Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Fleischmann 1306 O&K op Piko Spoor met bedding door Te 2/2
Vandaag om 16:25:46
SBB eurofima rijtuigen. door Luc2000
Vandaag om 16:25:14
Trix 22583 digitaal gemaakt, maar wil niet rijden. door Herb73
Vandaag om 16:24:26
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
Vandaag om 16:22:58
Miwula gehackt door Falkenberg
Vandaag om 16:22:56
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 16:02:52
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 16:00:39
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 15:59:47
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 15:54:31
Overstap naar HTM door Eric B
Vandaag om 15:32:45
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door spoorijzer
Vandaag om 15:24:16
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Huup
Vandaag om 15:12:24
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Jelmer
Vandaag om 15:05:54
DE-I en DE-II gekoppeld rijden door 008200
Vandaag om 14:43:54
Fleischmann 7375 (BR103) onderdelen gevraagd door RobertH
Vandaag om 14:31:21
AMC Amsterdamse Modelbouw Club door schipcas
Vandaag om 14:30:57
Alternatieven voor servo's door Albert de Heer
Vandaag om 14:28:37
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 14:02:21
vraag vierassige rongenwagen NS Vitrains tijdperk 3 door Alewijn
Vandaag om 13:40:13
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Klaas Zondervan
Vandaag om 13:12:25
Model cipressen in 1:87 door grove den
Vandaag om 13:09:34
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door SvenW
Vandaag om 13:00:11
Miskoop???? door grossraumwagen
Vandaag om 12:32:49
Amsterdam Westhaven - vlothaven 1/87 door dretsome
Vandaag om 12:29:34
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 12:06:47
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 12:05:59
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door ex44
Vandaag om 11:50:06
DR buffetrijtuig verhuist naar Houten door Syb030
Vandaag om 11:35:55
Jägerndorfer - afdekplaat draaistel demonteren? door Herb73
Vandaag om 11:27:21
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door maartenvdb
Vandaag om 11:19:55
  

Auteur Topic: Piko NS 1000  (gelezen 46065 keer)

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4675
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: Piko NS 1000
« Reactie #240 Gepost op: 26 October 2024, 09:54:34 »
Het is idd belachelijk hoe moeilijk die uitgebreide handleiding te vinden is op de website van Piko. Ik vond hem een tijdje geleden hier:  https://www.piko-shop.de/is.php?id=28547

@Wilvo: misschien heb je hier wat aan?

Wilvo

  • Offline Offline
  • Berichten: 29
Re: Piko NS 1000
« Reactie #241 Gepost op: 26 October 2024, 11:15:31 »
Bedankt voor de reactie ,maar voor mijn leeftijd te ingewikkeld.

Groet Wil

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6442
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Piko NS 1000
« Reactie #242 Gepost op: 26 October 2024, 11:18:53 »
Afgezien van de rijeigenschappen is de Roco nog steeds een prima lok.
Maar eigenlijk qua techniek niet te vergelijken, zit toch 35 jaar verschil in.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

JonasLa

  • Offline Offline
  • Berichten: 26
Re: Piko NS 1000
« Reactie #243 Gepost op: 26 October 2024, 11:25:49 »
Bedankt voor de reactie ,maar voor mijn leeftijd te ingewikkeld.

Groet Wil
Eenvoudig gesteld: als je CV53 op 255 programmeert, verwacht ik dat je probleem met optrek- en afremvertraging opgelost is.

Kort wat meer uitleg over deze functie: CV53 schakelt een extra optrek- en afremvertraging in die plaatsvindt voor de standaard optrekvertraging bij vertrek of afremvertraging bij het tot stilstand komen. Dus eigenlijk wordt er tussen stilstand en de eerste rijstap en tussen de eerste rijstap en het tot stilstand komen een extra vertraging voorzien, die is met de standaardinstelling van de decoder zeer lang is.

Volgens de Piko hotline is de info in de smartprogrammer software te gebruiken als alternatief voor de Duitstalige uitvoerige handleiding om een overzicht van CV's en hun effect op de decoder te gebruiken. De taalinstelling van dit programma zou je op Engels kunnen zetten waardoor je veel info uit de Duitse handleiding in het Engels kan lezen. Zelf heb ik dit nog niet geprobeerd. Je zou er geen Piko Smartprogrammer voor nodig hebben.
« Laatst bewerkt op: 26 October 2024, 11:30:28 door JonasLa »

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22669
Re: Piko NS 1000
« Reactie #244 Gepost op: 26 October 2024, 11:27:04 »
Afgezien van de rijeigenschappen is de Roco nog steeds een prima lok.
Maar eigenlijk qua techniek niet te vergelijken, zit toch 35 jaar verschil in.


Jos.

Mijn Roco rijdt eigenlijk voortreffelijk.
Het verschil lijkt me eerder de detaillering en inderdaad alle moderne electronische fratsen.

Ik heb niet zoveel met de 1000, dus ik laat het lekker zo.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5100
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Piko NS 1000
« Reactie #245 Gepost op: 26 October 2024, 15:36:42 »
Maar eigenlijk qua techniek niet te vergelijken, zit toch 35 jaar verschil in.

Ben wel benieuwd wat er onder de kap aan 'hardware' dan allemaal verbeterd is... Kortkoppeling en LED's schieten mij zo snel te binnen? Cardan en kunststof tandwielen heeft de Roco ook..  ;D Lijkt mij dat materialen niet significant verbeteringen hebben gebracht? Misschien betere plastics? Maar laatste oplage 1000 had ook een 5-polige met getordeerde anker, etc, etc. Betere koolborstels? Nieuwzilver flenzen had de Roco vermoedelijk ook al? Heeft de Piko ook bus-gelagerde assen..? 

Wie weet er welke techniek allemaal is verbeterd? Open vraag  :angel:

PS dus uitgezonderd decoder/digitaal..
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Harryku

  • Hoofdconducteur/conducteur ZLSM,modelspoor : H0,TT, N .
  • Offline Offline
  • Berichten: 648
Re: Piko NS 1000
« Reactie #246 Gepost op: 26 October 2024, 15:43:18 »
Hoe is het geluid eigenlijk van de Piko NS 1000 ? .

Ik heb er nog niks over gelezen, is het een beetje realistisch ? .
m.vr.gr.
Harry.

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6789
  • Spaar ze allemaal.
Re: Piko NS 1000
« Reactie #247 Gepost op: 26 October 2024, 16:01:25 »
Het geluid doet klikkerdeklik bij rijrichting schakelen en zoemen bij het rijden en piepen bij het remmen, en 2 soorten toeters.
Ik heb ze nooit gehoord in het echt dus heb ik er geen mening over, het is mijn eerste soundlok en gister lekker zitten testen in de woonkamer totdat ze er hier gek van werden.
Moet nog even kijken hoe ik het volume wat zachter kan zetten, zit in 17 ofzoiets.

En geen idee over de binnenkant maar hier wat foto's van de buitenkant.

Het zijn respectievelijk de Piko , de vernieuwde Roco met extra MFO G87 pantografen van FRIE en de oude Roco.








Paar foto's waarbij het verschil in de frontschortplaten is te zien.

De Piko heeft meer details op de frontschort waaronder de grote koppeldoos in de hoek onder de buffer (zit ook onder de vernieuwde Roco en de trapjes zitten ook op de blauwe nieuwe Roco; zie ik nu pas) en de kleine ronde in het midden.
Een nadeel is dat je de grote koppeldoos onder de buffer aan de kant van de koppeling niet kan plaatsen omdat dat de bewegende schort belemmerd.

Ik zie dat er onder de buffers al gaatjes zitten om waarschijnlijk bij de latere modellen een trapje te plaatsen, een nadeel is dat deze tapjes er bij de koppelkant niet op kunnen vanwege de uitslag van de frontschort.
Ben ook benieuwd of ze de andere groene met de "normale" pantografen, de regengoot boven de ramen, het klimrek op de neus, extra luiken in de zijkant en de trapjes onder de buffers ook uitbrengen.

De kleur van de Piko vind ik zelf wat te hard groen, ik had liever de olijfgroene kleur zoals de vernieuwde Roco (midden) gehad en het dak had ook iets lichter gemogen.

Stephan.




« Laatst bewerkt op: 26 October 2024, 16:17:09 door prutser »

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7724
Re: Piko NS 1000
« Reactie #248 Gepost op: 26 October 2024, 17:47:54 »
Ik vind ze op het oog allemaal even mooi. Dat is vast geen goed antwoord  :D
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4675
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: Piko NS 1000
« Reactie #249 Gepost op: 26 October 2024, 19:40:33 »
Hier is ie rijdend te zien. Filmpje is niet al te best, maar je kunt wel goed zien hoe het schort uitzwaait. Zowel het filmpje als de baan en de loc zijn niet van mij. Ik hou het lekker bij mijn oude Roco's 8)

https://www.youtube.com/watch?v=RWvLzkKpv2Q

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22669
Re: Piko NS 1000
« Reactie #250 Gepost op: 26 October 2024, 19:47:29 »
Ben wel benieuwd wat er onder de kap aan 'hardware' dan allemaal verbeterd is... Kortkoppeling en LED's schieten mij zo snel te binnen? Cardan en kunststof tandwielen heeft de Roco ook..  ;D Lijkt mij dat materialen niet significant verbeteringen hebben gebracht? Misschien betere plastics? Maar laatste oplage 1000 had ook een 5-polige met getordeerde anker, etc, etc. Betere koolborstels? Nieuwzilver flenzen had de Roco vermoedelijk ook al? Heeft de Piko ook bus-gelagerde assen..? 

Wie weet er welke techniek allemaal is verbeterd? Open vraag  :angel:

PS dus uitgezonderd decoder/digitaal..

Vooral dus decoder/digitaal met Plux22 en dan afzonderlijk schakelbare sluitseinen en cabineverlichting en zo. Verder leds direct achter de lenzen neem ik aan, maar dat is het wel zo’n beetje. Een kortkoppelmechaniek kreeg de Roco in 1990 al. Een hoge kwaliteit motor had het model van meet af aan. Voor afzonderlijk schakelbare sluitseinen moet je een beetje omsolderen. Voor 1989 was het echt wel een topmodel.

Je moet het verschil toch vooral in detaillering en fijnheid zoeken. Denk aan de koplichten.  :D
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2940
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Piko NS 1000
« Reactie #251 Gepost op: 26 October 2024, 20:19:33 »
Hier is ie rijdend te zien. Filmpje is niet al te best, maar je kunt wel goed zien hoe het schort uitzwaait. Zowel het filmpje als de baan en de loc zijn niet van mij. Ik hou het lekker bij mijn oude Roco's 8)

https://www.youtube.com/watch?v=RWvLzkKpv2Q

Daar slaan de schorten tòch uit als er niets aan de haak hangt...

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6052
Re: Piko NS 1000
« Reactie #252 Gepost op: 26 October 2024, 21:13:26 »
Die Piko is prachtig, de koplampen doen 't 'm voor me. Maar die schortplaten, dat worden dan dichte. Misschien toch maar alles voorzien van een schroefkoppeling.

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk

Spoor 0 adept

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8992
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Piko NS 1000
« Reactie #253 Gepost op: 26 October 2024, 21:44:38 »
Dan moet je wel ruimere bochten hebben dan in bovenstaand filmpje.

Menno 1846

  • NS Tp3B/C- heden
  • Offline Offline
  • Berichten: 1887
  • Frl
    • Frieslandrail
Re: Piko NS 1000
« Reactie #254 Gepost op: 26 October 2024, 22:29:47 »
Kan nou niet zeggen... Dat het super storend is, met die Bufferbalk/Schotplaat.   

Gr. Menno
There's a plan in everything, kid, and I love it when a plan comes together!