Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Terugverende koppeling door Trein033
Vandaag om 00:31:22
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
Vandaag om 00:23:02
Wat was jullie allereerste loc? door HenkN
04 August 2025, 23:16:43
Liliput karwendel expres onderdelen door Stefan88
04 August 2025, 23:10:39
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jos B.
04 August 2025, 23:07:18
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ferdinand Bogman
04 August 2025, 22:33:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
04 August 2025, 22:31:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
04 August 2025, 22:31:16
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door nighttrain1
04 August 2025, 22:30:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
04 August 2025, 22:23:01
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
04 August 2025, 22:08:54
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door defender
04 August 2025, 22:05:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
04 August 2025, 22:02:33
Da's Daz 2 door defender
04 August 2025, 21:59:07
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
04 August 2025, 21:56:18
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door defender
04 August 2025, 21:50:24
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
04 August 2025, 21:47:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Benelux795
04 August 2025, 21:36:16
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
04 August 2025, 21:26:42
Aachenau West door Overet
04 August 2025, 21:24:03
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
04 August 2025, 21:21:35
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
04 August 2025, 20:56:59
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
04 August 2025, 20:36:11
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
04 August 2025, 20:18:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
04 August 2025, 20:17:22
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
04 August 2025, 19:47:50
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Huup
04 August 2025, 19:34:29
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
04 August 2025, 19:04:13
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
04 August 2025, 18:21:43
Lokpilot 4 defect door spock
04 August 2025, 16:12:46
  

Auteur Topic: Klimspiraal met 3 sporen, hoe te berekenen met Excel  (gelezen 7765 keer)

everh003

  • Offline Offline
  • Berichten: 385
    • Spoor en Staal
Re: Klimspiraal met 3 sporen, hoe te bereken met Excel
« Reactie #30 Gepost op: 05 April 2025, 11:11:35 »
Wauw met zoveel tips en trucs moet ik wel tot een oplossing komen.

Bedankt.

Jeroen
N-spoor, Aan het switchen naar een z21 Start.

VictorPM

  • Offline Offline
  • Berichten: 594
Re: Klimspiraal met 3 sporen, hoe te bereken met Excel
« Reactie #31 Gepost op: 05 April 2025, 13:21:44 »
Ook nog eens een verkanting aan te brengen?
Verkanting is niet wat Lobomotion bedoelt  :)
Gewoon het feit dat (net als bij een wenteltrap) de stijging aan de binnenkant meer is dan aan de buitenkant van de baan.
Dat ontstaat vanzelf, als je de baan in de bocht steeds (in dwarsrichting) horizontaal ondersteunt.
« Laatst bewerkt op: 05 April 2025, 13:40:24 door VictorPM »

grossraumwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1256
Re: Klimspiraal met 3 sporen, hoe te bereken met Excel
« Reactie #32 Gepost op: 05 April 2025, 14:18:43 »
Als de middelste boog een helling heeft van 2,00%, dan heeft de binnenste boog een helling van 2,20% en de buitenste boog 1,83%.

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 7122
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Klimspiraal met 3 sporen, hoe te berekenen met Excel
« Reactie #33 Gepost op: 05 April 2025, 15:30:08 »
Ik ben en blijf praktisch.
Het handelt om het verloop van het vlak.
Het ontwerp heeft zeer lange poten waar geen verkanting in de vinden is.

In de bochten wel.
Gemiddelde is 2%. het verschil tussen links en rechts is 0,37% (loodrecht op de as)

Stel breedte van de strook is 100 mm, dan is 0,37% een hoogte verschil van 0,37 mm
Leuk, maar dat is allemaal niet te meten.

Belangrijkste is dat de helix op de juiste hoogte begint en op de juiste hoogte eindigt.
Ik zelf zou alles profisorisch plaatsen en dan in de praktjk bijstellen.
Met de 2% bepaal je wel vooraf waar het vlak ongeveer moet komen.

Ik zou daarbij de volle aandacht geven aan de begin-overgang en eind-overgang van de plaat naar de helix.
Daar gaat het nog wel een mis (een te abrubte overgang van vlak naar helling).
Dat zal vloeiend moeten verlopen.
(blz 78  Praktijkboek Modelspoorwegen bv geeft eea weer.)

Voor zover.

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 23 augustus ben ik er weer...

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 7122
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Klimspiraal met 3 sporen, hoe te berekenen met Excel
« Reactie #34 Gepost op: 05 April 2025, 16:54:43 »
Even snel voor het inzicht.
(Ik was bezig met de bouw van een nieuw ontwerp van een bouwplaat)

Ik stel nog steeds, dat het vlak van de Helix nog gewoon op 2% ligt. Wat dan ook.
(% komt van de afgelegde weg en hoogte verschil daarover)
Voor de lange helling kan je gewoon met de 2% de hoogte van de beide zijkanten van het vlak uitrekenen.
(Van start blauwe punt tot volgende punt is voor beide zijkanten dezelfde afstand en hetzelfde hoogteverschil)

Zou je dat voor de bocht doen dan kom je op de daarop volgende blauwe punten (zelfde afstand en zelfde hoogte verschil)
Dat is dus niet juist.

Op de haakse doosnede van het vlak in de bocht vinden we namelijk dezelfde hoogte (1).
De rode punten.

Vanuit de beide blauwe punten aan de bovenzijde van het rechte deel (start bocht). is de afstand met de rode punten verschillend.
Het hoogte verschil is hetzelfde (1).

Daarom verschilt de formule om de juiste hoogte op de rode punten uit te kunnen rekenen.
Binnen bocht korte lengte: % is hoger dan centraal (gemeld 2,2 %)
Buiten bocht lange lengte: % is lager dan centraal (gemeld 1,83%)

Het helixvlak ligt dus gewoon op de 2%.
Er zijn alleen andere formules nodig om de juiste hoogte te kunnen bepalen,
aan de beide zijden van het vlak (en dan haaks op de centrale as)

Kortom, lekker praktisch aan de gang gaan.

Ronald Visser







Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 23 augustus ben ik er weer...

grossraumwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1256
Re: Klimspiraal met 3 sporen, hoe te berekenen met Excel
« Reactie #35 Gepost op: 05 April 2025, 17:56:44 »
Om de as loodrecht op de spoorassen horizontaal te houden (de rode stippen) moet je de grondplaat in de bogen licht torderen.
Van de 2e blauwe stip (net voor de bocht) naar de rode stip is de afstand in de binnenbocht korter en in de buitenbocht langer, maar moet hetzelfde hoogteverschil worden overbrugd.
Dit betekent dus dat de binnenbocht sneller stijgt (2,2%) dan de buitenbocht (1,83%).

Als je de grondplaat niet tordeert staat deze na 90 graden een beetje schuin omhoog en na 180% is de helling weer naar beneden gericht.
De grondplaat is in dat geval nl gewoon vlak en dan maakt het niet uit of het een doorgaande plaat is die in een helling ligt of dat er in het midden een groot rond gat zit.

Als je wilt dat ook de binnenbocht nergens meer dan 2% stijgt moet je deze dus als referentie aanhouden.
« Laatst bewerkt op: 05 April 2025, 17:58:21 door grossraumwagen »

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 7122
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Klimspiraal met 3 sporen, hoe te berekenen met Excel
« Reactie #36 Gepost op: 05 April 2025, 18:05:48 »
Hier ben ik mee bezig intussen.
Ontwerp, druk en uitgave van bouwplaat en maquette van Handelsentrepot "De Nederlanden" te Schiedam.
Maandag deadline voor opdrachtgever VVE (en gemeente).

Kartonnen helling is van reststukken gemaakt

Zakkendragershuisje is volgende object.

Ronald Visser


Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 23 augustus ben ik er weer...

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 7122
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Klimspiraal met 3 sporen, hoe te berekenen met Excel
« Reactie #37 Gepost op: 05 April 2025, 18:46:52 »
Helemaal mee eens.
We roepen hard, maar bedoelen hetzelfde.......

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 23 augustus ben ik er weer...

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 7122
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Klimspiraal met 3 sporen, hoe te berekenen met Excel
« Reactie #38 Gepost op: 06 April 2025, 09:00:57 »
En ligt de spiraal er al?  :-X

Ben benieuwd naar de ervaringen met het aanbrengen.... :angel:

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 23 augustus ben ik er weer...

everh003

  • Offline Offline
  • Berichten: 385
    • Spoor en Staal
Re: Klimspiraal met 3 sporen, hoe te berekenen met Excel
« Reactie #39 Gepost op: 07 April 2025, 15:20:49 »
Woensdag of donderdag avond pas tijd.

Nog even geduld dus.

Jeroen
N-spoor, Aan het switchen naar een z21 Start.

everh003

  • Offline Offline
  • Berichten: 385
    • Spoor en Staal
Re: Klimspiraal met 3 sporen, hoe te berekenen met Excel
« Reactie #40 Gepost op: 10 April 2025, 20:53:34 »
Van de week op Amazon een simpele digitale hellingshoekmeter voor klein prijsje gevonden. Ik verwacht geen wonderen.

M.b.v. de website de hellingshoek berekend, het buitenste spoor vergeleken met het binnenste, het verschil was minder dan 0,2 graden.
Ik hou het wel horizontaal over de breedte.

Eerste ronde stellen, dan merk je snel als je iets versteld de rest ook volgt, maar aantal keer de ronde doen en het komt steeds dichterbij.

Hellingshoekmeter werkt voor mij voldoende.

Nog aantal keer rond met stellen en door.

Jeroen
N-spoor, Aan het switchen naar een z21 Start.

grossraumwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1256
Re: Klimspiraal met 3 sporen, hoe te berekenen met Excel
« Reactie #41 Gepost op: 10 April 2025, 22:11:49 »
0,2 graden lijkt niet veel, maar de gemiddelde helling van 2% komt overeen met een hoek van ongeveer 1,15 graden.
Dan is de afwijking dus ongeveer 10% naar boven en naar beneden, dus toch niet verwaarloosbaar.

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 1004
  • Metrop-Märklin
Re: Klimspiraal met 3 sporen, hoe te berekenen met Excel
« Reactie #42 Gepost op: 14 April 2025, 15:33:43 »
Drie pagina's lang gaat het over hellingspercentages, en hoe simpel die zijn uit te drukken m.b.v. een lange lat en een blokje onder een vlak van de spiraal, en je koopt alsnog een (digitale) hellingshoek meter ...

Terwijl toch duidelijk is dat de hellingshoek (uitgedrukt in tangens) een logaritmische schaal representeert, en hellingspercentage een lineaire schaal betreft. De schalen lopen dus niet gelijk op, en drukken ook iets anders uit.

grossraumwagen zegt dat, met concrete getallen: pas daarmee op!

Het is ook logisch dat digitale hellingspercentage meters niet bestaan; veel moeilijker om digitaal op te meten.
Het hellingspercentage berust er nou juist op op dat je de hoogte per poot per winding kunt berekenen (dus bijvoorbeeld de hoogte waarop een moer - die het vlak ondersteunt-  op een draadstang komt te zitten).

Een digitale hellingshoek meter maakt dat je de moeren intuïtief moet plaatsen op de draadstangen: de hoek klopt, gunst daar staat een draadstang, nu even een moertje plaatsen en nameten of de hoek nog klopt. Klaar. Kan ook goed werken, kan zelfs helemaal jouw ding zijn.

Gewoon een andere werkwijze dus. Behalve dan dat 2% niet gelijk is aan 2 graden.
« Laatst bewerkt op: 14 April 2025, 23:14:49 door Duikeend. Reden: aanvulling tekst »
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

Rail@Home

  • Offline Offline
  • Berichten: 70
Re: Klimspiraal met 3 sporen, hoe te berekenen met Excel
« Reactie #43 Gepost op: 14 April 2025, 21:01:28 »
Ik zal jullie zeggen hoe ik het gedaan heb. Misschien hebben jullie er wat aan.

Ik heb in wintrack de juiste radius van 1 wikkel getekend, met behulp van flexrails. Daarna de juiste stijging ingevoerd. Vervolgens heb ik de flexrail geknipt op de plaatsen waar ik de draadeinden ging plaatsen. Vervolgens lees je in wintrack af wat de hoogte is van de railovergangen op de geknipte plaatsen. Dat is de hoogte van het hout bij dat draadeind. Geen moeilijke berekeningen, gewoon gezond verstand.
zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger

Hannesch

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 7122
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Klimspiraal met 3 sporen, hoe te berekenen met Excel
« Reactie #44 Gepost op: 15 April 2025, 09:28:16 »
 (y) (y) (y)
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 23 augustus ben ik er weer...