Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

19 Toen door Rick
Vandaag om 19:40:56
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door puntenglijder
Vandaag om 19:30:56
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door Dave.......
Vandaag om 19:30:36
20 jaar BNLS door Marco1044
Vandaag om 19:29:17
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door puntenglijder
Vandaag om 19:27:27
Vraag: Roco loc rijdt heel traag, tips? door Jasperr
Vandaag om 19:23:59
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door ES44C4
Vandaag om 19:00:00
Ventilatie (?) pukkels op dak ICM door lrrw
Vandaag om 18:55:29
Handregelaar aan IB Basic door laurent
Vandaag om 18:51:08
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 18:37:44
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 17:59:07
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 17:50:55
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:19:09
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door KNed
Vandaag om 16:41:47
YD7010 en Roco WLAN Maus koppelen door AlbertG
Vandaag om 16:33:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 14:22:52
Spoorhumor door Eric B
Vandaag om 12:21:56
? Aanleg Zuidwestboog bij Meteren door Arjan6511
Vandaag om 11:43:27
EifelBurgenBahn door Jelmer
Vandaag om 11:35:34
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door damngrazy
Vandaag om 11:11:14
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 11:01:15
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:39:45
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Rick
Vandaag om 10:12:45
VERPLAATST: Link trainer (was:: TEE treinstel) door Reinout van Rees
Vandaag om 09:47:12
De projecten van Ruben (NL H0) door Frank 123
Vandaag om 07:02:43
LS Models 2025 door spoorzeven
19 June 2025, 23:18:38
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Paulus
19 June 2025, 21:45:01
The Southern Pacific & California Northern door Ronald Halma
19 June 2025, 21:43:01
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Peter Kleton
19 June 2025, 21:32:13
Station Roodeschool door Torikoos
19 June 2025, 21:14:12

Auteur Topic: Mooie treinen die niet op jouw baan passen  (gelezen 5506 keer)

Vonkentrekker

• Offline Offline
  • Kijk uit: ik gebruik veel te veel commas
Mooie treinen die niet op jouw baan passen
« Gepost op: 25 August 2024, 22:37:47 »
Hallo mensen,

Naar een gesprek dat ik met iemand op de beurs in Houteten jongstleden had vraag ik mij wat af:

Hebben jullie wel eens een loc gekocht omdat die je mooi leek, maar die totaal niet op je baan past?

Daarbij bedoel ik bijvoorbeeld: ik heb een Tri-ang Lord of the Isles met bijpassende rijtuigen, voor de rest is mijn baan bijna geheel Nederlands en Duits, van Fleischmann, Roco, Piko en Lima, dus deze heel ouderwetse Britse loc past daar totaal niet tussen, maar ik wou hem graag omdat ik het zo'n mooie loc vond.
MVG, Marcel

sncf231e

• Offline Offline
    • Mijn website
Re: Mooie treinen die niet op jouw baan passen
« Reactie #1 Gepost op: 25 August 2024, 22:44:02 »
Ik koop alleen maar treinen, waaronder ook de Tri-Ang Lord of the Isles, die ik mooi vind en de meeste passen op een van mijn banen waarop ik (2- en 3-rail) 1, H0/00, 0, N en S kan rijden.
Groet
Fred
Mijn website: https://sncf231e.nl/

StefanNL_Plays

• Offline Offline
  • :D
« Reactie #2 Gepost op: 26 August 2024, 08:36:26 »
Ik heb zelf een britse Class 68 van Dapol en een class 90 & 91 met Mk4s van Hornby, ik rij zelf Nederlands tussen Tp4-Tp6  :angel:
Uiteindelijk komt alles goed :)

bask185

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 26 August 2024, 11:26:05 »
Ik rij Engels tegenwoordig.

Maar soms... wil je.. dingen. ::)

Ik heb vanuit vroegere/andere periodes mijn NL treinstellen nog, die wil ik houden. Te samen met mijn Re460 (1ste grote liefde), Roco Vt11.5, ICE2. Verder gaat al het duitse en switserse spul en misschien ook nog mijn NL diesels gewoon de deur uit  :'(

Mvg

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #4 Gepost op: 26 August 2024, 11:34:43 »
Onder passen versta ik: kunnen ze onder de viaducten door en raken ze de perronrand niet.
Verder ben je toch vrij om alles te laten rijden wat je mooi vindt?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

bask185

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 26 August 2024, 11:44:14 »
Citaat
Onder passen versta ik: ....
Je kan natuurlijk gaan discussieren over die zin, maar dat kan ook niet, want de TS legt wel expliciet uit wat hij bedoelt. Geen verwarring mogelijk.

Citaat
Inderdaad, met je modelling license mag en kan je doen wat je wilt. Niemand beweert hier ook anders  ;D
Train-Science.com
Train-Science github

Biessendorf

• Offline Offline
  • Carpe diem
« Reactie #6 Gepost op: 26 August 2024, 11:47:21 »
Gaan we de 15 pagina's weer aantikken?
Carpe Diem

Biessendorf

• Offline Offline
  • Carpe diem
« Reactie #7 Gepost op: 26 August 2024, 12:11:34 »
Daarbij bedoel ik bijvoorbeeld: ik heb een Tri-ang Lord of the Isles met bijpassende rijtuigen, voor de rest is mijn baan bijna geheel Nederlands en Duits, van Fleischmann, Roco, Piko en Lima, dus deze heel ouderwetse Britse loc past daar totaal niet tussen, maar ik wou hem graag omdat ik het zo'n mooie loc vond.

Ik heb voor mijn Fremo modules als thema gekozen voor Nederlands Periode 3a/3b aangezien dat materieel dagelijks voorbij kwam bij ons voor de deur. Nostalgie dus.
Daarna kwam ik er achter dat stoom toch wel mijn voorkeur heeft, maar is in NL materieel vrijwel altijd schreeuwend duur.

Heb nu het Engelse stoommaterieel ontdekt wat een stuk beter betaalbaar is en ben begonnen met BMB modules c.q. Branchline modules maar rij wel al mijn materieel op zowel NL als GB modules bij gebrek aan ruimte.
M'n zoon is eindelijk huizen aan het bezichtigen dus tussen nu en een jaartje hoop ik de zolder voor mij alleen te krijgen waar ik hoop een mooie Engelse baan te kunnen gaan bouwen.
NL materieel zal naar de vitrine verdwijnen en af en toe meegenomen worden naar een Fremo treffen.
Carpe Diem

Dave.......

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 26 August 2024, 12:12:46 »
Hoi!

M’n T.G.V. OUIGO
Komt niet in Duitsland, maar bij mij lekker wel  ;D
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Ferdinand Bogman

• Derde generatie Fleisch-mann
  • Offline Offline
  • Klaar voor vertrek
« Reactie #9 Gepost op: 26 August 2024, 12:28:08 »
Als we de moeite nemen Vonkentrekker te helpen door een beetje serieus antwoord te geven op de vraag, maakt het niet uit hoeveel pagina’s we nodig hebben. Ik ga er maar vanuit dat Klaas een grapje maakt en vergeten is er een knipoog-smiley bij te zetten.

Het korte antwoord op je vraag over het kopen van een niet-passende loc geven Fred, Bas en Dave al: er zijn mensen die dat doen. Iemand als Dion laat gewoon Australisch én Canadees materieel rijden langs Baden-Baden.

Maar er zijn ook andere antwoorden te vinden op het forum.

Mispoes, bijvoorbeeld, beeldt op zijn N-baan zo realistisch mogelijk een specifieke plek in een specifieke tijd uit. Geen haar op zijn hoofd die eraan denkt daar een Engelse stomer te laten rondrijden.

Besselspoor stelt een andere eis: alleen Fleischmann-materieel uit ca. 1969. Daarbij maakt het hem niet uit of het Duits, Frans, Engels of Amerikaans is.

Je kunt dus alle kanten op. In theorie heeft Klaas gelijk: je bent vrij om te doen en te laten wat je wilt. Maar net zoals je vrij bent om de kleding aan te trekken die je wilt, zijn er wel degelijk “sociale normen” in de modelspoorwereld. Mijn Wohnzimmer Rbf zal nooit te zien zijn bij On TraXS, bijvoorbeeld. Er bestaat wel een zekere overeenstemming over wat een mooie modelspoorbaan is.

Ergens op het forum stond een plaatje van de “natuurlijke ontwikkeling” van een modelspoorder. Die loopt van een speelgoed-achtig allegaartje met allerlei materieel op een ovaal met zoveel mogelijk rails en wissels, naar een bijna minimalistische modelspoorbaan in een realistisch landschap. Dat betekent dat jij op een dag misschien je KLM-koploper wegdoet en Engels gaat rijden, of andersom.

Dat hoeft niet: ik ben zelf grotendeels blijven hangen in het niveau van mijn jeugd, juist uit nostagische overwegingen. Wel doe ik, onder invloed van dit forum, inmiddels een beetje aan tijdperkbinding. Ik stond op de beurs in Houten samen met MaraNCS te kijken naar een Belgisch viswagonnetje. Leuk ding, maar niet gekocht want voorzien van een UIC-computernummer. (Stiekem is ruimtegebrek een belangrijker argument.) Zo maak ook ik een zekere ontwikkeling door.

Ik ben benieuwd hoe jij er over een paar jaar naar kijkt. Doe intussen waar je zin in hebt!
« Laatst bewerkt op: 26 August 2024, 12:31:35 door Ferdinand Bogman »
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

Vonkentrekker

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 26 August 2024, 12:34:13 »
Onder passen versta ik: kunnen ze onder de viaducten door en raken ze de perronrand niet.

Natuurlijk, anders had zou ik ook niet met Duitse stomers en Nederlandse E-locs door elkaar rijden.
Ik wist eigenlijk niet hoe ik anders moest beschrijven wat ik bedoel.
MVG, Marcel

Vonkentrekker

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 26 August 2024, 12:57:35 »

Je kunt dus alle kanten op. In theorie heeft Klaas gelijk: je bent vrij om te doen en te laten wat je wilt. Maar net zoals je vrij bent om de kleding aan te trekken die je wilt, zijn er wel degelijk “sociale normen” in de modelspoorwereld. Mijn Wohnzimmer Rbf zal nooit te zien zijn bij On TraXS, bijvoorbeeld. Er bestaat wel een zekere overeenstemming over wat een mooie modelspoorbaan is.

Deze zin vind ik wel grappig, want ik heb eens een mede club lid in een fikse discussie zien geraken op een beurs omdat hij een Amerikaanse trein liet rijden op onze Hoogovenbaan, en toen kwam er een baureihe 53 mallet loc langs rijden en toen was het helemaal niet meer goed te maken  ;D
MVG, Marcel

Besselspoor

• Offline Offline
  • Team Mitropa - OHMB
« Reactie #12 Gepost op: 26 August 2024, 13:24:09 »
Leuk draadje! Zelfs binnen één thema (jaren '60 Fleischmann Retrobahn) komt dit probleem voor. Gezien het merendeel van de modellen is de baan min of meer Zuid Duits ingericht, mede door de bouwstijl van de destijds verkrijgbare kits.
Dat er een verdwaalde stam Hollands, Zweeds of Frans tussendoor fietst is nog wel uit te leggen.
Fleischmann maakte toen echter ook wat Amerikaans materieel, wat gezien de productiejaren natuurlijk wel bij een dergelijke verzameling hoort. Dus zullen er ook Amerikaanse dagen voorkomen...

Qua contrast is het nog leuk te vermelden dat de foto's gemaakt zijn op de zeer Hollandse Ontraxs baan "Schoonhoven"... daar kwam alleen wat stoomtram materieel ;D
« Laatst bewerkt op: 26 August 2024, 13:26:24 door Besselspoor »
RETROBAHN A.G.

bask185

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 26 August 2024, 13:32:33 »
Dat zijn 3 mooie treinen die je daar hebt (y)
Train-Science.com
Train-Science github

Vonkentrekker

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 26 August 2024, 13:35:49 »
Toch vraag ik me af wat het plan was toen Fleischmann Amerikaans materiaal verkocht, kan mij niet voorstellen dat ze er veel van verkocht hebben.
MVG, Marcel