Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rails roestig verven door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:21:24
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Dpc Fo
Vandaag om 21:07:02
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 21:03:47
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 20:47:08
Klein baantje 1200x1200mm door tothebeach
Vandaag om 20:32:27
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door Peter.v.L
Vandaag om 20:26:30
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 20:10:37
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 20:02:01
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Twinkie
Vandaag om 19:30:22
Intermittende kortsluiting door Tjalling
Vandaag om 18:45:32
TT-DEC programmeren en aan andere centrale. door Eenerspoor
Vandaag om 18:45:10
Frans loodsje et cetera door Noordernet
Vandaag om 18:37:21
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Bob11
Vandaag om 18:16:38
Fleischmann 6052 draaischijf aansturen met een L293D Motor-Shield? door bask185
Vandaag om 16:48:30
Plan E - 2023 oplage door 1200blauw
Vandaag om 16:45:41
Minibaan Visserskaai H0 door Scratchbuilt
Vandaag om 16:35:09
Br 38 Piko Superen. door Wim Vink
Vandaag om 16:34:47
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 16:27:50
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
Vandaag om 16:14:29
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 16:02:56
Magneet koppelingen voor Bemo door MOVisser
Vandaag om 15:19:56
TEE / Rheingold door Benelux795
Vandaag om 15:04:25
Stalen D 4 deurs spoor 0 door Edsko Hekman
Vandaag om 14:50:23
Hulp bij update Mobile Station 2 door Ronald Halma
Vandaag om 14:02:31
Rheinburg, TP V/VI door Wim Vink
Vandaag om 12:23:42
Kent iemand een geschikte striptang door AB 7216
Vandaag om 11:38:27
Yet Another Servo Decoder door Dennis1984
Vandaag om 11:09:34
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door jerdenberg
Vandaag om 09:35:19
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 08:43:35
Artikelnummers ADE Gr53 rijtuigen TP III. door Quinzeedied
Vandaag om 07:45:53
  

Auteur Topic: Het Skin effect op bedrading onder de modelbaan.  (gelezen 20242 keer)

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3964
Re: Het Skin effect op bedrading onder de modelbaan.
« Reactie #195 Gepost op: 07 August 2024, 22:02:16 »
Klaas ,Nu wordt het spannend,
Ben je buiten aan het meten geweest ?
Gelukkig is het nog een paar dagen zeer geschikt weer om buiten te meten.
 Sukses.
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26559
    • Pagina van klaas
Re: Het Skin effect op bedrading onder de modelbaan.
« Reactie #196 Gepost op: 07 August 2024, 22:04:39 »
Waarom zou ik buiten moeten meten? De draden lopen gewoon in een grote slinger over de zolder.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3964
Re: Het Skin effect op bedrading onder de modelbaan.
« Reactie #197 Gepost op: 07 August 2024, 22:15:46 »
Ik dacht aan een rechtuit gespannen draad van 10 meter,waar voor jij en ik in onze gewone huizen niet  de ruimte hebben.
  Loopt de retour   naar de booster ook over een grote  kronkel?

Ik ben  benieuwd of de spanningsvorm  hetzelfde blijft als je gaat rommelen met de bos draad... :D
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26559
    • Pagina van klaas
Re: Het Skin effect op bedrading onder de modelbaan.
« Reactie #198 Gepost op: 07 August 2024, 22:33:44 »
Peter, ik heb de twee draden om de 30 cm met tieraps aan elkaar gezet, zodat het quasi een tweelingsnoer wordt.
Dat heb ik gedaan omdat ik de proef met soepel draad wil doen met luidsprekersnoer, dat is ook een tweelingsnoer.
Een volgende stap is dan om de draden netjes naast elkaar te spannen op een onderlinge afstand van b.v. 2 cm. Dat zie ik vaak op foto's van mensen die hun ringleiding laten zien. Maar uit eerdere experimenten verwacht ik dat het geen verschil gaat maken.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3964
Re: Het Skin effect op bedrading onder de modelbaan.
« Reactie #199 Gepost op: 07 August 2024, 22:42:28 »
OK ,klaas ,Zo zou ik het ook gaan doen ,ongeveer,een praktijk situatie na  maken en uittesten,
 :D
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

spock

  • Online Online
  • Berichten: 747
Re: Het Skin effect op bedrading onder de modelbaan.
« Reactie #200 Gepost op: 07 August 2024, 23:47:59 »
Hallo Klaas,

Blij dat je aan het meten bent. Je had een spanningsval gemeten.
Wil je als test een gelijkspanning er op zetten met dezelfde voltage en dan de spanning aan het einde meten.
Is dan de spanningval hetzelfde?
Is de spanningsval hetzelfde, dan is er geen sprake van skin effect. Tenminste, de deskundigen stellen dat het skin effect optreed met (hogere) frequenties.

mvg spock

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26559
    • Pagina van klaas
Re: Het Skin effect op bedrading onder de modelbaan.
« Reactie #201 Gepost op: 08 August 2024, 08:59:24 »
Spock, vergelijken met gelijkspanning, dat is een goeie. Daar had ik nog niet aan gedacht. Ga ik wel doen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 7017
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Het Skin effect op bedrading onder de modelbaan.
« Reactie #202 Gepost op: 08 August 2024, 09:02:59 »
10 meter koperdraad?

Doet me denken aan de tijd dat ik een dergelijke draad gebruikte als een antenne.
En dan maar draaien aan de condensator, met een kop telefoon op, om een radiozender te zoeken.
Een paar dagen gewerkt aan een spoel van draad om een wc-rol.
Plankje, spijkers ......
En dan ontdekken dat het werkt.......

Om kippenvel van te krijgen.

Ronald Visser
(een soort van skin effect)
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 23 augustus ben ik er weer...

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26559
    • Pagina van klaas
Re: Het Skin effect op bedrading onder de modelbaan.
« Reactie #203 Gepost op: 08 August 2024, 12:30:42 »
Even wat snelle tests gedaan.

1,5mm2 massief, 20 kHz onbelast
1,5mm2 massief, 20 kHz belast
1,5mm2 soepel, 20 kHz onbelast
1,5mm2 soepel, 20 kHz belast

Beide ook nog met gelijkspanning.

Voorlopige conclusie: ik zie bij 20 kHz geen verschil tussen massief en soepel.
Spanningsval bij 20 kHz iets groter dan bij gelijkstroom.

Komende tijd wat preciezer meten en rapporteren met getallen en scoopbeelden.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 7017
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Het Skin effect op bedrading onder de modelbaan.
« Reactie #204 Gepost op: 08 August 2024, 12:41:03 »
 (y) (y) (y) (y) (y)
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 23 augustus ben ik er weer...

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3964
Re: Het Skin effect op bedrading onder de modelbaan.
« Reactie #205 Gepost op: 08 August 2024, 14:53:40 »
 :D :D :D :D :D :D :D
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26559
    • Pagina van klaas
Re: Het Skin effect op bedrading onder de modelbaan.
« Reactie #206 Gepost op: 08 August 2024, 21:18:34 »
De metingen zijn gedaan.
Om te beginnen het scoopbeeld van de massieve draad, zonder belasting.
Een nette blokvorm met een beetje overshoot.
Rond de nuldoorgang is een beetje ruis te zien.


Dan dezelfde draad, belast met een weerstand van 25 ohm, waardoor er ongeveer 0,5A gaat lopen.
De overshoot is veranderd in een afronding, de ruis rond de nuldoorgang is weg.


Nu de soepele draad. Ongeveer hetzelfde beeld. De overshoot is wat groter, maar ik vermoed dat dat komt doordat ik de scoop andersom heb aangesloten.


De soepele draad, nu belast. Het beeld is gelijk aan wat te zien was bij de massieve draad. Wie het verschil ziet mag het zeggen.


Dan de gemeten spanningen. In onbelaste toestand is de topwaarde 14,5V.
Bij belasting daalt de spanning naar 12,75V, maar aan het begin van de draad, dus aan de uitgang van de booster, daalt die naar 13,25V. Het grootste spanningsverlies zit dus in de booster, niet in de draad.
Spanningsverlies over de draad is 0,5V.
Let wel, al deze waarden zijn voor de massieve en de soepele draad gelijk. Ik kon geen verschil constateren.

De gelijkstroomweerstand: berekend kwam ik op een spanningsverlies van 0,13V (20 meter 1,5 mm2 bij een stroom van 560 mA. Gemeten kwam ik op 0,15V.

Voor de 20 kHz blok is het spanningsverlies dus ruim 3 keer zo groot als voor gelijkstroom. Dit kan verklaard worden door het skin-effect, maar is dus voor beide draadsoorten gelijk.

Conclusie: gebruik gerust massieve draad want het maakt geen verschil. Ik kon het tenminste niet aantonen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 7017
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Het Skin effect op bedrading onder de modelbaan.
« Reactie #207 Gepost op: 08 August 2024, 21:32:40 »
Veel dank voor het onderzoek.

In dit geval mag de conclusie zijn dat er geen verschil optreedt.
Als beantwoording op de vraag van het skineffect.

Wij kunnen ons dingetje doen zoals we wellicht altijd al gewend bent.

Of er wordt door anderen nog gemeten?

Mag ik vragen wat het beeld zou worden/zijn als je aan een baan gaat meten.
Hebben de blokken eenzelfde vorm of treedt er ook over/ondershoot op?

Of was dat al de bedoeling hierna?

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 23 augustus ben ik er weer...

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26559
    • Pagina van klaas
Re: Het Skin effect op bedrading onder de modelbaan.
« Reactie #208 Gepost op: 08 August 2024, 21:42:39 »
Ik ga nog 1 meting doen met de draden parallel op 2 cm van elkaar om te zien of dat nog verschil maakt.
Aan mijn eigen baan meten heeft weinig zin. Ik rij analoog dus de motoren zitten rechtstreeks op de voeding en dat geeft een ontzettende berg rommel op de lijn.
Die 20kHz dient er alleen voor om constant spanning op de baan te hebben zodat de verlichting blijft branden als de treinen stil staan.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 7017
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Het Skin effect op bedrading onder de modelbaan.
« Reactie #209 Gepost op: 08 August 2024, 22:21:45 »
Het gaat inderdaad dan om een digitale baan lijkt me.  (y) (y)

Daar was de vraag ook mee verweven volgens mij?
Maar wellicht heb ik te veel fantasie in deze.

Kijken we naar een 10 kilometer lange persleiding dan is de druk bij de pomp het hoogste en neemt af naarmate de weerstand van de wand de energie opslurpt.
Om de druk over de hele persleiding zo veel mogelijk constant te houden(drinkwaternetwerk) worden er mazen/cirkels gemaakt.

Voor de treinbaan zou ik dan ook van het zelfde uit gaan (centrale voedingsleiding).

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 23 augustus ben ik er weer...