Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Polderbaan(tje) 0,3m2 door Reeks77
Vandaag om 13:01:23
Raarrrr. Mobile Station 2 doet raarrrr… door Ben
Vandaag om 12:17:16
Het Boemeltje door RobVille
Vandaag om 12:17:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Jeroen95
Vandaag om 11:48:48
Plan E - 2023 oplage door DV modelspoor
Vandaag om 11:37:39
19 Toen door R1954
Vandaag om 11:35:11
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 11:26:31
ESU Loksound V4 Plux22 door bellejt
Vandaag om 11:09:20
Lichtprintjes NS2400 door hmmglaser
Vandaag om 10:58:08
Postwagen Hbbkkss Schaal-0 door FritsT
Vandaag om 10:53:36
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 10:45:49
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Martin Welberg
Vandaag om 10:43:25
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
Vandaag om 10:31:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 10:03:59
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door René 4312
Vandaag om 09:52:09
EifelBurgenBahn door Joz
Vandaag om 09:20:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door 741230
Vandaag om 09:05:10
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:37:57
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door Frits C
Vandaag om 06:45:46
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
13 June 2025, 23:53:36
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door NS264
13 June 2025, 23:27:04
Tamiya kleur dak Bundesbahn door Benelux795
13 June 2025, 21:53:57
Bouw van de DE-5 uit een bouwset van FRIE door Rob Bennis
13 June 2025, 21:20:16
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door R1954
13 June 2025, 21:05:05
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Frits C
13 June 2025, 20:20:25
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FrankJ
13 June 2025, 19:33:40
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Eric B
13 June 2025, 19:28:04
Verschil in grootte huizen...... door MOVisser
13 June 2025, 19:14:19
Viesmann 5214 pendelautomaat vraag door MOVisser
13 June 2025, 19:00:15
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door MathynK
13 June 2025, 18:42:35

Auteur Topic: Het Skin effect op bedrading onder de modelbaan.  (gelezen 20141 keer)

MOVisser

• Offline Offline
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Het Skin effect op bedrading onder de modelbaan.
« Reactie #30 Gepost op: 28 July 2024, 07:40:52 »
Wel geheel doorgelezen?

Gaat niet om het gedrag van water.
Het gaat om het gedrag van de electronen
Die reageren net zo als watermoleculen.

Stroomdraad heeft ook verschillende verschillende "wandwrijvings waarden".
Pijpen voor netwerken zijn er in PE, PP, ijzer, staal, asbest.

Doorstoming electronen dus te verbeteren/beheersen door zoveel mogelijk éénsoortig materiaal te gebruiken en zorgen voor een voldoende stroomoppervlak.
   Weerstandsvermindering dus.
   Kringen maken om de spanning voldoende te kunnen vereffenen over de treinbaan.
   Oppassen vooor statische electriciteit (aarden van componnenten)

De elctronica componenten zijn veel gevoeliger in spanningsverschillen dan vroeger de relais ...... lampjes ed.

Ronald Visser

Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 23 augustus ben ik er weer...

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #31 Gepost op: 28 July 2024, 07:59:49 »
Ronald Visser, je mist duidelijk wat elektrotechnische kennis.
Het probleem met watervergelijking is dat die vaak mank gaat. Je kunt het gedrag van water in een buis niet zondermeer vergelijken met het gedrag van een elektrische stroom.

Het skin-effect, ook wel stroomverdringing genoemd, treedt alleen op bij wisselstroom. Rond een stroomdraad is altijd een magnetisch veld. Bij wisselstroom keert dit magnetisch veld steeds van richting om, en dat heeft weer invloed op de elektronenstroom, die wordt naar de buitenkant van de draad gedwongen. In de kern van de draad loopt vrijwel geen stroom. Dus precies andersom als bij water in een buis, daar is juist tegen de wand de stroming nul en in het midden maximaal.

Bij gelijkstroom loopt de stroom steeds in dezelfde richting, dus het magneetveld keert niet om, en daardoor is er geen skin-effect. De stroom verdeelt zich gelijkmatig over de doorsnede van de draad. Dus ook weer anders dan bij water.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

C-rails

• Gast
« Reactie #32 Gepost op: 28 July 2024, 08:29:48 »
ChatGPT kan een goede tool zijn om informatie te verkrijgen. Hou er wel rekening mee, dat de tool nog enorm in ontwikkeling is en alleen maar kan putten uit publiekelijke data (inclusief dus desinformatie). De tool is nog volop in ontwikkeling en heeft nog maar een beperkte bandbreedte, waaruit het zijn informatie haalt. Daarnaast kan het ook niet de informatie controleren op juistheid. Ook kan het maar in zeer beperkte mate verbanden leggen.
Het is leuk om er wat mee te experimenteren, maar wees gereserveerd met de waarheidsaanname.

Martin Domburg

• Offline Offline
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
« Reactie #33 Gepost op: 28 July 2024, 10:32:20 »
Wel geheel doorgelezen?

Gaat niet om het gedrag van water.
Het gaat om het gedrag van de electronen
Die reageren net zo als watermoleculen.

Stroomdraad heeft ook verschillende verschillende "wandwrijvings waarden".
Pijpen voor netwerken zijn er in PE, PP, ijzer, staal, asbest.

Doorstoming electronen dus te verbeteren/beheersen door zoveel mogelijk éénsoortig materiaal te gebruiken en zorgen voor een voldoende stroomoppervlak.
   Weerstandsvermindering dus.
   Kringen maken om de spanning voldoende te kunnen vereffenen over de treinbaan.
   Oppassen vooor statische electriciteit (aarden van componnenten)

De elctronica componenten zijn veel gevoeliger in spanningsverschillen dan vroeger de relais ...... lampjes ed.

Ronald Visser

Hierin steun ik Klaas. Elektra kan je wel uitleggen met de werking van water, maar niet de exacte werking.

Ik heb ooit een engineering horen zeggen dat Elektra 2D is en Water 3D. Er komen meer factoren bij kijken waardoor de werking anders is.

ChatGPT kan een goede tool zijn om informatie te verkrijgen. Hou er wel rekening mee, dat de tool nog enorm in ontwikkeling is en alleen maar kan putten uit publiekelijke data (inclusief dus desinformatie). De tool is nog volop in ontwikkeling en heeft nog maar een beperkte bandbreedte, waaruit het zijn informatie haalt. Daarnaast kan het ook niet de informatie controleren op juistheid. Ook kan het maar in zeer beperkte mate verbanden leggen.
Het is leuk om er wat mee te experimenteren, maar wees gereserveerd met de waarheidsaanname.

Me eens, altijd blijven opletten.

Laten we het bij het onderwerp van de topicstart blijven: skineffect bij digitale modelspoor en soepel draad vs massieve koperkern. De bewering van Martin is dat soepel montagedraad het negatieve effect wat een massieve kern met zich mee brengt oplost.

En daar is dus twijfel over: bij Bart, bij Klaas en bij mij en bovendien vind ik nergens in de internet literatuur om het zo maar te noemen een bewijs, anders dan gebruikmaken van onderling geïsoleerde aders.

Er zijn wat vuistregels voor het correct bedraden van een (grote) modelbaan te geven en Martin heeft daar wat voorbeelden van, zo ook in de encyclopedie van dit forum, op NProject, diverse topics op fora etc. maar het heeft wat mij betreft maar marginaal raakvlak met het fenomeen skineffect.

Gr, Ben.

De vergelijking van Ronald met 'gedrag' van water is interessant en logisch. Echter uit de vele ervaringen met storingen van Martin komt naar voren dat e.e.a. echt te maken heeft met het gebruik van verschillende soorten bedrading. Wie het weet mag het zeggen  :-\

Rian

Je slaat de spijker op zijn kop hiermee.

Met wat Ben zegt:
De theorie staat in mijn geval haaks op de praktijk. En dat brengt zo te zien een mooie en leuke discussie op gang. Leuk om te lezen!
« Laatst bewerkt op: 28 July 2024, 10:35:36 door Martin Domburg »
Ik heb een mening, helaas uit ik die wel eens.  Ach ja beter een ster op je ring, dan een ring in je ster. Dan vallen je treinen om.

Hé een vogeltje! sorry waar ging het over?

Bahn-AG

• Offline Offline
« Reactie #34 Gepost op: 28 July 2024, 10:40:27 »
ChatGPT kan een goede tool zijn om informatie te verkrijgen...... 8)
De tool is nog volop in ontwikkeling en heeft nog maar een beperkte bandbreedte, waaruit het zijn informatie haalt. Daarnaast kan het ook niet de informatie controleren op juistheid.

Wikipedia voor luie mensen dus 8)

Bart

C-rails

• Gast
« Reactie #35 Gepost op: 28 July 2024, 10:53:51 »
Wikipedia voor luie mensen dus

O zo waar en een enorme valkuil voor luie mensen, die denken slim te zijn.  8)
ChatGPT is niet anders dan een Ctrl-C/Ctrl-V. Dus knippen en plakken. Alleen met dat verschil, dat het uit zichzelf zinnen kan maken uit verschillende zinnen, wat plagiaatcontrole iets moeilijker maakt.
'Slimme' leerlingen vallen bij een mondelinge benadering dan ook keihard door de mand.

Bert55

• Offline Offline
« Reactie #36 Gepost op: 28 July 2024, 10:58:22 »
In de kern van de draad loopt vrijwel geen stroom.
Ik vermoed dat je dit niet letterlijk bedoeld.

En massief draad vervangen door niet geïsoleerd draad heeft weinig zin( zie de reacties hierop wel verschijnen) litze is een bundel geïsoleerd draad, dat kan wel een verschil maken.

Maar met de frequenties waarmee wij werken……

Met vriendelijke groet, Bert
Märklin, DCCnext, ECOS
Witmoosdorf afgebroken, Witmoos 2 wordt opgestart na de verhuizing

Michiel2

• Offline Offline
« Reactie #37 Gepost op: 28 July 2024, 11:20:02 »
 Meten is weten 🙂

bask185

• Offline Offline
« Reactie #38 Gepost op: 28 July 2024, 11:38:37 »
Volgens mij kan je dit effect toch redelijk makkelijk meten. Als je iets van 10m ofzo aan draad pakt van beide soorten. Dan knoop je 1 eind aan een DCC centrale en het andere eind aan een vermogensweerstand. Die weerstand bereken je dan op 3A. Dat is 6 Ohm op 18V (en ook 3*3*6 = 54W, dus niet te lang testen). En dan meten met met een multimeter hoeveel stroom er daadwerkelijk stroomt.

Als het skineffect echt zo meespeelt, dan moet je multimeter/centrale een kleinere stroom aangeven bij het massieve draad dan bij de litze draad.
Ik zou ook de stroom meten met een korte draad als eik test.
En de weerstand van beide draden meten. Dan kan je uitrekenen hoeveel de weerstand toeneemt als gevolg het van het skineffect.

Stel nu dat je 10m massieve draad 2 Ohm weerstand heeft (geen idee of dit realistisch is om eerlijk te zijn. Je totale weerstand is dan 8 ohm en met 18V zou je dan 2.25A moeten meten. Als je dan significant minder dan die 2.25A dan heb je dus een hogere weerstand dan je gemeten heb en dan heb je bewijs dat het skineffect meespeelt.

Maar wat mij verbaast. Stel het is zo, en je verliest nou.. 2V misschien 3V aan het uiterste eind van je draad. Hoe kan dat dan de betrouwbaarheid van je baan en de decoders beinvloeden? Die doen het ook prima op 15V. Wat doet het skineffect naast het verhogen van de weerstand en daarmee het verlagen van de spanning? Wordt je DCC signaal er door verrampineerd? Dat zou je dan mooi meen scope kunnen meten over de weerstand.

Ik zou dan eerder denken dat litze draad misschien minder gevoelig is voor ruis en storing dan massief draad. Maar dat weet ik niet.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

frederik19630

• Offline Offline
« Reactie #39 Gepost op: 28 July 2024, 11:41:39 »
Mijn interpretatie:

Je zult niet zozeer last hebben van spanningsval maar van de frequentieafhankelijke weerstand.
Die zorgt ervoor dat de mooie steile flank van de digitale pakketjes over een lange draad uitsmeert
en mss moeilijker detecteerbaar wordt

Fred
bezig met de aansluiting van het smalspoor aan de grote wereld te bouwen

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,38643.msg646458.html

Peter Kleton

• Offline Offline
« Reactie #40 Gepost op: 28 July 2024, 11:50:02 »
Ik zou graag een proef willen doen met een DCC signaal over twee draden gestuurd  via  een massa draad  en een dunnere of andere draadsoort  en  een  belastings weerstand van b.v. 20 Ohm  waarover een scope hangt om te zien wat de spanningsvorm wordt.

Meten over b.v 3 meter en 10 meter of meer ter vergelijking.
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

MOVisser

• Offline Offline
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
« Reactie #41 Gepost op: 28 July 2024, 12:26:20 »
Toch geeft het een duidelijk inzicht waar-over je moet nadenken.
Is ook niet voor de topic starters bedoeld, maar voor anderen die wellicht meelezen en denken waar gaat dit over.

Magnetische velden rond draden is bij mij zeer wel bekend.
Komt er nog de opmerking dat electronen stromen van - naar +??

Ronald Visser

« Laatst bewerkt op: 28 July 2024, 12:42:04 door MOVisser »
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 23 augustus ben ik er weer...

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #42 Gepost op: 28 July 2024, 13:09:46 »
Maar met de frequenties waarmee wij werken……
Vergis je niet. Het skin-effect is al merkbaar bij 50Hz. Hiervan wordt gebruik gemaakt bij hoogspanningslijnen. Die kabels bestaan uit aluminium, maar alleen de buitenste lagen. In de kern zit een staalkabel om een grotere treksterkte te krijgen. De elektrische weerstand van staal is groter dan van aluminium, maar dat geeft niet. In de staalkabel loopt toch vrijwel geen stroom, vanwege het skin-effect.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Bert55

• Offline Offline
« Reactie #43 Gepost op: 28 July 2024, 13:28:12 »
Ik had erbij kunnen zeggen om welke kabeldikte het gaat Klaas, volgens wiki:
Bij een frequentie van 50 Hz is de (effectieve) indringdiepte in koper ongeveer 1 cm

Dus mijns inziens niet zo relevant voor modelspoor.
Het zou me alleen gaan om spanningsverlies, makkelijk op te lossen, en overspraak
Met vriendelijke groet, Bert
Märklin, DCCnext, ECOS
Witmoosdorf afgebroken, Witmoos 2 wordt opgestart na de verhuizing

Jeroen Vreeken

• Offline Offline
« Reactie #44 Gepost op: 28 July 2024, 13:28:37 »
De 'stroming' van electronen is nu juist een mooi voorbeeld van een te simplistisch beeld. Electronen komen in werkelijkheid namelijk nauwelijks van hun plek en halen waarschijnlijk de andere kant van de modelbaan niet eens.
Juist bij het bespreken van het skin-effect en of dat dit soort klachten kan veroorzaken is het zeer belangrijk om te weten welke dominante rol elektromagnetisme hier speelt.

ChatGPT is een fantast zonder geweten en geeft ook vrolijk antwoord op de vraag: "Leg het fenomeen skin effect uit in lekentaal, en de invloed hiervan op de interstellaire Warp aandrijving van mijn ruimteschip"

Als we terug gaan naar de feiten dan komt het neer op:
- Theorie zegt dat het vervangen van massieve kabel door NIET geisoleerde gevlochten kabel nauwelijks effect heeft op het skin-effect
- Jouw praktijk ervaring zegt dat het vervangen van een massieve kabel door niet-geisoleerde gevlochten kabel een decoder laat reageren.

Die twee zijn helemaal niet in tegenspraak. Het is zeer waarschijnlijk dat je last hebt van een ander fenomeen dan het skin effect.
Zonder verder onderzoek is het skin effect net zo relevant als de kleur van de isolatie. (Ik heb het al geprobeerd, chatGPT geeft graag uitleg over de invloed van de draadkleur op de werking van je DCC modelbaan.)

Je had het over isolatie draad die afgespannen en gesoldeerd was.
- Was de nieuwe situatie werkelijk identiek? Dus gevlochten draad op exact dezelfde posite en hetzelfde gesoldeerd?
- Zat er misschien gewoon een slechte soldering tussen?
- Was de weerstand wel goed bij een constante DC spanning? (Dan is er namelijk geen skin effect)
Etc, etc