Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

booster vraag door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:13:36
NS Gabs gesloten wagen van Klein Modellbahn door Arjan6511
Vandaag om 15:02:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Joz
Vandaag om 14:16:04
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:01:27
DE II van DKM opnieuw bedraden. door bellejt
Vandaag om 13:59:07
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Roelof R
Vandaag om 13:00:46
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Benelux795
Vandaag om 12:57:32
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ben
Vandaag om 12:48:44
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Montanbahn
Vandaag om 12:25:04
Molenbaan (werktitel) door ruudns
Vandaag om 12:13:25
Wat was jullie allereerste loc? door Vislijn
Vandaag om 12:12:32
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 11:33:28
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Falkenberg
Vandaag om 11:05:59
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:29:58
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 10:13:57
Trix DXI van DC naar AC door Robert vh Prutsert
Vandaag om 10:01:59
Terugverende koppeling door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:05:05
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
Vandaag om 08:21:30
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
Vandaag om 00:23:02
Liliput karwendel expres onderdelen door Stefan88
04 August 2025, 23:10:39
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
04 August 2025, 22:31:17
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door nighttrain1
04 August 2025, 22:30:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
04 August 2025, 22:23:01
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
04 August 2025, 22:08:54
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door defender
04 August 2025, 22:05:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
04 August 2025, 22:02:33
Da's Daz 2 door defender
04 August 2025, 21:59:07
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
04 August 2025, 21:56:18
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door defender
04 August 2025, 21:50:24
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
04 August 2025, 21:26:42

Auteur Topic: Hoe ziet de ultieme manier van modelbaan bedraden er uit?  (gelezen 3549 keer)

bask185

• Offline Offline
Hoe ziet de ultieme manier van modelbaan bedraden er uit?
« Gepost op: 23 August 2024, 00:57:24 »
Ik wilde even een nieuw draadje beginnen over het aanbrengen van bedrading op een modelspoorbaan. Ik wil als eerste zeggen, dat ik alles op bnls gezien heb. Als jij in de afgelopen 2 jaar een foto heb geplaatst van hoe netjes of spaghetti-ish je bedrading dan heb ik die gezien  :P

Met alles wat ik gezien heb, wat ik zelf gemaakt heb aan printplaten en wat ik op werk heb geleerd, heb ik een concept bedacht waarvan ik geloof dat het een goed concept is  :angel:

Het concept bestaat uit twee delen. Dat zijn algemene plaatsingen van kabelgoten, elektronica etc. En dan een idee over verdeelprinten en decoders met plugbare kroonstenen.

Het volgende heb ik nooit gebouwd, maar ik geloof dat dit een fijne methode is van elektronica aanbrengen. Ik heb dit plaatje al geplaatst afgelopen oktober in een ander draadje. Als ik nu een grote baan zou bouwen, zou ik dit idee implementeren.

Idee 1, locatie van elektronica en loop van draden.
Dit is een dwarsdoorsnede van een baan gezien vanaf de kopse kant. Alles kwa bedrading zoals wissels, ring aansluitingen en bezetmelders enzo. Die moeten eigenlijk direct naar de voorkant en in de kabelgoten uitkomen.

In dit plan is er een kleine ruimte aan de voorzijde. De elektronica wordt hier op klepjes aangebracht.
Als je aan het werken bent, kan je er dan makkelijk bij. En als je klaar bent, klap je ze dicht en dan zijn ze veilig afgedekt en je ziet ze niet meer zitten. Het enige nadeel is dat je wel voldoende ruimte hiervoor moet hebben. Maar als je die ruimte heb, denk ik dat dit een goede manier van het aanbrengen van elektronica is.

Vooraanzicht

bovenaanzicht met een paar bezetmeld draadjes gekrabbeld.

Idee 2, verdeelprinten met plugbare kroonstenen.
Ik heb een aantal DCC decoders en die hebben uit conventie/makkelijkheid de power en DCC terminals naast elkaar zitten. Decoders kan je voeden met DCC natuurlijk, maar dat kan problemen opleveren zoals ik recentelijk heb ervaren. Dus al bij al kan een externe voeding van je wissels en seinen geen kwaad. Dus puntje bij paaltje is dat je minstens een ringleiding van vier draden moet trekken.

Die decoders icm met de DIY verdeelprinten die ik eerder gemaakt heb en wat ik heb geleerd op werk, deden het volgende idee opwekken bij me.

Concreet bestaat dit idee uit een redesign van bepaalde decoders en een nieuw setje (2 of 3) van verdeelprintjes waarbij alle connectoren zijn uitgevoerd in 3.5mm plugbare kroonstenen. En dat ziet er dan zo uit.

Op de decoders kan je dan direct (zonder kabels) een verdeelprint inpluggen die de spanning en DCC split. Je ziet ook 'gewone' 4 polige splits met dezelfde kroonsteentjes. Die kan je ook doorsteken om zo meer aansluitpunten te creëren. Afhankelijk van de afstand tussen dingen kan je de kabels wel of niet met een kabelgoot doorvoeren naar het volgende setje.

De decoder splits hebben ook een vierde aftakking naar het 'noorden'. Als je namelijk servo's gebruikt, dan wil je idealiter korte kabeltjes houden zodat je geen last krijgt van jitterende motoren ed. Dus een servo decoder zou je dan misschien wel onder je baan willen hangen in plaats van de voorkant.

Ik heb dan nog 2 3D plaatjes, dat kijkt makkelijker  ;)

Ik zet hier de voordelen van de plugbare kroonstenen op een rijtje.
  • Je kan de kabels elders in elkaar zetten. Je kan dus lekker achter je bureau zitten met vier rollen koperdraad naast elkaar die je gelijktijdig kan afrollen. Dat strip en schroef je aan pluggen. En als er eentje klaar is, dan loop je naar je baan en je steekt hem waar die moet komen. Goed kunnen opmeten is dan wel een vereiste  :P
  • De verdeelprinten zelf zijn doorsteekbaar. Je kan ze 'daisy chainen'. Je kan misschien ook denken aan een dunne strook van ~15cm lang die je tussen die decoder splits kan prikken ter vervanging van draad.
  • Je kan ook makkelijk module overgangen maken. Je hebt ook vrouwtjes en mannetjes die je aan draadjes kan knopen. Dus bij een module bak overgang, kan dit misschien een optie zijn? En deze zelfde connectoren kan je dus ook op de verdeelprinten prikken
  • Je hebt ze in alle soorten en maten. Je hebt chassisdelen die je in bakken kan bouwen. Je hebt ze met kleine vleugeltjes waarmee je plat onder je module bak kan schroeven
  • Een te nog te bedenken DCC centrale kan ook dezelfde aansluiting krijgen.
  • Dit soort kroonsteentjes vind je ook andere modelbouw spulletjes. Een Esu switch pilot, een z21, lenz centrales..

Ik heb zelf helaas geen grote baan om dit op toe te passen.. of een kleine baan. Ik heb wel geteld 1 hele module... zonder wissels.. :'(
Ik wilde dit idee of eigenlijk 2 gerelateerde ideeen graag delen met jullie. Ik weet wel: wanneer ik weer aan een grote baan begin, is dit wat ik wil doorvoeren. Ik denk ook dat ik het wel leuk vind als ik een test bakje kan vervaardigen. Dat levert toch wat mooier plaatjes op dan Ms paint  ::)

Ik hoor natuurlijk graag jullie gedachtes hier over en als jullie een idee hebben wat een soort van in dit kader past, dan hoor ik dat natuurlijk ook erg graag  ;).

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Bram S

• Offline Offline
Re: Hoe ziet de ultieme manier van modelbaan bedraden er uit?
« Reactie #1 Gepost op: 23 August 2024, 01:07:28 »
Hallo Bask 185,
Heb je misschien ook foto's van hoe jij het gemaakt hebt?  Ik ben benieuwd hoe het er uit ziet.

gr BramS

henk

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 23 August 2024, 06:13:14 »
Tja, idee 2 is een manier om de boel heel netjes en strak te bekabelen. Mooi bedacht.  (y) Niet zo aan mij besteed, maar dat ligt aan mij.  :) Ik bekabel zorgvuldig, maar het hoeft er niet per se uit te zien of het allemaal langs een lineaal is aangelegd. Is ook een hobby op zich, denk ik wel eens.

Idee 1 is geen idee, maar een keuze: apparatuur zo veel mogelijk centraal geplaatst of juist verspreid onder de baan. Centraal heeft als voordeel dat je gemakkelijk bij de apparatuur kan en als nadeel dat je meer kabellengte moet monteren. Verspreid heeft de omgekeerde voor- en nadelen. Er zijn ook voor- en nadelen te bedenken over de risico’s op signaalstoringen. Zijn vast allemaal al op het forum besproken. Zelf altijd de boel verspreid geplaatst. Mijn baan staat zo hoog dat ik op het gemak zittend onder de baan kan monteren. En als het zit, dan zit het. Veel onderhoud is dan niet meer nodig. Het is een keuze waarover we vast eindeloos kunnen praten, maar ik weet niet of dat de bedoeling van je draadje was.

Ik denk dat ook hiervoor geldt dat het voor de doorsnee zolderbaan allemaal niet zoveel uitmaakt.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Frank 123

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 23 August 2024, 06:51:01 »
Mooi idee, heb hier niet veel verstand van maar waarom zoveel componenten op die grote verdeelprints?

bask185

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 23 August 2024, 08:49:36 »
Oh dat is een spoel/sein decoder. De huidige versie heeft nog 5.08mm steentjes met schroef, maar die plan ik ook te vervangen.
De ESU switch pilot heeft dit ook. En dat is opzich ook wel nice, mocht zo'n ding een keer stuk gaan ofzo, kan je zo alle kabels er uit trekken, decoder omswappen en kabels terug prikken.

Esu heeft ook bedacht om een adapter print te maken voor common cathode seinen. Dit was met conventionele steentjes niet zo makkelijk geweest.

Mvg,

Bas
« Laatst bewerkt op: 23 August 2024, 08:59:10 door bask185. Reden: 1x mvg volstaat wel »
Train-Science.com
Train-Science github

Overet

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 23 August 2024, 08:53:15 »
Mooi concept en helder beschreven (y)

Idee 1 komt mij als frequent lezer van de draadjes van Klaas Zondervan wel erg bekend voor.

Tom
Plannen voor baan tijdperk III naar DB-voorbeeld. Roco Multi-maus/Maus2/MausR3, Z21, Mardec, Koploper of Rocrail?

MOVisser

• Offline Offline
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
« Reactie #6 Gepost op: 23 August 2024, 09:18:51 »
Bas, duidelijk en helder beschreven.
Ook ik denk dat er overeenkomsten zijn met anderen, maar dat maakt voor dit onderwerp niet uit.

Gebruik de juiste kleuren draad voor de juiste verbindingen.
Wordt anders zoeken wanneer er iets "fout" gaat.

Maak duidelijke routes van draad bomen (aparte kabelgoten en niet één grote gezamenlijke brij)
Met een zwarte stift aan de onderkant van de baan aangeven wat er aan de bovenzijde aangesloten is.
Soldeer de einden draad voordat je ze vastschroeft.
Draad dikte, stijf of soepel (wel of geen "huid"effect.....)
Goedkoop materiaal of juist iets duurder (drukknop die wegsmelt door de hitte van de soldeerbout)
etc.

Er zijn echter ook verschillende bouwers.
Planners die echt alles van te voren bedacht hebben en hebben uitgewerkt tot in de laatste details,
Bouwers, die bouwen. Ik bedoel daarmee, rijders die steeds iets nieuws bedenken en dat toevoegen aan de baan.
(bv in Houten iets gezien hebben, dat spontaan kopen en dat op de baan zetten.

Ringleiding of juist niet...

Ronald Visser
« Laatst bewerkt op: 23 August 2024, 09:21:53 door MOVisser »
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 23 augustus ben ik er weer...

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #7 Gepost op: 23 August 2024, 11:20:17 »
Idee 1 komt mij als frequent lezer van de draadjes van Klaas Zondervan wel erg bekend voor.
Met dit verschil dat mijn klepjes net andersom zijn. Ze scharnieren aan de voorkant en de componenten zitten aan de onderkant.
Daardoor kan ik ze helemaal horizontaal naar voren draaien met de componenten bovenop.
Zie mijn draadje Dubbelom, reactie #169
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #8 Gepost op: 23 August 2024, 11:26:08 »
Soldeer de einden draad voordat je ze vastschroeft.
Beter adereindhulzen gebruiken. Soldeer gaat kruipen en op den duur loszitten. En met aderhulzen kun je koud werken, veel comfortabeler.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

HuubvG

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 23 August 2024, 16:30:19 »
Zie ook de reactie van Klaas Zondervan.

Ik heb het solderen van draaduiteinden - er ingestampt op de LTS/elektro - af moeten leren voor wanneer er geschroefd gaat worden. We leerden zelfs de draad in de vorm van een oog te vlechten, uiteinden en oog solderen, tot en met een stukje van de draad vóór het oog. Dan de schroef erdoor en het blijft zitten. Maar door weersinvloeden, uitzetting en krimp van verschillende metalen, komt er ruimte tussen, gaat het oxideren en contactstoringen krijgen.

Bij verende contactklemmen is het solderen van de aderuiteinden m.i. wel een uitkomst. Daar helpt een aderhuls niet, omdat het dan bijvoorbeeld niet past in het nauwe gaatje van de treinentrafo's.
Ik heb al een trein

Hans van de Burgt

• Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 23 August 2024, 18:18:12 »
@Huup,

Je kunt een kleine stukjes draad in de gaatjes van een trafo (bijv Fleischmann) steken die je aan het andere eind voorziet van draadeinde hulsjes. Daar kunt je kroonsteentjes of zo’n verdeelprint van Bas hangen.

Gr, Hans

bask185

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 06 September 2024, 13:40:25 »
Ik was nog iets vergeten. Ik heb ooit een clublid wat voor me laten 3D printen ter vervanging van een kabelgoot. Ik had hem meteen maar 8 polig gemaakt. Ik vind kabelgoten mooi maar ook duur. Als je kijkt wat dat zulks kost op Conrad is het niet leuk meer ofzo..

En dit kost? 5 centen ofzo?

Het is natuurlijk niet perfect. Als je wissel draden eerst nog even 50cm naar links of naar rechts moeten, dan wil je wss alsnog een kabelgootje. Maar dit printje kan voor sommigen soms een uitkomst zijn. En ik dacht misschien ook leuk om zo'n ding te maken waar je ook je je s88, loconet of Xpressnet kabel in kan prikken ofzo.

Ik heb de OS-Servo Driver MK2 omgebouwd naar het nieuwe kroonsteen systeem. Dus je kan, als je dat wilt, zo'n verdeelprint in de decoder prikken. Anders moet je vaak alsnog aan een losse verdeelprint geloven. (tenzij je zo'n installatiedraad soldeerder type ben  ::) )

Ik zat ook nog even te spelen met de gedacht om die verdeelprinten ook uit te voeren met een bredere print. Dan kan je meerdere decoders aansluiten op je ringleiding waarbij je minder kabels hoeft te versieren. Dit vind je bijvoorbeeld ook druk op zo'n marklin M83 decoder maar dan net even anders. En dan wil ik ze dusdanig breed maken zodat er nog iets van een boekbinder of iets dergelijks tussen past.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github

Karst Drenth

• Offline Offline
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #12 Gepost op: 06 September 2024, 13:58:38 »
Citaat
....nieuwe kroonsteen.... systeem

Kroonsteen:

Aansluitklem:

Grtzz,
Karst

bask185

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 06 September 2024, 14:00:29 »
is pluggable terminal block ook goed?
Train-Science.com
Train-Science github

Hans van de Burgt

• Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 06 September 2024, 14:17:01 »
Deze heeft Bas voor mij gemaakt:

Deze ga ik gebruiken voor mijn ringleiding op mijn thuisbaan.

Gr, Hans