Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko Hobby lok welke condensator er uit? door henk
Vandaag om 06:22:23
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ArjanB
Vandaag om 02:24:48
13 december modelspoorbeurs Houten door Ronald Halma
Vandaag om 01:16:59
Diorama Memburg Klütjenfelderkai door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:48:53
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:32:31
Problemen BR10 met decoder Zimo MN330P22 Plux 22 door Ronald69
Vandaag om 00:05:44
draaistel A.C.M.E. slaaprijtuig loshalen: hoe? door Peter J K
10 December 2025, 23:54:40
Uit de hand gelopen hobby: Trambaan op zolder. door GerardvV
10 December 2025, 23:10:06
De Projecten van RetroJack door RetroJack
10 December 2025, 22:54:15
Da's Daz 2 door Huup
10 December 2025, 22:29:30
Roco traxx 'Eurocity': suggestie 2e nummer doorgeven door the_gold
10 December 2025, 22:06:25
Trix 22128 EETC 1200 - 175 Jaar spoorwegen DCC Sound - Decoder plots dood. door Ronald A.
10 December 2025, 22:05:51
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
10 December 2025, 22:01:31
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
10 December 2025, 21:58:36
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Robert vh Prutsert
10 December 2025, 21:33:56
ratelende 1300 van Electrotren door knar46
10 December 2025, 21:29:18
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door DJV
10 December 2025, 21:10:38
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door DJV
10 December 2025, 21:04:54
DR buffetrijtuig verhuist naar Houten door martijnhaman
10 December 2025, 20:35:44
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
10 December 2025, 19:58:42
Line-up foto's van modellen door Hans van de Burgt
10 December 2025, 19:35:44
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Sven
10 December 2025, 18:36:20
Depot + vervolg Vlieringen-2 door NS264
10 December 2025, 18:09:51
Rondom Charlois door neudalhausenstadbahn
10 December 2025, 17:53:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
10 December 2025, 17:23:41
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Eric v C
10 December 2025, 17:17:11
Spelregels 'Raadplaatje' door Reinout van Rees
10 December 2025, 16:16:53
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
10 December 2025, 14:23:16
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door Klaas Zondervan
10 December 2025, 14:00:15
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
10 December 2025, 13:58:45
  

Auteur Topic: LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets  (gelezen 16875 keer)

orientexpress

  • Offline Offline
  • Berichten: 869
Re: LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets
« Reactie #60 Gepost op: 07 July 2025, 21:22:02 »
Frits,

Dank voor de oplettendheid. Alles is natuurlijk voor verbetering vatbaar maar de kaffa ets voorziet in ieder geval in de waspluggen en de deksels van de waterkasten.
De vetsmeerpunten ontbreken bij alle originele kaffa modelen die ik gezien heb. Garratfan heeft daar wel wat voor geknutseld.
De bellen staan wel in het lijstje van kaffa gunther 1441.
Dat rechthoekige luikje was mij nog niet opgevallen waar dient daar voor?

Met vriendelijke groet,

Adriaan

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11591
    • nulpunt
Re: LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets
« Reactie #61 Gepost op: 07 July 2025, 21:31:10 »
Alles op een rij.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=89596.msg3222484907#msg3222484907

Die rechthoekige op de voetplaat: deksels zandkist
Die verticale tegen de huif: smeerpotjes

Deksels waterkasten uit plat plaat?.....het kan/mag, maar is niet volgens 1:1
« Laatst bewerkt op: 07 July 2025, 21:35:01 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11591
    • nulpunt
Re: LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets
« Reactie #62 Gepost op: 14 July 2025, 23:13:23 »
Deze al eens gezien?
Te zien op een Zwitserse databank.

https://ba.e-pics.ethz.ch/#main-search-text=niederlande%20eisenbahnen&main-search-mode=and&detail-asset=e57e0737-e5f7-4b74-b9be-319fbb8f8fff



Details om na te bouwen:

Zie de Servo in de framebalk. Uniek detail.








7583
« Laatst bewerkt op: 14 July 2025, 23:28:44 door FritsT »

orientexpress

  • Offline Offline
  • Berichten: 869
Re: LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets
« Reactie #63 Gepost op: 15 July 2025, 08:46:39 »
Frits,

Dank voor de link. Dat is inderdaad een hele mooie foto. En nog openbaar ook.
Helpt zeker met het vinden van onderdelen.

Met vriendelijke groet,

Adriaan

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12262
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets
« Reactie #64 Gepost op: 16 July 2025, 12:42:32 »
Aan de hand van die laatste foto heb ik toch een vraag.
Ik neem aan dat de deksels op/open geklapt liggen daar,maar waarom zo er bovenop en niet gewoon geplaatst voor de openingen ?
Iemand enig idee ?
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11591
    • nulpunt
Re: LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets
« Reactie #65 Gepost op: 16 July 2025, 16:01:15 »
Zo hoef je toch 0,0 aan te passen of te slopen. En ze kunnen binnen een seconde ook nog dicht. Dus waarom extra werk en kosten?
« Laatst bewerkt op: 16 July 2025, 16:02:59 door FritsT »

orientexpress

  • Offline Offline
  • Berichten: 869
Re: LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets
« Reactie #66 Gepost op: 16 July 2025, 21:11:42 »
Tijgernootje,

Ik denk dat je er normaliter niet bij hoeft. Ik kan mij voorstellen dat je er om een aantal redenen wellicht bij moet zijn:
1. smeren van de delen?
2. inspecteren van het mechaniek
3. wellicht op hete dagen open zetten?

Als je om een van deze redenen het al open hebt gezet is er niemand die je verplicht om het allemaal weer dicht te zetten.

Met vriendelijke groet,

Adriaan
« Laatst bewerkt op: 16 July 2025, 21:14:00 door orientexpress »

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1617
Re: LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets
« Reactie #67 Gepost op: 18 July 2025, 19:42:31 »
Adriaan, ik denk dat ik je aan een aanvullende informatie omtrent het missende Bemo onderdeel kan helpen. Allereerst vermoed ik dat de nummers van Bemo en Philotrain verwisseld zijn. Ik ga ervan uit dat Harry Bemo spaakwielen voor de loc gebruikte. Ik heb destijds voor Harry een aantal onderstellen voor de RTM 50 stoomloc gebouwd. Harry gebruikte daarvoor de Bemo spaakwielen die destijds bij de SWEG loc toegepast werden. Het waren in feite spaakwielen van de Big Boy loc in spoor N. Ook de tussentandwielen kwamen bij Bemo vandaan.

Groet, Rob

orientexpress

  • Offline Offline
  • Berichten: 869
Re: LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets
« Reactie #68 Gepost op: 18 July 2025, 21:51:08 »
Rob,

Benieuwd wat je kan vinden alle hulp is welkom. Het is wel zo dat de bouwlijst fleischmann n wielen toont.

Met vriendelijke groet,

Adriaan

orientexpress

  • Offline Offline
  • Berichten: 869
Re: LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets
« Reactie #69 Gepost op: 19 July 2025, 07:58:41 »
Rob,

Wat betreft de philotrainnummers ik kwam het onderstaande tegen bij een medemodelspoorder. Wat mij er van overtuigd dat er een ouder nummeringsysteem is.



Mvg,

Adriaan

orientexpress

  • Offline Offline
  • Berichten: 869
Re: LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets
« Reactie #70 Gepost op: 29 August 2025, 22:18:51 »
Hi,

Soms is een teken van leven van een project even goed. Een eerste stap, de eerste onderdelen:

Meer zal bij weinert vandaan gaan komen.

Met vriendelijke groet,

Adriaan

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11591
    • nulpunt
Re: LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets
« Reactie #71 Gepost op: 29 August 2025, 22:29:14 »
Ik heb een paar dagen geleden die dubbele ketelvoeding nog eens getest op maakbaarheid bij Imaterialise. 0,3mm ligt echt onder hun geadviseerde grens van 0,8mm. Handwielen vallen er in de computeranalyse compleet af en de verbinding bovenop idem. Wat blijft er dan nog over? Weinig. Ik kan daarin dus niets voor je betekenen.

Hoe dan ook... veel plezier met het bouwen van die unieke loc.

orientexpress

  • Offline Offline
  • Berichten: 869
Re: LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets
« Reactie #72 Gepost op: 20 November 2025, 20:29:55 »
Hi,

Wellicht niet veel maar toch goed om ook kleine voortgang te melden. Kleine succesjes moeten gevierd worden.
15 november stond ik op Houten wat overbodige zaken te verkopen in de buurt van de Werps/VdW Scale Models stand. En wie kwam ik daar tegen? Garrattfan van modelrailroading.nl en hij had zijn LTM 51 bij zich (y) In mijn enthousiasme natuurlijk geen foto's genomen :( Maar contact is gelegd en uitwissel van kennis en ervaring van dit model was leuk en gaat zeker helpen.

Binnengekomen zijn ook de gearboxes:

Redelijk dezelfde als die Rene (Garrattfan) gebruikt, maar dan met 2mm uitgaande assen en motortjes van High Level Kits ipv tramfabriek. Rene gaf ook aan dat de 2mm assen waarschijnlijk weer net wat meer ruimte geven versus de 1/8" assen die goed van pas gaat komen. De wielen zijn in bestelling uit Nieuw Zeeland van North Yard maar nog niet binnengekomen. De wielen die ik bestel hoef ik hopelijk niet af te draaien. Aangezien ik draaibankloos ben is dat wel een voordeel.


Voor het assembleren van de 2 onderstellen maar eens een jig bedacht en geprint. Aangezien ik er 2 moet bouwen loont dit hopelijk de moeite.

De kit die ik heb is ook wel redelijk oud. Op dit forum ook al verschillende mensen gezien die met citroenzuur oude messing kits schoonmaken. Ik heb dit proefje zelf ook maar eens geprobeerd op wat oude stukjes messing. Linkerplaatje messing is 2 x 15min in HG eco koffiemachine ontkalker geweest. resultaat mag er wezen zeker niet nieuw, maar wel veel beter dan het was.







Met vriendelijke groet,

Adriaan