Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ferdinand Bogman
Vandaag om 17:03:47
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 16:59:19
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 16:57:56
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 16:20:35
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 16:09:31
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Pauldg
Vandaag om 15:42:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
Vandaag om 15:40:38
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door Treinbestuurder
Vandaag om 15:39:07
booster vraag door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:13:36
NS Gabs gesloten wagen van Klein Modellbahn door Arjan6511
Vandaag om 15:02:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Joz
Vandaag om 14:16:04
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Roelof R
Vandaag om 13:00:46
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Benelux795
Vandaag om 12:57:32
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Montanbahn
Vandaag om 12:25:04
Molenbaan (werktitel) door ruudns
Vandaag om 12:13:25
Wat was jullie allereerste loc? door Vislijn
Vandaag om 12:12:32
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 11:33:28
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:29:58
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 10:13:57
Trix DXI van DC naar AC door Robert vh Prutsert
Vandaag om 10:01:59
Terugverende koppeling door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:05:05
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
Vandaag om 08:21:30
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
Vandaag om 00:23:02
Liliput karwendel expres onderdelen door Stefan88
04 August 2025, 23:10:39
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
04 August 2025, 22:31:17
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door nighttrain1
04 August 2025, 22:30:14
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
04 August 2025, 22:08:54
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door defender
04 August 2025, 22:05:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
04 August 2025, 22:02:33
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
04 August 2025, 21:56:18
  

Auteur Topic: Hoe ziet de ultieme manier van modelbaan bedraden er uit?  (gelezen 3551 keer)

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10482
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Hoe ziet de ultieme manier van modelbaan bedraden er uit?
« Reactie #15 Gepost op: 06 September 2024, 14:27:56 »
is pluggable terminal block ook goed?

Prima ! zolang je het maar niet "kroonsteen" noemt ;)

https://etymologiewebsite.nl/wiki/kroonsteen

Citaat van: etymologiewebsite
De naam "kroonsteen" verwijst zowel naar het oorspronkelijke gebruik als het oorspronkelijke materiaal van dit veel gebruikte onderdeel.

  • Kroon: Oorspronkelijk werden ze gebruikt in de lichtkronen die de oude 19e-eeuwse kaarsenkronen vervingen. Om de aansluiting naar de verschillende lampen in de lichtkroon te realiseren vanuit de twee aansluitdraden was een "kroonsteentje" nodig.
  • Steen: Tot de opkomst van plastic als isolator werd het deel dat tegenwoordig van plastic is uit porselein (= gebakken aarde = steen) vervaardigd.

Grtzz,
Karst

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 5005
Re: Hoe ziet de ultieme manier van modelbaan bedraden er uit?
« Reactie #16 Gepost op: 23 September 2024, 23:50:14 »
Ben inmiddels bezig om decoder ontwerpen aan te passen voor deze bedradingsmethode. Ik heb er ook al eentje binnen voor servo's + puntstukrelais.

En de volgende die er aan moet geloven is de Solenoid decoder. Hij is ook nog kleiner ook geworden in het proces. De orginele had een sub-optimale layout.


Ik moet nog wel iets aanpassen, want tussen verdeelprint en decoder, zou een aparte CDU print kunnen komen. Die moet ik alleen nog bedenken..  ::)

Ik heb ook de eerste set verdeel printen besteld. Maar ik heb wat moeite met de mannelijke plugbare terminal te versieren. Kom ik nog op terug.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Ferdinand Bogman

  • Derde generatie Fleisch-mann
  • Online Online
  • Berichten: 1255
  • Klaar voor vertrek
Re: Hoe ziet de ultieme manier van modelbaan bedraden er uit?
« Reactie #17 Gepost op: 24 September 2024, 07:21:29 »
Maar ik heb wat moeite met de mannelijke plugbare terminal te versieren.
Ik heb verder niet zoveel met het onderwerp, maar in een verhaal vol technisch jargon is dit een onverwacht grappige zin ;D.
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

Duikeend

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 2574
Re: Hoe ziet de ultieme manier van modelbaan bedraden er uit?
« Reactie #18 Gepost op: 24 September 2024, 11:00:44 »
 ;D ;D ;D
Groetjes, Ferenc

mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

AP3737

  • Offline Offline
  • Berichten: 333
Re: Hoe ziet de ultieme manier van modelbaan bedraden er uit?
« Reactie #19 Gepost op: 24 September 2024, 11:42:37 »
Ik denk dat verschillende mensen verschillende manieren hebben om hun baan te bedraden. Misschien leuk als een aantal mensen foto's plaatsen, want dan kan je van elkaar leren.

Toen ik begon, wilde ik alle elektronica centraal hebben, op een paar grote houten platen. Op de eerste foto zijn, voor het schaduwastation, de terugmelders (toen: LDT) te zien, op de tweede foto de wisseldecoders (toen ook LDT).






Na verloop van tijd was ik hiermee ontevreden. De bedrading van de terugmelders was te lang, en had last van storingen. Er liepen te veel draden in dikke bundels, en latere aanpassingen waren lastig.

Alweer een jaar of 10 geleden heb ik alle LDT-decoders eruit gehaald, en de bedrading compleet opnieuw gelegd. Ik zocht een compromis tussen centralisatie en korte leidingen. Momenteel gebruik ik 'plankjes van ongeveer 12 cm hoogte, waarop ik alle decoders zet die voor dat stukje baan nodig zijn. Onderstaande foto's tonen de vijf "plankjes" voor het schaduwstation (12 meter lengte); de plankjes worden met vier schroeven tegen de baan geschroefd. De decoders worden naast elkaar gemonteerd (zie eerste foto hieronder), en met behulp van draadjes doorverbonden (zie tweede foto hieronder). Op de plankjes plak ik ook wat papier met informatie (grote etiketten), zodat ik weet wat wat is. Voor de overzichtelijkheid heb ik alle aansluitingen richting wissels / baanvakken altijd aan 1 kant. Ook gebruik ik stekkers (vergelijkbaar aan die van Bas)





Groet, Aiko

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 5005
Re: Hoe ziet de ultieme manier van modelbaan bedraden er uit?
« Reactie #20 Gepost op: 24 September 2024, 12:39:00 »
Bedankt voor je bijdrage  ;D

Die nieuwe plankjes zien er goed uit  (y)

Citaat
De bedrading van de terugmelders was te lang, en had last van storingen. Er liepen te veel draden in dikke bundels, en latere aanpassingen waren lastig.
Precies dit wil ik oplossen. Het hele voordeel van zo'n bus, DCC of loconet of s88 of ... is juist dat je de apparaten verder uit elkaar kan plaatsen om dus die dikke kabelbomen te vermijden.

Ik zelf word diep ongelukkig als ik draden aan zo'n sub-D apparaat moet solderen.

Nog een bijkomend voordeel van die 'right angle sockets' is dat je er heel makkelijk een rechte plaat op de decoder kan monteren. Ik denk aan bijvoorbeeld een 2e kale maar mooi uitziende printplaat waar de aansluitingen en de QR code heel duidelijk op staat. Daar kan je makkelijk stickers over heen plakken met wissel nummers ofzo

Ik zat ook te bedenken. Als ik op zo'n front paneel dan witte boxjes maak. Dan kan je daar met stift op tekenen. Of ik maak gewoon witte printplaten die je dan naar believen kan beklieden met wat je maar wilt  ;D

Ik heb ook even kort getwijfeld om op zo'n decoder dan de power en DCC verbindingen naar de onderkant door te voeren zodat je die ook kan daisychainen. Maar dat paste niet helemaal in het idee van het omhoog klappende plankje. Als je 2 of meer decoders onder elkaar plakt, kan het wel, maar dan wordt je plankje wss te groot.

Voor een terugmelder daarentegen, zou het wel kunnen dat je ze side-by-side in elkaar plugt. Misschien leuk om mee te nemen in de redesign, maar aan de andere kant. Zo'n klein Lnet kabeltje is de moeite ook weer niet  8).

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26681
    • Pagina van klaas
Re: Hoe ziet de ultieme manier van modelbaan bedraden er uit?
« Reactie #21 Gepost op: 24 September 2024, 12:59:08 »
Ik zelf word diep ongelukkig als ik draden aan zo'n sub-D apparaat moet solderen.
Wat maakt je dan zo ongelukkig?
Ik heb zelf voor onze voormalige clubbaan en voor mijn eigen modulaire banen tientallen, misschien wel honderd van die connectors gesoldeerd. Waren bedoeld voor de verbinding tussen de modules. Vond het juist een ontspannend werkje.

Mijn huidige baan, Dubbelom, is een echte vaste baan, daar heb ik geen connectors meer nodig.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.