Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door rbroerse
Vandaag om 17:42:26
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door NS 2104
Vandaag om 17:08:48
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 17:06:43
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 16:38:24
Welke koppeling is dit? door Quinzeedied
Vandaag om 16:36:50
Zoek onderdelen blad voor oude stoomloc 04112A door saskia
Vandaag om 16:23:35
Baanplan Belkamp H0 door spoorijzer
Vandaag om 16:19:56
Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag door moonlicht
Vandaag om 16:15:20
Mijn minitrix 2051 hobbelt door Ronald Halma
Vandaag om 16:07:23
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Montanbahn
Vandaag om 15:57:58
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:51:31
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:39:15
Rondom Charlois door Gert Arkema
Vandaag om 15:37:45
Bauarbeiten im gange door Paul1969
Vandaag om 15:36:57
Overweg aanrijding Meteren donderdag 30 okt door Rick
Vandaag om 15:01:07
Hulp gezocht omgeving Drachten door rjr
Vandaag om 14:53:42
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door spoorijzer
Vandaag om 14:23:31
Station Roodeschool door Montanbahn
Vandaag om 13:45:29
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 13:30:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 13:29:35
Bumper voor de LH-101 handregelaar door robstuart
Vandaag om 13:24:34
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:00:09
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 12:59:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 12:46:57
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door spoorijzer
Vandaag om 12:40:05
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 12:37:46
0-spoor smalspoor Lynton & Barnstaple door GD
Vandaag om 12:23:09
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 12:10:07
PB Models, ICR-rijtuigen door kar
Vandaag om 12:09:15
Koppelingskamer Jägerndorfer te dichtbij door Montanbahn
Vandaag om 11:53:45
  

Auteur Topic: Gelijkspanning versus het amperage  (gelezen 5101 keer)

waterlelies

  • Offline Offline
  • Berichten: 42
Gelijkspanning versus het amperage
« Gepost op: 03 August 2024, 21:41:21 »
Misschien wat dom deze vraag:
Ik heb spoorbezetmelders welke kleine stroomverschillen meten op mijn tuinbaan en dit bij de uitgang omzetten  in een klein stroompje.
 Via een eenvoudige versterkingsschakeling met een bc547 komt er ca 12v gelijkspanning uit, als ik dat meet met de multimeter.
Ik heb er inmiddels een heleboel geïnstalleerd, maar af en toe komt het voor dat de 12v niet een relais van 12v kan  aansturen; het relais bromt.
Ik denk dat dan het amperage te laag is?..

Kan een van jullie me even uitleggen hoe dat kan zitten?

Groet,

Fre.d

Bert55

  • Offline Offline
  • Berichten: 957
Re: Gelijkspanning versus het amperage
« Reactie #1 Gepost op: 03 August 2024, 21:59:49 »
Een schema zou helpen
Met vriendelijke groet, Bert
Märklin, DCCnext, ECOS
Witmoosdorf afgebroken, Witmoos 2 wordt opgestart na de verhuizing

NL-modelspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 1128
    • Windhoven
Re: Gelijkspanning versus het amperage
« Reactie #2 Gepost op: 04 August 2024, 07:45:19 »
Het lijkt er uit het verhaal op dat het klein stroompje van de spoorbezetmelders te klein is om de bc547 voldoende versterking te laten geven. Of het zijn relais die meer stroom vragen dan de bc547 kan leveren.
Misschien helpt om het signaal van de versterkerschakeling nog een keer te versterken.
Maar inderdaad met een schema en wat specificaties is het makkelijker meedenken.
Johan

grossraumwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1460
Re: Gelijkspanning versus het amperage
« Reactie #3 Gepost op: 04 August 2024, 10:05:44 »
Zijn het altijd dezelfde relais die niet opkomen? Dan kan het idd liggen aan de specificaties van de betreffende relais (trekken te veel stroom)

Als de situaties zich willekeurig voordoen, kan het te maken hebben met een slecht contact (slechte contacten) tussen rails en wielen bv als er slechts wagens in de betreffende sectie bevinden.
Of de weerstand tussen de beide wielen in de assen zelf is te hoog.
De weerstand is dan te hoog en dus de benodigde stroomsterkte om het relais te laten opkomen te klein.
In onbelaste toestand zal er wel gewoon 12V gemeten worden.

Is het mogelijk de stroomsterkte te meten in de circuits?
Zie je een verschil tussen degene die wel en niet werken?



waterlelies

  • Offline Offline
  • Berichten: 42
Re: Gelijkspanning versus het amperage
« Reactie #4 Gepost op: 04 August 2024, 12:00:47 »




Dit is het schemaatje. Hoop dat jullie het kunnen openen.

groet,

Fre.d

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 5121
Re: Gelijkspanning versus het amperage
« Reactie #5 Gepost op: 04 August 2024, 12:04:24 »
Emitter zit links? Het is waarschijnlijk dat je relais 1x schakelt omdat je tot dan overleden is. Ik mis de vrijloop diode over de relais spoel.

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

tuurtje

  • Offline Offline
  • Berichten: 4694
Re: Gelijkspanning versus het amperage
« Reactie #6 Gepost op: 04 August 2024, 12:14:12 »
Heb je iets meer gegevens over het relais?


Groetjes

Arthur
Arthur is helaas in januari 2025 overleden

waterlelies

  • Offline Offline
  • Berichten: 42
Re: Gelijkspanning versus het amperage
« Reactie #7 Gepost op: 04 August 2024, 12:17:37 »
Ja, die hoort er nog overheen

waterlelies

  • Offline Offline
  • Berichten: 42
Re: Gelijkspanning versus het amperage
« Reactie #8 Gepost op: 04 August 2024, 12:31:41 »
Ik gebruik allerlei merken relais die ik in de kist heb zitten , allemaal 12V.
Het rare blijft, dat ik aan de uitgang van de versterker steeds ca 12V= meet, maar - zoals gezegd - een relais niet aantrekt (heb er meerdere geprobeerd);  een lampje van 14V brandt dan weer wel, maar op halve kracht.
Dit lampje trekt 86 mA. Lijkt erop, dat er maar ca 6 a 7 volt uit de schakeling komt.
Ik denk dat ik het toch maar eens ga zoeken in de bezetmelder zelf; heb er nog meerdere in voorraad. Heb niet zoveel verstand van transistors, dus weet niet, of deze al te zeer afhankelijk zijn van de aangevoerde spanning/stroom aan de basis.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26879
    • Pagina van klaas
Re: Gelijkspanning versus het amperage
« Reactie #9 Gepost op: 04 August 2024, 13:06:26 »
Wat ik mis in het schema is de bezetmelder zelf. Wat voor ding is dat en hoe zit die in het geheel geschakeld?
Die 12V, meet je die met het relais aangesloten?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

grossraumwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1460
Re: Gelijkspanning versus het amperage
« Reactie #10 Gepost op: 04 August 2024, 13:53:28 »
En waar zit in de schakeling het spoor dat je wilt meten?

Ik neem aan dat het relais de melder is.
Het komt op als er iets op spoor staat en valt af als het spoor vrij is.


waterlelies

  • Offline Offline
  • Berichten: 42
Re: Gelijkspanning versus het amperage
« Reactie #11 Gepost op: 04 August 2024, 14:26:06 »






Hierbij de voor- en achterzijde van de bezetmelder. Het is een dubbele.
Het merkwaardige is, dat dit apparaatje op enkele andere plekken in mijn tuinbaan wel werkt, alhoewel ik er soms een elco overheen heb moeten plaatsen.
Qua relais vond ik nog een doosje met 10 nieuwe relaistjes. Deze trekken 25 mA; als ik ze aansluit op de versterker trekken ze niet aan en loopt er een stroompje van 10 mA.

Maar ik kan me voorstellen dat het voor jullie niet makkelijk is om erachter te komen.
Feit blijft in dit geval, dat er een te lage spanning uit de versterker komt.

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1849
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: Gelijkspanning versus het amperage
« Reactie #12 Gepost op: 04 August 2024, 14:34:02 »
Sommige relais hebben een minimale spanning van 12V. Bij 11.9 of 11.8 willen ze dan niet werken, meet bij het relais eens of de spanning 12.0 of hoger is.

Vooral direct op het relais, dus na de versterker.

Je zou ook een 5V minuatuurrelais kunnen nemen van Bianco. Die werken tussen 4 en 12V
« Laatst bewerkt op: 04 August 2024, 14:36:43 door Martin Domburg »
Ik heb een mening, helaas uit ik die wel eens.  Ach ja beter een ster op je ring, dan een ring in je ster. Dan vallen je treinen om.

Hé een vogeltje! sorry waar ging het over?

spock

  • Online Online
  • Berichten: 770
Re: Gelijkspanning versus het amperage
« Reactie #13 Gepost op: 04 August 2024, 15:22:57 »
Emitter zit links? Het is waarschijnlijk dat je relais 1x schakelt omdat je tot dan overleden is. Ik mis de vrijloop diode over de relais spoel.
Bas

Ik miste hem ook, maar zou de rechter weerstand van 4.7k niet een diode 1N4007 kunnen zijn?

mvg spock

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26879
    • Pagina van klaas
Re: Gelijkspanning versus het amperage
« Reactie #14 Gepost op: 04 August 2024, 16:04:57 »
Ik heb eens op de website van Etecmo gekeken. Wat een chaotische toestand. Na veel zoeken de handleiding van de bezetmelder gevonden. Maar daar zie ik nergens wat voor uitgang die heeft.
Ze verwijzen naar de eigen relaismodule, dus ik dacht: misschien word ik daar wat wijzer. Maar die relaismodule is nergens te vinden.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.