Er worden er teveel dingen bij gehaald die er niets mee te maken hebben en daardoor wordt de daadwerkelijke oorzaak verbloemd.mvg spock
Is er hier misschien iemand met recente kennis van zaken mbt radars.Die zou wat meer duidelijkheid kunnen verschaffen.
Kleinigheid, denk dat in de tabel links de onderste waarde 100KHz moet zijn?
Bedacht net nog: kan me niet goed voorstellen dat het skin effect zwart-wit is zoals in jouw berekening, lijkt me dat er een overgangsgebied is.
Ik blijf daarom zeggen dat die DCC signalen en weet ik veel wat voor digitalesignalen er nog meer onder die treinplaat hangen, enorm stralen. Lange stukken draad, lekker langs mekaar, lekker capacitief, maar wellicht ookwel inductief. Je kan alleen daarom al gekkigheid krijgen.
En het is vrijwel onmogelijk om op afstand te zeggen waar Martin nou mee te maken had.Ik zeg niet dat het skin-effect flauwekul is, of hier niet speelt, ik denk dat het hooguitde pulsen kan vervormen zodanig dat deze niet meer begrepen worden.
Skin effect is met name van toepassing op hele hoge frequenties (MHz).Ik kan mij niet voorstellen dat dit van toepassing is in de modelbouw en treinbanen.
Wel verstandig om op verschillende plekken op de baan met een scoop te kijken of het DCC signaal er braaf uit ziet (heb ik zelf nog niet gedaan ondanks dat ik een 200MHz scoop heb.