En dan nog iets: in de DCC normen wordt gesteld dat de flanksteilheid in de nuldoorgangen minstens 2V per microseconde moet zijn. Ik heb dat nooit goed gesnapt. Als de decoder constateert dat de polariteit wisselt, dan is het toch duidelijk dat er een nuldoorgang is geweest? Dan hoeft die flank toch niet zo steil te zijn? Iemand die daar iets zinnigs over kan zeggen?
Belangrijk is dat je minstens drie termen nodig hebt om iets van een blokgolf te produceren. Voor 9 kHz kom je dan al uit bij 45 kHz (1e, 3e en 5e harmonische als ik me niet vergis). En dan ziet ie er nog steeds gammel uit (wederom bron: het wiki artikel)...
Het is jammer dat er geen scopebeeld is van het DCC signaal bij de storing van de YD8008. Dat had zoveel duidelijkheid gebracht of het een spannings- of signaalvervorming probleem was.mvg spock
Even wat aan het stoeien geweest met de 20 kHz blok en de scoop.
Als de flanken steil genoeg zijn wel. Maar juist als je die hogere harmonischen dempt, verlies je die steilheid en gaat het meer richting een sinus.Heb ik net bekeken met die tool van Karst.
Er is in de DCC definitie een marge hoelang een puls mag/moet zijn.
In einem Einsbit müssen die erste und die zweite Hälfte eine Dauer von 58 µs ± 3 µshaben
Als de steilheid maar ongeveer hetzelfde is, dan kom er al mee weg.
Das DCC-Gleissignal muss sich bei den Nulldurchgängen in dem Spannungsbereich von - 4 V bis +4 V mit 2,5 V/µs oder schneller ändern.
Ergens anders op de OpenDCC website / Forum meen ik ooit gelezen te hebben dat Wolfgang Kufer korte stroompulsen tot 12A heeft gemeten, als de RailCom gap voorbij is en decoders hun condensatoren weer opladen. Voor mij is dat een waarschuwing dat een belasting van 8 Ohm wel eens niet representatief kan zijn van wat we op een echte baan tegen komen.
Naar mijn mening is 12A bij "normale" centrales en boosters een redelijk broodje Aap...
Correct:Niet eens, dit is een exacte "wetenschap" daar geldt "ongeveer" niet. Je moet je dus geheel houden aan de specificaties, niet "ongeveer". Dat laatste voert juist tot allerhande problemen die iedereen wel kent in onze digitale spoorwereld. Dat de slew-rate dus op 2.5V / uS gespecificeert is: ... is geen toeval. Dat dat "geheel houden aan" eenvoudig is, heb je me niet horen zeggen. In tegendeel