Skin effect, which causes AC currents to flow primarily on the surface of conductors at high frequencies, is negligible in digital model train layouts. These layouts typically operate at low frequencies, either using DC power or low-frequency AC signals, where skin effect does not significantly impact electrical performance. The digital signals used for control are also at frequencies too low to be affected. Consequently, the skin effect does not influence the conductivity or operational efficiency of digital model train systems.
Martin,Vraag is het missen van een terugmelding ook 1 van de klachten van jou beschreven probleem.Mvg Johan
Overigens kan je ChatGPT ook t tegenovergestelde laten roepen:ChatGPT GPT-4:Toch leuker om discussies op ervaring en kennis te hebben,Jan-Peter
Martin, de problemen die je tegenkwam als gevolg van het skin-effect, op welke manier uitten die zich? Het gevolg van het skin-effect is dat de weerstand groter is dan de weerstand die je vaststelt met een gelijkstroommeting. Als dat de echte oorzaak van het probleem is, dan is de simpele oplossing: dikkere draad gebruiken.Wat de controverse ringleiding vs. sterleiding betreft, geloof ik niet dat er een wezenlijk verschil is. De keuze hangt vooral af van de vorm van de baan. Als het een lange smalle opstelling is, dan kies je een stamleiding over de lengte, waar je naar beide kanten aftakkingen aan maakt. Als het een baan is die langs de randen van de kamer loopt, dan is een logische constructie om de ring te sluiten. Elk punt van de baan wordt dan via twee kanten gevoed.Ik weet dat Karst heeft vastgesteld dat meerdradige kernen minder last hebben van het skin-effect dan massieve kernen. Eerlijk gezegd verraste me dat, omdat die dunne draadjes stijf tegen elkaar liggen, waardoor ik verwacht dat het geheel zich elektromagnetisch gedraagt als een enkele massieve kern.
Mits dit niet word uitgevoerd met VD 2,5 mm kwadraat waarop je telkens aftakt naar de rails.
Wellicht ondervind je het zelf ook eens en dan heb je in ieder geval een aanknopingspunt.