Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wat zijn de basis kleuren in pigment voor modelspoor? door basjuh1981
Vandaag om 14:56:35
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Sikko
Vandaag om 14:55:30
Bahnstrecke 5867 door Eric B
Vandaag om 14:51:31
Rondom Charlois door Hans Reints
Vandaag om 14:50:05
Sankt Georgen. door william_2
Vandaag om 14:38:50
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:15:02
Lenz Standard+ V2 doet gek door maartenvdb
Vandaag om 14:09:16
Roco modellen op aliexpress door maartenvdb
Vandaag om 14:04:41
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:02:36
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Ronald81
Vandaag om 13:49:56
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec. door HugoB123
Vandaag om 13:39:19
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 13:31:38
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Pauldg
Vandaag om 13:24:27
Trix 1707 DCC resetten door Luud H
Vandaag om 13:18:40
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 13:00:47
Airtex foto behang als achtergrond door robstuart
Vandaag om 12:31:41
Van 2D afbeelding naar 3D model door Stootjuk
Vandaag om 12:24:04
W.V. Kalender 2026 door MOVisser
Vandaag om 12:10:57
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door MOVisser
Vandaag om 11:56:16
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 11:52:53
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:35:06
Combine als lading: welke wagon geeft het beste resultaat door maartenvdb
Vandaag om 11:26:53
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:20:44
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 11:02:17
De bouw van een DE-3 als versterking voor de DE-5 door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 10:40:43
Rivarossi MDDm, losse onderdelen verkrijgbaar? door Pauldg
Vandaag om 10:32:58
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R v/d Hoven
Vandaag om 10:25:51
Raadplaatje door chrvdv37402
Vandaag om 09:11:22
Randstadrail halte Voorburg ‘t Loo door Jelmer
Vandaag om 08:56:25
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Loki
Vandaag om 08:14:59
  

Auteur Topic: Gelijkspanning versus het amperage  (gelezen 5148 keer)

waterlelies

  • Offline Offline
  • Berichten: 42
Gelijkspanning versus het amperage
« Gepost op: 03 August 2024, 21:41:21 »
Misschien wat dom deze vraag:
Ik heb spoorbezetmelders welke kleine stroomverschillen meten op mijn tuinbaan en dit bij de uitgang omzetten  in een klein stroompje.
 Via een eenvoudige versterkingsschakeling met een bc547 komt er ca 12v gelijkspanning uit, als ik dat meet met de multimeter.
Ik heb er inmiddels een heleboel geïnstalleerd, maar af en toe komt het voor dat de 12v niet een relais van 12v kan  aansturen; het relais bromt.
Ik denk dat dan het amperage te laag is?..

Kan een van jullie me even uitleggen hoe dat kan zitten?

Groet,

Fre.d

Bert55

  • Offline Offline
  • Berichten: 957
Re: Gelijkspanning versus het amperage
« Reactie #1 Gepost op: 03 August 2024, 21:59:49 »
Een schema zou helpen
Met vriendelijke groet, Bert
Märklin, DCCnext, ECOS
Witmoosdorf afgebroken, Witmoos 2 wordt opgestart na de verhuizing

NL-modelspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 1128
    • Windhoven
Re: Gelijkspanning versus het amperage
« Reactie #2 Gepost op: 04 August 2024, 07:45:19 »
Het lijkt er uit het verhaal op dat het klein stroompje van de spoorbezetmelders te klein is om de bc547 voldoende versterking te laten geven. Of het zijn relais die meer stroom vragen dan de bc547 kan leveren.
Misschien helpt om het signaal van de versterkerschakeling nog een keer te versterken.
Maar inderdaad met een schema en wat specificaties is het makkelijker meedenken.
Johan

grossraumwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1462
Re: Gelijkspanning versus het amperage
« Reactie #3 Gepost op: 04 August 2024, 10:05:44 »
Zijn het altijd dezelfde relais die niet opkomen? Dan kan het idd liggen aan de specificaties van de betreffende relais (trekken te veel stroom)

Als de situaties zich willekeurig voordoen, kan het te maken hebben met een slecht contact (slechte contacten) tussen rails en wielen bv als er slechts wagens in de betreffende sectie bevinden.
Of de weerstand tussen de beide wielen in de assen zelf is te hoog.
De weerstand is dan te hoog en dus de benodigde stroomsterkte om het relais te laten opkomen te klein.
In onbelaste toestand zal er wel gewoon 12V gemeten worden.

Is het mogelijk de stroomsterkte te meten in de circuits?
Zie je een verschil tussen degene die wel en niet werken?



waterlelies

  • Offline Offline
  • Berichten: 42
Re: Gelijkspanning versus het amperage
« Reactie #4 Gepost op: 04 August 2024, 12:00:47 »




Dit is het schemaatje. Hoop dat jullie het kunnen openen.

groet,

Fre.d

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 5121
Re: Gelijkspanning versus het amperage
« Reactie #5 Gepost op: 04 August 2024, 12:04:24 »
Emitter zit links? Het is waarschijnlijk dat je relais 1x schakelt omdat je tot dan overleden is. Ik mis de vrijloop diode over de relais spoel.

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

tuurtje

  • Offline Offline
  • Berichten: 4694
Re: Gelijkspanning versus het amperage
« Reactie #6 Gepost op: 04 August 2024, 12:14:12 »
Heb je iets meer gegevens over het relais?


Groetjes

Arthur
Arthur is helaas in januari 2025 overleden

waterlelies

  • Offline Offline
  • Berichten: 42
Re: Gelijkspanning versus het amperage
« Reactie #7 Gepost op: 04 August 2024, 12:17:37 »
Ja, die hoort er nog overheen

waterlelies

  • Offline Offline
  • Berichten: 42
Re: Gelijkspanning versus het amperage
« Reactie #8 Gepost op: 04 August 2024, 12:31:41 »
Ik gebruik allerlei merken relais die ik in de kist heb zitten , allemaal 12V.
Het rare blijft, dat ik aan de uitgang van de versterker steeds ca 12V= meet, maar - zoals gezegd - een relais niet aantrekt (heb er meerdere geprobeerd);  een lampje van 14V brandt dan weer wel, maar op halve kracht.
Dit lampje trekt 86 mA. Lijkt erop, dat er maar ca 6 a 7 volt uit de schakeling komt.
Ik denk dat ik het toch maar eens ga zoeken in de bezetmelder zelf; heb er nog meerdere in voorraad. Heb niet zoveel verstand van transistors, dus weet niet, of deze al te zeer afhankelijk zijn van de aangevoerde spanning/stroom aan de basis.

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26890
    • Pagina van klaas
Re: Gelijkspanning versus het amperage
« Reactie #9 Gepost op: 04 August 2024, 13:06:26 »
Wat ik mis in het schema is de bezetmelder zelf. Wat voor ding is dat en hoe zit die in het geheel geschakeld?
Die 12V, meet je die met het relais aangesloten?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

grossraumwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1462
Re: Gelijkspanning versus het amperage
« Reactie #10 Gepost op: 04 August 2024, 13:53:28 »
En waar zit in de schakeling het spoor dat je wilt meten?

Ik neem aan dat het relais de melder is.
Het komt op als er iets op spoor staat en valt af als het spoor vrij is.


waterlelies

  • Offline Offline
  • Berichten: 42
Re: Gelijkspanning versus het amperage
« Reactie #11 Gepost op: 04 August 2024, 14:26:06 »






Hierbij de voor- en achterzijde van de bezetmelder. Het is een dubbele.
Het merkwaardige is, dat dit apparaatje op enkele andere plekken in mijn tuinbaan wel werkt, alhoewel ik er soms een elco overheen heb moeten plaatsen.
Qua relais vond ik nog een doosje met 10 nieuwe relaistjes. Deze trekken 25 mA; als ik ze aansluit op de versterker trekken ze niet aan en loopt er een stroompje van 10 mA.

Maar ik kan me voorstellen dat het voor jullie niet makkelijk is om erachter te komen.
Feit blijft in dit geval, dat er een te lage spanning uit de versterker komt.

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1849
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: Gelijkspanning versus het amperage
« Reactie #12 Gepost op: 04 August 2024, 14:34:02 »
Sommige relais hebben een minimale spanning van 12V. Bij 11.9 of 11.8 willen ze dan niet werken, meet bij het relais eens of de spanning 12.0 of hoger is.

Vooral direct op het relais, dus na de versterker.

Je zou ook een 5V minuatuurrelais kunnen nemen van Bianco. Die werken tussen 4 en 12V
« Laatst bewerkt op: 04 August 2024, 14:36:43 door Martin Domburg »
Ik heb een mening, helaas uit ik die wel eens.  Ach ja beter een ster op je ring, dan een ring in je ster. Dan vallen je treinen om.

Hé een vogeltje! sorry waar ging het over?

spock

  • Offline Offline
  • Berichten: 770
Re: Gelijkspanning versus het amperage
« Reactie #13 Gepost op: 04 August 2024, 15:22:57 »
Emitter zit links? Het is waarschijnlijk dat je relais 1x schakelt omdat je tot dan overleden is. Ik mis de vrijloop diode over de relais spoel.
Bas

Ik miste hem ook, maar zou de rechter weerstand van 4.7k niet een diode 1N4007 kunnen zijn?

mvg spock

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26890
    • Pagina van klaas
Re: Gelijkspanning versus het amperage
« Reactie #14 Gepost op: 04 August 2024, 16:04:57 »
Ik heb eens op de website van Etecmo gekeken. Wat een chaotische toestand. Na veel zoeken de handleiding van de bezetmelder gevonden. Maar daar zie ik nergens wat voor uitgang die heeft.
Ze verwijzen naar de eigen relaismodule, dus ik dacht: misschien word ik daar wat wijzer. Maar die relaismodule is nergens te vinden.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.