Doel:€250.00
Donaties:€150.00

Per saldo:€-100.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 02-10-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:01:28
NS6000 voor Kranenberg door Dave.......
05 October 2024, 23:51:30
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
05 October 2024, 23:49:45
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Wim Vink
05 October 2024, 23:44:11
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Schachbrett
05 October 2024, 23:34:02
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Schachbrett
05 October 2024, 23:32:03
Vier maanden geen treinen tussen Goes en Vlissingen in 2029 door Thom
05 October 2024, 22:57:16
Hulp gezocht: Het smalspoor dat ooit bij Papierfabriek van Gelder lag door Ronald Halma
05 October 2024, 22:44:02
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dennis1984
05 October 2024, 22:19:57
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Erjen89
05 October 2024, 21:56:20
Besto Kraftfutter; een industriediorama in 1 door hervé
05 October 2024, 21:50:05
De Projecten van RetroJack door RetroJack
05 October 2024, 21:29:04
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door gdh
05 October 2024, 21:03:37
zoek functie door Ferdinand Bogman
05 October 2024, 20:11:22
5 oktober Modelspoorbeurs Houten, HCC kennisdag door orientexpress
05 October 2024, 19:58:43
Koppelinghouder gezocht. door saskia
05 October 2024, 19:22:04
starter N-baan door NS264
05 October 2024, 18:55:19
Raadplaatje door grossraumwagen
05 October 2024, 18:52:06
WV Kalender 2025 met donatie BeneluxForum. door MOVisser
05 October 2024, 18:18:03
Garage Sarink en de vergeten koelwagen (spoor 0) door Jeronimos
05 October 2024, 18:03:49
Piko umbauwagens 3YGe door bernhard67
05 October 2024, 17:55:48
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door Dion
05 October 2024, 17:31:46
EifelBurgenBahn door basjuh1981
05 October 2024, 17:05:50
Aachenau West door wob
05 October 2024, 16:58:25
US diorama in H0 door Wim Vink
05 October 2024, 16:46:21
Au bord de la Cèze door Dennis1984
05 October 2024, 16:40:59
modulebaan jaren 60 door Wim Vink
05 October 2024, 16:26:53
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door Wim Vink
05 October 2024, 16:25:25
Zwederbaan door nighttrain1
05 October 2024, 14:48:31
Ombouw Piko NS 2200 AC digitaal naar DCC door Ben
05 October 2024, 14:45:07

Auteur Topic: Het Skin effect op bedrading onder de modelbaan.  (gelezen 16827 keer)

Martin Domburg

• Offline Offline
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: Het Skin effect op bedrading onder de modelbaan.
« Reactie #255 Gepost op: 11 August 2024, 16:45:47 »
Sorry Klaas, maar ga eerst eens een grote digitale modelbaan automatiseren met software en dan praten we weer verder.
Of open een helpdesk en ga bij mensen thuis storingen verhelpen.

Oftewel, zorg ervoor dat je naast theoretische kennis ook wat praktijkervaring opdoet. En nee, een eigen analoog bloksysteem ontwerpen is knap, doe het je niet na, maar in geen velden of wegen te vergelijken in de praktijk met een digitale automatisering.

Ik vind het heel vervelend dat je totaal niet open staat tot andere denkwijzen. Je wijst de vinger naar mij, beschuldigd me telkens van van alles terwijl je zelf, zonder naar eigen zegge enige praktijkervaring met automatisering hebt, je verschuilt achter theorie. Dat je iets in twijfel teekt is niet erg, maar iets aannemen is ook wel eens fijn.
Zullen we dan ook maar gewoon dit stoppen en het met elkaar eens worden dat we het op dit onderwerp oneens zijn..en een andere zienswijze hebben.

Voor mij is dit nu klaar, ik sluit deze discussie af zolang er geen ruimte is voor een open gesprek. Wat mij betreft mogen de moderatoren het topic opschonen en op slot zetten. Er gaat niks zinnigs meer bijkomen.
« Laatst bewerkt op: 11 August 2024, 16:53:45 door Martin Domburg »
Ik heb een mening, helaas uit ik die wel eens.  Ach ja beter een ster op je ring, dan een ring in je ster. Dan vallen je treinen om.

Hé een vogeltje! sorry waar ging het over?

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #256 Gepost op: 11 August 2024, 16:55:25 »
Ik vind het heel vervelend dat je totaal niet open staat tot andere denkwijzen.
En ik vind het heel vervelend dat je mijn bewijs blijft negeren. Ik sta best open voor andere denkwijzen, maar die moeten dan wel op iets gebaseerd zijn.

En je verwijt me weer dat ik geen ervaring heb met geautomatiseerde digitale banen. Dat slaat nergens op want het heeft allemaal niks met de automatisering te maken. Het gaat puur om de signaalpropagatie van de digitale spanning en dat staat los van alle andere dingen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Wim Romijn

• Offline Offline
« Reactie #257 Gepost op: 11 August 2024, 16:57:25 »
Ik ben allang de "draad" kwijt.

Wel vraag ik mij af wie wil er nog stug installatiedraad gebruiken als soepel draad goedkoper is en makkelijker werkt.
En tevens je met Waco klemmen om bepaalde afstanden vertakkingen kan maken.

Wie kiest er dan nog voor om een stukje massiefdraad kaal te maken en onder je baan probeert daar iets aan te solderen.
En hoe zit het met de soldeer (bak) kwaliteiten van menige amateur?

Ik heb dan meer aan het advies of discussie over de kabeldikte die je moet gebruiken.
Ben nu bijvoorbeeld overgestapt op .25 mm2 voor aansluiten van de rails wat als voordeel heeft dat de aansluiting op de bezetmelders in ieder geval beter is dan 0.14 mm2 die regelmatig los gingen, waardoor slecht contact.

Martin Domburg

• Offline Offline
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
« Reactie #258 Gepost op: 11 August 2024, 16:59:19 »
En ik vind het heel vervelend dat je mijn bewijs blijft negeren. Ik sta best open voor andere denkwijzen, maar die moeten dan wel op iets gebaseerd zijn.

En je verwijt me weer dat ik geen ervaring heb met geautomatiseerde digitale banen. Dat slaat nergens op want het heeft allemaal niks met de automatisering te maken. Het gaat puur om de signaalpropagatie van de digitale spanning en dat staat los van alle andere dingen.

Hoe ging die gezegde oom alweer? Iets met plaat en kop....

Laat maar gaan Klaas, dit heeft totaal geen nut. We begrijpen elkaar totaal niet. Onze frequenties verschillen teveel.

Krijg er ook een raar skin-effect van.

Ik wens je een onwijs fijne en leuke zonnige zondag!

Ik ben allang de "draad" kwijt.

Wel vraag ik mij af wie wil er nog stug installatiedraad gebruiken als soepel draad goedkoper is en makkelijker werkt.

Wie kiest er dan nog voor om een stukje massiefdraad kaal te maken en onder je baan probeert daar iets aan te solderen.
En hoe zit het met de soldeer (bak) kwaliteiten van menige amateur?

Ik heb dan meer aan het advies of discussie over de kabeldikte die je moet gebruiken.
Ben nu bijvoorbeeld overgestapt op .25 mm2 voor aansluiten van de rails wat als voordeel heeft dat de aansluiting op de bezetmelders in ieder geval beter is dan 0.14 mm2 die regelmatig los gingen, waardoor slecht contact.

Heb je hier wat aan?
https://domburgtrainsupport.nl/bedrading-onder-uw-modeltreinbaan/
Ik heb een mening, helaas uit ik die wel eens.  Ach ja beter een ster op je ring, dan een ring in je ster. Dan vallen je treinen om.

Jeroen Vreeken

• Offline Offline
« Reactie #259 Gepost op: 11 August 2024, 17:19:38 »
Nogal arrogant om maar over het bouwen van grote banen te blijven zeuren.

Deze thread begon ooit over het skin effect. Dat blijkt dus 100% op aannames gebaseerd te worden en je vertikt het om elk onderbouwd argument hier tegen aan te nemen. Dit zijn niet zomaar 'denkwijzen' die nergens op gebaseerd zijn. Het zijn goed onderbouwde elektrotechnische argumenten onderbouwd met metingen.

Zelf geef je duidelijk aan geen zin in metingen te hebben. Prima, maar dat maakt de metingen van een ander niet minder valide.
Wat betreft het skin effect is jouw aanname al lang grondig onderuit gehaald.

Waarschijnlijk heb je dat zelf ook al door, want je hebt inmiddels je taktiek aangepast en sleurt er nu een hele rij andere aannames bij. Geen van allen relevant voor het skin effect. En 'ik doe meer met treintjes dan een ander' begint inmiddels wel een beetje saai te worden.

Martin Domburg

• Offline Offline
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
« Reactie #260 Gepost op: 11 August 2024, 17:32:06 »
Het nadeel van een gesprek als dit, is dat een tegenpartij gefrustreerd word als het gelijk niet direct word erkent. Of wanneer er een tegenargument gegeven word, die niet word gelezen of genegeerd. Evenals een erkenning van, ook al is de ander het daar niet mee eens of in twijfel trekt. Selectief lezen, is vrij makkelijk. Vaak is een bevooroordeling ook bepalend hoe men de reacties leest.

Lees kijk reacties even zorgvuldig en evalueer deze reactie dan even opnieuw. Tenzij je daar gewoon geen zin in hebt natuurlijk, dat mag.

Ook voor jou wens ik oprecht nog een fijne zondag avond. Maak je vooral niet zo druk, het is mooi weer.
« Laatst bewerkt op: 11 August 2024, 17:43:55 door Martin Domburg »

henk

• Offline Offline
« Reactie #261 Gepost op: 11 August 2024, 17:35:18 »

Ik.

Mijn vorige baan had een centrale voedingsleiding uit soepel luidsprekerdraad. Ook nog een heuse ster in verband met de Edits booster.  ;D Werkte allemaal prima.
Mijn huidige baan heeft een rondlopende leiding uit 1,5mm installatiedraad. Omdat ik het aansolderen van de aftakkingen (wel soepel draad) bij nader inzien een stuk prettiger vindt dan gekloot met klemmetjes. Rondlopend wegens de vorm van de baan en inmiddels een Lenz LZV100 centrale. Werkt ook prima.

Ieder zijn voorkeur. En dat kan omdat het op de doorsnee zolderbaan qua betrouwbaarheid toch niks uitmaakt.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Dirk

• Offline Offline
« Reactie #262 Gepost op: 11 August 2024, 17:44:24 »

Je blijft je maar vastklampen aan het dogma soepel is beter. Maar met mijn proeven heb ik bewezen dat het niks uitmaakt. Wat belemmert jou om dat bewijs gewoon te aanvaarden?

mss een stock van enkele tientallen kg aan soepel draad.??

neen alle gekheid op een stokje, maar ik treed de meerderheid bij dat je (Martin) wel echt alles er probeert bij te halen om jou gelijk te bewijzen. En wat ik me afvraag, Je hebt het steeds over grote tot zeer grote banen? Waar heb je het dan over? Mijn baan heeft meer dan 250m spoor en er staan toch wel een 15 tal loks op met alle toeters en bellen, Is dat een kleine baan? een gewone baan ef een grote baan? En wat is zeer groot? Die in Rotterdam? MiWuLa?
Dat zou ik graag willen weten, mant mijn baan is een hele spaghetti aan de onderkant, een ringleiding die niet gesloten is met massief 2.5mm² installatie draad, en die werkt ook al jaren.

2-rail digitaal, IB antiek, DR5000, Multimaus, Rosoft servo decoders en diverse Digikeijs spullen,Peco code 100.

Martin Domburg

• Offline Offline
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
« Reactie #263 Gepost op: 11 August 2024, 18:02:55 »

neen alle gekheid op een stokje, maar ik treed de meerderheid bij dat je (Martin) wel echt alles er probeert bij te halen om jou gelijk te bewijzen. En wat ik me afvraag,

Dit komt in mijn ogen doordat een aantal personen vinden dat ik ongelijk heb en dit vrij agressief neerzetten als waarheid. Ik probeer juist open te discussiëren en ben absoluut oprecht niet ermee bezig mijn gelijk te behalen. Gelijk hebben boeit me totaal niet, heb ik thuis ook nooit. Onrecht is wel iets waar ik slecht op ga.

Maar op het moment dat ik verweten word bepaalde factoren te negeren, terwijl de door mij aangedragen kritiek afgedaan word als onzin. Dan krijg je een situatie waar twee kampen tegenover elkaar staan. En ik weiger mee te doen met die hype.

Ook omdat men zich niet verplaatsen wilt in de realiteit van de andere partij volgens mij, maar dat is een aanname.

Klaas heeft een onderdel uit het verhaal gepakt en hierop testen gedaan. En ik negeer die niet, sterker nog heb ze al diverse keren erkent. Dit word door een andere zijde niet gelezen of genegeerd. Echter ben ik van mening dat het niet representatief is voor de omstandigheden. En de manier waarop  in mijn optiek een foutief resultaat geeft.

Volgens mij doe ik dan exact hetzelfde als de tegenpartij, kritisch zijn naar een opvatting. Alleen ik moet mijzelf hierin alleen verdedigen, de andere partij schrijft met meerdere personen alszijnde waarheid waar niet aan getornd kan worden.

Ja dan gaat men mij eigenwijs vinden, en vervelend. Dat mag, maar met meelopen is niet mijn ding, en daar is nog nooit iemand sterker geworden. Echter worden mijn argumenten enkel afgedaan als onzin, geklets en waanzin. Zodra ik datzelfde doe, ben ik eigenwijs en probeer ik mijn gelijk op te dringen.
Een kritische vraag: Waarom denk je dat er op het forum enkel hobbyisten zitten en vrij weinig professionals? Ik weet dat antwoord wel....

En daarbij de geschiedenis zit vol met mensen die door de publieke opnie werden afgeslacht, en later bleken op een goed spoor te zitten.

Citaat
Je hebt het steeds over grote tot zeer grote banen? Waar heb je het dan over? Mijn baan heeft meer dan 250m spoor en er staan toch wel een 15 tal loks op met alle toeters en bellen, Is dat een kleine baan? een gewone baan ef een grote baan? En wat is zeer groot? Die in Rotterdam? MiWuLa?
Dat zou ik graag willen weten, mant mijn baan is een hele spaghetti aan de onderkant, een ringleiding die niet gesloten is met massief 2.5mm² installatie draad, en die werkt ook al jaren.

Meer dan 100 meter rails, waar meer dan 10-15 treinen tegelijk in beweging kunnen zijn. Afmetingen zijn niet heel relevant. Je kunt 100 meter rails kwijt op een tafel van 100 meter, maar ook op 4x3 meter.

Voor mij valt dat onder een grote digitale modelbaan.

Ik.

Mijn vorige baan had een centrale voedingsleiding uit soepel luidsprekerdraad. Ook nog een heuse ster in verband met de Edits booster.  ;D Werkte allemaal prima.
Mijn huidige baan heeft een rondlopende leiding uit 1,5mm installatiedraad. Omdat ik het aansolderen van de aftakkingen (wel soepel draad) bij nader inzien een stuk prettiger vindt dan gekloot met klemmetjes. Rondlopend wegens de vorm van de baan en inmiddels een Lenz LZV100 centrale. Werkt ook prima.

Ieder zijn voorkeur. En dat kan omdat het op de doorsnee zolderbaan qua betrouwbaarheid toch niks uitmaakt.

Daar is niks mis mee, een persoonlijke keuze valt niet aan te twisten. Als het werkt is dat top  :laugh:
« Laatst bewerkt op: 11 August 2024, 18:18:25 door Martin Domburg »

Edsko Hekman

• Offline Offline
  • Nooit uitgeklust....
« Reactie #264 Gepost op: 11 August 2024, 18:03:30 »
Denk dat Martin inmiddels wel gesmolten is... ;D 

Martin Domburg

• Offline Offline
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
« Reactie #265 Gepost op: 11 August 2024, 18:19:09 »
Denk dat Martin inmiddels wel gesmolten is... ;D

Ik ben een sneeuwpop en hou van warme knuffels

Let it gooo.....

Overigens is dit nu wel echt mijn laatste reactie hier, het gaat niet meer inhoudelijk maar op de man persoonlijk. Heb niet veel zin meer mezelf te verdedigen.
« Laatst bewerkt op: 11 August 2024, 18:28:00 door Martin Domburg »

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #266 Gepost op: 11 August 2024, 19:01:15 »
...het gaat niet meer inhoudelijk maar op de man persoonlijk.
Iets met een pot en een ketel en zwart. :(
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.