Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Heljan containerkraan werkt niet naar behoren door MOVisser
Vandaag om 15:38:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Lobomotion69
Vandaag om 15:36:30
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 15:11:04
D20/ 25 Bentheimer Eisenbahn in 1:32 door MB6400
Vandaag om 14:41:08
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 14:19:21
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
Vandaag om 14:18:49
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 14:10:21
US diorama in H0 door RetroJack
Vandaag om 13:47:27
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
Vandaag om 13:21:54
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 11:06:46
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 10:43:42
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
Vandaag om 10:35:58
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Rob Bennis
Vandaag om 10:29:42
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 09:37:20
20 jaar BNLS door Huup
Vandaag om 08:56:00
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 08:36:21
Zaagsel? door Frits C
Vandaag om 06:34:07
The Micro Model Railway Dispatch door Ronald Halma
Vandaag om 03:26:20
Een nieuw begin door bask185
04 July 2025, 23:51:59
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
04 July 2025, 23:09:51
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
04 July 2025, 23:07:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door puntenglijder
04 July 2025, 22:57:07
Nijmegen in h0 door raymond erdtsieck
04 July 2025, 22:05:10
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
04 July 2025, 21:10:51
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
04 July 2025, 20:20:42
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
04 July 2025, 19:23:48
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door emmenaar
04 July 2025, 17:15:32
5 juli SSN Bello festival express door Seinhuis
04 July 2025, 16:53:46
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door ES44C4
04 July 2025, 08:34:09
Gezocht: Foto's Plan E/L postrijtuig in reizigerstreinen jaren '70 door marco
04 July 2025, 07:58:49
  

Auteur Topic: Piko NS 1000  (gelezen 40175 keer)

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4543
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: Piko NS 1000
« Reactie #180 Gepost op: 11 October 2024, 13:36:35 »
Verrek, dat heb ik nooit geweten.  (y)

PlanU

  • Offline Offline
  • Berichten: 50
Re: Piko NS 1000
« Reactie #181 Gepost op: 14 October 2024, 00:14:32 »
Misschien dat voor de zwenkende schortplaten nog een oplossing is te bedenken:
De bijgeleverde volle schortplaten van een sparing voorzien en een NEM schacht monteren waarin een kortkoppelingkop gemonteerd kan worden.

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2261
    • Biesje.nl
Re: Piko NS 1000
« Reactie #182 Gepost op: 14 October 2024, 01:05:10 »
Grappig hoe iedereen over die zwenkende schortplaten valt. Daar merk je toch niks van als er een sleep achter hangt? Tenzij je de lok stil zet in een R2 boog en dan met je neus er boven gaat hangen. Aan de kant waar niks aan hangt zal niks zwenken. En aan de kant waar niks aan hangt heb je geen gapend gat zitten.

Die bolle schortbeplating is wel een kenmerk van deze loc die het smoeltje bepaalt vind ik. We zijn gewend aan de Roco oplossing met een grote gleuf. Maar de loc heeft in het echt nou juist een dichte schort.

De Piko V200 en BR 103 hebben ook die zwenkende schorten (toevallig beide ook in mijn bezit als NL rijder :-X ) en dat werkt prima. Bij een complete trein kijk je voornamelijk naar de voorkant of naar het geheel, en dan valt het mij niet op.

Mvg,

Robert

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6438
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Piko NS 1000
« Reactie #183 Gepost op: 14 October 2024, 02:46:10 »
Ik vond de vaste schortplaten de Roco veel beter.
Aan de gekoppelde kant de opengewerkte schortplaat met de gleuf waarin de koppeling vrij kon bewegen.
En aan de niet gekoppelde kant was hij gewoon dicht.
Dat vind ik dus een onnodige misser bij Piko.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

marco

  • Offline Offline
  • Berichten: 700
Re: Piko NS 1000
« Reactie #184 Gepost op: 14 October 2024, 06:38:50 »
Piko levert OOK dichte schortplaten mee dus dat verwijt kun je al schrappen   :o
NS TP 3 en 4
Fl/Ro H0 Tandradbaan - Gipfelrauschbahn
DRup/RocRail/Linux

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4966
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Piko NS 1000
« Reactie #185 Gepost op: 14 October 2024, 08:23:01 »
Daar merk je toch niks van als er een sleep achter hangt?

Als je zo redeneert, kan je je ook vragen waarom iedereen blij is met een meer gedetailleerd model. Merk je ook weinig van als het voorbij rijdt. Ja, ik kan mij voorstellen dat de uitstekende schort stoort; kan mij ook voorstellen dat iemand er prima mee kan leven. Ik wacht met een besluit tot er een blauwe tp IV versie is :angel:
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Harold34

  • Offline Offline
  • Berichten: 420
Re: Piko NS 1000
« Reactie #186 Gepost op: 15 October 2024, 11:48:37 »
@Biesje, jij bent volgens mij verliefd op de ronde neusjes.
« Laatst bewerkt op: 15 October 2024, 12:01:06 door Harold34 »

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2579
Re: Piko NS 1000
« Reactie #187 Gepost op: 15 October 2024, 12:47:29 »
Grappig hoe iedereen over die zwenkende schortplaten valt.

Terwijl niemand zich lijkt te storen aan die ontsierende en niet-werkelijkheidsgetrouwe knol op de voorkant, ook bekend als koppeling.  :-X

Grtz, Ton

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5369
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Piko NS 1000
« Reactie #188 Gepost op: 15 October 2024, 13:04:42 »
Nou dat is heel simpel: als je je irriteert aan dat ding, dan trek je hem uit de schacht en plaats je een dicht schort.

Dus geen enkele reden om daar over te zaniken.

Jeroen
« Laatst bewerkt op: 15 October 2024, 16:10:26 door Jeroen Water »
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4966
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Piko NS 1000
« Reactie #189 Gepost op: 15 October 2024, 14:05:06 »
Ergert  ;D
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2579
Re: Piko NS 1000
« Reactie #190 Gepost op: 15 October 2024, 15:17:40 »
Nou dat is heel simpel: als je je irriteert aan dat ding, dan trek je hem uit de dchacht en plaats je een dicht schort.

Precies (y) En hetzelfde geldt als dat beweegbare schort je irriteert: dan haal je hem eraf en plaats je het dichte / vaste schort.  8)

Grtz, Ton

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5369
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Piko NS 1000
« Reactie #191 Gepost op: 15 October 2024, 16:12:51 »
Precies (y) En hetzelfde geldt als dat beweegbare schort je irriteert: dan haal je hem eraf en plaats je het dichte / vaste schort.  8)

Grtz, Ton

Dat ben ik niet met je eens. Want dan kun je geen trein meer meenemen achter je loc.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2579
Re: Piko NS 1000
« Reactie #192 Gepost op: 15 October 2024, 16:14:43 »
Als je de koppeling eraf haalt ook niet.  ;D

Mijn punt is: Als je een locomotief nabootst in model en hem ook nog op een modelbaan wilt laten rijden, ontkom je er niet aan om concessies te doen aan de werkelijkheid. En soms moet een modelspoorfabrikant daarin zo ver gaan dat het voor sommigen storend oogt. En dan verwonder ik mij erover dat "we" als modelspoorders blijven klagen over een bewegend schort, maar we blijkbaar een gat in de schortplaat en een lelijke en onrealistische klomp als koppeling normaal vinden, evenals bijvoorbeeld te dikke wielen met te hoge flenzen.
Wat mij betreft is het allemaal ontsierend, maar een noodzakelijk kwaad om rijdende modeltreinen te krijgen.

Grtz, Ton
« Laatst bewerkt op: 15 October 2024, 16:31:13 door TonM »

StefanNL_Plays

  • Offline Offline
  • Berichten: 96
  • :D
Re: Piko NS 1000
« Reactie #193 Gepost op: 15 October 2024, 16:27:12 »
Beetje hot topic, maar waarom niet eigenlijk een reserve vaste schortplaat halen en die modificeren dat de koppeling kan bewegen zoals bij de Roco?  :)
Uiteindelijk komt alles goed :)

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6438
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Piko NS 1000
« Reactie #194 Gepost op: 21 October 2024, 15:50:27 »
Dat ben ik niet met je eens. Want dan kun je geen trein meer meenemen achter je loc.

Jeroen

Correct, daarom zei ik al dat Roco dat beter voor elkaar had.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)