Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco Plan T door NL-modelspoor
Vandaag om 11:41:48
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Chris Westerduin
Vandaag om 11:35:31
Yet Another Servo Decoder door bask185
Vandaag om 11:25:54
365 "Het is weekend foto's" door puntenglijder
Vandaag om 11:12:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 11:09:40
20 jaar BNLS door Huup
Vandaag om 11:08:50
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 11:08:32
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 11:03:36
Roco 290 digtaliseren door Ronald Halma
Vandaag om 10:56:24
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door spoorijzer
Vandaag om 10:43:16
Piko 2025 door spoorijzer
Vandaag om 10:42:51
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 10:24:01
NZH A 1001 - 1004 door Dave.......
Vandaag om 09:20:11
Intermittende kortsluiting door Klaas Zondervan
Vandaag om 08:54:20
Yamorc YD6016LN en diodeschakeling door Overet
Vandaag om 08:13:20
PB Models, ICR-rijtuigen door PBModels
07 July 2025, 23:43:49
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door ES44C4
07 July 2025, 23:37:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
07 July 2025, 22:48:21
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door FritsT
07 July 2025, 21:31:10
US diorama in H0 door Ronald Halma
07 July 2025, 19:15:10
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bask185
07 July 2025, 18:28:20
keerlusproblemen door Nico Hoogerwerf
07 July 2025, 15:28:28
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Rico [momfer]
07 July 2025, 15:10:13
Sfeer op je modelbaan door RobVille
07 July 2025, 14:32:37
NS stoomlocomotief serie boeken door Rob Ellerman
07 July 2025, 14:27:14
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
07 July 2025, 13:20:49
Frans loodsje et cetera door Noordernet
07 July 2025, 13:13:16
Bahnstrecke 5867 door tijgernootje
07 July 2025, 12:22:12
Locomotiefverlichting brand met Rocomuis niet, met JMRI wel..... door Bahn-AG
07 July 2025, 12:00:30
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Marc tramt
07 July 2025, 11:01:04

Auteur Topic: Alle begin is moeilijk of valt het wel mee  (gelezen 17615 keer)

jengelsm

• Offline Offline
Re: Alle begin is moeilijk of valt het wel mee
« Reactie #90 Gepost op: 06 October 2024, 13:15:16 »
Allen hartelijk dank voor de adviezen.

Inmiddels benodigdheden voor de  start besteld en/of ontvangen.

1. De tafel: dat worden twee tafels met bladen van elkMDF 18mm 120 x 180 en een IKEA stalen frame. Voor geluid isolatie gebruik een 4mm kurk.
2. Aangezien ik snel wil gaan rijden kies ik voor een startset met centrale (t.z.t kan ik altijd nog voor een andere oplossing kiezen. Ik heb gekozen voor schaal N ivm de beperkte ruimte. Het is de startset Fleischmann 931903 met  z21 geworden. Ook gelijk maar de rail uitbreidingssetjes B1/C1/D1/E1 erbij genomen. Ik bouw de baan heel geleidelijk op zodat ik kan oefenen. Gelijktijdig teken ik de baan in Anyrail zodat ik dat aspect ook onder de knie krijg.
3. Ik heb er gelijk maar een Fleischmann diesel Desiro treinstel 742080 en een Fleischmann diesel loc BR 065 (706574)
4. Voor de decoders en bezetmelders ga ik gebruik maken van de producten van Yamorc.

Wordt vervolgd.......

jengelsm

• Offline Offline
« Reactie #91 Gepost op: 06 October 2024, 13:25:52 »
Gelijk maar een vraagje over digitale besturing van de wissels. Ik ben voornemens de Yamorc switchen decoder te gebruiken met de wisselbesturing Fleischmann (640000).

Aangezien het aantal wissels al heel snel boven de 10 zal zijn, (nee, ik dan ze niet allemaal tegelijk laten schakelen), wil ik een externe voeding hiervoor gebruiken.

Welke voedingsspanning voor de wissels raden jullie aan (hoeveel volt, AC of DC?)

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Online Online
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #92 Gepost op: 06 October 2024, 13:29:51 »
Dat staat precies vermeld bij de specificaties van de Yamorc decoders :)

Karst Drenth

• Offline Offline
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #93 Gepost op: 06 October 2024, 13:39:31 »
Citaat van: jengelsm
Ik ben voornemens de Yamorc switchen decoder te gebruiken met de wisselbesturing Fleischmann (640000).

Aangezien het aantal wissels al heel snel boven de 10 zal zijn,
Welke voedingsspanning voor de wissels raden jullie aan (hoeveel volt, AC of DC?)

Voor deze aandrijvingen gebruik je de YD8008 ( en dus niet de YD8116-Switch ;) ) .  Ze gebruiken per decoder maximaal 400mA.
Ervaring leert dat een voedingsspaning van 18 of 19VDC het beste werkt met de Fleischmann aandrijvingen.

En die voeding is dan een dubbelgeisoleerde schakelende netvoeding. De maximale stroom richt zich naar het aantal decoders x 400mA.

Wil je bij Fleischmann blijven, is dit https://www.fleischmann.de/fde/produkte/zubehor/elektrisches-zubehor/spannungsversorgung/10850-schaltnetzteil-36-watt.html een prima voeding. Hiermee kun je probleemloos 5x YD8008 decoders ( = 40 wissels ) mee schakelen.

Grtzz,
Karst

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Online Online
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #94 Gepost op: 06 October 2024, 13:39:59 »
 (y)

bask185

• Offline Offline
« Reactie #95 Gepost op: 06 October 2024, 13:59:20 »
Als zo'n ding met zijn CDU niet meer dan 400mA trekt en een instelbare opstarttijd heeft, kan je dan niet net zo goed DCC gebruiken om te voeden? Dat vind ik een van de handige dingen van zo'n CDU
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Karst Drenth

• Offline Offline
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #96 Gepost op: 06 October 2024, 15:20:30 »
Citaat van: bask185
kan je dan niet net zo goed DCC gebruiken om te voeden?

Dat was niet de vraag...

Citaat van: jengelsm
...wil ik een externe voeding hiervoor gebruiken. Welke voedingsspanning voor de wissels raden jullie aan (hoeveel volt, AC of DC?) ...

Dit wel....

Grtzz,
Karst

jengelsm

• Offline Offline
« Reactie #97 Gepost op: 11 November 2024, 15:20:35 »
Inmiddels ben ik weer terug in het land, en nu eindelijk wat meer tijd voor de treintjes.
Ben hard bezig om met 'Anyrail' te kunnen omgaan.
Heb RocRail op een Raspberry 4 (2 GB) geïnstalleerd.
Heb van de 'berg' aangeschafte materialen een experimenteer baantje gemaakt, conform het advies.
(ovaaltje met twee wissels / inhaal spoor).
Tot nu toe lukt dat allemaal heel aardig.
Door problemen met afleveren het hout voor de treintafel is het opbouwen vertraagd.
Dus kan ik wel al aan de slag met het ontwerp van de baan (uitbouw bestaand simpel ontwerp). Hierover binnen kort meer.

Ik heb een paar vragen welke essentieel zijn m.b.t keuzes t.a.v. de 'infrastructuur' van de baan waar ik een apart topic voor zal aanmaken.

jengelsm

• Offline Offline
« Reactie #98 Gepost op: 11 November 2024, 15:41:01 »
De experimenten met mijn proef baantje verlopen zoals verwacht.
Ik heb de z21 met de YamoRc bezetmelders (stroomdetectie / R-bus) en de OSSD wisseldecoders. Ik expermenteer met 1,2 en melders per blok.

Bij stroomdetectie moet er isolatie zijn tussen de twee melders.
Hoe lang moet dan de lengte zijn van het stuk rails waar de ‘inmelder’ aan verbonden is, en hoe lang het stuk rails van de ‘uitmelder’ zijn. Ik kon dit niet duidelijk terug vinden op het internet……
(Bij een melder per blok is het mij wel duidelijk…..🤪)

« Laatst bewerkt op: 11 November 2024, 16:17:59 door jengelsm »

jengelsm

• Offline Offline
« Reactie #99 Gepost op: 11 November 2024, 15:57:17 »
Programeer spoor en de z21.

De z21 heeft geen aparte aansluiting voor een programeer spoor.
Nu heb ik op dit moment maar 3 locjes en heb die makkelijk kunnen ‘programmeren’ op het test baantje.

Is het mogelijk (en werkt het dan ook zonder gevaar) als ik een ‘kopspoor’ stukje isoleer van het blok waartoe dit stukje spoor behoort en met een wisselschakelaar (enkel om) de voedingsdraad van dit sukhe rails verbind met de voedingsdraad van het de rest van het blok?
De andere pool van de (wissel) schakel verbind ik dan met de P draad uit de z21.
Als de schakelaar in de stand ‘programeer’ staat krijgt alleen dat stukje kopspoor verbinding met de centrale (en de ‘bezetmeld decoders’ en de ‘wisseldecoders’). In ‘gewone stand’ het stukje kopspoor onderdeel van het gehele kopspoor blok.

Dit voorkomt dat ik telkens bij het ‘programmeren’ de baanstroom kabel moet los halen van de z21…..

jengelsm

• Offline Offline
« Reactie #100 Gepost op: 11 November 2024, 16:06:36 »
Draaischijf.
Op termijn wil ik een draaischijf in het baanplan opnemen. In het plan, maar ook in ‘het echt’. Op termijn ga ik mij inlezen.
Waarom ik nu over begin is dat het gebruik van een draaischijf betekent dat ik een rond gat in de tafel moet zagen. Dat doe ik liever op voorhand dan dat ik doe als het grootste deel van de baan en bij behorende scenery er al ligt.
Het nauwkeurig positioneren van dat gat en het leggen van de rails naar de ‘hoofdbaan’  vind ik spannend. Ik ben bang dat de verbinding met rails lastig is.
Hoe lossen jullie zo iets op?

De besturing van de draaischijf is een andere uitdaging waar ik nu nog niet over ga nadenken….

spoorijzer

• Offline Offline
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
« Reactie #101 Gepost op: 11 November 2024, 16:18:19 »
Hoi,

Ik weet niet het antwoord op al je vragen, maar misschien kan ik wat meedenken:

1. de draaischijf uitmeten zal lastig zijn, wat mogelijk kan helpen is om met een stuk flexibel spoor de aanpassing te doen. Dan komt de aanleg niet op de exacte milimeter. Alternatief, je legt de draaischijf op de gewenste plek, tekent die af (buitenmaat) en gaat dan vanaf het middelpunt de zaagmaat bepalen. Als je iets ruimer zaagt, kan je de draaischijf vast nog wel iets opschuiven? Zo werkt het bv ook met een wasbak (zelfde principe denk ik).

2. Een spoor als extra programmeerspoor aansluiten kan denk ik wel, maar is wel tricky. Wat als de schakelaar verkeerd staat? Ik zou dan toch voor KISS (Keep It Simple Stupid!) gaan. Dan kan je niet per ongeluk iets foutief doen. En het programmeren zal niet echt dagelijks plaatsvinden denk ik?

3. Ik lees geinteresseerd mee naar je vraag over bezetmelders  ;D

Groeten,
Rogier

bask185

• Offline Offline
« Reactie #102 Gepost op: 11 November 2024, 17:03:41 »
Citaat
Is het mogelijk (en werkt het dan ook zonder gevaar) als ik een ‘kopspoor’ stukje isoleer van het blok waartoe dit stukje spoor behoort en met een wisselschakelaar (enkel om) de voedingsdraad van dit sukhe rails verbind met de voedingsdraad van het de rest van het blok?
Volgens mij kan dat wel

Wat lengte melders betreft, meestal neemt men 2 standaard rails in H0 zijn die vaak ergens rond de 18cm. Dus iets van 30 tot 36cm ofzo, volstaat. En zoals het plaatje zet, denk om de diode brug voor ongedetecteerde secties. Dat laat melders sneller reageren op de eerste stroomafnemende as.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

iljitsch

• Offline Offline
« Reactie #103 Gepost op: 11 November 2024, 17:38:55 »
Is een programmeerspoor wel nodig?

Ik probeerde laatst met de multimaus aan de z21 een CV te wijzigen en dat gebeurde vervolgens op alle decoders, dus in dat geval heb je wel een programmeerspoor nodig of moet je alle andere locomotieven (en anders dat een decoder heeft) van het spoor of van de stroom halen ja.

Maar met de Z21 app kan je CV's programmeren via POM (programming on main). Dus bij een nieuwe loc zet je die op het spoor en programmeert dan eerst op adres 3 een nieuw adres en dan alle andere instellingen op het gekozen adres. Daar hebben de andere decoders verder geen last van.

Je moet dan wel de Wi-Fi unlock-code aanschaffen en de z21 ofwel aan je bestaande thuisnetwerk hangen met een Ethernetkabel, ofwel de volledige Wi-Fi oplossing van Roco/Fleischmann aanschaffen. Maar dit zou ik zeker aanbevelen, want via de Z21-app op de iPad (Android tablets?) kan je heel mooi je wissels en ontkoppelaars en dergelijke aansturen. Op je telefoon is dat wat krap, maar daarop kan je wel mooi een loc aansturen.

Voor het instellen van decoders is de (gratis) JMRI Decoder Pro software ideaal, wat mij betreft. Je hebt dan menu's voor bijna alle instellingen in plaats van alleen maar CV-nummers.

peterha

• Offline Offline
« Reactie #104 Gepost op: 11 November 2024, 17:55:48 »
Het nauwkeurig positioneren van dat gat en het leggen van de rails naar de ‘hoofdbaan’  vind ik spannend. Ik ben bang dat de verbinding met rails lastig is.
Hoe lossen jullie zo iets op?
Het uitmeten hoeft niet lastig te zijn. Ik heb het hoofdspoor 'doorgetrokken' en het middelpunt van de draaischijf heb ik bepaald door uit te tekenen waar op het hoofdspoor het midden moet komen. Vervolgens heb ik gekeken hoeveel sporen c.q. afritten ik wilde en die punten aangesloten met flexibele rails. Zodoende ben je vrij en 'flexibel' in het aanpassen van de 'toeleidende' sporen.
Met vriendelijke groet,
Peter