Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bentheimer Eisenbahn AG- dochterbedrijven. door Hans Reints
Vandaag om 11:17:18
Project X...... door Ronald Halma
Vandaag om 11:13:24
Aachenau West door Ronald Halma
Vandaag om 11:03:16
Polderbaan(tje) 0,3m2 door tothebeach
Vandaag om 10:28:18
Fleischmania Nostalgia door tothebeach
Vandaag om 10:22:54
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door spoorzeven
Vandaag om 10:21:56
Ucci en IB1 met Itrain door Henk G
Vandaag om 09:59:26
Rondom Charlois door Vislijn
Vandaag om 09:56:35
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 09:55:53
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Ronald Halma
Vandaag om 09:29:13
Marklin My world, motor heeft kuren door Wicher
Vandaag om 09:20:38
Airtex foto behang als achtergrond door robstuart
Vandaag om 09:07:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 09:01:05
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Pauldg
Vandaag om 08:56:39
Piko Eas-z gebracht als Eaos door Sicco Dierdorp
Vandaag om 08:56:09
De projecten van Ruben (NL H0) door VulcanRaven
Vandaag om 08:53:28
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Sicco Dierdorp
Vandaag om 08:49:53
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 08:21:26
W.V. Kalender 2026 door MOVisser
Vandaag om 08:16:44
NS 8100 in 0 door 1795
Vandaag om 06:39:44
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Jelmer
Vandaag om 06:34:09
Combine als lading: welke wagon geeft het beste resultaat door ArjanB
Vandaag om 00:26:53
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
03 November 2025, 23:53:14
Stalen D 4 deurs spoor 0 door Quinzeedied
03 November 2025, 23:22:08
Wat spoor 1 brouwsels door Kees-Jan
03 November 2025, 22:55:55
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Tanks+Treinen
03 November 2025, 22:18:40
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door De eerste Ivo
03 November 2025, 21:39:15
Oud model gangbaar maken door Bahn-AG
03 November 2025, 21:36:25
Eindstation Daarhuizen door Sikko
03 November 2025, 20:58:00
Lenz Standard+ V2 doet gek door Albert de Heer
03 November 2025, 19:56:20
  

Auteur Topic: Nieuwe MTB wisselaandrijvingen DP4 en DP10  (gelezen 14555 keer)

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 18323
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Nieuwe MTB wisselaandrijvingen DP4 en DP10
« Reactie #45 Gepost op: 15 April 2025, 04:28:30 »
Ok, duidelijk! Dank (y)
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

Skippy

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 1
Re: Nieuwe MTB wisselaandrijvingen DP4 en DP10
« Reactie #46 Gepost op: 27 May 2025, 20:44:55 »
Beinvloeden deze aandrijvingen niet het rijgedrag van locomotieven en veroorzaken ze geen flikkeringen in rijtuigen als ze schakelen?
Er is ook een DP1 met 1 contact of heb je er 2 nodig voor een wissel aan te sturen?
Alvast bedankt Toon.

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 6407
Re: Nieuwe MTB wisselaandrijvingen DP4 en DP10
« Reactie #47 Gepost op: 27 May 2025, 21:13:12 »
Niets kunnen merken van enige beïnvloeding van de functies van de treinen als gevolg van deze aandrijvingen Toon.

Verder zou 1 relais contact ook voldoende zijn om polarisatie hartstuk van wissel te regelen maar volgens mijn info is er (nog) geen DP versie met 1 relais (zoals de simpelste uitvoering van MTB MP serie wel heeft.
Bahnstrecke 5867
Am Ende der Strecke
Den gamla sågverket (gepland)

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 18323
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Nieuwe MTB wisselaandrijvingen DP4 en DP10
« Reactie #48 Gepost op: 27 May 2025, 21:19:04 »
Beinvloeden deze aandrijvingen niet het rijgedrag van locomotieven en veroorzaken ze geen flikkeringen in rijtuigen als ze schakelen?


Nee.
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26898
    • Pagina van klaas
Re: Nieuwe MTB wisselaandrijvingen DP4 en DP10
« Reactie #49 Gepost op: 27 May 2025, 22:57:40 »
Er is ook geen enkele reden om te denken dat ze het gedrag van locs of verlichting beïnvloeden.
Het motortje in zo'n MTB aandrijving trekt 150 mA, dat is minder dan de meeste locmotoren.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

spyro

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 3
Re: Nieuwe MTB wisselaandrijvingen DP4 en DP10
« Reactie #50 Gepost op: 28 May 2025, 12:28:10 »
Niets kunnen merken van enige beïnvloeding van de functies van de treinen als gevolg van deze aandrijvingen Toon.

Verder zou 1 relais contact ook voldoende zijn om polarisatie hartstuk van wissel te regelen maar volgens mijn info is er (nog) geen DP versie met 1 relais (zoals de simpelste uitvoering van MTB MP serie wel heeft.

inmiddels zijn deze wel te verkrijgen

thijs

  • Offline Offline
  • Berichten: 154
Re: Nieuwe MTB wisselaandrijvingen DP4 en DP10
« Reactie #51 Gepost op: 28 May 2025, 15:37:18 »
Beinvloeden deze aandrijvingen niet het rijgedrag van locomotieven en veroorzaken ze geen flikkeringen in rijtuigen als ze schakelen?
Er is ook een DP1 met 1 contact of heb je er 2 nodig voor een wissel aan te sturen?
Alvast bedankt Toon.


Als je met detectie rijdt en puntstuk wilt schakelen is deze niet geschikt.


Thijs

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7172
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Nieuwe MTB wisselaandrijvingen DP4 en DP10
« Reactie #52 Gepost op: 28 May 2025, 15:55:01 »
Interessant verhaal.
Ik wil binnenkort ook eens wat proberen met deze dingen.

Groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3490
    • modulebaan.nl
Re: Nieuwe MTB wisselaandrijvingen DP4 en DP10
« Reactie #53 Gepost op: 28 May 2025, 15:57:59 »

Als je met detectie rijdt en puntstuk wilt schakelen is deze niet geschikt.


Thijs

Hoezo?
modulebaan.nl

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 5123
Re: Nieuwe MTB wisselaandrijvingen DP4 en DP10
« Reactie #54 Gepost op: 28 May 2025, 16:11:27 »
soms willen mensen een wissel terugmelden om ze sneller vrij te kunnen geven voor het computerprogramma. Daartoe is nodig dat je het puntstuk ook meeneemt in de detectie. En daarvoor is het weer nodig dat de puntstukcontacten potentiaal vrij zijn.

Maar volgens mij hebben ze dat wel degelijk als ik naar de afbeeldingen kijk.
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26898
    • Pagina van klaas
Re: Nieuwe MTB wisselaandrijvingen DP4 en DP10
« Reactie #55 Gepost op: 28 May 2025, 16:49:38 »
Bij de DP1 is het contact niet potentiaalvrij. Het is verbonden met de DCC voeding. Als je de DCC spanning direct van de spoorstaven van het wissel haalt, dan vormt de aandrijving een belasting waardoor het wissel continu bezet wordt gemeld. Haal je de DCC spanning direct van de ringleiding, dus buiten de detectie om, dan wordt het puntstuk niet gedetecteerd. (als je het contact gebruikt om het puntstuk te schakelen)
De DP4 en DP 10 hebben wel vrije contacten. De DP16 is een mengvorm, 1 vrij contact en 1 contact verbonden met DCC.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3490
    • modulebaan.nl
Re: Nieuwe MTB wisselaandrijvingen DP4 en DP10
« Reactie #56 Gepost op: 28 May 2025, 23:07:09 »
Klaas
Dank je wel voor deze heldere uitleg.
Groet
Tjalling
modulebaan.nl

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 6407
Re: Nieuwe MTB wisselaandrijvingen DP4 en DP10
« Reactie #57 Gepost op: 29 May 2025, 09:11:54 »
Ik had nog niet meegekregen dat er inmiddels ook een DP1 is, is wat betreft aansluiten en kosten wel een heel mooi alternatief op de bestaande systemen (servo aandrijvingen en de MP1 in combinatie met losse decoder).

Enige minpuntje is dat de voeding van de wisselaandrijving dan ook van je DCC voeding moet komen (omdat de DP 1 maar 1 aansluiting heeft) maar dat is met verbruik dat Klaas eerder al melde geen probleem. Er gaan in de praktijk toch hoog zelden meerdere wissels tegelijk om.

Was voor volgende laag vaan mijn baan al aan het puzzelen waar alle besturingscomponenten het beste geplaatst kunnen worden maar de wisseldecoders kan ik nu dus schrappen.  (y)
Bahnstrecke 5867
Am Ende der Strecke
Den gamla sågverket (gepland)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26898
    • Pagina van klaas
Re: Nieuwe MTB wisselaandrijvingen DP4 en DP10
« Reactie #58 Gepost op: 29 May 2025, 09:58:05 »
Enige minpuntje is dat de voeding van de wisselaandrijving dan ook van je DCC voeding moet komen(y)
Dat is bij de andere DP versies ook zo. Ik zie nergens dat je de voeding los van de DCC kunt aansluiten.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Jan.vast

  • Online Online
  • Berichten: 18
Mtb wissel aandrijving dcc, welke te kiezen?
« Reactie #59 Gepost op: 29 May 2025, 10:18:19 »
De Mtb wissel aandrijving met dcc lijkt mij een goed kosten besparende oplossing, maar welke te kiezen, er zijn 3 modellen, wie heeft ervaringen?