Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Michiel2
Vandaag
om 18:47:44
Roco traxx 'Eurocity'
door
Martijn193
Vandaag
om 18:46:10
Roco wagon openen
door
AP3737
Vandaag
om 18:44:04
Piko 2025
door
odaoda
Vandaag
om 18:35:56
Acme nieuwe ICNG
door
Silvolde
Vandaag
om 17:49:23
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 17:37:30
Cherteau, fictieve Waals industriedorp
door
g-j
Vandaag
om 17:25:32
MB-module: "Charleroi Route de Mons"
door
Marc tramt
Vandaag
om 17:16:31
Minibaan Visserskaai H0
door
hervé
Vandaag
om 16:50:20
De Hasseberg (spoor nul op 9mm)
door
Scratchbuilt
Vandaag
om 16:47:06
Raadplaatje
door
BrightonBelle
Vandaag
om 16:33:55
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor?
door
spoorzeven
Vandaag
om 15:37:04
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
schipcas
Vandaag
om 14:52:36
US diorama in H0
door
Wim Vink
Vandaag
om 14:50:15
Arlbergbahn.. ?
door
Benelux795
Vandaag
om 14:25:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 12:48:33
Brandstofportaal in Spoor 0 (B. Semblat)
door
peterha
Vandaag
om 12:30:20
Big Scale Trains - NS SLT in H0
door
Teoalessandro
Vandaag
om 11:36:20
Raar Motor geluid Piko NS 1100 spoor N
door
Ronald Halma
Vandaag
om 11:31:24
Roco 290 digtaliseren
door
Henk Veenstra
Vandaag
om 10:18:14
La Fabrique des petits réseaux (1:87)
door
Gerard van de Weijer
Vandaag
om 09:26:11
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 09:19:55
Big Scale Trains - NS 1200 in Spoor G (1:27)
door
Bert Senden
Vandaag
om 08:46:50
4 oktober modelspoorbeurs Houten
door
Lolke Bijlsma
Vandaag
om 05:34:42
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Hans Reints
30 September 2025, 22:56:41
Ketelwagens, welke hebben jullie?
door
Pauldg
30 September 2025, 22:08:01
Materieel verzameling van Michiel(NDS)
door
neudalhausenstadbahn
30 September 2025, 22:06:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
GerardvV
30 September 2025, 21:52:03
Gewoon wat busfoto's
door
hervé
30 September 2025, 21:35:28
De Projecten van RetroJack
door
RetroJack
30 September 2025, 21:19:52
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
Klimspiraal met 3 sporen, hoe te berekenen met Excel
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
Vorige
-
Volgende
-
1
2
[
3
]
4
Omlaag
Auteur
Topic: Klimspiraal met 3 sporen, hoe te berekenen met Excel (gelezen 8079 keer)
everh003
Offline
Berichten: 384
Re: Klimspiraal met 3 sporen, hoe te bereken met Excel
«
Reactie #30 Gepost op:
05 April 2025, 11:11:35 »
Wauw met zoveel tips en trucs moet ik wel tot een oplossing komen.
Bedankt.
Jeroen
Gelogd
N-spoor, Aan het switchen naar een z21 Start.
VictorPM
Offline
Berichten: 598
Re: Klimspiraal met 3 sporen, hoe te bereken met Excel
«
Reactie #31 Gepost op:
05 April 2025, 13:21:44 »
Citaat van: MOVisser op 05 April 2025, 09:43:06
Ook nog eens een verkanting aan te brengen?
Verkanting is niet wat Lobomotion bedoelt
Gewoon het feit dat (net als bij een wenteltrap) de stijging aan de binnenkant meer is dan aan de buitenkant van de baan.
Dat ontstaat vanzelf, als je de baan in de bocht steeds (in dwarsrichting) horizontaal ondersteunt.
«
Laatst bewerkt op: 05 April 2025, 13:40:24 door VictorPM
»
Gelogd
grossraumwagen
Offline
Berichten: 1425
Re: Klimspiraal met 3 sporen, hoe te bereken met Excel
«
Reactie #32 Gepost op:
05 April 2025, 14:18:43 »
Als de middelste boog een helling heeft van 2,00%, dan heeft de binnenste boog een helling van 2,20% en de buitenste boog 1,83%.
Gelogd
MOVisser
Online
Berichten: 7326
Re: Klimspiraal met 3 sporen, hoe te berekenen met Excel
«
Reactie #33 Gepost op:
05 April 2025, 15:30:08 »
Ik ben en blijf praktisch.
Het handelt om het verloop van het vlak.
Het ontwerp heeft zeer lange poten waar geen verkanting in de vinden is.
In de bochten wel.
Gemiddelde is 2%. het verschil tussen links en rechts is 0,37% (loodrecht op de as)
Stel breedte van de strook is 100 mm, dan is 0,37% een hoogte verschil van 0,37 mm
Leuk, maar dat is allemaal niet te meten.
Belangrijkste is dat de helix op
de juiste hoogte begint en op de juiste hoogte eindigt
.
Ik zelf zou alles profisorisch plaatsen en dan in de praktjk bijstellen.
Met de 2% bepaal je wel vooraf waar het vlak ongeveer moet komen.
Ik zou daarbij de volle aandacht geven aan de begin-overgang en eind-overgang van de plaat naar de helix.
Daar gaat het nog wel een mis (een te abrubte overgang van vlak naar helling).
Dat zal vloeiend moeten verlopen.
(blz 78 Praktijkboek Modelspoorwegen bv geeft eea weer.)
Voor zover.
Ronald Visser
Gelogd
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 4 oktober ben ik er weer...
MOVisser
Online
Berichten: 7326
Re: Klimspiraal met 3 sporen, hoe te berekenen met Excel
«
Reactie #34 Gepost op:
05 April 2025, 16:54:43 »
Even snel voor het inzicht.
(Ik was bezig met de bouw van een nieuw ontwerp van een bouwplaat)
Ik stel nog steeds, dat het vlak van de Helix nog gewoon op 2% ligt. Wat dan ook.
(% komt van de afgelegde weg en hoogte verschil daarover)
Voor de lange helling kan je gewoon met de 2% de hoogte van de beide zijkanten van het vlak uitrekenen.
(Van start blauwe punt tot volgende punt is voor beide zijkanten dezelfde afstand en hetzelfde hoogteverschil)
Zou je dat voor de bocht doen dan kom je op de daarop volgende blauwe punten (zelfde afstand en zelfde hoogte verschil)
Dat is dus niet juist.
Op de haakse doosnede van het vlak in de bocht vinden we namelijk dezelfde hoogte (1).
De rode punten.
Vanuit de beide blauwe punten aan de bovenzijde van het rechte deel (start bocht). is de
afstand
met de rode punten verschillend.
Het hoogte
verschil
is hetzelfde (1).
Daarom verschilt
de formule
om de juiste hoogte op de rode punten uit te kunnen rekenen.
Binnen bocht korte lengte: % is hoger dan centraal (gemeld 2,2 %)
Buiten bocht lange lengte: % is lager dan centraal (gemeld 1,83%)
Het helixvlak ligt dus gewoon op de 2%.
Er zijn alleen andere formules nodig om de juiste hoogte te kunnen bepalen,
aan de beide zijden van het vlak (en dan haaks op de centrale as)
Kortom, lekker praktisch aan de gang gaan.
Ronald Visser
Gelogd
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 4 oktober ben ik er weer...
grossraumwagen
Offline
Berichten: 1425
Re: Klimspiraal met 3 sporen, hoe te berekenen met Excel
«
Reactie #35 Gepost op:
05 April 2025, 17:56:44 »
Om de as loodrecht op de spoorassen horizontaal te houden (de rode stippen) moet je de grondplaat in de bogen licht torderen.
Van de 2e blauwe stip (net voor de bocht) naar de rode stip is de afstand in de binnenbocht korter en in de buitenbocht langer, maar moet hetzelfde hoogteverschil worden overbrugd.
Dit betekent dus dat de binnenbocht sneller stijgt (2,2%) dan de buitenbocht (1,83%).
Als je de grondplaat niet tordeert staat deze na 90 graden een beetje schuin omhoog en na 180% is de helling weer naar beneden gericht.
De grondplaat is in dat geval nl gewoon vlak en dan maakt het niet uit of het een doorgaande plaat is die in een helling ligt of dat er in het midden een groot rond gat zit.
Als je wilt dat ook de binnenbocht nergens meer dan 2% stijgt moet je deze dus als referentie aanhouden.
«
Laatst bewerkt op: 05 April 2025, 17:58:21 door grossraumwagen
»
Gelogd
MOVisser
Online
Berichten: 7326
Re: Klimspiraal met 3 sporen, hoe te berekenen met Excel
«
Reactie #36 Gepost op:
05 April 2025, 18:05:48 »
Hier ben ik mee bezig intussen.
Ontwerp, druk en uitgave van bouwplaat en maquette van Handelsentrepot "De Nederlanden" te Schiedam.
Maandag deadline voor opdrachtgever VVE (en gemeente).
Kartonnen helling is van reststukken gemaakt
Zakkendragershuisje is volgende object.
Ronald Visser
Gelogd
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 4 oktober ben ik er weer...
MOVisser
Online
Berichten: 7326
Re: Klimspiraal met 3 sporen, hoe te berekenen met Excel
«
Reactie #37 Gepost op:
05 April 2025, 18:46:52 »
Helemaal mee eens.
We roepen hard, maar bedoelen hetzelfde.......
Ronald Visser
Gelogd
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 4 oktober ben ik er weer...
MOVisser
Online
Berichten: 7326
Re: Klimspiraal met 3 sporen, hoe te berekenen met Excel
«
Reactie #38 Gepost op:
06 April 2025, 09:00:57 »
En ligt de spiraal er al?
Ben benieuwd naar de ervaringen met het aanbrengen....
Ronald Visser
Gelogd
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 4 oktober ben ik er weer...
everh003
Offline
Berichten: 384
Re: Klimspiraal met 3 sporen, hoe te berekenen met Excel
«
Reactie #39 Gepost op:
07 April 2025, 15:20:49 »
Woensdag of donderdag avond pas tijd.
Nog even geduld dus.
Jeroen
Gelogd
N-spoor, Aan het switchen naar een z21 Start.
everh003
Offline
Berichten: 384
Re: Klimspiraal met 3 sporen, hoe te berekenen met Excel
«
Reactie #40 Gepost op:
10 April 2025, 20:53:34 »
Van de week op Amazon een simpele digitale hellingshoekmeter voor klein prijsje gevonden. Ik verwacht geen wonderen.
M.b.v. de website de hellingshoek berekend, het buitenste spoor vergeleken met het binnenste, het verschil was minder dan 0,2 graden.
Ik hou het wel horizontaal over de breedte.
Eerste ronde stellen, dan merk je snel als je iets versteld de rest ook volgt, maar aantal keer de ronde doen en het komt steeds dichterbij.
Hellingshoekmeter werkt voor mij voldoende.
Nog aantal keer rond met stellen en door.
Jeroen
Gelogd
N-spoor, Aan het switchen naar een z21 Start.
grossraumwagen
Offline
Berichten: 1425
Re: Klimspiraal met 3 sporen, hoe te berekenen met Excel
«
Reactie #41 Gepost op:
10 April 2025, 22:11:49 »
0,2 graden lijkt niet veel, maar de gemiddelde helling van 2% komt overeen met een hoek van ongeveer 1,15 graden.
Dan is de afwijking dus ongeveer 10% naar boven en naar beneden, dus toch niet verwaarloosbaar.
Gelogd
Te 2/2
Offline
Berichten: 1008
Metrop-Märklin
Re: Klimspiraal met 3 sporen, hoe te berekenen met Excel
«
Reactie #42 Gepost op:
14 April 2025, 15:33:43 »
Drie pagina's lang gaat het over hellingspercentages, en hoe simpel die zijn uit te drukken m.b.v. een lange lat en een blokje onder een vlak van de spiraal, en je koopt alsnog een (digitale) hellingshoek meter ...
Terwijl toch duidelijk is dat de hellingshoek (uitgedrukt in tangens) een logaritmische schaal representeert, en hellingspercentage een lineaire schaal betreft. De schalen lopen dus niet gelijk op, en drukken ook iets anders uit.
grossraumwagen zegt dat, met concrete getallen: pas daarmee op!
Het is ook logisch dat digitale hellingspercentage meters niet bestaan; veel moeilijker om digitaal op te meten.
Het hellingspercentage berust er nou juist op op dat je de hoogte per poot per winding kunt berekenen (dus bijvoorbeeld de hoogte waarop een moer - die het vlak ondersteunt- op een draadstang komt te zitten).
Een digitale hellingshoek meter maakt dat je de moeren intuïtief moet plaatsen op de draadstangen: de hoek klopt, gunst daar staat een draadstang, nu even een moertje plaatsen en nameten of de hoek nog klopt. Klaar. Kan ook goed werken, kan zelfs helemaal jouw ding zijn.
Gewoon een andere werkwijze dus. Behalve dan dat 2% niet gelijk is aan 2 graden.
«
Laatst bewerkt op: 14 April 2025, 23:14:49 door Duikeend. Reden: aanvulling tekst
»
Gelogd
Jan Willem
analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail
Rail@Home
Offline
Berichten: 70
Re: Klimspiraal met 3 sporen, hoe te berekenen met Excel
«
Reactie #43 Gepost op:
14 April 2025, 21:01:28 »
Ik zal jullie zeggen hoe ik het gedaan heb. Misschien hebben jullie er wat aan.
Ik heb in wintrack de juiste radius van 1 wikkel getekend, met behulp van flexrails. Daarna de juiste stijging ingevoerd. Vervolgens heb ik de flexrail geknipt op de plaatsen waar ik de draadeinden ging plaatsen. Vervolgens lees je in wintrack af wat de hoogte is van de railovergangen op de geknipte plaatsen. Dat is de hoogte van het hout bij dat draadeind. Geen moeilijke berekeningen, gewoon gezond verstand.
Gelogd
zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger
Hannesch
MOVisser
Online
Berichten: 7326
Re: Klimspiraal met 3 sporen, hoe te berekenen met Excel
«
Reactie #44 Gepost op:
15 April 2025, 09:28:16 »
Gelogd
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 4 oktober ben ik er weer...
Print
Pagina's:
1
2
3
4
Vorige
-
Volgende
-
1
2
[
3
]
4
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
Klimspiraal met 3 sporen, hoe te berekenen met Excel