactie #283 Gepost op: 02 September 2011, 09:12:31 »
Ik had destijds Athearn Alco PA1's voor weinig op Ebay gekocht, ongespoten modellen om zelf verder aan te kleden.
Ik moet wel zeggen dat het een tamelijk primitief ding was, er zijn mooiere loc's maar daar is de prijs dan ook naar.
Ik had beugeltjes aan het frame gesoldeerd welke de motor vasthielden en waar extra gewichtjes aan geschroefd konden worden. Dat werkt heel aardig: wel moet je rekening houden met het RP25 profiel, mijn testbaan met Fleischmann modelrails was niet te bereiden met de loc.
Door eerst terug te gaan naar tijdperk TpII/III en vervolgens een huis te kopen zijn de meeste van dit soort projecten in de la verdwenen: misschien maak ik hem ooit wel weer eens af (de projectenla is vol...)
Groet, Bessel
RETROBAHN A.G.

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2209
  • Bruggen-IG:
Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1200 verbeteren
« Reactie #284 Gepost op: 02 September 2011, 11:07:48 »
OK, hopelijk vind je er ooit weer tijd voor. Ik vroeg het omdat ik zelf ook zit te overwegen het een keer zo te doen, en vroeg me af of je toch nog op onoverkomelijke problemen was gestuit. Mooi om te horen dat dat niet zo was.