Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Trix 22583 digitaal gemaakt, maar wil niet rijden. door Herb73
Vandaag om 17:52:26
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 17:50:16
Overstap naar HTM door Charles_
Vandaag om 17:46:18
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 17:44:04
Fleischmann 1306 O&K op Piko Spoor met bedding door henk
Vandaag om 17:40:25
Locatie van foto gezocht door Jan Bennink
Vandaag om 17:37:18
Pfarrerwinkel bahn door Frank 123
Vandaag om 17:02:48
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door RetroJack
Vandaag om 16:44:24
Een nieuw baantje op Micromodules door MacArthur
Vandaag om 16:28:15
SBB eurofima rijtuigen. door Luc2000
Vandaag om 16:25:14
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
Vandaag om 16:22:58
Miwula gehackt door Falkenberg
Vandaag om 16:22:56
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 16:00:39
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 15:54:31
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door spoorijzer
Vandaag om 15:24:16
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Huup
Vandaag om 15:12:24
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Jelmer
Vandaag om 15:05:54
DE-I en DE-II gekoppeld rijden door 008200
Vandaag om 14:43:54
Fleischmann 7375 (BR103) onderdelen gevraagd door RobertH
Vandaag om 14:31:21
AMC Amsterdamse Modelbouw Club door schipcas
Vandaag om 14:30:57
Alternatieven voor servo's door Albert de Heer
Vandaag om 14:28:37
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 14:02:21
vraag vierassige rongenwagen NS Vitrains tijdperk 3 door Alewijn
Vandaag om 13:40:13
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Klaas Zondervan
Vandaag om 13:12:25
Model cipressen in 1:87 door grove den
Vandaag om 13:09:34
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door SvenW
Vandaag om 13:00:11
Miskoop???? door grossraumwagen
Vandaag om 12:32:49
Amsterdam Westhaven - vlothaven 1/87 door dretsome
Vandaag om 12:29:34
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 12:06:47
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door ex44
Vandaag om 11:50:06
  

Auteur Topic: Piko NS 1000  (gelezen 46082 keer)

tinus

  • Offline Offline
  • Berichten: 1540
Re: Piko NS 1000
« Reactie #255 Gepost op: 26 October 2024, 22:45:06 »
Zelfs op recht spoor steekt dat schort iets naar buiten!
Verselijke misser dit.
Piko mag ze van mij zelf houden!

Tinus

cor_b

  • at ,t moar exact 1:87 is
  • Offline Offline
  • Berichten: 2865
  • Doornvliet CS 1975 t/m 1995
Re: Piko NS 1000
« Reactie #256 Gepost op: 27 October 2024, 08:52:13 »
Ik blijf toch bij mijn Roco lok , alleen daar op komen panto,s van Frie op.
En voor de rest heb ik hem al voorzien van omgekeerde L front verlichting en sluit verlichting van leds.

Cor

Ferdinand Bogman

  • Derde generatie Fleisch-mann
  • Offline Offline
  • Berichten: 1393
  • Klaar voor vertrek
Re: Piko NS 1000
« Reactie #257 Gepost op: 27 October 2024, 10:53:16 »
En geen idee over de binnenkant maar hier wat foto's van de buitenkant.

Het zijn respectievelijk de Piko , de vernieuwde Roco met extra MFO G87 pantografen van FRIE en de oude Roco.

Bedankt voor de mooie foto’s, Stefan. Wat mij opvalt (ik ben geen kenner):
  • De Roco heeft meer klinknagels :)
  • De roco heeft twee extra luikjes aan de zijkant, tussen de ventilatieroosters.
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5100
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Piko NS 1000
« Reactie #258 Gepost op: 27 October 2024, 11:12:49 »
  • De Roco heeft meer klinknagels :)

Heeft de Roco echt meer klinknagels of zijn ze gewoon duidelijker weergegeven/aanwezig/...?

Ben wel benieuwd wat er onder de kap aan 'hardware' dan allemaal verbeterd is...

Niemand..?
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22670
Re: Piko NS 1000
« Reactie #259 Gepost op: 27 October 2024, 11:27:46 »
Eeeh…  :)

Vooral dus decoder/digitaal met Plux22 en dan afzonderlijk schakelbare sluitseinen en cabineverlichting en zo. Verder leds direct achter de lenzen neem ik aan, maar dat is het wel zo’n beetje. Een kortkoppelmechaniek kreeg de Roco in 1990 al. Een hoge kwaliteit motor had het model van meet af aan. Voor afzonderlijk schakelbare sluitseinen moet je een beetje omsolderen. Voor 1989 was het echt wel een topmodel.

Je moet het verschil toch vooral in detaillering en fijnheid zoeken. Denk aan de koplichten.  :D
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5100
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Piko NS 1000
« Reactie #260 Gepost op: 27 October 2024, 11:35:32 »
Ah, overheen gelezen. Maar dat idee had ik dus ook...
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Ferdinand Bogman

  • Derde generatie Fleisch-mann
  • Offline Offline
  • Berichten: 1393
  • Klaar voor vertrek
Re: Piko NS 1000
« Reactie #261 Gepost op: 27 October 2024, 12:03:49 »
De klinknagels van de Roco zijn duidelijker aanwezig, maar onder het paneel met een frontsein tel ik er vier voor de Piko en zes voor de Roco. Ze zitten ook verschillend geplaatst:



Natuurlijk alleen van belang voor de klinknageltellers :).

En hoe zit het met die panelen aan de zijkant?
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5100
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Piko NS 1000
« Reactie #262 Gepost op: 27 October 2024, 12:47:21 »
Ik zie de verticale naad in de Piko plaat ook niet terug 1:1..?
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5650
Re: Piko NS 1000
« Reactie #263 Gepost op: 27 October 2024, 12:55:03 »
Verticale naad zit er in 1: 1 ook (maar vaak moeilijk te zien) en het zijn vier klinknagels op de plek zoals PIKO ze heeft gemaakt. Ik mis echter de klinknagels in het verlengde van de verticale naad erboven. Even inzoomen op de 1010.



Ik hoop alleen, ze kunnen de 1010 natuurlijk tot in detail bekijken in het NSM, dat ze bij de blauwe versie niet de fout maken het nummer en No te kopiëren, want dat is fout op de loc in het NSM. Dat stond er geheel anders op:


« Laatst bewerkt op: 27 October 2024, 17:39:47 door spoorzeven. Reden: Verduidelijking »
Groet, Frank

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 4307
Re: Piko NS 1000
« Reactie #264 Gepost op: 27 October 2024, 13:02:24 »
Dank voor de duidelijke vergelijkingsfoto's

Ik heb dus een nieuwere generatie roco die mi goed genoeg is om de piko alleen aan te schaffen als ik hem voor een leuk bedrag tegenkom
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6789
  • Spaar ze allemaal.
Re: Piko NS 1000
« Reactie #265 Gepost op: 27 October 2024, 13:27:28 »
Bedankt voor de mooie foto’s, Stefan. Wat mij opvalt (ik ben geen kenner):
  • De Roco heeft meer klinknagels :)
  • De roco heeft twee extra luikjes aan de zijkant, tussen de ventilatieroosters.

Die luikjes zijn later aangebracht, Piko heeft de oerversie uitgebracht met als verschillen; de luikjes, de regengootjes boven de ramen, de panto's, de trapjes onder de buffers en de handgrepen op de neus.
Zie deze foto's die al eerder in dit draadje zijn geplaatst.



Ik zie dat de bevestigingsplaten van de buffers zwart moeten, die zijn bij Piko rood.

Stephan.

Ferdinand Bogman

  • Derde generatie Fleisch-mann
  • Offline Offline
  • Berichten: 1393
  • Klaar voor vertrek
Re: Piko NS 1000
« Reactie #266 Gepost op: 27 October 2024, 18:46:52 »
Die luikjes zijn later aangebracht, Piko heeft de oerversie uitgebracht met als verschillen; de luikjes, de regengootjes boven de ramen, de panto's, de trapjes onder de buffers en de handgrepen op de neus.
Bedankt voor de uitleg; ik heb blijkbaar niet het hele onderwerp doorgelezen.

(…) het zijn vier klinknagels op de plek zoals PIKO ze heeft gemaakt. Ik mis echter de klinknagels in het verlengde van de verticale naad erboven.
OK, klinknagels opgehelderd (maar nieuwe fout ontdekt…).

Ik hoop alleen, ze kunnen de 1010 natuurlijk tot in detail bekijken in het NSM, dat ze bij de blauwe versie niet de fout maken het nummer en No te kopiëren, want dat is fout op de loc in het NSM.
Als ik dan toch inzoom op de foto uit het NSM, voor de klinknagels, denk ik de twee streepjes onder de o te zien, gedeeltelijk verstopt achter de luchtslang. Of begrijp ik het verkeerd?
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 1453
Re: Piko NS 1000
« Reactie #267 Gepost op: 27 October 2024, 20:57:19 »
Bij de huidige versie in het museum staan het N0 en het cijfer veel te dicht bij elkaar, die horen zo ver uit elkaar te staan dat de luchtslang niet voor het nummer langs loopt.
Het stomme is dit dat eerder (bijvoorbeeld bij foto's uit 1989) nog wel klopte, zoals ook te zien op de tweede foto van Spoorzeven

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3864
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: Piko NS 1000
« Reactie #268 Gepost op: 27 October 2024, 21:17:55 »
Kan het zijn dat er tussen de zwitserse en de Werkspoormachines verschil zit in het aantal klinknagels onder de frontseinen? Volgens mij zie ik zes nagels op deze horizontale plaat.

Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
178*hier
149* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3864
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: Piko NS 1000
« Reactie #269 Gepost op: 27 October 2024, 21:44:27 »
En de Werkspoor uitvoering  ;D
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
178*hier
149* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde