O zo waar en een enorme valkuil voor luie mensen, die denken slim te zijn. ChatGPT is niet anders dan een Ctrl-C/Ctrl-V. Dus knippen en plakken. Alleen met dat verschil, dat het uit zichzelf zinnen kan maken uit verschillende zinnen, wat plagiaatcontrole iets moeilijker maakt.'Slimme' leerlingen vallen bij een mondelinge benadering dan ook keihard door de mand.
Naast nuttig zijn, kan hij erg goed liegen.Bas
Dat er in de ervaring van Martin daadwerkelijk sprake is van problemen door skineffect daar ben ik niet van overtuigd. Er wordt ook niet echt aangetoond dat dit het geval was. Er wordt alleen gesteld dat Martin Domburg en Karst Drenth het onderzocht en geconcludeerd hebben, op basis waarvan wordt niet duidelijk verteld.Martin, zou je hier iets meer over kunnen vertellen? Heb je andere oorzaken uitgesloten of heb je of een of andere wijze skineffect echt kunnen bevestigen?Anderzijds wordt er door die en gene sterk aan getwijfeld dat een soepele kern minder vatbaar is voor skineffect dan een massieve kern. Dat vind ik te kort door de bocht. De redenering is dat de individuele ongeïsoleerde adertjes contact met elkaar maken en zich dus gedragen als een massieve kern. Volgens mij is dit niet correct.
Dit systeem is bewezen stabiel en betrouwbaar te blijven bij grote tot extreem grote modelbanen. Hier heb je dit soort problemen nooit, en dat heeft een simpele reden
waarbij er zodra er meer dan 5 treinen reden decoders onbetrouwbaar reageerden
Er trad een kortsluiting op in een wissel, de kortlsuitstroom werd dusdanig hoog dat al zijn schakeldecoders de geest gaven.
Totdat ik een issue kreeg met een YD8008 op een modelbaan M-Rail met ECOS die na 13 meter niet meer werkte. Het vreemde was dat de M84 en M83 decoders wel functioneerde. Het verschil is dat die over MFX praten, en de YD8008 over DCC.
Bij de MSA hadden we anders wel problemen. Sommige treinen met name een fleischmann plan V lichtte de iTain bezetmelders op als een kerstboom. Spookmeldingen all over the place. Dit was te wijten doordat al die dinamo kaarten dicht op elkaar zaten waardoor sommige (soepele) draden erg lang moesten zijn. We merkten ook dat er over die afstanden dat de spanningsval voor snelheidsproblemen gaven bij analoge treinen en ook bij digitale treinen hoewel die minder problematisch waren.
Wat waren hierbij de decoders? Ik heb ooit geholpen in een draadje waarbij de enige esu v5 basic hier last van had en dit gebeurde nadat de wagons met gloeilampen op de baan kwamen. Waarschijnlijk deed het hogere stroomverbruik het DCC signaal aantasten waar alleen die V5 (over)gevoelig voor was.
Ik heb op BNLS ook voorbij zien komen dat treinen beter leken te rijden (sneller reageerden) op een booster dan de centrale. Ik vermoed dat sommige boosters/centrales een beter kwaliteit aan DCC op de baan kunnen zetten dan anderen. Of in ieder geval beter ruis kunnen onderdrukken. Maar als dit voorkomt bij mensen, wijs ik wel met de vinger naar de decoders. Als sommigen het wel doen, en anderen niet...
Dat die Ecos niet op tijd afschakelt, was toch een bekend euvel van dat ding? Op de MSA hebben we soort gelijk probleem ook met een 5A marklin booster. Ontsporingen op sommige plaatsen laten de superieure marklin booster maar niet afschakelen. Wel stoppen alle treinen door de spanningsval, maar de booster pompte gewoon door Dit komt, denk ik, ook door te dunne draden die van de massieve kern ringleiding naar het spoor aftakt. Het zelfde probleem als nummer #5
Overigens waar mijn kaak een beetje van open valtHoe the F kan een kortsluiting in de DCC lijn leiden tot het overleiden van stationaire decoders . Ik geloof best dat het gebeurd is, maar.. hoekan? Bij een sluiting zakt de spanning in en die kortsluit stroom loopt niet door decoders.
Er kunnen intern nog meer verschillen zitten. Type optocoupler en voorschakelweerstand? Ik heb in een ander draadje gelezen dat iemand een YD8008 (of andere YD) achter een diode brug had aangesloten. En die werkt soms niet en soms wel. Het leek er op dat de spanningsval van 1.4V tot een onbetrouwbare werking leidde van de YD. Dat is vergelijkbaar met een spanningsval die je achter 13 meter dun draad zou kunnen hebben.
p.s.: Schoot me te binnen, aan de berekening van skineffect: De geleiding van Massief 2,5 mm2 zou gelijkwaardig zijn aan 0,7 mm2.
Het specifieke geval waar Karst bij betrokken was betrof een YD8008 die na 13 meter niet wilde reageren op de commando's, maar bij een afstand minder dan 4 meter wel. Na vervanging door soepele aders 1,5 mm2 werkte het wel.
Poeh Martin, dat is maar 28% van de 2,5Over welke lengte praat je dan? Die berekening wil ik wel zien, flabbergasted.
Je schreef eerder onderstaand, een YD8008 die aan 13mtr 2,5 kwadraad massief hing "en het niet meer deed". Da's een beetje raar, zo'n decoder wordt separaat gevoed en heeft bovendien een flink stroombuffer"dus dat zal het niet zijn. Kwam het DCC signaal dan niet meer door die 13mtr "0,7 kwadraat.....?Gr, Ben.
ChatGPT is een hele slimme tool, AI is nu al 2000x slimmer als de mens.
Ja voeding was geen issue, het was inderdaad het DCC signaal wat niet aankwam.